Luuk. 9:29-29 Luukkaan evankeliumin yhdeksännen luvun loppupuoli opettaa keskeisiä asioita Jeesuksen olemuksesta, hänen jumaluudestaan ja vallastaan, mutta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Perusevankeliumia tähän päivään
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
HELSINKI VINEYARD ”tällaista aikaa varten” ”for such a time like this” Syksy 2010 Kevät 2011.
Luuk. 12:35-38 Luukkaan evankeliumin 12. luvun lopupuoli opettaa Jeesuksen paluun yllätyksellisyydestä ja valvomisesta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms.
Vainoista herätykseen Ap t. 8:1-17.  Jumalan sanallinen ilmoitus on lisääntyvää ja se huipentuu Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen.  Pelastusilmoitus loppuu.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
Pikkupoika kysyi isältään...
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Luuk. 7:1-5 Luukkaan evankeliumin 7. luvun alkupuolella Jeesus tekee ihmeitä, jotka hämmästyttävät kansaa ja todistavat hänen messiaanisuudestaan. Kysymyksiä,
Totuus.
Jumalan kanssa.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Luuk. 6:1-2 Kuudennen luvun alussa Luukas keskittyy juutalaisille keskeisen sapattikäskyn noudattamista käsitteleviin kysymyksiin. Kysymyksiä, esirukousaiheita.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Arkki Varustamo Raamattukoulu
JALANJÄLJET HIEKASSA - käännös englanninkielisestä tekstistä
Huvitamme itsemme hengiltä Otavan Opisto Jari Sarja "Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää. [...]
Luuk. 22:31-34 Luukkaan evankeliumin luvun 22 loppuosassa Jeesus vangitaan ja häntä kuulustellaan juutalaisten suuressa neuvostossa. Kysymyksiä, esirukousaiheita.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Hepr. 3:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Kirjeen kolmannessa luvussa verrataan Jeesusta Moosekseen ja kristittyjen elämää Israelin kansan erämaavaellukseen.
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Luuk. 9:1-3 Yhdeksännen luvun alussa Luukas kertoo usesta keskeisestä tapahtumasta, jotka opettavat Jeesuksen jumaluudesta ja Jeesuksen opetuslapsena elämisestä.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Luuk. 19:1-5 Luukkaan evankeliumin 19. luvun alkupuolella on kertomus Sakkeuksen pelastumisesta ja vertaus palvelijoille uskotuista kultarahoista. Kysymyksiä,
Luuk. 11:1 Luukkaan evankeliumin luvun 11 alkupuolella opetetaan erityisesti rukouksesta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen
Luuk. 18:1-5 Luukkaan evankeliumin luvussa 18 Jeesus opettaa rukouksesta ja Jumalan valtakunnan arvojärjestyksistä. Luvun lopulla hän aloittaa matkansa.
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Gal. 3:1 Hyvä Sisärengaslainen
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Kaksi nunnaa lähti luostarista kaupunkiin myymään pikkuleipiä
NAISEN ITSETUNTO.
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Lähdetäänkö kalaan? Joh 21:3 Simon Pietari sanoi: "Minä lähden kalaan." "Me tulemme mukaan", sanoivat toiset. He nousivat veneeseen ja lähtivät järvelle,
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Loisto yllättää Matt. 17: Pirkko Valkama.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Luuk. 20:1-2 Luukkaan evankeliumin 20. luvussa Jeesus yritetään saada ansaan viekkailla kysymyksillä. Jeesus kuitenkin osoittaa Jumalallisen viisautensa.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Luuk. 22:1-2 Luukkaan evankeliumin luvussa 22 alkaa Jeesuksen viimeinen viikko ennen ristinkuolemaa. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen.
Hepr. 5:1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, Edellisen luvun lopussa Jeesusta nimitettiin ylipapiksi. Nyt kirjeen kirjoittaja selittää tarkemmin Jeesuksen ylipappeutta.
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Mihin Vanhan Testamentin kertomukseen kuvat liittyvät? Mitä muita Vanhasta Testamentista tuttuja kertomuksia muistatte?
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Hepr. 1:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Heprealaiskirjettä on vanhastaan sanottu Paavalin kirjeeksi heprealaisille. Tässä määrittelyssä lienee kaikki väärin.
Hepr. 8:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Kahdeksannessa luvussa kirjeen kirjoittaja vertaa vanhaa ja uutta liittoa, niiden temppeleitä ja uhripalvelusta toisiinsa,
Luuk. 19:28-31 Luukkaan evankeliumin luvun 19 loppupuolella Jeesus saapuu Jerusalemiin messias-kuninkaana. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksas etappi
Hyvä Sisärengaslainen, Ensimmäisen kirjeensä viimeisessä luvussa Pietari antaa vielä ohjeita seurakunnan johtajille ja seurakuntalaisille, sekä varoittaa.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Valoa idästä Reino Saarelma Matt. 2: Matteus 2:1-12 – Valoa idästä 1. Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana,
Tapahtukoon sinun tahtosi
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
Neitsyt Maria.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Yhdeksästoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksastoista etappi
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
Esityksen transkriptio:

