Leena Tornberg, projektikoordinaattori

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Advertisements

Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
QR- koodit ja mobiilitentti
Mitä venäläinen museokävijä kaipaa? Kysely toteutettiin : •Arkkitehtuurimuseo •Ateneum taidemuseo ( ), Kansallisgalleria ( )
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Coulutuscoctail
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
Nitomo Omnian opiskelijamäärä Yksikköhintaiset opiskelijat Ammattiopisto Aikuisopisto Aikuisopiston muut opiskelijat.
Taiteen ja kulttuurin akvaario Kulttuuri Opinto-info Taide Oma juttu Aloitus Lähteet Linkkiapaja TAIKUAKVAARIOTAIKUAKVAARIO Ritva Somerma
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Aikataulu Esisuunnitteluvaihe Kevät 2005 •-projektin menestymisen mahdollisuuksien arvioiminen •-esisuunnitelman tekeminen Asettamisvaihe Toukokuu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
KOKKI TARJOILIJA Raahen Ammattiopisto, kokki ja tarjoilija.
Museoliitto, Tampere, KULTTUURIVIENNIN TUKIVERKKO TIEDOTUSVÄYLÄNÄ.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Esikoulu alkaa - ehkäpä jo koulukin Mennään museoon! –viikko kuusivuotias.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
TEUVAN LUKION COMENIUS-HANKE ”EVERY HUMAN IS UNIQUE” Teuvan lukion Comenius-hanke käynnistyi vuonna 2011 ja kumppanimaitamme ovat Portugal, Mallorca ja.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Tytöt teknologian taitajiksi
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Kulttuurialan yksikkö Yksikkö perustettu vuonna 1999 –Opiskelijoita 507 –Päätoimista henkilökuntaa 38 Koulutusohjelmat:
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Prosesseista palveluihin
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Työelämä yhteistyön käytäntöjä Raahen alueella
Tämä diasarja on tarkoitettu opojen käyttöön.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
SAKU Toimintamalli kulttuuri.
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
HUIPPU Elokuu 2017.
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Tavoitteet ja arviointi
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielitietoisuus.
Yhteisopettajuus arjessa
Ammattistartin opiskelijoiden sijoittuminen eri aloille 2008
Astetta enemmän! Viitaniemen koulu Anne Venemies, opinto-ohjaaja Gradia Jyväskylä.
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Hanke
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Leena Tornberg, projektikoordinaattori M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM

Kulttuuri oppimisen kohteena ja välineenä Juurihoitoa museosta – kulttuuriperintöopetuksen tukena Leena Tornberg M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM

Kulttuuri oppimisen kohteena Tavoitteena oppia tuntemaan erilaisia kulttuurin ilmenemismuotoja Museo: oppia tuntemaan museon edustamaa kulttuurituotetta (teemaa) Opitaan tuottamaan ja vastaanottamaan kulttuurista perintöä – siirretään kulttuuriperintöä Opitaan kulttuurituotteen muoto, sisältö, tuotantotapa tai toimintatapa (esim. taideteos tai saamelainen kuksa) Syvempää oppimista: prosessi kulttuurituotteen taustalla Myös kulttuuriorganisaatio itsessään voi olla oppimisen kohde Kulttuuri oppimisen välineenä Kulttuurituotteita käytetään opetuksen ja tiedon välineinä Esim. taideteos: ei tutkita vain taiteen käsittein, vaan lähestytään muun elämänalueen/oppiaineen kautta Kuksa: muukin arvo kuin kansatieteellinen arvo Ei vain katsota, lueta tai kuunnella vaan opiskellaan katsomaan, tekemään ja opetellaan ehkä itse tekemään Tavoitteena: ihmisenä kasvaminen, kehitetään ajattelun taitoja ja päättelykykyä Tornberg&Venäläinen (2008). Venäläinen P. (toim.) Kulttuuriperintö ja oppiminen. http://www.edu.fi/download/124309_Kulttuuriperinto_ja_oppiminen.pdf M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM

