Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tampereen kaupunkiseudun lähijunan kehittämispolku 2012–2013 Nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään, Ei uusia liikennöintikustannuksia 2013–2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tampereen kaupunkiseudun lähijunan kehittämispolku 2012–2013 Nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään, Ei uusia liikennöintikustannuksia 2013–2015."— Esityksen transkriptio:

1 Tampereen kaupunkiseudun lähijunan kehittämispolku 2012–2013 Nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään, Ei uusia liikennöintikustannuksia 2013–2015 Vuorotarjontaa lisätään. Ei kalustoinvestointeja, jonkin verran uusia liikennöintikustannuksia. 2020–2030 Tunnin vuorovälit nykyisellä ratakapasiteetilla, uutta kalustoa tarvitaan. 2030+ Alle 60 minuutin vuoroväli vaatii sekä kalustoinvestointeja että lisäraiteita Kehittämispolku esittää eri vaiheiden riippuvuussuhteet siten, että ensin luodaan nykyisistä bussi- ja junapalveluista yksi yhtenäinen joukkoliikennejärjestelmä, minkä jälkeen on kannattavaa panostaa lisätarjontaan, -kalustoon ja -raiteisiin. Ensimmäinen vaihe eli nykyisen junatarjonnan liittäminen seutulippujärjestelmään on kustannuksiltaan pienin mutta merkitykseltään tärkein askel, joka myös toteuttaa hallitusohjelman tavoitteen lippujen yhteiskäyttöisyydestä Ensimmäinen vaihe voidaan toteuttaa 1) yksinkertaisella lipuntarkastusmallilla ja 2) lippuyhteistyösopimuksella, jossa LVM:llä on nykyisen junaliikenteen tilaajana avainrooli

2 Kahdesta nykyjärjestelmästä yksi erinomainen, 1+1=3 Seutulippu yhdistää juna- ja bussijärjestelmien edut Nokialla, Lempäälässä ja Orivedellä juna tarjoaa jo nykyisin matka-ajassa ylivoimaisen mutta alueelliselta ja ajalliselta kattavuudeltaan heikon palvelun verrattuna bussiin ja yksityisautoon Vastaavasti bussi tarjoaa junaan ja yksityisautoon nähden pidemmän matka- ajan, mutta junaan nähden huomattavasti paremman alueellisen ja ajallisen kattavuuden Seutulipun yhteiskäyttöisyys luo yhden yhtenäisen järjestelmän, jossa matkustaja voi ”poimia rusinat pullasta” eli vaikka valita junan menomatkalle ja palata bussilla, jos paluuajankohdalle ei osu junavuoroa. Myös vaihtoyhteydet ja matkaketjut mahdollistuvat yhteisen lipun myötä Juna ja bussi yhdessä antavat yksityisautolle kilpailukykyisemmän vaihtoehdon, kuin nykyisin ollessaan omia erillisjärjestelmiään

3 Esimerkki yksinkertaisesta lippujentarkastusmallista SEUTULIPPU Matkustajalla on nykyinen busseissa kelpaava seutulippu Ennen pitkällä tähtäimellä tavoiteltavaa matkakorttien teknistä luettavuutta junissa ja busseissa on löydettävä yksinkertainen malli, jotta seutulippujen yhteiskäyttöisyys voi alkaa mahdollisimman pian ASEMALLA Alkuvaiheessa vähintään Tampereen, Nokian ja Lempäälän asemille hankitaan automaatit, joissa seutulippua leimaamalla tulostuu paperinen junamatkaan oikeuttava kertalippu asiakkaalle JUNASSA Matkustaja nousee junaan ja normaalin VR:n lipuntarkastuksen yhteydessä antaa konduktöörille automaatista saadun lipun. Konduktööri tulostaa vastakuitin. Lipuntarkastus on nopeampaa kuin käteismaksaminen. Mikäli vastakuittitoiminnon saaminen konduktöörien myyntilaitteeseen on ylivoimaista, voi paperilippu toimia näyttölippuna ja matkojen rekisteröinti tapahtua automaateilla TAUSTALLA Lippuyhteistyösopimuksen mukaisesti VR:lle tai nykyisten junien tilaajalle (LVM) korvataan seutulipuilla tehdyistä matkoista sovittujen hintojen mukaisesti Matkat rekisteröityvät sekä automaattien että VR:n järjestelmiin, joten seuranta on aukotonta. Matkakorttistandardien, lukijalaitteiden ja tekniikan erilaisuuden ei pidä antaa estää nykyisen junatarjonnan liittämistä seutulippujärjestelmään 2012-2013


Lataa ppt "Tampereen kaupunkiseudun lähijunan kehittämispolku 2012–2013 Nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään, Ei uusia liikennöintikustannuksia 2013–2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google