INAn Messuseminaari Tutkijapalvelut kirjastossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KDK:n Kansallisen näkymän ryhmän työskentelystä
Advertisements

Rakenteellisen kehittämisen vaikutus lisenssipolitiikkaan Ari Alkio Ajankohtaista kirjastojuridiikasta, STKS,
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
KIRJASTOPALVELUT 2010-LUVUN SUOMESSA Lahti Hannu Sulin.
KIRJASTOSEKTORIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ : TAITOJEN JA TIETOJEN JAKAMINEN Työkierto Jyväskylän kirjastoissa – mistä kaikki alkoi.
GLOBAALIKASVATUS Nomadic Lass cc flickr. Globaalikasvatuksen tavoitteena on ….... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille...
SUOMEN YLIOPISTOKIRJASTOJEN NEUVOSTON STRATEGIA VUOSILLE TUTUKSI! SUOMEN YLIOPISTOKIRJASTOT ▬ TUTKIMUKSEN JA OPPIMISEN INFRASTRUKTUURIN YDIN.
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen hanke
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin yliopisto
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
KOKOELMAKARTTAHANKE YLIOPISTOKIRJASTOJEN NEUVOSTO Anna-Kaisa Sjölund Kirjastosuunnittelija/biblioteksplanerare (SeAMK) Tel
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
FinELib-päivä Johtaja Anita Lehikoinen
MARC Helsinki Kuopio Tampere Oulu Turku Ulla Ikäheimo & Arne Hedman.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Kansalliskirjaston käyttäjäkysely 2008 Opetusministeriön kirjastopäivät Aki Kangas.
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
TURUN YLIOPISTON OSAORGANISAATIOPILOTTI Turun yliopiston kirjasto Leena Järveläinen
Ammatillisen peruskoulutuksen virtuaalikouluhankkeiden seminaari Alustuspuheenvuoro keskusteluun
FinElib-päivä Kai Ekholm. Strategiset teesit 1.Digitaalinen kirjasto kansalaisten käyttöön 2.Kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen digitoinnilla.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Prosessikuvaukset ja yliopistokirjastojen prosessipankki Tampere Arja Juntunen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
IR TIETOKARTTAHANKE Yliopistokirjastojen kokoelmien kartoitusta ja kuvailua STKS:n kausijulkaisupäivä Irma Reijonen Vuokko Palonen, Raine.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
TUHAT tutkimustietojärjestelmä Matri-seminaari Arja Lappalainen
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics Maria Schröder Laatuleimat osa Hankenin jokapäiväistä elämää Maria.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Kirjastot ja Google Ari Muhonen ylikirjastonhoitaja Teknillisen korkeakoulun kirjasto
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
DViikki Kokemuksia kokotekstien taltioinnista DSpace-ohjelmistolla Kimmo Koskinen Viikin tiedekirjasto.
Ajankohtaista FinELib-konsortiossa, kevät 2007 Yleisten kirjastojen neuvosto Arja Tuuliniemi
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Korkeatasoisen ja vaikuttavan tutkimuksen tukeminen:
Korkeatasoisen ja vaikuttavan tutkimuksen tukeminen:
Kansallisesta kokoelmapolitiikasta ja Varastokirjaston roolista siinä
AVOIN TIEDE JULKAISUTIEDONHALLINTA METRIIKKA
Esityksen transkriptio:

INAn Messuseminaari 26.10.2012 Tutkijapalvelut kirjastossa FT informaatikko Marja Kokko Jyväskylän yliopiston kirjasto marja.kokko@jyu.fi

