Stressi ja sen käsittely lukiossa tai ammatillisessa oppilatoksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työkuntoa venytellen Parturi-kampaajan venytysopas
Advertisements

Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
TAUKOJUMPPAA lähiöliikkujien kanssa
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Alkupyöritykset PÄÄ - kierrot, iso laaja kaari, KASIT HARTIAT
Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
Selkä suoraksi Suomi TM
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Hätätilapotilaan ensiarvio
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
VOA-oppimispäiväkirja
Listening comprehension
ELÄMÄN VARRELLE On hyvä säilyttää luottamus siihen,
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Rakkaat ystäväni!.
Yhteishaku/AMMATILLINEN KOULUTUS
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Univaikeudet.
Riippuvuus tupakoinnista
Oletetaan, että kello on Olet oikein väsynyt ja turhautunut…
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ruokatavat Ruokatavat ovat todella tärkeitä järjestyksen ja puhtauden ylläpitämiseksi .
Kurssivalinnat Ykköset, syksy Kurssit valitaan O Pääsääntöisesti numerojärjestyksessä O (opinto-opas s , 77) O etenkin VIERAAT KIELET, ÄI,
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Reittiohjeet Kuortaneenkadun ja Kumpulantien toimipisteisiin. Kuvalliset ohjeet Pasilan juna-asemalta.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
Koulussa elämää opettelemassa
Tarinaa työn mielekkyydestä
Opiskelijoiden rooleja STARA dominoi opetustilannetta omilla kommenteillaan, besserwisser, paljon äänessä vaikkei aina oikeassa. EVVK istuu mielenosoituksellisesti.
Esiintymisjännitys.
MOTIVAATIO.
Riippuvuus tupakoinnista
Huomaa kuinka mieli huijaa sinua Kolmas tunti Mieli kertoo tarinoita Murehdimme Nukumme huonosti.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI >
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Alkutoiminta Kotitehtävän läpikäyminen Luento: Vuorovaikutus = itseilmaisua ja sanatonta viestintää Sanattoman viestinnän.
3. TUKI- JA LIIKUNTAELINSAIRAUDET TERVEYSTIETO 9.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Kehonhallinta liikkeessä
Kroppasuhde, mielihyvä ja riippuvuus Kirjan sivut
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
63. Mielenterveyden häiriöt
Mielenterveyden häiriöt
Lukion toisen vuoden kurssivalinnat
2. oppitunti.
Taukojumppa Työterveysergonomia.
Kaksoistutkinto-opiskelu
Mitä se on ja miten sitä voisi hallita?
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
Abille stressikilpi? Sari Toivakka.
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
Rentoutumisen tavoitteet
Selkä suoraksi Suomi TM
Mitä avuksi esiintymiseen?
Volitioprosessi, tahdon!
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Opintopsykologi Katja Hietanen
Opintopsykologi Katja Hietanen
Esityksen transkriptio:

Stressi ja sen käsittely lukiossa tai ammatillisessa oppilatoksessa Psykologi Päivi-Marjatta Marjo

Stressin eri muodot Optimaalinen stressi lisää hyvää suoritusta ja on tarpeellista lukiossakin Haitallisessa, pitkittyneessä stressissä olennaista sen tunnistus ajoissa ja stressin hallinta

Stressin syitä lukiolaisella Ulkoiset tekijät kuten kiireinen aikataulu Omat tunteet ja tilanteiden tulkinnat ”Oppimiskammot” (esim. matematiikkaan liittyen) Tietoisuus tekemättömistä töistä ja tehtävistä Kodin tai koulun sosiaaliset ongelmat Kilpailun paine jatko-opintopaikkojen tavoittelussa

Stressin syitä lukiolaisella Itsen tai muiden asettamat liian korkeat tavoitteet koulumenestykseen (ns. perfektionismi) Hajautetut voimavarat (esim. työ opintojen ohella) Elämänmuutokset (koulunvaihto, muutokset seurustelusuhteessa jne.) Koettu uhan tunne ja turhautumat Yo-kirjoitukset

