Prosessien tunnistaminen ja hallinta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tervetuloa eLiiketoiminnan tietoiskuun 1. / / /
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
SAP Yksi ERP-sovellus.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Liite 4: Prosessi- ja liittymäkuvaukset
Sovellettu: Damelio, R The Basics of Process Mapping 1 Liite Harjoitustyöhön.
PK-kehittämispalvelut
Jussi Laitinen & Reko Martti
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Tietokanta.
Toimintajärjestelmän rakentaminen
RealGame – dynaaminen yritysprosessi- simulaatiopeli
Ykkönen Yhteistyössä 1Y
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
Saatavuus kilpailukeinona
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Tietojärjestelmän suunnittelu
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
Toimintajärjestelmän rakentaminen
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Suunnitelma paperittomasta kokouskäytännöstä koko luottamushenkilöhallinnolle Kaupunginhallitus
VLF Seminaari Pirjo Ilola.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Hyrrä-verkkopalvelu Hanketukien infotilaisuus
Logican tilannekatsaus ISO20022 XML B2C tili- ja tapahtumaraportoinnista Logica IPS/Financial Services, Finland, Markku Havukainen
Viestintäsuunnitelma
Yliopistojen yhteisen YDW tietovaraston määrityshanke - tilannekatsaus Tampere
Asiantuntijayrittäjyyden monimuotoisuus
Komponenttipohjainen ohjelmistotekniikka (TJTSS56) Osa 4 Kevätlukukausi 2010 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Markku Sakkinen.
Liikeidean esittelyohje
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
TOIMINTAPROSESSIT – Prosessiajattelu ja -johtaminen
Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
TOIMINTAPROSESSIT – Prosessiajattelu ja -johtaminen Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA Kuviot Qualitas Fennica nykyisin osa IMS Finlandia (alkuperäiset lähdelinkit.
©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA ARVOKETJU JA –VERKOSTO SIDOSRYHMÄT Lähteet: Diat 14,16 ja 19 TarjaHeikkilä, diat” 6,7,9 ja 11 kuvaruutukaappauksella”
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2013
Ota 2. jaksossa.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
A) Organisaatiorakenteet ja henkilöstö & B) Prosessit
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Laskentatoimen ja rahoituksen Ammattiin Suuntautuvat Opinnot
Tilaus-toimitusprosessin esimerkki – miten saadaan tuotteet asiakkaille ajallaan ja mitä asiakirjoja liikkuu? Lähde:
TOIMINTAPROSESSIT (kokonaiskuva)
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Laskentatoimen ja rahoituksen Ammattiin Suuntautuvat Opinnot
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Esityksen transkriptio:

Prosessien tunnistaminen ja hallinta Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA Kuviot: Qualitas Fennica nykyisin osa IMS Finlandia (alkuperäiset lähdelinkit viittenä joka kuvassa  tilanne muuttunut: linkistä http://www.ims.fi/?pageid=56&parent0=37) löytyy nyt vastaava tieto) & Oulun yliopisto & yritykset. Tekstit osittain Qualitas Fennican materiaalia mukaillen. Aiheesta ei ole juuri mitään Viitalan/Jylhän kirjassa!

Liiketoimintamalli ja samalta kuulostavia käsitteitä Liiketoimintamalli on toiminnan kokonaiskuva – big picture. Usein siitä käytetään myös nimitystä prosessikartta ja se esittää keskeiset prosessit sekä niiden keskinäiset suhteet. Liiketoimintaprosessi on osa toiminnan kokonaisuutta – ydin- tai tukiprosessi. Liikeidea sen sijaan tiivistää strategiset valinnat kuvion muotoon. Liiketoimintasuunnitelma taas on yrityksen toiminnan kuvaus (tärkeä etenkin perustamisvaiheessa).

2.4.2017 Tarja Jokinen

Mikä on liiketoimintaprosessi? …sarja toimenpiteitä, joilla saavutetaan asetettu liiketoiminnan tavoite (Laamanen 1993. Liiketoimintaprosessien kehittäminen, MET) Prosesseja kehitettäessä pyritään optimoimaan asiakkaiden, omistajien ja henkilöstön tarpeet. Prosesseilla on aina asiakas (sisäinen tai ulkoinen). Vaikeuksia on käytännössä paljon. (Esim. ei tunnisteta prosesseja, halutaan pitäytyä vanhassa, näperrellään siellä täällä kokonaiskehittämisen sijasta yms).

