Uudet linjaukset ammatilliseen koulutukseen Elise Virnes

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nuorisotakuu Hallituksen kärkihanke, jonka tavoitteena parantaa nuorten työllistymistä ja kouluttautumista. Nuorisotakuusta lisätiedot:
Advertisements

Aikuiskoulutuksen tulevaisuuden suuntia Nuorten aikuisten osaamisohjelman työseminaari III
Toimiva laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukeva järjestelmä Laatustrategian toteuttaminen: Laadunhallintajärjestelmien itsearviointiin.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
KOULUTUSTAKUU.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Koulutuspoliittiset ajankohtaisasiat Mika Tammilehto
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄT 2014 Turku 8.10.
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Työpaikkakouluttaja- hanke
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Ammatillinen koulutus muutoksessa Opetusneuvos Tarja Riihimäki
Kokkolan ammattiopisto
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue
VALMA ja TELMA – kenelle ja miten?. Taustaksi toisen asteen tutkinto edellytys jatko-opinnoille ja/tai siirtymiselle työelämään – tavoite, että kaikki.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Vanhempainillan ohjelma
Ammatillisen koulutuksen rahoitus Opiskelijamäärien vähentäminen ja uudelleen kohdentaminen Nuorisotakuu Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Äkäslompolo.
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ajankohtaista ammattikoulutuksessa Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ti opetusneuvos Seija Rasku
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Ammatillisen koulutuksen reformi
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Saimaan ammattiopisto Sampo
KOSKI-palvelu Esitys 3/2018.
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Uudet linjaukset ammatilliseen koulutukseen 20.5.2014 Elise Virnes

Rakennepoliittiset lähtökohdat Taustalla maailmantalouden ja euroalueen ongelmat, Suomen talouden rakennemuutos ja heikko kilpailukyky Korkea työttömyys sekä valtion ja kuntien alijäämät johtuvat pitkään jatkuneesta kasvuvajeesta Rakennepoliittisen ohjelman tehtävänä korjata rahoitusvaje ja turvata tulevat etuudet ja palvelut Nuorten työllisyyttä ja työuran alkua sekä työurien katkoksia koskevat toimenpiteet keskiössä Kuntasektorilla tehtävät ratkaisut heijastuvat merkittävästi OKM:n hallinnonalan kokonaisuuteen

Toimenpiteitä Muutetaan esiopetus velvoittavaksi HE 2014, lainsäädäntö tulee voimaan 1.1.2015 Toteutetaan nuorisotakuu Toteutetaan joustavoittamalla ammatillisen koulutuksen opintopolkuja, tutkintojärjestelmää, rahoitus- ja säätelyjärjestelmää, opiskelijavalintoja sekä työpajatoimintaa kehittämällä Oppivelvollisuusiän nostaminen Kriittisen nivelvaiheen koulutuksen jatkuvuuden turvaamiseksi, keskeyttämisen vähentämiseksi ja nuorten työurien pidentämiseksi oppivelvollisuusikä nostetaan 17 vuoteen Uudistus koskee koko ikäluokkaa ja valmistellaan siten, että sillä tavoitetaan erityisesti nuoret, jotka eivät pääse koulutukseen perusopetuksen jälkeen Toteutetaan perustuslain reunaehtojen sisällä HE 2014 ja lainsäädäntö tulee voimaan 1.1.2015

Toisen asteen koulutuksen rakenteellinen uudistus Hallituksen rakennepoliittisen ohjelman 29.11.2013 ja 25.3.2014 päätösten mukaisesti toteutetaan toisen asteen koulutuksen rakenteellinen uudistaminen Uudistuksessa tehostetaan koulutusjärjestelmän toimintaa ja vahvistetaan toisen asteen koulutuksen järjestäjien edellytyksiä vastata nykyistä joustavammin opiskelijoiden, työelämän, muun yhteiskunnan sekä alueiden muuttuviin tarpeisiin laadukkaalla tavalla Uudistuksessa koulutuksen järjestäjäverkko tiivistyy olennaisesti Tavoitteena on vahvoihin toisen asteen koulutuksen järjestäjiin perustuva koulutuksen järjestäjäverkko Järjestäjäverkkoa koskeva uudistus tulee voimaan 1.1.2017