Stressin ilmeneminen Esim. ärtyneisyys muita opiskelijoita ja opettajia kohtaan Keskittymiskyvyttömyys Opiskelumotivaation lasku Masennus Psykosomaattiset vaivat Noidankehämäiset piirteet

Stressin hallinta Stressin aiheuttajien selvittäminen ja niiden vähentäminen mahdollisuuksien mukaan Mielihyvää tuottavat harrastukset ja sosiaaliset suhteet Kilpailu vain itsensä kanssa ja oman arvon asettaminen muuhunkin kuin koulumenestykseen Liikunta ja rentoutumisharjoitukset

Stressin vaiheet 1. Hälytysvaihe Opiskelija tuntee itsensä kiireiseksi ja hermostuneeksi Paniikin kaltainen ylivireystila stressihetkellä 2. Vastustusvaihe Paineet alkavat tuntua liian suurilta Stressiä on enää vaikea hallita

Stressin vaiheet 3. Stressin aiheuttajan poistaminen tai stressitila Stressitilassa voidaan turvautua puolustusmekanismeihin pakonomaisella tavalla (esim. kieltää kokonaan opiskelun arvon tai syyttää vaikeuksistaan opettajaa tai olosuhteita)

Rentoutumisen merkitys Rentoutumisen opettelusta on apua jännittäjälle. Kun opettelee rentoutumista riittävästi, voi rentoutua missä tahansa. Silloin kun osaa pitää kehonsa rentona, niin mielikin pysyy rentoutuneena Jännittäjän kannattaa myös opetella hengittämään rauhallisesti. Usein, kun ihminen jännittää, hän hengittää pinnallisesti. Tästä tulee paha olo ja ihminen kuvittelee, että nyt on tapahtumassa jotain kauheaa

Rentoutumisharjoitus Mielikuvamatka tai mielikuvarentoutus Mielikuvamatkan tarkoituksena on kulkea tietä, joka liittyy jännittämisasiaan. Tietä voisi kutsua jännittämisen kanssa elämisen tai jännityksestä vapautumisen tieksi. Istu alas ja ota mukava asento tuolissa. Aseta jalat tukevasti maahan ja kädet mukavasti syliin. Anna silmiesi sulkeutua. Voit pitää silmät myös auki, jos se tuntuu mukavammalta. Anna kehosi painua tuolia vasten. Jalat painuvat maahan. Tunne, miten maa vetää kehoa puoleensa. Tunne kädet mukavasti sylissä ja olkapäät alhaalla. Hengitä rauhallisesti ja tasaisesti. Luo eteesi mielikuva miellyttävästä tiestä. Tie voi olla ennestään tuttu tai se voi olla itse keksitty. Lähde kulkemaan tietä pitkin. Samalla, kun lähdet kulkemaan tietä pitkin, levollisuus ja rauhallisuus lisääntyvät ja mielikuva tiestä vahvistuu. Kun kuljet tietä pitkin, opit lisää itsestäsi. Jossakin kohtaa tien varressa on jotain merkityksellistä. Tulee sellainen tunne, että tässä kohtaa on jotain tärkeää - jotain siinä tien pientareella, jonka viereen tulee tarve pysähtyä. Pysähdy ja tutkaile. Sitten käänny ympäri ja lähde palaamaan takaisin siihen kohtaan, josta lähdit kulkemaan tielle. Jokaisella askeleella virkistyt. Jokaisella askeleella kaikki normaalit tuntemukset kehossa palautuvat. Uneliaisuus, velttous ja rentous häviävät. Kun palaat lähtökohtaan, avaa silmäsi ja ole virkeänä ja pirteänä siihen asti kunnes illalla menet nukkumaan rauhallista ja levollista unta.

Lähteitä ja lukemista www.nyyti.fi www.yths.fi www.apua.info www.ttl.fi www.tukinet.fi