Ajatuksia työelämään tutustumistoiminnan TET kehittämisestä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Peruskoulun ja työ- ja elinkeinoelämän yhteistyö
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
MIKÄ ON TANDEM? Ammatillisia opintoja yläkoulun aikana Tekniikkaa ja teknologiaa Ensimmäisenä Suomessa peruskoulun & ammattioppilaitoksen opintoja yhdessä.
Tytöt teknologian taitajiksi

1 Peruskoulun ja työ- ja elinkeinoelämän yhteistyö Oulu Opinto-ohjaaja Ruut Pasanen Oulun kaupunki, Pohjankartanon koulu.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Ops seminaari Askola.
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OIVA-Hanke Ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
TET =Työelämään tutustuminen
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Jatko-opintoihin ohjaus peruskoulussa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
TET =Työelämään tutustuminen
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Laaja-alainen arviointi
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Liikunnan Perusopinnot
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

Ajatuksia työelämään tutustumistoiminnan TET kehittämisestä mikko.siippainen@koulut.tampere.fi

TET ja OPS Opetussuunnitelmat uudistuvat 2015 Työelämään tutustumisen keskeisiä toteuttamismuotoja ovat työelämän ja yhteiskunnan eri osa-alueiden edustajien vierailut oppitunneilla, työpaikkakäynnit, erilaiset yhteistyöprojektit, eri alojen tiedotusmateriaalin käyttö opetuksessa sekä työelämään tutustumisjaksot (TET) tai työpaikalla tapahtuva opiskelu. Eri oppiaineiden ja aihekokonaisuuksien opetukseen tulee sisällyttää ainesta, joka liittää opiskelun tuottamat tiedot ja taidot työelämän vaatimuksiin ja mahdollisuuksiin. Opetussuunnitelman perusteet 2010, Ohjauksen järjestäminen Opetussuunnitelmat uudistuvat 2015

Tilanne nyt Tampereella Tet-toimikunta ohjeet, kehittäminen, tietojen vaihto Oppilaat alakoulut opettajasta riippuvat suunnitelmat 7-luokat 1 päivä koululla 8.-luokat 2-3 päivää itse haetussa työpaikassa 9.-luokat 2 vkoa koulun hankkimassa tai itse hankitussa Lisäopetus henkilökohtaiset suunnitelmat Jopo 30 päivää Opettajat OPE-TET 2-5 päivää Koulutukset Veso-koulutukset Yhteistyössä YES-kummit TAT

Plussat ja miinukset + toimii lähes samalla tavalla joka koulussa + kaikki oppilaat osallistuvat + on mainittu opetussuunnitelmassa - painottuu päättöluokalle - rajoittunut työpaikkatarjonta - opettajat eivät mukana - kaikkia muotoja ei käytetä - opetuksen ja työelämän yhdistäminen

Tavoitteet Lisätä oppilaan työelämätietoisuutta ja -taitoisuutta Auttaa uravalinnan suunnittelussa Auttaa opintojen suunnittelussa Saada konkreettisia kokemuksia työn tekemisestä Opetuksen ja oppimisen konkretisointi …. Koulun ja työelämän on tuettava oppilasta niin, että hän löytää oman(t) uinuvan(t) lahjakkuutensa ja kiinnostuksensa

Prosessi Jatkumo peruskoulun ajan Ikäkaudelle sopivasti Uusi rakentuu ennen opitun ja koetun päälle Siirtyvät taidot jatko-opintoihin Siirtyvät taidot työelämään

Minä

Ideoita TET- jaksot jaetaan tasaisemmin ja tavoitteel- lisemmin esim. 6. lk 1 päivä koulun ammateissa 7. lk 2 päivää tutussa paikassa (huoltaja) 8. lk 4 päivää itse haetussa työpaikassa ja/tai ammatillisessa koulutuksessa (2+2) 9. lk 5 päivää uravalinnan kannalta merkittävässä työpaikassa tai koulutuksessa Tavoitteet 1. Miksi työtä tehdään (hyöty) 2. Mitä ja miten huoltaja tekee (koti mukaan) 3. Työnhaku ja pelisäännöt työpaikalla 4. Koulutuksen ja työn yhdistäminen

Malleja muualta Lapinlahti Oulu Vaasa Muualla Lapinlahden Matin ja Liisan koulun oppilailla on jo kuudennesta luokasta alkaen ollut mahdollisuus tutustua eri ammatteihin ja niihin johtavaan koulutukseen oman TET-jaksonsa Oulu Oulussa kehitettiin luokkien 6–9 työpaikkavierailuja eri oppiaineiden yhteistyönä. Vaasa Variskan koulun valinnaisainekursseilla on käytetty TEKNOKAS-toiminnan oppimateriaalia. Muualla Vanhempainillat ja opettajien Veso-koulutus yrityksiin ja ammatillisiin oppilaitoksiin Kummiyritystoiminta Painotusluokilla suunnattuja tet-jaksoja

Haasteita Haasteena ei olekaan oppia pelkästään sitä, mitä tarvitsee tietää. Pitää myös osata unohtaa ne asiat, joita ei enää tarvitse. On suljettava pois mielestä myös sellaisia tapoja, käytäntöjä ja oletuksia, jotka joskus ovat toimineet, ja jopa ehkä johtaneet menestykseen. Tällä raivataan tilaa uusille, uusiin olosuhteisiin aiempia paremmin sopiville metodeille ja tiedoille.

Mikä olisi meidän malli 2015 Joka lisäisi oppilaitten motivaatiota ja sitoutumista koulutukseen ja työelämään auttaisi oppilaita ymmärtämään koulutuksen ja työelämän yhteyden palvelisi oppilaita heidän tulevaisuudessaan palvelisi työelämän tarpeita antaisi ajantasaista tietoa työelämästä mahdollistaisi monenlaisen TET-toiminnan etenisi prosessina ja suunnitelmallisesti Tämä vaatisi….

Koulun ja työelämän on tuettava oppilasta niin, että hän löytää oman(t) uinuvan(t) lahjakkuutensa ja kiinnostuksensa

“Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään: niihin, jotka kulkevat edellä ja saavat jotain aikaan, ja niihin, jotka kulkevat jäljessä ja arvostelevat.” Lucius Seneca