Neuropsykiatrinen valmennus – erikoistumisopintojen seminaariin TERVETULOA Neuropsykiatrinen valmennus – erikoistumisopintojen seminaariin
Neuropsykiatrinen valmennus ohjaukseen perustuvaa kuntouttavaa toimintaa henkilöille, joilla kehityksellisiä neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia ADHD, ADD, Tourette, AS, autismi kielellinen erityisvaikeus, oppimisvaikeudet hyötyvät myös esim. mielenterveys- ja päihdekuntoutujat keskeistä elämänhallinnan tukeminen käytännön arjen ongelmista lähtevää – arjen sujuminen omien vahvuuksien ja voimavarojen hyödyntäminen uusien käyttäytymismallien löytäminen työskentelytapa, jolla ohjausta toteutetaan tausta-ajatteluna voimavara- ja ratkaisukeskeisyys
Valmennus sopii erilaisiin arjen hallinnan ja oman toiminnan ohjauksen pulmiin mm. koulunkäynnin vaikeudet sosiaaliset taidot, vuorovaikutustaidot kaverisuhteet, seurustelu myöhästelyt raha-asiat itsetunto, minäkuva, tunteiden tunnistaminen itsen hoito, kodin hoito, asioinnit ym. ym.
Valmennuksen lähtökohtia uskoa, toivoa ja unelmia vaalitaan yhteistyösuhteen luominen asiakkaan voimavaraistuminen ja valtaistuminen sopivien toimintatapojen etsiminen Perusfilosofiana on: Älä korjaa sitä, mikä ei ole rikki. Tee lisää sitä, mikä toimii. Jos jokin ei toimi, tee jotain toisin. (DeJong P. & Kim Berg 1997)
Valmennus Suomessa ADHD-liitto ja -keskus toivat valmennusajattelun Suomeen. Ensimmäinen koulutus toteutettiin Suomessa vuonna 2003. Tämän päivän koulutus on täydennyskoulutusta sosiaali-, terveys-, opetus- tai kasvatusalan tutkinnon suorittaneille. Koulutusta järjestävät mm. ammattikorkeakoulut, kesäyliopistot, ammattiopistot, oppisopimuskeskukset sekä järjestö- ja yksityissektori 15-30 op:n mittaisina noin vuoden kestävinä kursseina. Valmennus on esiintynyt aiemmin nimillä ohjaus, luotsaus, coaching Nyt nimeksi on vakiintunut neuropsykiatrinen valmennus, ”nepsy- valmennus”. Valmennus on esitelty Käypä hoito -suosituksessa vuodesta 2007 lähtien. Suomessa on jo satoja koulutettuja nepsy-valmentajia ympäri maata. Valmentajia työskentelee sekä julkisella -, järjestö- että yksityissektorilla. Valmentajista saa tietoa mm. Valmennustaito ry:stä www.valmennustaito.com
Valmennuksen menetelmiä Arvioivat menetelmät: Havainnointi Itsearviointilomakkeet Haastattelut Strukturoivat menetelmät: Ajanhallinta ja suunnittelu Kalenterit Päivä- ja toimintajärjestykset Tehtävälistat Ohjaavat menetelmät: Yhdessä tehtävät toimet Mallintaminen Visuaaliset menetelmät: Kuvat Visualisointi Reflektoivat menetelmät: Itsearvioinnin, oiretietoisuuden ja minäkuvan kehittyminen
Valmennuksen järjestelyistä Valmennus voi tapahtua valmentajan työtiloissa, kotona, koulussa, opiskelupaikalla, työpaikalla ja muissa arkielämän toimissa. Valmennuksessa kannattaa antaa sekä valmennettavalle että valmentajalle mahdollisuus tutustumiseen ja sitoutua tapaamisiin 3-5 kertaa, jonka jälkeen valmennusmyönteisyys ja sen hyödyllisyys varmistetaan. Aluksi 10-15 kertaa 1-3 tuntia kerrallaan noin kerran viikossa. Mitä pienempi lapsi, sitä enemmän toiminnallisia menetelmiä, jotka vievät aikaa. Tukena sähköposti-, puhelin- ja tekstiviestiohjaus sovitulla tavalla. Lapsen ollessa kyseessä yhteistyö vanhempien kanssa sitä tärkeämpää mitä nuorempi lapsi on. Lähiverkoston tuki tärkeää. Maksusitoumuksia ovat myöntäneet mm. kuntien sosiaali- ja terveystoimet, koulutoimet, sairaanhoitopiirit, projektit. Itse maksavien osuus on lisääntynyt. Vammaistuki (ent. hoitotuki) kompensoi kustannuksia. Hinta 50-100 € tunnilta, alv 0% Alv-laki § 34