Luuk. 9:29-29 Luukkaan evankeliumin yhdeksännen luvun loppupuoli opettaa keskeisiä asioita Jeesuksen olemuksesta, hänen jumaluudestaan ja vallastaan, mutta samalla hänen sijaiskärsijän tehtävästään ja armostaan. Myös meille opetetaan Jumalan valtakunnan arvoista ja Jeesuksen seuraamisesta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen pastori@tunti.com. Noin viikon kuluttua siitä, kun Jeesus oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin, Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan. Hänen rukoillessaan hänen kasvonsa muuttuivat ja hänen vaatteensa sädehtivät kirkkaan valkoisina. (Luuk. 9:28-29) Pietari, Jaakob ja Johannes, Jeesuksen läheisimmät opetuslapset, pääsevät näkemään häivähdyksen Jumalan valtakunnan voimasta ja Jeesuksen tosi jumaluudesta vain viikkoa sen jälkeen, kun Jeesus on luvannut joidenkin opetuslastensa näkevän Jumalan valtakunnan ennen kuolemaansa. Samat kolme opetuslasta olivat mukana myös Jairoksen kodissa, kun Jeesus herätti tämän kuolleen tyttären (Luuk. 8:51).

Luuk. 9:32-33 Samassa siinä oli kaksi miestä, Mooses ja Elia, keskustelemassa hänen kanssaan. He ilmestyivät taivaallisessa kirkkaudessa ja puhuivat Jeesuksen poislähdöstä, joka oli toteutuva Jerusalemissa. (Luuk. 9:30-31) Kirkastusvuorella Jeesus kohtaa kaksi Vanhan testamentin keskeistä hahmoa: Mooseksen, jonka välityksellä Jumala antoi Israelin kansalle lain, ja Elian, yhden varhaisista, suurista profeetoista. Nämä kaksi edustavat lakia ja profeettoja, siis koko Vanhaa testamenttia. Näille kahdelle oli yhteistä heidän erikoinen loppunsa. Elia otettiin taivaaseen kuolemaa näkemättä tulisilla vaunuilla (2. Kun. 2:11). Mooseksesta taas sanotaan, että Jumala itse hautasi hänet (5. Moos. 34:5-6) – ehkäpä ottamalla hänetkin suoraan taivaaseen. Siten juuri nämä kaksi saattoivat ilmestyä kirkastusvuorella. Pietari ja hänen kanssaan olevat opetuslapset olivat vaipuneet syvään uneen. Havahtuessaan he näkivät Jeesuksen kirkkaudessaan ja ne kaksi miestä, jotka olivat hänen kanssaan. Kun nämä olivat lähtemässä Jeesuksen luota, Pietari sanoi: "Opettaja, on hyvä, että me olemme täällä. Me teemme kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle." Mutta hän ei tiennyt mitä sanoi. (Luuk. 9:32-33) Pietarin hämmennys on ymmärrettävää – mitäpä tuollaisessa tilanteessa osaisi järkevästi ajatella. Majan teko vuorelle ja taivaalliseen olotilaan jääminen tuntui varmasti houkuttelevalta, mutta siihen ei ollut mahdollisuutta. Kirkastusvuorikokemus oli vain lyhyt hetki ja esimakua tulevasta taivaselämästä.

