Nivelvaiheen tiedonsiirtokäytänteet ammatillisessa koulutuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Orientaatio ammatillisiin opintoihin NITOJA-hankkeen päätösseminaari Ulla-Maija Arminen Ulla-Maija Arminen.
Kehittämisen kohteena ollut lähinnä henkilökohtainen ohjaus -laadullinen tutkimusote -esseekirjoitukset 9-luokkalaisille, henkilökohtainen ohjaus -henkilökohtaista.
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
NIVELVAIHEEN OHJAUKSEN JA YHTEISTYÖN KEHITTÄMINEN
Tuumasta toimeen – opiskelijahuollon suunnitelmat eläviksi Jipot ja jekut Loimaa Mervi Leino Projektikoordinaattori.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Läpäisyn edistäminen KAO:ssa Artti Antila
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Tervetuloa 9.Lk jatkokoulutusvanhempainiltaan. Aikataulu 2009 Elokuu –Ohjauskeskustelut alkavat Syyskuu –Työpaikan hankkiminen ja valmistautuminen työelämään.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
9.lk haun aikataulut kevät 2012
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Toiminnan suunnittelu
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
AHOT Vaasan ammattikorkeakoulussa Lomakkeet ja ohjeet
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
OPO-hanke Hankeseminaari
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra.
Helmikuu NIVELVAIHE YLÄKOULUSTA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN / AMMATTILUKIOON/ JATKO-OPINTOIHIN JA TYÖELÄMÄÄN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu.
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Yhteishaku
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
TERVETULOA To Koulutusmessut.
Ohjauspalvelut Tredussa
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kodin ja oppilaitoksen välinen yhteistyö
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
9. luokan oppilaanohjaus
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Laaja-alainen arviointi
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
OSAAMISEN KARTTUMINEN TYÖELÄMÄN TOIMEKSIANTOJEN KAUTTA
Sähköisen yhteishaun ohjeistus
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Esityksen transkriptio:

Nivelvaiheen tiedonsiirtokäytänteet ammatillisessa koulutuksessa Kirsti Aho (Ahlman), Minna Jansson (TPA), Ulla Haavikko ja Marita Hietanen (Pirko), Marja Malminen (TAO) Nivelvaiheen ohjauksen ja yhteistyön kehittämisen teemapäivä 3.12.2010

Miten tietoa siirretään? Kirjallisesti Taustatietolomake, siirto-HOJKS, joustavahaku + liitteet, opiskelijalistat valituista Suullisesti Tiedonsiirtopalaverit, henkilökohtaiset yhteydenotot Sähköisesti Kouluta, HELMI-oppilashallintojärjestelmä 3.12.2010 Nivelvaiheen ohjauksen ja yhteistyön kehittämisen teemapäivä

Taustatietolomake Treno taustatietolomake käytössä: Ahlmanin ammattiopisto Tampereen ammattiopisto Tampereen palvelualan ammattiopisto Pirkolla ja Varalan Urheiluopistolla omat käytänteet Nivelvaiheen ohjauksen ja yhteistyön kehittämisen teemapäivä 3.12.2010

”Silloin mä aloin menettää hallinnan, kun en saanut sitä paperilappua sieltä edellisestä koulusta. Yritetään sitten mitä mä osaan, mutta kun en osannut. Mua ei kiinnostanut käydä koulua sekuntiakaan, kun mua ei kuunneltu ja mua yritettiin opettaa niin kuin normikoulua käyneille neliöjuuria ja näitä. Se meni vähän niin kuin näille kahitiiliseinille olis puhunu. ”   3.12.2010 Nivelvaiheen ohjauksen ja yhteistyön kehittämisen teemapäivä

Taustatietolomakkeen prosessi Kesäkuu Taustatietolomake lähetetään uusille opiskelijoille hyväksymiskirjeen mukana Opiskelija palauttaa lomakkeen opiskelupaikan vastaanottamisen yhteydessä Opintosihteeri kokoaa taustatietolomakkeet tutkinto/ryhmäkohtaisesti ja toimittaa lomakkeet eteenpäin oppilaitosten ja toimipisteiden käytänteiden mukaan 3.12.2010 Nivelvaiheen ohjauksen ja yhteistyön kehittämisen teemapäivä

Myöhemmin aloittavien opiskelijoiden tiedonkeruu Elokuu Opinto-ohjaaja/erityisopettaja/kuraattori/ryhmän ohjaaja/luokanvalvoja käy läpi taustatietolomakkeet ryhmittäin erityisen tuen tarve terveydentila muu tuen tarve yhteydenottopyynnöt tiedonsiirtolupa -> kokonaiskuva tuen tarpeesta Myöhemmin aloittavien opiskelijoiden tiedonkeruu Taustatietolomakkeet arkistoidaan oppilaitoksen arkistointiohjeen mukaan 3.12.2010 Nivelvaiheen ohjauksen ja yhteistyön kehittämisen teemapäivä

oli aina kokouksissa, eikä tiedot kulkenut mitenkään.” ”Ja kun mä yritin teille opettajille sanoo, että mulle ei ole opetettu peruskoulussa tällaisia laskuja niin mulle sanottiin, että mee istuu ja tee kokees…mä en osaa mitään, mä kirjotan nimmarini, palautan opettajalle, mitä siitä tulee –hylätty. Sitten mä annoin kaikki mennä läskiksi loppu vuodeksi, koska koulussa ei kuunneltu mua yhtään. Eikä koulussa ehditty kuuntelee, kun opettajat oli aina kokouksissa, eikä tiedot kulkenut mitenkään.” 3.12.2010 Nivelvaiheen ohjauksen ja yhteistyön kehittämisen teemapäivä

Taustatietolomakkeen hyödyt Hyvä työväline henkilökohtaisten opintojen suunnitteluun opintojen alusta lähtien Kertoo opiskelijan tuen tarpeista ja terveydentilasta Voidaan hyödyntää ryhmien muodostamisessa Tiedottaa 2.asteen opiskelijahuoltopalveluista ja välittämisestä opiskelijalle ja huoltajalle Aloittaa kodin ja koulun yhteistyön 3.12.2010 Nivelvaiheen ohjauksen ja yhteistyön kehittämisen teemapäivä

Taustatietolomakkeen hyödyt Erityisopetuksen perusteluina HOJKS –päätöksissä Taustatietona HOPS:n ja HOJKS:n laatimisessa -> opetuksen ja tukipalveluiden järjestämisessä 3.12.2010 Nivelvaiheen ohjauksen ja yhteistyön kehittämisen teemapäivä

Mitä kehittäisimme? Tiedonsiirron merkityksen korostaminen Nivelvaiheessa (pk ja 2.aste) kodin ja koulun välisessä yhteistyössä Lomakkeiden palautus ja huolellinen täyttäminen Tiedonsiirron lupa (laki ja oppilaitoksen toimintaohje) Eroavien tiedonsiirto Jatkonivelen tiedonsiirto niistä puuttuu lähettävän peruskoulun merkinnät 3.12.2010 Nivelvaiheen ohjauksen ja yhteistyön kehittämisen teemapäivä