Jääkaappeja eskimoille? Alueasiantuntijan rooli koulutusviennissä Jouni Järvinen Aleksanteri-instituutti Aikuiskoulutus - Tie kansainväliseen yhteistyöhön -seminaari Rovaniemi,
Alueasiantuntijuus Hyvin organisoituneeseen tietoon pohjautuva taito ratkaista monimutkaisia ongelmia ja erottaa olennainen epäolennaisesta, kognitiivinen joustavuus Tieteidenvälisen alueasiantuntijuuden rakentumisen dynamiikka Asiantuntijuuden ytimen ja laajan asiantuntijuuden suhde Kaikkitietävä generalisti?
Alueasiantuntemuksen tarve ja lähtökohdat Syvällinen tietämys kohdealueesta/-alueista Ensisijaisen kohdealueen lisäksi lähialueet Kyky kontekstualisoida Edellytykset itsenäiseen tiedon hallintaan ja kehittämiseen Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot Oman osaamisen tunnistaminen/tiedostaminen Valmiudet toimia monimuotoisissa tehtävissä
Kun tutkimuskohteena on maantieteellinen alue,… Ilmiöitä tarkastellaan usein alueellisten erityispiirteiden kautta Sovelletaan monien tieteenalojen teoreettisia ja menetelmällisiä lähtökohtia Jokainen yksittäinen tutkimus on menetelmällisesti uniikki Dialoginen ja arvostava suhde kohdealueeseen
Alueasiantuntijan rooli koulutusvientiprosessissa Mitä alueasiantuntija voi tarjota prosessin eri vaiheissa (esim. suunnittelu-kilpailu-yhteistyönrak.- implementointi) Kulttuurinen sensitiivisyys kyky navigoida mahdollisen poliittisen tahtotilan ja käytännön ristiaallokossa Toimintamallien tuntemus, kulttuurikoodaus Analyysit (toimintaympäristö, paikallinen koulutusjärjestelmä…) Verkostoituminen ja paikallisten toimijoiden tuntumus Tuntemus tuo vakuuttavuutta
Osaamista koulutuksen suunnittelusta Laadunhallinnasta ja siihen liittyvistä prosesseista Kyky asettaa realistiset välitavoitteet suhteessa lopputavoite Joustavuus – kyky navigoida mahdollisen poliittisen tahtotilan ja käytännön ristiaallokossa
KIITOKSET!!!