Yliopistokirjastot hakemassa paikkaansa 2000-luvun alun akateemisessa keskustelussa Yliopistokirjastojen tarpeesta integroitua aikaisempaa tiiviimmin osaksi kehysorganisaatioidensa tutkimuksen prosesseja on kirjoitettu paljon. Auktoriteetteina ovat olleet informaatio- ja kirjastoalan gurut ja keskustelun areenana mm. Acatiimi-lehti: Maija-Leena Huotari 2001, Informaatioammatit ja kirjastojen muuttuva toimintaympäristö. http://www.acatiimi.fi/2001/3_01/3_01l.htm Marketta Honkanen 2002, Kirjastoalan ammattikuva murroksessa. http://www.acatiimi.fi/2002/9_02/9_02m.htm Jarmo Saarti & Tuulevi Ovaska 2004, Yliopiston kirjasto – tutkimuksen ja opetuksen perusresurssi. http://www.acatiimi.fi/2004/9_04/9_04k.htm Mirja Iivonen & Maija-Leena Huotari 2006, Yliopistokirjasto tutkimuksen ja opetuksen kumppanina. http://www.acatiimi.fi/2006/6_2006/02_06_8.htm Ari Muhonen, Jarmo Saarti 2006 Suomen yliopistokirjastojen neuvosto: 10 vuotta tutkimuksen ja opetuksen perusinfrastruktuurin rakentajana http://www.acatiimi.fi/2006/9_2006/02_06_11.htm Mirja Iivonen, Ulla Nygrén, Anu Valtari, Tanja Heikkilä 2008, Kirjastojen aineistot väitöskirjatutkimuksen keskeinen resurssi. http://www.acatiimi.fi/4_2008/04_08_18.php Jarmo Saarti, Helena Mattila, Eero Sormunen 2008, Yliopistokirjastojen muutoksen haasteet tutkimukselle http://www.acatiimi.fi/6_2008/06_08_10.php Keskeisiä dokumentteja: Opetuksen ja tutkimuksen toimintaympäristö 2020. Korkeakoulukirjastojen rakenteellinen kehittäminen digitaaliseksi palveluverkoksi. Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:26. http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2009/Korkeakoulukirjastot_digitaaliseksi_palveluverkoksi.html tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä Suomen korkeakoulujen opiskelijoilla, opettajilla ja tutkijoilla on käytössään kansainvälinen digitaalinen toimintaympäristö ja sen käyttämiseen tarvittavat taidot. Suomen yliopistokirjastoneuvoston strategia vuosille 2007-2010. Suomen yliopistokirjastot tutkimuksen ja oppimisen infrastruktuurin ydin. http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/neuvosto/strategia.html

Keskeiset muutosprosessit Mistä muutoksessa oli kysymys? Suomen tieteen tila Kansainvälinen kilpailu Miten muutos jäsennettiin? Bolognan prosessin 3. vaihe ja jatko-opiskelijakoulutuksen tavoitteiden asettaminen Yliopistolaki 2010  vahva panostus tutkimukseen ja sen tekemisen infrastruktuuriin & tutkimustoiminnan tuloksellisuuden arviointiin Tutkijakoulujärjestelmän uudistamisen käynnistäminen keväällä 2009. SA asetti tutkijakoulutyöryhmän selvittämään tutkijakoulujärjestelmän kehittämistä. Tavoitteena väitöskirjojen laadun parantaminen sekä valmistumisajan lyhentäminen että väittelyiän varhaistaminen. Keskeiset muutosprosessit

Jyväskylän yliopiston kirjaston tutkijapalvelut Taustatyö kesällä 2010 Luettiin, mitä tutkijapalveluista oli kirjoitettu Benchmarkattiin muiden yliopistokirjastojen sivut Yliopiston yhteisen tohtorikoulutusoppaan kehittämishanke, jossa kirjasto oli aktiivisesti mukana Jyväskylän yliopiston kirjaston tutkijapalvelut

Jyväskylän yliopiston kirjaston tutkijapalvelut Painopisteet: Jyväskylän yliopiston kirjaston tutkijapalveluiden kehittämissuunnitelma helmikuussa 2011 Jyväskylän yliopiston tutkijakoulu (aloitti toimintansa 1.8.2011), joten kehittämissuunnitelman painopisteeksi otettiin jatko-opiskelijat ja heidän väitöskirjaprosessin tukeminen Jyväskylän yliopiston kirjaston tutkijapalvelut