Kulttuuri/museo oppimisen kohteena ja välineenä? Katvalan talonpoikaismuseo – oppimisen kohteena Katvalan talonpoikaismuseo – oppimisen välineenä Kansallismuseo Valtion taidemuseot Työväenmuseo Werstas Kumpaa tavoittelet? Kävijä voi käydä useita kertoja samassa paikassa, kun tavoite on erilainen eri kerroilla? Esim. 4 kertaa oppilasryhmä samassa näyttelyssä/saman teeman parissa (opastus, työpaja, omatoiminen (kilpailua varten), oma tuotos näyttelyssä) M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM

Kallio, K. (toim.) Museo oppimisympäristönä, 2004 ”Museo-opetusta valmistelevan museolehtorin, oppaan ja opettajan on tärkeä pohtia, miten he omalta kohdaltaan ymmärtävät museossa oppimisen ja tiedon luonteen” Kallio, K. (toim.) Museo oppimisympäristönä, 2004 M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM

” … myös museon ulkopuolella.” ” Museo-opetuksen keskeinen päämäärä ei ole museon tiedon välittäminen, vaan kulttuuri- ja luonnonperinnön lukutaidon oppiminen.” ” … myös museon ulkopuolella.” Kallio, K. (toim.) Museo oppimisympäristönä, 2004 M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM

Innostavia esimerkkejä Arktisen keskuksen Viikingit-näyttely Rovaniemellä (2008) Näyttelyn rakentaminen: kivialan osaajia, hopeaseppiä, ompelijoita, seppä Lautanauha-työpaja – LaY:n kasvatustieteen käsityön erikoistujat M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM

Innostavia esimerkkejä Kierikki-keskus http://www.kierikki.fi/sivu/fi/palvelut/ohjelmapalvelut/paiva_kivikaudella/ Kuttelo-ryhmä https://www.facebook.com/stoneageactiongroup Espoon kaupungin museon KAMUn perusnäyttelyn avaus lokakuu 2013 M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM

Innostavia esimerkkejä Tekniikan museo (2007) Oppilaitos osana näyttelysuunnittelua: Tarvittiin kuvamateriaalia meikkaamisen historiasta Estenomiopiskelijat: meikkaukset Tekstiilialanopiskelijat: puvut Mediaopiskelijat: valokuvaus Ajankäytön suunnittelu, vähintään yksi vuosi M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM

Innostavia esimerkkejä Espoon kaupunginmuseo KAMU Kuka osaa käyttää tätä konetta? http://www.espoonkaupunginmuseo.fi/fi-FI/Museotyo/Info/Lehdistolle/Lehdistokuvat/Tuhat_tarinaa_Espoosta/Avancemerkkinen_polttomoottori%2840553%29 Tapahtumat – senioritoiminta http://www.espoonkaupunginmuseo.fi/fi-FI/Museotyo/Tapahtumakalenteri/tapahtumat?n=15370&d=1&es=19.11.2013 M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM

Case: Nivalan ammattiopisto Catering-ala: kokki ja tarjoilija Kauneudenhoitoala: parturi-kampaajan sekä kosmetologin koulutusohjelma Kulttuuriala: vaatetusalan opintoja ja ohjaustoiminnan opintoja Kiviala: kiventyöstön erikoisosaajia Metalliala: metallituotteiden ja koneiden osien valmistuksessa. Puuala: puumateriaalin tunteminen ja perustyövaiheiden osaaminen Auto- ja logistiikka-ala Rakennus ja LVI Sähkö ja ICT Tapahtumatoiminta Kahvio/kahvila/ravintola/tarjoilu Näyttelyn tuottaminen Ennallistuksia Kopioita Toisinnoksia Pedagogista materiaalia: (…kun puhumme asioista kasvatuksen kontekstissa, niillä on aina välineellinen funktio. ) Toiminnallisen työpajan ohjaaminen M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM

Kiitos, yhteydenotot tervetulleita! Innostavia esimerkkejä Suomen museoliiton propagandaprojekti: https://www.facebook.com/propagandaprojekti Sinebrychoffin taidemuseo http://www.youtube.com/watch?v=0RLyzktmtlQ Kiitos, yhteydenotot tervetulleita! M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM