Tulevaisuuden koulutus valmentamaan ennakkoluulottomia kokeilijoita

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Advertisements

Tietotaitotalkoot-hanke Mikä se on?. Tavoitteena toimiva tietoyhteiskunta • Kansalaisille tietoyhteiskuntavalmiuksia • Tietotekniikkaosaajien ja aktiivisten.
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Tulevaisuuden työ tapahtuu verkostoissa
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
Nuoret puhtausalan kesätöissä
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Tulevaisuuden työtaidot – näillä pärjää? Jarmo Matala-aho
Tulevaisuuden työelämän osaamistarpeet
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Osaava Uusimaa Työpaja Kooste organisaatioiden osaamistarpeista.
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
© John Pihlaja Associates Inc Työnilo ja tuottavuus vanhustyössä 1 Tuottavuus ja työnilo vanhustyössä • Helsinki • Tampere.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla

Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Kielipääoma 1 Kielitaitoa tarvitaan kaikkialla Kielipääoma.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Lapselle hyvä päivä tänään
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ann Selin Parempi Suomi-seminaari Työntekijän asema tulevaisuuden työelämässä Puheenjohtaja Ann Selin.
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Ajatuksia oppimisesta
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Kielitaito on kilpailuetu
Tulevaisuuden osaamistarpeet verkostomaisesti toimivassa taloudessa:
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Esityksen transkriptio:

Tulevaisuuden koulutus valmentamaan ennakkoluulottomia kokeilijoita 7.9.2012 Luovuusleiri Peer Haataja Elinkeinoelämän keskusliitto, EK Peer Haataja, EK

Menestyvien yritysten Suomi Peer Haataja, EK

=hyvinvoiva Suomi =osaavat ihmiset Peer Haataja, EK

Ketä EK edustaa? EK edustaa kattavasti kaikkia yksityisiä toimialoja ja kaikenkokoisia yrityksiä. 27 jäsenliittoa Noin 16 000 jäsenyritystä, joista 96 % pk-yrityksiä Yli 70 % Suomen bkt:stä Yli 95 % maamme viennistä Noin 950 000 työntekijää Peer Haataja, EK

Työnantajien keskusjärjestöt 570 000 palkansaajaa Valtio, kunnat ja kirkko Valtio 120 000 Kunnat 430 000 Kirkko 20 000 950 000 palkansaajaa Elinkeinoelämän keskusliitto EK 27 jäsenliittoa 16 000 jäsenyritystä Peer Haataja, EK

EK:ssa yhteensä 27 jäsenliittoa Autoliikenteen Työnantajaliitto Elintarviketeollisuusliitto Energiateollisuus Finanssialan Keskusliitto Henkilöstöpalveluyritysten Liitto Kaupan Liitto Kemianteollisuus Kiinteistöpalvelut Kulutustavararyhmä Kumiteollisuus Logistiikkayritysten Liitto Lääketeollisuus Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa Metsäteollisuus Muoviteollisuus Palvelualojen työnantajat PALTA Puusepänteollisuus Rakennusteollisuus RT Rannikko- ja Sisävesiliikenteen Työnantajaliitto Rasila Satamaoperaattorit Sivistystyönantajat Sosiaalialan Työnantajat Teknokemian Yhdistys Teknologiateollisuus Terveyspalvelualan Liitto Viestinnän Keskusliitto Yleinen Teollisuusliitto YTL Peer Haataja, EK

Alustuksessa: Asetetetaan vastakkain Oivalletaan Päätellään Peer Haataja, EK

Mitä elinkeinoelämä tarvitsee? Oman työn arvostamista, kokonaisuuden ymmärtämistä, vastuun kantamista Mikä on minun panokseni tässä työyhteisössä Työniloa, kuulumista työyhteisöön, halua onnistumisen kokemuksiin, Tuntuu kuin perusasiat olisivat hukassa, (ne jotka ennen opittiin kotona ja koulussa) ja työnantajan pitäisi ne opettaa. Peer Haataja, EK