Lähde: Prosessiesimerkkejä. http://cgi. qualitas-fennica Lähde: Prosessiesimerkkejä . http://cgi.qualitas-fennica.fi/artikkelit/prosessiesimerkkeja2.html, viitattu 30.9.2003.

YDINPROSESSI (engl. Core Process) - ylittää osastorajat - luo kilpailuetua - on menestymisen kannalta kriittinen - on strategian mukainen - ylin johto osallinen kehittämiseen - luo asiakastyytyväisyyttä - keskittyy tuloksiin (Lähde: Jahnukainen, Vepsäläinen, MET-kustannus & Nokia Mobile Phones 1993)

Yleisimmät ydinprosessit uusien tuotteiden kehittämisprosessi asiakasprosessit: asiakaspalveluprosessi, asiakkaiden hankintaprosessi, asiakashallintaprosessi tilaus-toimitusprosessi (sis. tuotannon ja logistiikan) mahdollisesti myös huolto- tai toimivuusprosessi (riippuu tarjooman luonteesta: esim. hissiyhtiöllä keskeinen) ohjaus- tai strategiaprosessi (Tukiprosesseja taas ovat esim. talousprosessi, tiedon hallintaprosessit, hankintaprosessi, toiminnan puitteiden ylläpitoprosessi, henkilöstöprosessit… joillain myös tuo yllämainittu strategiaprosessi.)

2.4.2017 Tarja Jokinen

Lähde: Prosessikuvien logiikkaa. http://cgi. qualitas-fennica Lähde: Prosessikuvien logiikkaa. http://cgi.qualitas-fennica.fi/artikkelit/prosessikuvienlogiikkaa.html, viitattu 30.9.2003

Funktionaalinen toimintatapa Prosessit löytyvät, mutta mutkikkaina ja pilkottuna eri funktioille ja organisaatiotasoille! Piirräpä nyt tästä prosessikartta! OMA YRITYS ASIAKAS ALIHANK-KIJA MARKKINOINTI JA MYYNTI OSTO SUUNNITTELU VALMISTUS PAKKAUS JA LÄHETYS ASIAKAS Perinteisen funktionaalisen organisaation sisällä tapahtuvat todelliset prosessit joutuvat poukkoilemaan funktioiden väleillä edestakaisin (nuolet materiaali- ja tietovirtoja) syntyy monimutkainen tapahtumien verkko esim. tilaus/toimitus-prosessi asiakkaalta asiakkaalle leikkaa useita funktionaalisia toimintoja (myynti, osto, suunnittelu, valmistus, pakkaus) Todellinen asiakasrajapinta on hämärtynyt, koska useimmat funktiot eivät ole kosketuksissa asiakkaaseen tai asiakastarpeiden konkreettiseen tyydyttämiseen (koska mm. tiedon kulku huono eikä ole reaaliaikaista) Usein ulkoinen asiakas ei ole yhteydessä organisaation sisälle muuten kuin muutaman toiminnon esim. asiakaspalvelun kautta. Perinteinen funktionaalinen organisaatio ei aina välttämättä ole tehoton ja huonosti hallittavissa funktionaalinenkin organisaatio voi olla toimiva toiminnanohjausmenetelmä, jos jokainen tietää roolinsa toiminnan kokonaisuuden kannalta ja toimintaa tukevat mittaus- ja kannustejärjestelmät ovat onnistuneita ja jos vastuut ja valtuudet ovat selkeästi asetetut pääasia on, etteivät funktioiden väliset raja-aidat saa aiheuttaa ongelmia ja vaikeuttaa toiminnan sujuvuutta.

Prosessijohtamisperiaate OMA YRITYS ASIAKAS SUUNNITTELU VALMISTUS MARKKINOINTI JA MYYNTI PAKKAUS LÄHETYS OSTO ALIHANK-KIJA Tilaus/toimitus -prosessi Tuotekehitysprosessi Asiakaspalveluprosessi Kuvassa esimerkki prosessikartasta Organisaation toiminta perustuu prosesseihin, ei yksittäisiin funktioihin. Prosessit jaetaan ydin-, ali- ja tukiprosesseihin. Virtaviivaiset prosessit leikkaavat funktioiden rajat - prosessi nähdään kokonaisuutena asiakkaalta asiakkaalle. Prosessiajattelun avulla organisaatio pyrkii näkemään toimintansa asiakaslähtöisinä prosesseina, joiden sisältämillä toimintovaiheilla on sama päämäärä = tyytyväinen asiakas tavoitteena kokonaisoptimointi, koska osaoptimoinnissa toteutuva yhden funktion etu ei yleensä ole koko organisaation etu. Joskus ongelmia saattaa syntyä sen vuoksi, että funktionaalinen organisaatio jää toimimaan taustalle "tukirakenteeksi", jolloin toimintoryhmät ovat eräänlaisia osaamiskeskuksia näiden päällekkäinen ohjaus (joskus yhdistettynä vielä projektitoimintaan) on vaativaa.

