Hanna, Jutta, Liisa, Linda ja Riikka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Advertisements

ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
Vihdin seurakunnan ilta
Harvialan koulu ja päiväkoti
Varhaiskasvatuksen messut Heureka
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Käsinukke ja sorminukke pedagogisena työvälineenä
PSV Pidä rakkaus sydämessäsi. Elämä ilman sitä on kuin auringoton puutarha kukkien kuihduttua.   Oscar Wilde Anne Rongas.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
HighScope - menettelytapa Kaarina, Liisukka, Maarit ja Vilma Vaka-11B.
(c) Kari Salonen - Tampere VANHUSTYÖN SOSIAALISET - SOSIAALINEN GERONTOLOGISESSA SOSIAALITYÖSSÄ Kasvun ja vanhenemisen tutkijat ry – Tampere.
1990-luvulla asenne täysin kielteinen 1990-luvulla asenne täysin kielteinen Nykyään tarve ymmärretään, mutta käyttö edelleen vähäistä Nykyään tarve ymmärretään,
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Lähiluonnossa toimien, liikkuen ja ihmetellen, kaikkina vuodenaikoina − säällä kuin säällä.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
AIKUINEN OPPIJA.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Temperamentti on näkyvää
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
NUORTEN SEKSUAALI- KASVATUS JA SEKSUAALITERVEYS
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely päiväkodit ja esiopetusyksiköt
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Kasvatustyylit Petra Suonio 2011 perhepäivähoitajat.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.
Sosioemotionaalinen kehitys
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
Nopolan koulu Opettajien veso
3 Minuudessa on kaksi puolta
Näin arvioimme tiimin toimintaa
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Steiner pedagogiikka.
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
KEMBER&KMP. 1996; LIZZIO&KMP.2002; LAWLESS 2000; KEMBER&LEUNG 1998
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

Hanna, Jutta, Liisa, Linda ja Riikka Steinerpedagogiikka Hanna, Jutta, Liisa, Linda ja Riikka

historia Rudolf Steiner (1861-1925) Ensimmäinen Steiner-koulu perustettiin tupakkatehtaan henkilöstön lapsille. Koulusta muodostui 12-luokkainen yhtenäiskoulu Steinerkoululiike levisi suhteellisen nopeasti Euroopassa, huom. Saksa Toisen MS:n jälkeen levisi myös Euroopan ulkopuolelle, huom. Etelä-Afrikka Suomeen vuonna 1955 Nykyään Suomessa 26 koulua ja 44 päiväkotia, 3 hoitopedagogista erityissteinerkoulua.

Yleistä Steinerpedagogiikkaa voidaan toteuttaa kansallisuuteen, uskontoon ja maailmankäsitykseen katsomatta Yleismaailmallinen ja yleisinhimillinen luonne  leviää eri kulttuureihin

ihmiskuva Taustalla kokonaiskuva ihmisen kehityksestä ja kasvusta Neljä aluetta, jotka kehittyvät ihmisessä oman aikataulunsa ja lainalaisuuksiensa mukaisesti Fyysinen taso Elollinen taso Tajunnallinen taso (ajattelu, tunne, tahto) Itsetajunnallinen taso Voidaan tarkastella fyysisenä, sielullisena ja henkisenä olentona

Periaatteet Varhaiskasvatuksessa aistien kasvatus kokeilevan oppimisen ja kokemuksen kautta. Varhaislapsuuden perustavanlaatuisena voimana rytmi ilmiönä ja laatuna. Pieni lapsi on jäljittelijä  Aikuisen toimet esimerkkinä. Lapsen ensimmäisten elinvuosien oppiminen ja kehitys ammentavat elämänvoimansa leikistä, ohjatuista luontokokemuksista ja käytännön toimista.

kasvatus Tehtävänä kehittää sosiaalista tietoisuutta, itsetuntemusta sekä eettistä älykkyyttä kohti aktiivista maailmankansalaisuutta. Sosiaalinen ja kulttuurinen tehtävä. Innoittajana kasvavan lapsen havainnointi ja ymmärtäminen. Kasvatuksessa ja opetuksessa huomioidaan lapsen ikä ja kehitys  yksilöllisyys. Tarjoaa ravintoa. Terveyden ja hyvinvoinnin mahdollistaja.

varhaiskasvatus Rytmistä huolehtiminen Aistien terveen kehityksen tukeminen Lapsen jäljittelyntarpeeseen vastaaminen Mielikuvituskyvyn vaaliminen Vapaalle leikille tilan antaminen Luonnonmukainen ravinto Kasvattajan itsekasvatus

esiopetus Terveen kehityksen ja kasvurauhan vaaliminen Otetaan huomioon myös muun varhaiskasvatuksen tavoitteet ja sisällöt. Kuningasvuosi Jäljittely ei ole enää pääasiallinen oppimisen tapa  lapsi haluaa omasta tahdostaan kuunnella ja kykenee keskittymään.

Temperamenttien kasvatus Luonteenomaiset reagointitavat voidaan jakaa neljään ryhmään: Sangviininen Melankolinen  Flegmaattinen Koleerinen Tarkoituksena ei ole kuitenkaan lokeroida ihmistä eikä aliarvioida yksilöllisyyttä. Perusajatuksena kehittää ja hyödyntää vallitsevan temperamentin positiivisiä mahdollisuuksia.

Metodit Ikäkausiopetus Ihmiskäsitys, jonka mukaan ihmisen eri alueet kehittyvät eri vaiheissa Opetusmenetelmät ja sisällöt muuttuvat eri ikäkausilla 0-6/7 vuotta 6/7 – 13/14 vuotta 13/14 - 18/21 vuotta Mielikuvaopetus Alaluokilla opetus mielikuvien kautta Pohja luovalle, itsenäiselle ja käytännölliselle ajattelulle

Metodit Rytmillisyys Sitä suurempi merkitys, mitä pienemmästä lapsesta on kyse Lapsen yksilöllinen ja ikävaiheen mukainen kehitys, mutta myös kaikella tapahtumisella oma rytminsä ”Kolmen päivän rytmi” Vuodenkierto Vihkotyö Jakso-opetus Eurytmia

Kritiikki Vähäinen valinnaisuus Varustaako nykyaikaiseen elämään ja aikuisuuteen Tietotasoa epäilty heikommaksi kuin muissa Ikäkausiopettelu ( ei herkkyyskausia) Oppimistahti ja oppimisvälineet

Lähteet http://www.steinerkoulu.fi/index.php?page=etusivu luettu 14.2.2012 Dahlström, M. (2000). Steinerkoulun keskeisiä piirteitä. I-print oy: Seinäjoki. Lampi, A. (2011). Aistit avoimina ja sydän mukana. Perhepäivähoitajien käsityksiä lapsilähtöisestä kasvatuksesta. Mikkelin ammattikorkeakoulu: Mikkeli. Wilenius, R. (1987). Steiner-pedagogiikan ihmiskuvasta. Painokopio ky: Helsinki. Monisteet