Luuk. 9:34-40 Pietarin puhuessa tuli pilvi ja peitti paikan varjoonsa. Opetuslapset pelästyivät, kun näkivät miesten peittyneen pilveen. Pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun Poikani, minun valittuni, kuulkaa häntä!" Äänen vaiettua opetuslapset näkivät Jeesuksen olevan yksin. He pysyivät vaiti kaikesta kokemastaan eivätkä vielä silloin kertoneet siitä kenellekään. (Luuk. 9:34-36) Koko tilanteen tärkeä merkitys opetuslapsille oli käntää heidän katseensa Jeesukseen. Vanhan testamentin suuret sankarit saavat jäädä taustalle, ja Jumala itse kehottaa opetuslapsiaan, myös meitä, kuuntelemaan Jeesusta, Hänen poikaansa, ja olemaan kuuliaisia hänelle. Kun he seuraavana päivänä tulivat alas vuorelta, oli Jeesusta vastassa suuri ihmisjoukko. Muuan mies huusi väkijoukon keskeltä: "Opettaja, minä pyydän sinua: tule katsomaan poikaani, ainoaa lastani! Paha henki käy vähän väliä häneen kiinni. Hän alkaa yhtäkkiä huutaa, ja henki kouristaa häntä niin että vaahto valuu suusta. Kun henki lopulta jättää hänet, hän on aivan näännyksissä. Pyysin opetuslapsiasi karkottamaan sen, mutta eivät he pystyneet." (Luuk. 9:37-40) Vuorelta laskeudutaan alas keskelle hengellistä sodankäyntiä. Jumalan vihollisen joukot kiusaavat ihmisiä, ja me olemme niiden edessä omassa voimassamme heikoilla. Vähän aikaisemmin samassa luvussa kerrottiin, miten Jeesus lähetti opetulapsensa julistamaan Jumalan valtakuntaa, parantamaan sairaita ja myös karkottamaan pahoja henkiä (Luuk. 9:1), mutta tällä kertaa opetuslapsetkaan eivät voineet auttaa poikaa.

Luuk. 9:41-45 Silloin Jeesus sanoi: "Voi tätä epäuskoista ja kieroutunutta sukupolvea! Kuinka kauan minun vielä on oltava teidän keskuudessanne ja kestettävä teitä? Tuo poikasi tänne." Vielä pojan tullessakin henki paiskasi hänet maahan ja kouristi häntä. Mutta Jeesus käski ankarin sanoin saastaista henkeä poistumaan, paransi pojan ja antoi hänet isälle takaisin. Kaikki olivat hämmästyksen vallassa, kun näkivät Jumalan voiman ja suuruuden. (Luuk. 9:41-43) Sen, mikä ihmisille on ylivoimaista, Jeesus tekee. Hänellä on valta Saatanan ja sen joukkojen yli, ja niin Jeesus taas kerran osoittaa Jumalan voiman ja suuruuden. Kun kaikki hämmästelivät Jeesuksen tekoja, hän sanoi opetuslapsilleen: "Painakaa mieleenne, mitä teille sanon: Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin." Opetuslapset eivät ymmärtäneet, mitä hän näillä sanoillaan tarkoitti. Se jäi heiltä salaan, niin että he eivät käsittäneet hänen puhettaan eivätkä rohjenneet kysyä häneltä sen merkitystä. (Luuk. 9:43-45) Jeesus osoitti teoillaan jumalallisen voimansa ja valtansa, mutta hän oli kuitenkin tullut tähän maailmaan kärsimään ja kuolemaan, sillä tavalla hän nujertaisi lopullisesti pahan vallan. Jeesus puhui opetuslapsilleen usein tulevasta kohtalostaan, mutta nämä eivät ymmärtäneet. Vasta pääsiäisen jälkeen heille kirkastui, että juuri ristiinnaulittu Messias on Jumalan pelastussuunnitelman polttopiste.

Luuk. 9:46-50 Opetuslasten kesken syntyi kiistaa siitä, kuka heistä oli suurin. Jeesus tiesi, mikä ajatus heillä oli mielessään. Hän nosti viereensä lapsen ja sanoi heille: "Joka minun nimessäni ottaa luokseen tämän lapsen, se ottaa luokseen minut. Ja joka ottaa minut luokseen, ottaa sen, joka on minut lähettänyt. Se teistä, joka on kaikkein pienin, on todella suuri." (Luuk. 9:46-48) Jumalan valtakunnan arvojärjestykset ovat aivan toisenlaiset, suorastaan vastakkaiset, kuin meidän maailmamme. Jeesus asetti lapsen, joka sen ajan yhteiskunnassa oli vähäarvoinen, esikuvaksi siitä, kuka on kaikkein suurin (vertaa Matt. 18:1-5). Jumalan valtakunnassa ei sovi kilapilla siitä, kuka on suurin, vaan ennemmin siitä, kuka kunnioittaa toista eniten ja on nöyrin. Johannes sanoi silloin: "Opettaja, me näimme erään miehen ajavan pahoja henkiä ulos sinun nimessäsi. Me yritimme estää häntä, koska hän ei seuraa sinua meidän joukossamme." Mutta Jeesus vastasi: "Älkää estäkö. Joka ei ole teitä vastaan, on teidän puolellanne." (Luuk. 9:49-50) Maininta vieraasta pahojen henkien ulosajajasta on erikoinen. Ehkä se opettaa meille sitä, että kaikki Jeesuksen omat eivät ole inhimillisesti katsoen samaa joukkoa. Kristittyjä on muissakin kuin vain minun seurakunnassani.

