Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPekka Sariola Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Metron automatisointi Tilannekatsaus 7.3.2013 Kimmo Reiman
2
Projektin toimitussisältö 1/2 Varikon asetinlaite (2012) Linjan asetinlaitteet (2012) Käytönohjausjärjestelmä (ATS) (2012) Herttoniemen alueen ulkolaitekaapelointi (2012) UPS-järjestelmät (2011) Asemien matkustajainformaatiojärjestelmä (laiturinäytöt) (2012-2013) Tietoliikenne- ja radiojärjestelmä (junat – keskuslaitteet) Automaattiajojärjestelmä (ATO-ATP) –Rata-alueen baliisit Varikon laajennuksen automatisointi
3
Projektin toimitussisältö 2/2 Laituriovet –Vuosaaren testiasennus (2012) –Helsingin metron laituriovet –Länsimetron laituriovet Junalaiteasennukset (automaattiajo, tietoliikenne, kamerajärj., kuulutusjärj. paloilmoittimet) –3 ensimmäistä M100-sarjan junaa (ennuste 6/2013) –3 ensimmäistä M200-sarjan junaa –Sarja-asennukset
4
Projektiyhteistyö Siemensin kanssa 1/2 Yhteinen ohjausryhmä (sovittu etenemissopimuksessa) –Lahdenranta, Judström, Kokkinen (LM), Reiman –Gerken, Jamrath, Lehtonen, Cavatoni –2012 : kerran kuukaudessa –2013- : tarvittaessa –Viimeisin kokous 4.12.2012 Teknisten toteutusten ratkaisuryhmä (sovittu etenemissopimuksessa) –Hölttä, Auranen (LM/Sweco), Reiman –Siemens, Stork, Cavatoni –Tarvittaessa –Viimeisin kokous 7.3.2013
5
Projektiyhteistyö Siemensin kanssa 2/2 Kuukausikokous –Siemensin ja HKL:n projektiryhmät –Kuukausittain, LM omassa kokouksessaan –Viimeisin kokous 20.2.2013 Tekniset kokoukset –Osallistujat aiheiden mukaan –Suunnittelukokoukset –Virhelistakokoukset –M300-junakokoukset –Tarpeen mukaan yksittäisistä aiheista Sopimukselliset neuvottelut –Esim. huoltosopimus, maksut, sopimusmuutokset
6
Toimintaohjeet Sopimuksen mukaan käyttöönottovaiheen ja automaattiajon toimintaohjeet tehdään yhteistyössä Siemensin ja HKL:n kesken Käytännön järjestelynä on perustettu työryhmä ja sovittu: –Siemens tekee operation guidelines –dokumentin –HKL tekee toimintakonseptin Ennakoitua suurempi työmäärä (sisällysluettelossa 2000 kohtaa) ja viiveet Siemensin operation guidelines – dokumentin toimituksessa ovat viivästyttäneet työtä Tavoite saada toimintakonsepti valmiiksi 7/2013 HKL:n mielestä toimintakonseptin viivästyminen ei voi viivyttää projektia, koska lopullinen suunnittelu on valmis Toimintaohjeiden teko vaatii riittävästi osaavia resursseja
7
Vaiheen 1b testikäytön aloitus Linjan asetinlaitteet, käytönohjausjärjestelmä (ATS) ja matkustajainformaatiojärjestelmä Asennus sovitun liikennekatkon aikana 1-2.12.2012 ja matkustajaliikenteen aloitus 3.12.2012 Häiriöitä alussa: –Vanhojen pakkopysäytyslaitteiden suojakannet irtosivat lumen aurauksen yhteydessä –Siemensin syötti aikatauludatan virheellisesti järjestelmään –Järjestelmä on optimoitu automaattiajoon ja sen kuljettajakäyttö poikkeaa/on vaikeampaa vanhasta järjestelmästä, tästä syystä ulkopuolisista häiriöistä toipuminen oli varsin hidasta alussa –Matkustajainformaatiojärjestelmässä merkittäviä vikoja Havaitut häiriöt kirjattu virhelistalle ja ilmoitettu Siemensille, osa korjattu, osa vielä työn alla
8
2012201320142015201620172018 89 10101 1212123456789 10101 1212123456789 10101 1212123456789 10101 1212123456789 10101 1212123456789 10101 1212123456789 10101 1212 Helsingin metro laiturinäyttöjen asennus7-11.12 linjan asetinlaitteiden 6 kk testijakso 10.12- 4.13 switchover 2.12 Vuosaaren laituriovien 14 kk testijakso-4.13 Laituriovien asennus 5.15- 3.16 Protojunien asennus (2. ja 3. M100)7-12.12alkoi 17.9 Protojunien asennus (1.- 3. M200)1-6.13 M100-junien sarja-asennus 8.13- 11.14 M200-junien sarja-asennus 11.14- 3.15 Vaihe 2c (testit ilman matkustajia) 11.13- 1.14 Vaihe 2d (testit matkustajien kanssa) 1.14- 3.16 Vaihe 2e (UTO-testit matkustajien kanssa)4-6.16 24 kk käytettävyystesti 7.16- 6.18 Länsimetro suunnittelu-2.13 laiturioviasennukset 6.14- 5.15 laiteasennukset 8.14- 7.15 M300-junalaiteasennukset3-11.14 matkustajaliikenne alkaa 31.12.2 015 x projekti valmistuu 13.11.2 016 x
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.