Uusi sukupolvi tuo uudet arvot työelämään 80- luvulla syntyneet he menevät ja tulevat, eivät puurra eivätkä ole lojaaleja työnantajalle heitä ei pompoteta; he pätkivät itse omat työnsä ja työsuhteensa; työ saa joustaa ja sopeutua omaan rytmiin toisaalta työltä odotetaan paljon (haasteellisuutta ja mielekkyyttä) - niin kuin elämältä isolla E:llä yleensä odottavat muiden tekevän työt kaveruussuhteet ja viihtyvyys ovat töissä tärkeitä deadline tarkoittaa aikaa selittää; ei valmista tulosta eivät usko pahan päivän koittavan vaurastuvat perimällä! eivät halua taistella parempaa elämää, vaan laadukas elämä, korkea koulutustaso ja palkka ovat itsestäänselvyyksiä - ja kaikki pitää saada heti raha ei kuitenkaan motivoi, siksi se ei sido epätyydyttävään työhön vaikka työhön ei sitouduta, siltä halutaan turvallisuutta ovat korostuneen tietoisia eettisistä vaatimuksista. Sovitusta ei kuitenkaan pidetä omalla kohdalla kiinni (esim. ympäristöarvoista paasataan, mutta omilla autoilla ajetaan kuin viimeistä päivää) uusi sukupolvi voi asenteillaan ja arvoillaan uudistaa työyhteisöä: työprosessien järkeistäminen, turhan työn vähentäminen ja tietotekniikan todellinen hyödyntäminen mikä vähentää työuupumusta. etätyö lyö itsensä läpi Prof. Satu Lähteenmäen haastattelu, TEK- Tekniikan akateemiset 9/2005 Peer Haataja, EK

Mistä ollaan matkalla mihin? Weberiläinen byrokraattinen malli Ihmiset tekevät töitä selkeän ohjeistuksen alla Työntekijän valta perustuu ammattitaitoon ja asemaan, eikä ole henkilökohtainen ominaisuus Päätökset tehdään sääntöjen perusteella ja persoonattomasti, jotta suosimisongelmia ei esiinny Toimitaan rationaalisesti ja laskelmoidusti organisaation johdon asettamien tavoitteiden toteuttamiseksi Tulevaisuuden malli Uudessa työkulttuurissa asema ja vaikutusvalta eivät perustu hierarkkiseen asemaan, vaan osaamisen ekspertiyteen ja sosiaaliseen pääomaan. Kyky luoda olosuhteet, jotka saavat aikaan henkilökohtaista sitoutumista Kyky aktivoida uuden tiedon ja uusien tulkintojen luomista Kyky luoda ja vahvistaa yhteistä identiteettiä, tavoitteita ja visioita. Kyky innostaa ja energisoida työntekijä/itsensä Kyky nähdä uusia mahdollisuuksia ja pukea ne sanoiksi. Peer Haataja, EK

OIVALLUS Peer Haataja, EK

Jos maailma olisi valmis ja sen työt nuotillisia, koulutus voisi olla (jatkossakin) putki. Peer Haataja, EK

Mikä Oivallus? Oivallus –hanke käynnistyi keväällä 2008 MILLAISIA OSAAMISIA ELINKEINOELÄMÄSSÄ TARVITAAN TULEVAISUUDESSA? MITEN OSAAMISTA KEHITETÄÄN? Hypoteesina on ollut, että elinkeinoelämä on 2020-luvulla yhä verkottuneempi. Tavoitteena on viedä viestiä elinkeinoelämän tulevaisuuden osaamistarpeista koulutuspolitiikan päättäjille. Peer Haataja, EK