Luuk. 9:51-56 Kun Jeesuksen taivaaseenottamisen aika oli lähenemässä, hän suuntasi kulkunsa Jerusalemia kohti. Edellään hän lähetti sananviejiä. Nämä lähtivät matkaan ja menivät erääseen Samarian kylään valmistelemaan Jeesuksen tuloa. Kyläläiset kuitenkin kieltäytyivät ottamasta Jeesusta vastaan, koska hän oli matkalla Jerusalemiin. (Luuk. 9:51-53) Nyt alkaa Jeesuksen matka Galilesta Jerusalemiin. Lyhin tie kulki Samarian halki, mutta hurskaat juutalaiset käyttivät mieluummin kiertotietä, koska samarialaisia pidettiin uskonnollisesa mielessä epäpuhtaina. Jeesus kuitenkin kulki Smarian läpi (vrt Joh. 4). Samoin samarialaiset suhtautuivat torjuen juutalaisiin ja varsinkin heidän juhliinsa, ja siksi Jeesusta ei haluttu ottaa vastaan. Kun hänen opetuslapsensa Jaakob ja Johannes kuulivat tästä, he sanoivat: "Herra, tahdotko, että käskemme tulen iskeä taivaasta ja tuhota heidät [niin kuin Eliakin teki]?" Mutta Jeesus kääntyi ja nuhteli opetuslapsia [ja sanoi: "Te ette tiedä, minkä hengen omat te olette. Ihmisen Poika ei tullut ihmisten sieluja kadottamaan vaan pelastamaan."]. Yhdessä he jatkoivat matkaa toiseen kylään. (Luuk. 9:54-56) Jaakob ja Johannes olivat tulisieluisia nuoria miehiä. Jeesus antoikin heille lempinimeksi ’Boanerges’ – ukkosenjylinän pojat (Mark 3:17). Nyt he ovat valmiita tarttumaan profeetta Elian esimerkkiin (lue 1. Kun 18). Ankara rangaistus tuntuisi veljeksistä oikeudenmukaiselta, mutta taas käy ilmi, että he eivät osaa ajatella Jumalan valtakunnan ajatuksia. Jeesus on tullut pelastamaan myös niitä, jotka torjuvat hänet.

Luuk. 9:57-62 Kun he tekivät taivalta, muuan mies sanoi Jeesukselle: "Minä seuraan sinua, minne ikinä menetkin." Jeesus sanoi hänelle: "Ketuilla on luolansa ja taivaan linnuilla pesänsä, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin päänsä kallistaisi." Eräälle toiselle Jeesus sanoi: "Seuraa minua!" Tämä vastasi: "Herra, anna minun ensin käydä hautaamassa isäni." Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Anna kuolleiden haudata kuolleensa. Lähde sinä julistamaan Jumalan valtakuntaa." Vielä eräs toinen sanoi: "Herra, minä seuraan sinua, mutta anna minun ensin käydä hyvästelemässä kotiväkeni." Hänelle Jeesus vastasi: "Joka tarttuu auraan ja katsoo taakseen, ei ole sopiva Jumalan valtakuntaan." (Luuk. 9:57-62) Kolme erilaista keskustelua opettavat jotain keskeistä Jeesuksen seuraamiseta. Ensinnäkin, Jeesuksen seurassa on turha odottaa ajallista menestystä tai edes helppoa elämää. Toiseksi, mikään ei saa estää tai edes hidastaa, kun Jeesus kutsuu seuraansa. Kolmanneksi, Jeesuksen seuraan lähteminen on kokonaisvaltaista matkaan lähtemistä. Opetus: Ville Auvinen