Jyväskylän yliopiston kirjaston tutkijapalvelut FinnElib 2011: ”Tieto tutkijan työpöydälle” –käyttäjäkysely Yleisiä huomioita Jyväskyläläistutkijoiden vastausten analyysi Jyväskylän yliopiston kirjaston tutkijapalvelut

Jyväskylän yliopiston kirjaston tutkijapalvelut Kirjasto Jyväskylän yliopiston tutkijakoulun toimijana Kirjaston koulutukset osana tutkijakoulun yleisopintoja Vapaaehtoisia, mutta humanistinen tiedekunta hyväksyy opinnot osaksi jatko-opiskelijoiden yleisopintoja  tavoite laajentaa kaikkiin tiedekuntiin Kirjaston koulutukset osana teknisten valmiustaitojen kurssitarjontaa Tuotettu tohtoriopiskelijan malliopintosuunnitelma, jossa suositukset yleisopintojen suoristusvuodesta (julkaistaan vuoden 2013 alussa). Jyväskylän tutkijakoulun kysely jatko-opiskelijoille huhtikuussa 2012 paljon hyvää palautetta kritiikkiä etäopiskelijoiden tuen ja englanninkielisen opetuksen olemattomuudesta; kritiikki otettu huomioon kevään 2013 koulutussuunnittelussa Jyväskylän yliopiston kirjaston tutkijapalvelut

Kansallinen yhteistyö ja koulutukset SYNin Tutkimuksen tuen verkosto STKS:n Tutkijapalveluiden työryhmä Kansallinen yhteistyö ja koulutukset

Kirjaston tutkijapalveluiden tulevaisuuden haasteita 1/2 Tutkijoiden tavoittaminen ja heidän tarpeittensa ymmärtäminen Miten olla askeleen edellä? Erityisesti tietoteknisessä ja informaatioympäristössä tapahtuvien muutosten havaitseminen, ymmärtäminen ja kiteyttäminen ohjeiksi, opastukseksi ja tutkijan arkea (esim. Open Access –kehitys) Kansainvälistyminen: Jyväskylän yliopiston kaikista jatko-opiskelijoista vain 14 % ulkomaalaisia Mutta: Erilaiset tieteen tekemisen traditiot Erilaiset tietoympäristöt Kirjaston tutkijapalveluiden tulevaisuuden haasteita 1/2

Kirjaston tutkijapalveluiden tulevaisuuden haasteita 2/2 Mukaan koulutussuunnitteluun yliopistotasolla Hyppäys liikkuvaan junaan: kirjasto muistuttaa omasta olemassa olostaan ja vaatii mukaan pääsyä, siinä vaiheessa kun suunnittelu yliopistotasolla jo käynnistynyt Yhteistyö laitoksille ja tiedekuntiin Tutkijapalveluita tuottavien toimijoiden kanssa huomattu, että laitoksilla ohjaajat ja tiedekunnissa opintopäälliköt tunnistavat huonosti jatko-opiskelijoiden tutkimuksen valmiustaitoihin liittyvät tarpeet Keskeisessä roolissa olevien väitöskirjaohjaajien omien teknisten valmiustaitojen puutteet Jotain edistystä: Jyväskylän yliopiston kirjasto on mukana humanistisen tiedekunnan väitöskirjaohjaajien koulutusohjelmassa Kirjaston tutkijapalveluiden tulevaisuuden haasteita 2/2

Mikä tutkijoita huolestuttaa? Omakohtaisia kokemuksia keskusteluista tutkijoiden kanssa: Huolenaihe nro 1: Tutkimuksen arviointi – mitä se on ja miten se liittyy minuun? Mikä tutkijoita huolestuttaa?

Kiitos!