02.06.20041 Talviolosuhteet opettavat LINTU-ohjelman hanke ENSILUMI - Mitä kuljettaja oppii vaikeisiin olosuhteisiin mukautuessaan? Valde Mikkonen Valmixa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KANSAINVÄLINEN FIBROMYALGIAPÄIVÄ
Advertisements

UUSI AJOKORTTILAKI 2013 Muutokset lyhyesti.
Gordion ja Primavista tiivistetysti
Opetuksesta ja oppimisesta lentokoulutuksessa
Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.
Univaje.
Talonrakennuksen jatkokurssi 6 op Säätekijät
Sinikka Hiidenmaa KHT Mikkelin Tilitoimisto Oy
Webauto – koulutusten hallintasovellus
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Jokaisella koululla tulee olla järjestyssäännöt, joilla ei kuitenkaan saa rajoittaa jokaiselle perustuslaissa taattuja oikeuksia. Järjestyssäännöt eivät.
Valmixa Oy1 Autoilijoiden yksilöllinen vahinkoriskien hallinta LINTU-ohjelman hanke KOTISIIVU. Henkilökohtaiset turvallisuusohjelmat. Hanke-esittely.
Palveluhakemiston prosessit Marketvisio Oy1.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Hypoteesin testeistä Testin valinta perustuu aina tutkimusongelmaan ja kuvailuun (joka perustuu mitta-asteikoihin) Testaus ei koskaan ole itsenäinen, vaan.
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
Koulutuksesta työhön –ryhmien vaikutuksia ja seutukunnallisuus
Perhevapaiden käyttö ja suorat kustannukset yrityksille Sami Napari (Etla) Perhevapaiden kustannukset –seminaari, Helsinki
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN AJOTAIDON YLLÄPITO: JATKOKOULUTUSINTERVENTIO JA SEN SEURAUKSET MYÖHEMPÄÄN AJAMISEEN Seurantatutkimuksen jatkovaihe Tiina Rämet.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo.
Sähköpalokuolemat Suomessa Antti Nenonen, Tukes Sähköpalokuolemat Suomessa Tilastollinen tutkimus Ylitarkastaja Antti Nenonen.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 1 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukointia käytetään tutkittaessa kahden luokittelu- tai.
PALOILMOITTIMEN SUUNNITTELU, ASENNUS, HUOLTO JA KUNNOSSAPITO 2009
Akavan Erityisalat Yksityissektorin työmarkkinatutkimus 2009.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Janne Junes Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Tutkimus varasto-virtaussysteemin.
Yrittäjien aamukahvit Aki Harri. Autonkuljettaja ja Autosotamies 1995 Panssariprikaati Opiskelija HAMK Liikenneopetuskeskus.
Omistajien näkökulma sydänlääkitykseen Kyselytutkimus Ranska 2004.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Miten alkoholi näkyi päivystyksessä kahden vuoden aikana? tapaturmapotilaat puhallutettiin alkometrillä hoitoon tullessa päihtyneiden tapaturmapotilaiden.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Oppimisorientaatioita
T Oma menetelmä Tapaamiskäytännöt IOBASE-projektissa Mika Ratola
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Organisational justice and health of employees: prospective cohort study M Kivimäki, M Elovainio, J Vahtera, J E Ferrie (2002)
Tupakointi ja seksi.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Arkeen Voimaa (CDSMP) - Ryhmästä tukea pitkäaikaissairauden oireiden hallintaan ja arjen sujuvuuteen.
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 STM /TPH/paht Sukupuolen merkitys tilastoissa ja tiedonkeruissa Sosiaali- ja terveysministeriö Tiina Palotie-Heino.
Kuvalähde: Risto Kaikkonen TEROKA Diabetes: Koulutusryhmien väliset erot Kainuun maakunnassa.
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Tervetuloa! OPS 2016.
TURVAVARTTI Marras - Joulukuu 2014
Tavoitteet ja arviointi
Syövän riskitekijät.
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Syövän riskitekijät.
9. Oppimisen psykologinen perusta
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Esityksen transkriptio:

Talviolosuhteet opettavat LINTU-ohjelman hanke ENSILUMI - Mitä kuljettaja oppii vaikeisiin olosuhteisiin mukautuessaan? Valde Mikkonen Valmixa Oy

Valmixa Oy2 Hankkeen taustat •Kuljettajaopetuksen II vaiheen kehittämistarve •Lupaava esitutkimustulos talvikaudelta •Mitä oikeastaan opitaan, kun kokemusta karttuu vaikeista olosuhteista? - Kokemus = oppimiselle altistuminen osallistumalla - Oppiminen = kokemuksen tuottama käyttäytymisen muutos - Oppimiskokemus = itse havaittu oppiminen - Vaikeat olosuhteet = vahinkoriskiä lisäävät säät ja kelit, virike/pakote oppimiseen