Miten selvitään arjesta?

Prosessin omistajuus Lähde: Prosessin omistajuus paineiden ristitulessa http://cgi.qualitas-fennica.fi/artikkelit/omistajuusristitulessa.html, viitattu 30.9.2003

Prosessin omistajuus Ei ole organisaatioasema, vaan kehittämistehtävä. Prosessin omistaja on se, kenen vastuulle kuuluu huolehtia prosessin kokonaisuuden sujumisesta. Seuraa työpaikkailmoittelua. Vaikka ei haettaisikaan nimenomaan prosessiomistajaa, saattaa se olla yksi vastuu juuri niissä tehtävissä, joihin tradenomi on sopiva! Silloin ilmoituksessa saatetaan mainita esim. että olet vastuussa tuotteiden tilaus-toimitusprosessista. HUOM! Joskus saatetaan hakea esim. prosessinvalvojaa. Silloin kyseessä ei ole tämän ajattelu mukainen prosessinomistaja, vaan esim. meijerin tai öljynjalostamon eli prosessiteollisuuden tarvitsema osaaja.

2.4.2017 Tarja Jokinen

Parhaimmillaan yli yritysrajojen Jotta prosesseista tulisi mahdollisimman tehokkaita, ajattelu tulisi laajentaa yli yritysrajojen Esimerkiksi Asiakkailta tulevaa palautetta ja muita markkinoilta tulevia signaaleja tulisi hyödyntää tuotteiden ja palvelujen suunnittelussa ja tarjooman muodostamisessa. (Myös prosessien välillä pitää olla yhteistyötä.) Esimerkkinä tuote-/asiakkusprosessit: Tavaran-/palvelujen toimittajien kanssa voidaan suunnitella ja optimoida tarjoomaa ja asiakkaille syntyvää arvoa yhteistyössä. Jälleenmyyjiltä saadaan asiakaspalautetta joka edellyttää esim. tietyn tasoista palvelua.  Huomaa siten prosessien pituus seuraavassa esimerkissä! Tarja Jokinen 2.4.2017

Lähde: IMS. Artikkelit. Prosessit. Prosessiesimerkkejä. http://www.ims.fi/UserFiles/ims/File/Prosessit/2203_Artikkeli_324.pdf, luettu 15.10.2008.

Prosessien dokumentointi Kuvataan prosessit kirjalliseen muotoon, jolloin kullekin prosessille määritellään ulkoiset ja sisäiset asiakkaat prosessin omistaja toiminnan vaiheet halutut lopputulokset tarvittavat osaamiset, tiedot ja välineet sekä prosessin mittauspisteet ja mittarit. (Vrt. Nalle Puh & kompassi –analogia strategiadioissa!)

Lähde: Prosessikuvien logiikkaa. http://cgi. qualitas-fennica Lähde: Prosessikuvien logiikkaa. http://cgi.qualitas-fennica.fi/artikkelit/prosessikuvienlogiikkaa.html, viitattu 30.9.2003

Prosessien hierarkia Organisaation toiminnassa on eri tasoilla havaittavia prosesseja (ks. seuraava dia) a) organisaatiorajat ylittäviä ydinprosesseja b) sekä ydinprosessien rinnalla niitten sujuvuutta varmistavia tukiprosesseja (vrt. Porterin arvoketjun ydin- ja tukitoiminnot) c) ja niiden molempien osaprosesseja, jotka edelleen voidaan purkaa yksittäisiksi toiminnoiksi ja toimenpiteiksi (esim. saapuvan tavaran käsittely varastossa (=toiminto), tavaroiden vastaanottotarkastus ja kirjaaminen varastokirjanpitoon (toimenpiteitä).  yksilön, yhden suorittavan työntekijän taso!!! Osa yrityksistä nimeää myös avainprosesseja, jotka ovat kriittisimpiä asiakkaiden kannalta. (Voivat olla joko ydin- tai tukiprosesseja.) Prosessien mallintamisessa voidaan käyttää esim. MS Vision –tietokoneohjelmaa. Tutustutte siihen tietojenkäsittelyssä.