Kaksi väliraporttia On pohdittu tulevaisuuden työelämää lukuisien yritysedustajien, tutkijoiden, opettajien ja muiden asiantuntijoiden kanssa. On tunnistettu heikkoja signaaleja sekä muodostettu tietämystä, näkemyksiä ja toiveita tulevaisuuden suunnasta. = asiantuntijaprosessointi Ensimmäinen väliraportti käsitteli muutostrendejä. Millaisia liiketoimintamahdollisuuksia kehitysaallot tuovat tullessaan? Toisessa raportissa syvennyttiin siihen, miten työn tekemisen tavat muuttuvat? millaiset osaamistarpeet korostuvat tulevaisuudessa? Peer Haataja, EK

muistuttaa jazz-improvisaatiota.” ”Tulevaisuuden työ muistuttaa jazz-improvisaatiota.” Tulevaisuuden työ muistuttaa jazz-improvisaatiota Lähde: Professori Kirsti Lonka, Helsingin yliopisto. Esitys Grasping the Future -seminaarissa syksyllä 2009. Peer Haataja, EK

MONIOSAAJUUS SYNTYY RYHMISSÄ Työ irtautuu rutiineista ja työtehtävien vaihtelevuus kasvaa Abstraktiotaso kasvaa. Työn tarkat nuotit puuttuvat Työn sisällöt ja säännöt täytyy määritellä itse tai muiden kanssa Slidessa olevat otsikot kuvaavat tulevaisuuden työtä (varmasti myös jazzia) Lopputulosta kohti voi edetä monella tavalla Yhä harvempia töitä tehdään yksin Peer Haataja, EK

MILLAISIA TÖITÄ YRITYKSISSÄ ON 2020-LUVULLA?

Teollisuusyhteiskunnasta tietoyhteiskuntaan Puhutaan myös elämysyhteiskunnasta ja kokeiluyhteiskunnasta. YRITYSTEN ANSAINTALOGIIKKA PERUSTUU PITKÄLTI INNOVAATIOIHIN. Osataanko työskennellä uudella innovaatioita luovalla tavalla? Mekaaninen ajattelu ”by the book” ei enää välttämättä toimikaan. Tarvitaan uudet toimintatavat. Projektikokoonpanot, ei tarkkoja ohjeita, ne tarkentuvat matkan varrella, ohjeistaminen ei riitä, tarvitaan ”oman pään käyttöä”, työn sisällöt määritellään yhdessä muiden kanssa… VRT. SUOMEN KOULUTUSJÄRJESTELMÄ Peer Haataja, EK

Kolmen tyyppisiä työtehtäviä: Osassa töistä työn tavoite ja sen saavuttamiseen käytetyt menetelmät ovat ennalta määriteltyjä. Osassa töistä työn tavoite on määritelty, mutta menetelmät ja keinot tavoitteeseen pääsemiseksi –työn tekemisen tapa – eivät ole betonoituja. Keinot voivat olla hyvinkin avoimia. Joissakin tapauksissa sekä työn tavoite että menetelmät ovat avoimia; tavoiteltu lopputulos tarkentuu ja määrittyy kokonaan työtä tehdessä. Peer Haataja, EK

Taitojen merkitystä painotetaan Peer Haataja, EK

Tulevaisuuden osaamisalueet Verkosto-osaaminen Kansainvälisyys Liiketoimintaosaaminen Teknologiaosaaminen Ympäristöosaaminen Palveluosaaminen Design-ajattelu Peer Haataja, EK

”Ei kuulu tälle tunnille!” Peer Haataja, EK

LUOVUUS

Luovuuden edistäminen kaiken koulutuksen lähtökohdaksi! Kirsi Juva Peer Haataja, EK

Mitä on luovuus? Peer Haataja, EK

Yrittäjämäistä asennetta Uskallusta yrittää, kokeilla ja testata. Mahdollisuutta osallistua, ehdottaa ja keksiä. Mahdollisuutta tutkia ja etsiä yhteyksiä eri asioiden välillä. Luomalla ilmapiiri, jossa korostuu tekemisen ilo. Peer Haataja, EK