Valmixa Oy3 Menetelmä •Oppimisajokirja; välittömästi ajojen päätyttyä merkinnät reitistä, ajankohdista, olosuhteista, tapahtumista ja oppimisesta. Päivittäin, puoli vuotta. •Osallistumissopimus; huolellisuussitoumus. •Opastus + instruktio; yhtenäinen käytäntö koko seurantajakson ajan. •Kulukorvaus; polttoainekulut kirjatuista ajoista. •Ajojen seurannan päätyttyä puhelinhaastattelu vaikutelmista ja arvioita talviolosuhteisiin varautumisen keinoista.

Valmixa Oy4 Osallistujat •Vapaaehtoinen mukaan tulo, jatkuvuussitoumus. •Uusien kuljettajien ryhmä; 20 kuljettajaa, ajokortti kesällä 2003, ajokokemusta 1 kk, keski-ikä 20 v. •Kokeneiden kuljettajien ryhmä; 21 kuljettajaa, ajokokemusta 25,8 vuotta, keski-ikä 47,5 v. •Uusista kuljettajista yksi keskeytti sairauden takia. •Kummassakin ryhmässä loppuun asti osallistuneista naisia oli yhdeksän ja muut miehiä.

Valmixa Oy5 Ajokirjamerkintöjen luotettavuus •Kelimerkinnän ollessa ”kuiva” on sään merkitty olleen ”aurinko” tai ”pilvipouta” prosenttisesti. •Kelimerkinnän ollessa ”märkä” on säämerkintä ”sade” tai ”pilvipouta” 97 prosenttisesti. •Reitin oppimisen merkinnät moninkertaistuvat, kun ajomatka on suuntautunut vieraaseen ympäristöön. •Omia liikennesääntöjen rikkomuksia on merkitty enemmän niillä ajokerroilla, joilla poliisi on nähty. •Vireystilan hallinnan oppiminen liittyy tunnettuun väsymyskäyrään.

Valmixa Oy6 Vireystilamerkinnät ja kellonaika nuorilla

Valmixa Oy7

Valmixa Oy8 Muita tulosanalyysejä •Nuorilla oppimista tuottaa oma auto, kokeneilla muu liikenne. •Naiset vähentävät ajojaan vaikeissa olosuhteissa enemmän kuin miehet. Oppimisessa sama päätulos miehillä ja naisilla. •Ero uusien ja kokeneiden kuljettajien välillä säilyy, kun lasketaan oppimiskokemusten määrät suhteessa ajokertoihin kullekin yksilölle erikseen ja vertaillaan näiden mittojen keskiarvoja. •Loppuhaastattelun tulos vahvistaa ajokirjojen antamaa tuloskuvaa.

Valmixa Oy9 Tulosten tulkinta • Toistuva kokemus talviolosuhteista •koulii kuljettajia hyödyntämään oppimistilaisuudet monipuolisesti ja •muuttaa vaikeisiin olosuhteisiin mukautumista edullisemmaksi riskien pienentämisen kannalta. • Tuloksille voi antaa muitakin tulkintoja.

Valmixa Oy10 Seurauksia • Vahinkoriskin kausivaihtelu: •kokeneiden kuljettajien vahinkoriski alimmillaan talvikauden jälkeen. • Vahinkoriskin alueellinen vaihtelu: •talviolosuhteet pakottavat toistuvaan valmiuksien päivittämiseen ja alentavat vahinkoriskiä ympärivuotisestikin.

Valmixa Oy11 Sovelluksia • Kuljettajaopetukseen kaksi jaksoa: kesä ja talvi. •Talvijakson orientaatioksi olosuhteista oppiminen. •Oppimisajokirja käyttöön välivaiheessa. • Jatkokoulutukseksi arkikokemuksista oppimisen tehostaminen. • Sesonkitiedotukseen kannustusta omakohtaiseen oppimismahdollisuuksien hyödyntämiseen.

Valmixa Oy12 Kritiikkiä •Tulokset edustavat mittaamisen luoman intervention aikaista oppimista. Päätelmät perustettava oppimisen vaihteluun. •Kokeneet kuljettajat voivat tulkita tehtävän toisin kuin uudet kuljettajat. Ryhmien väliset erot tulevat ehkä siitä eikä oppimisen eroista. •Uuden kuljettajan itsenäinen oppiminen voi alkaa vain ajoneuvon käsittelytaitojen hioutumisesta. Sitä ei kenties voi eikä pidä muuksi muuttaa.