”Big picture” Liittyminen eri sidosryhmiin Ydin- ja tuki- prosessit Jokaisesta prosessista Näitä teette MS Visionilla tietojenkäsittelyssä Näitä tehdään rutiiniluonteisissa työtehtävissä, esim. varastossa 2.4.2017 Tarja Jokinen

2.4.2017 Tarja Jokinen

Liiketoimintaprosessien hallinta Tavoitteena on saada prosesseista eri osapuolille tuloksia aikaansaavia ja resursseja samalla optimaalisesti käyttäviä. Prosessien johtaminen = keinot ja tavat, joilla varmistetaan, että prosessi täyttää asiakkaiden vaatimukset ja liiketoiminnan vaatimukset Ohjaamisessa käytetään yleisesti yli yritysrajojen jotain toiminnanohjausjärjestelmää (SAP, MS Navi tms).

Toiminnanohjaus Liiketoiminnan kokonaisuuden hallintaan on ensin isoille ja sittemmin myös pienemmille yrityksille tullut tarjolle IT-ratkaisuja, joita kutsutaan toiminnanohjausjärjestelmiksi. Tunnetuin isojen yritysten järjestelmä on SAP. Pienemmät voivat käyttää esim. Microsoftin alustalle tehtyjä versioita (MS Navi). Pieniä yrityksiä palvelevat ohjelmistokumppanit toimivat Microsoftin lisenssinhaltijoina, jolloin nuo järjestelmät pohjautuvat samaan alkuperään  siksi ovat myös helposti opittavissa vaikkapa työpaikkaa vaihtaessa tai yrityksen vaihtaessa yhteistyökumppania.

Prosessien sähköistäminen Verkkokauppa ja sähköinen liiketoiminta sekoitetaan hyvin yleisesti. Johtunee pääosin siitä, että kuluttajien ei toki tarvitsekaan asiaa oivaltaa. Riittää kun ostaminen kaikkineen on helppoa kuluttajan haluamalla tavalla. Sähköinen liiketoiminta kaikkineen on yrityksen ydin- ja tukiprosessien mahdollisimman laajamittaista hoitamista digitaalisesti. (Berg 2001) Ydinprosessit sähköistetään toimialasta ja tuotteista riippuen (vertaa esim. kirkon rakentamista tai verkosta ostettavaa musiikkia).

Tukiprosessit on hyvin usein mahdollista sähköistää kaikki henkilöstö (rekrytointi, palkkahallinto tiedonsiirtoineen, koulutus, työskentely verkon avulla jne) hankinnat (b-to-b –puolella sähköisen liiketoiminnan ratkaisut yleisiä ja volyymit suuria, englanniksi termi eProcurement) taloushallinto (lähes kokonaan paperittomana: laskut, kirjanpito osa-alueineen jne) tietohallinto (toiminnanohjaus, internet, intranet, extranet, sähköinen arkistointi)

Nämä asiat tehtävässä… Sen mukaan, mitä yritys ITSE tekee: - Prosessiajattelua kuvaatte vain, jos yritys itse sitä soveltaa! Keskenänne voitte toki pohtia, mitkä mahtavat olla tuon yrityksen ydinprosesseja. Muuten on syytä tyytyä kuvamaan toimintoja!

Hankinnat Tuotanto Myynti Siis: ellei ole määritelty prosesseja, kuvatkaa toimintoja! Hankinnat Tuotanto Myynti 2.4.2017 Tarja Jokinen

… ja jatkossa Yhteisissä opinnoissa on opintojakso Toiminnanohjaus (3 op) – siellä tämä ehkä sitten ”kolahtaa”! Microsoft Navia käytetään siellä ja lisäksi ainakin asiakkuuden hallinnan opintojaksolla. Prosessiajattelua tulee eteen myös logistiikassa sekä johtamisen pakollisissa ja valinnaisissa opintojaksoissa. Sähköisestä liiketoiminnasta on valinnainen opintojakso: Verkkoliiketoiminnan erityiskysymyksiä. SAP-toiminnanohjusta voi opiskella Tikon kursseilla. (Taustalla on Helian ja SAPin strateginen kumppanuus.)