Pehmeät taidot vs. kovat taidot Yrittäjämäisen asenteen kulmakivet –uskallus, kokeileminen ja luovuus sekä toisilta oppiminen ja toisten ideoiden päälle rakentaminen –ovat taitoja, pehmeää osaamista. Suomalainen koulujärjestelmä on vahva kovien tiedollisten valmiuksien kasvattaja. Tieto on valtaa ja tiedollinen osaaminen yksilökeskeistä. Moniselitteisyyden ymmärtäminen ja intuitio (jos tietoa on liian vähän tai liian paljon) nousevat työelämässä arvoon Peer Haataja, EK

Asenne, usko pystymiseen Taidot Tiedot Asenne, usko pystymiseen Osaaminen muodostuu tiedoista, taidoista, asenteesta (ja arvoista) sekä verkostoista Oppimisessa on kyse rinnakkain tiedoista ja taidoista ja niiden erottelu on usein keinotekoista. Keinotekoisuudesta huolimatta Oivalluksessa taidot – ja niihin liittyen verkostot eli yhdessä tekeminen – on nostettu keskiöön. Syy: Väitämme, että taidoilta puuttuu arvostus ja siksi ne laahaavat perässä. Ne ajatellaan olevan joko a) pehmopullaa; apteekin hylly –tavaraa tai vaihtoehtoisesti b) vain joidenkin ominaisuus. Kaikki eivät niistä siksi voi oppia. Se, että yritykset korostavat niin paljon osaamistarpeissaan taitojen merkitystä tuskin on tulkittavissa niin, että vain niitä tarvitaan. Sen sijaan taitojen ylikorostuminen esimerkiksi osaamistarveselvityksessä on tulkittavissa niin, että siitä puhe mistä puute. Taitoihin palataan, mutta tässä vaiheessa tarkennuksena, että ei tarkoiteta taideaineita. Suomalainen koulutus on perinteisesti vahva tiedollisten valmiuksien kasvattamisessa. Tiedon hallinnan sijasta tietojen käyttämiseen ja soveltamiseen Tietoja ei ole tarkoitus demonisoida tai tehdä tyhjäksi. Se, mitä sen sijaan haluttaisi ravistella ajatusta tiedoista automaattisina faktoina. Tietojen ylikorostuminen ja –arvostaminen ja niiden näkeminen faktoina on huolestuttavaa, mikäli se tekee meistä mekaanisia tiedonomaksujia ja varovaisia tiedon käyttäjiä. Siksi Oivalluksessa Taidot ovat ”yläotsikko” Koko totuus ei synny pelkästä tiedosta. 28 Kirsi Juva Peer Haataja, EK

Korostuu nuotittomissa töissä Pystyvyyskokemus Korostuu nuotittomissa töissä Liittyy asenteeseen. Viime kädessä ”asenne ratkaisee”. Ilman käsitystä omista kyvyistä ja halusta oppia, ei synny oppimista. Peer Haataja, EK

Ei mitä, vaan miten? Ulos luokkahuoneista Opettajakeskeisyydestä oppijakeskeiseksi Suorasta ohjauksesta vuorovaikutteiseksi Teoria käytäntö Kokonaisarvio jatkuva arviointi Kouluoppiminen elinikäinen oppiminen…… EDISTYKSELLISET OPETUS- JA OPPIMISMENETELMÄT VOIVAT OLLA YKSINKERTAISIA Peer Haataja, EK

Koulun ovet auki ympäröivään maailmaan Koti Päiväkoti Kirjasto Urheilu Kulttuuri Harrastukset Palvelut Rakennukset Julkiset organisaatiot Työpaikat Peer Haataja, EK

Kunnollisissa puitteissa opettaja voi olla muutoksen primus motor Kulttuurin muutos on viimekädessä kiinni opettajista Rehtorit mahdollistaa Päättäjät ohjaa Opettaja on parhaimmillaan sparraaja. Peer Haataja, EK