Keskeiset asiaan liittyvät valmistelut Ammatillista perus- ja lisäkoulutusta koskeva säätely- ja rahoitusjärjestelmän uudistaminen, HE syksyllä 2014 ja uusia säännöksiä sovelletaan vuoden 2017 rahoitukseen Lukiokoulutuksen rahoitus uudistetaan siten, että rahoitus turvaa ikäluokkien pienentyessä lukiokoulutuksen alueellisen saavutettavuuden, tukee lukioverkon kehittämistä ja koulutuksen tuloksellisuutta sekä kannustaa koulutuksen läpäisyyn. HE annetaan vuonna 2014 ja uusia säännöksiä sovelletaan vuoden 2017 rahoitukseen Vapaan sivistystyön rakenne- ja rahoitusuudistuksen tavoitteena luoda laadun ja vaikuttavuuden varmistamiseksi riittävän suuret vapaan sivistystyön oppilaitokset, työryhmän määräaika 15.12.2014

Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus sekä työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus valmistelu ja lausuntokierros esityksestä keväällä 2014, syksyllä 2014 annetaan HE eduskunnalle lain vahvistusprosessi viimeistään vuoden 2014 lopussa uudet lait voimaan 1.8.2015 koulutuksen järjestämislupien haku OKM:stä syksyllä 2014, päätökset niistä voidaan tehdä, kun laki on vahvistettu (vuoden alussa 2015) Opetushallitus asettanut opetussuunnitelmaprojektin vuoden 2014 alussa > koulutuksen perusteiden rakenne noudattaa tutkintojen perusteiden vastaavaa: a) valmistavan koulutuksen perusteet ja b) muut määräykset (jotka koskevat Valmaa) VALMA keväällä 2015 yhteisessä haussa

Uudet opiskelijaksi ottamisen perusteet Ammatillisen peruskoulutuksen uudistetut opiskelijaksi ottamisen perusteet  otettiin käyttöön syksyn 2013 yhteishaussa yhdessä uudistettujen sähköisten hakupalvelujen kanssa. Opiskelijavalinnan uudistuksilla perusopetuksen päättäneet sekä vailla toisen asteen tutkintoa ja koulutuspaikkaa olevat voidaan valita ensin toisen asteen opiskelijavalinnoissa. Jo tutkinnon suorittaneet voivat hakea suoraan oppilaitoksiin. Keväällä 2014 yhteishaussa 84 000 hakijaa, joka on 15 000 vähemmän kuin viime vuonna. Syksyllä 2014 alkavassa koulutuksessa on tarjolla kaikkiaan n. 87 000 opiskelijapaikkaa.

Uudet opiskelijaksi ottamisen perusteet Opiskelijapaikoista 48 000 paikkaa on ammatillisessa koulutuksessa. Peruskoulupohjaiseen ammatilliseen koulutukseen haki 43 900 nuorta. Lukion käyneille ammatillisen koulutuksen opiskelijapaikoista on varattu 6700 paikkaa. Lukion käyneitä hakijoita ammatilliseen koulutukseen on 7900 (viime keväänä 11 000). Lukiopaikkoja on tarjolla koko maassa 38 800 ja lukioon pyrkii 32 650 nuorta. Yhteisvalintatulosten ja opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen oppilaitokset voivat järjestää vapaiksi jääneille paikoille omia lisähakujaan. Lisähakujen tarjonta löytyy Opintopolku.fi - palvelussa

Nuorisotakuun vuoden 2014 alusta käynnistyvät kehittämistoimet oppisopimuskoulutuksessa

Lisäpanostukset nuorten oppisopimuskoulutuksen ja työssä oppimisen laajentamiseen Päätös 27.3.2013 kehysriihessä Tuetaan nuorten työssä oppimista laajentamalla oppisopimuskoulutusta ja kehittämällä oppisopimuskoulutuksen rinnalla nuorille suunnattua joustavampaa koulutusta ja työtä yhdistävää mallia Kohderyhmä alle 25-vuotiaat, vailla perusasteen jälkeistä tutkintoa olevat Toteutus vuodesta 2014 lukien kehittämishankkeena ja myöhemmin pysyvästi