Mistä yritysten tarvitsema osaaminen muodostuu? Tiedot ja taidot Arvot ja asenteet Kielitaito Eri kulttuurien tuntemus Suvaitsevaisuus Pystyvyysuskomus Verkostot Kansainvälinen verkostoituminen Peer Haataja, EK

Sitä opitaan, mitä arvioidaan Koulussa arvostetaan oikeassa olemista, vaikka virheistä oppii parhaiten. Koulussa kielletty on työelämässä vaadittu. Koe ja tentti, joka tehdään yksin ilman vuorovaikutusta muuhun maailmaan (eli lunttaamalla), määrittää osaamisen. Opetellaan kysymään, keskustelemaan, etsimään tietoa, Sen sijaan, että päntätään ulkoa opettelemalla asioita, joita Ei myöhemmin muisteta tai osata soveltaa, yhdistää tai hyödyntää. Peer Haataja, EK

Luovuudella viitataan ennakkoluulottomaan ajatteluun Onko EK sitä mieltä, että yritykset menestyvät, kun ihmiset sekoilevat? Luovuudella viitataan ennakkoluulottomaan ajatteluun ja ongelmien ratkaisukykyyn, kykyyn ajatella asioita eri näkökulmista sekä kykyyn nähdä asioille vaihtoehtoisia ratkaisutapoja. Luovuus ei liity vain taideaineisiin tai luoviin aloihin. Luovuus voi olla myös omaperäisyyttä, erilaisuutta tai yllätyksellisyyttä. Peer Haataja, EK

PÄÄTELMÄT

Laadusta huolehtiminen ei tarkoita sitä, että kaikki asiat tehdään kuin ennenkin. Peer Haataja, EK

”Suomalainen koulutus tuottaa korkeatasoisia yksilösuorittajia.” - Haastateltu henkilöstöjohtaja Vrt. maailman paras päivähoito, esiopetus, peruskoulu, sosiaalitoimi, terveydenhuolto, työhallinto, poliisi... Taidot = Miten ollaan tekemisissä muiden ihmisen kanssa? Peer Haataja, EK

Tavoitteeksi tästä eteenpäin: T:n hatun kasvattaminen T:n hattu muodostuu taidoista olla tekemisissä muiden kanssa, kyvystä ymmärtää muita osaamisalueita ja innostua niistä. Yksilösuorittamisen sijaan yhdessä tekemistä T-malli ollut mallina hahmoittamassa tietojen ja taitojen dynamiikkaa. IBM tehnyt tutuksi. Molemmissa harjoittelu mahdollista! Kirsi Juva Peer Haataja, EK

Lähde: Trilling & Fadel (2009) Vaa’an kallistaminen koulutuksissa oikealla, sillä vaakaa kallistetaan myös työelämässäkin oikealle Oppimisessa ja koulutuksessa ei ole kysymys nollasummapelistä Ei yhtä Menetelmää Vaihtelu auttaa mm. ymmärtämään, ettei sama kaava toimi kaikkialla Kirsi Juva Lähde: Trilling & Fadel (2009) Peer Haataja, EK

TO DO

Peer Haataja, EK

Asenteet työtä kohtaan + hyvä johtaminen Muutoksen hyväksyminen Rohkeus muuttaa vallitsevaa tilaa Työn kehittäminen: Voisiko tämän tehdä paremmin? Osaamisen jatkuva kehittäminen ja jalostaminen yhdessä Oppimistaidot Tiedon jakaminen Itseohjautuvuus Sisäinen yrittäjyys Työsuoritus: Miten viedään strategiaa eteenpäin omalla toiminnalla Asiakaspalvelija Yritys ei ole mitään ilman vaativaa asiakasta Peer Haataja, EK

Tulevaisuuden osaamistarpeet luovat tarpeen entistä tiiviimmälle oppilaitos-työelämäyhteistyölle. http://www.ek.fi http://www.hoc.fi Peer Haataja, EK

Kiitos Peer Haataja Elinkeinoelämän Keskusliitto EK 040 553 5535 peer.haataja@ek.fi Peer Haataja, EK