Lisäpanostukset nuorten oppisopimuskoulutuksen ja työssä oppimisen laajentamiseen (milj.euroa) Vuosi 2014 2015 2016 2017 Oppisopimuskoulutuksen ennakkojaksot 5 Tutkinnon osien suorittamisen edistäminen 2,3 Oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen yhdistelmät   4,9 Työpaikkaohjaajien koulutus 2,5 Oppisopimuskoulutuksen ja oppilaitosmuotoisen koulutuksen joustavien yhdistelmien kehittäminen 8,0

Oppisopimuskoulutuksen ennakkojakso Ei-työsopimussuhteinen Tavoitteena alentaa työnantajan ja opiskelijan kynnystä tehdä oppisopimus Kehitetään ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen toteutustapoja, jotta sitä voi käyttää oppisopimuskoulutukseen valmistavana ennakkojaksona Toteutetaan opiskelijastatuksella 1000 opiskelijaa

Tutkinnon osien suorittamisen edistäminen Koulutuksen järjestäjälle maksetaan ammatillisen peruskoulutuksen tutkinnon osasta ammatillisen peruskoulutuksen koko tutkinnon yksikköhinta Tarkoituksena on, että koulutuksen järjestäjä huolehtii nykyistä kattavammin nuoren oppisopimusopiskelijan ohjauksesta ja tuesta Tavoitteena alentaa kynnystä tehdä oppisopimus 700 opiskelijaa

Oppisopimuskoulutuksen ja oppilaitosmuotoisen koulutuksen joustavien yhdistelmien kehittäminen Tavoitteena madaltaa opiskelijoiden kynnystä siirtyä koulutusmuodosta toiseen Eri koulutusmuotojen käyttö opiskelijoiden, työelämän sekä alueen tarpeiden ja mahdollisuuksien mukaisesti Opiskelijoiden siirtymisen oppisopimuskoulutukseen tulee vapauttaa vastaavasti koulutuksen järjestäjän oppilaitosmuotoisen koulutuksen opiskelijapaikkoja nuorisotakuun kohderyhmälle

Työpaikkaohjaajien koulutus Tavoitteena kehittää työpaikkaohjaajien ja työyhteisöjen osaamista Työpaikalla tapahtuvan opiskelun ohjaus riittävää ja osuvaa ja tukee opiskelijan ja työyhteisön ammattiosaamisen ja –identiteetin kehittämistä Varmistetaan, että työpaikalla tapahtuva opiskelu vastaa tutkinnon tavoitteita ja opiskelijan osaaminen työelämän tarpeita Työpaikalla tapahtuvan oppimisen arviointiosaamisen kehittäminen

Nuorisotakuun jatkotoimia vahvistetaan nuorten henkilökohtaista ohjausta ja tukea panostetaan henkilökohtaisen kontaktin ja matalan kynnyksen palveluihin → alkavalla ESR-kaudella poikkihallinnollinen, nuorisotakuuta tukeva kokonaisuus (ns. Ohjaamo-malli valmistelussa) kehitetään tavoitteellisia palvelukokonaisuuksia ja palveluohjausta madalletaan hallinnonalojen, kuntien ja muiden toimijoiden välisiä raja- aitoja yksittäisten erillisten palvelujen tilalle moniammatillinen työtapa ja nuorelle palvelukokonaisuus parannetaan toimijoiden välistä tiedonkulkua yhteensopivat tietojärjestelmät, sähköinen tietojen yhteiskäyttö tietojen siirto ja vaihto saatava vähintään niin tiiviiksi kuin nykyinen tietosuoja sallii  

Nuorisotakuun jatkotoimia kehitetään tuettua oppisopimuskoulutusta ja ”opinnollistetaan” työpajat nuorisotakuun kohderyhmän koulutuspalveluihin lisää joustavuutta ja tukea polkuihin tehostetaan nuorille suunnattuja sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluita kaikkein vaikeimmassa tilanteessa olevia nuoria tavoitetaan ja tuetaan tehostamalla nuorille kohdennettuja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palveluja Kelan ammatillisen kuntoutuksen pääsyn kriteerien lievennys v. 2014 alusta lukien