Sosiaalinen media yhdistyskentän tukena Sari Kuitunen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Otetaan sosiaalinen media haltuun! Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median mahdollisuuksia järjestö- ja.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalisen median koulutus
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Oletuksia nykyisestä opiskelijasukupolvesta Digital natives Net Generation.
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
10 vinkkiä voimaantumiseen
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Sosiaalinen media.
SOME (sosiaalinen media)
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Esitelmä YOUTUBE.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Google, journalismi ja verkkomedian uudet työnkuvat Riikka Krenn
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TWITTER KIRJASTOPALVELUNA Krista Auvinen Lähteet:
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Krista Auvinen Kiravo-projekti 2011.
WE LOVE HELSINKI.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Virtuaalimaailmojen haasteet ja mahdollisuudet kouluttajan näkökulmasta Otavan opisto Mervi Jansson.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Company Confidential © 2008 Nokia V1-Filename.ppt / YYYY-MM-DD / Initials 1 What is social media Lietsala & Sirkkunen.
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Seija Rannikko.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Mi Menetelmä tosiaikaiseen sivustomuokkaukseen Sulake Dynamoid | Strictly confidential – legally protected and privileged information Ilari Tuominen Software.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
Sosiaalisen median mahdollisuudet yhdistystoiminnassa, 2 op
Sosiaalinen media: kun 500 miljoonaa ihmistä hajosi FaceBookiin.
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Jarkko Muhonen TeamProg
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Esityksen transkriptio:

Sosiaalinen media yhdistyskentän tukena Sari Kuitunen

Pari juttua sosiaalisesta mediasta kuvalähde: kerrolisaa.com

Onko sosiaalinen media hetken villitys? Vai suurin muutos sitten teollisen vallankumouksen?

Vuonna 2010 nettisukupolven edustajia on enemmän kuin suuria ikäluokkia % heistä käyttää sosiaalista mediaa

Vuonna 2009 Yhdysvalloissa avioituneista pareista yksi kahdeksasta oli tavannut toisensa sosiaalisen median avulla.

Kuinka kauan meni aikaa, ennen kuin 50 miljoonan käyttäjän raja rikottiin? • Radio 38 vuotta • Televiosio 13 vuotta • Internet 4 vuotta • IPod 3 vuotta • Facebook – yli 100 miljoonaa käyttäjää alle 9 kuukaudessa • IPod sovellusten latausmäärä saavutti :n rajan (kyllä, siis miljardi!) yhdeksässä kuukaudessa

Jos Facebook olisi maa, se olisi kolmanneksi suurin. Nopeimmin kasvava Facebookin käyttäjäryhmä ovat vuotiaat naiset. Yli 1,5 miljoonaa erilaista sisältöä (linkkejä, tarinoita, blogiviestejä, valokuvia…) jaetaan Facebookissa JOKA PÄIVÄ

80 % yhteisöllistä mediaa hyödyntävistä yrityksistä käyttää pääasiallisena rekrytointikanavanaan LinkedIniä. Ashton Kutcherilla ja Ellen DeGeneresillä on enemmän Twitterissä seuraajia kuin Irlannissa, Norjassa ja Panamassa on asukkaita yhteensä.

Nettisukupolvi pitää sähköpostia menneen talven lumena. Vuonna 2009 Boston College lakkasi luomasta enää uusille opiskelijoille sähköpostiosoitteita.

on maailman toiseksi suurin hakukone. Siellä on yli videota.

Wikipediassa on yli 13 miljoonaa artikkelia. 78 % artikkeleista on muulla kuin englannin kielellä. Jos Sinulle maksettaisiin euro jokaisesta Wikipediaan postatusta artikkelista, tienaisit keskimäärin 156,23 € TUNNISSA.

Blogeja on yli kappaletta. 54 % bloggaajista päivittää blogiaan joka päivä. 34 % bloggaajista kertoo blogissaan mielipiteitään tuotteista ja brändeistä. 78 % kuluttajista luottaa vertaismielipiteeseen Vain 14 % luottaa mainontaan Mitähän siellä blogeissa oikein kirjoitellaan…?

70 % vuotiaista on katsonut televiota netissä. 25 % amerikkalaisista katsoi viimeisen kuukauden aikana lyhyen videon kännykällään.

Maailman 25 suurimmasta sanomalehdestä 24 kärsii levikkikadosta. No onko ihme? Eihän meidän enää tarvitse etsiä uutisia. Uutiset löytävät meidät.

Lähitulevaisuudessa emme myöskään etsi enää tuotteita emmekä palveluja. Ne löytävät meidät sosiaalisen median avulla.

Onko siis sosiaalinen media hetken villitys? Ei. Se on perustavanlaatuinen muutos tavassa, jolla tänä päivänä kommunikoidaan.

Lähde: World of Socialnomics Kuvalähteet: kerrolisaa.com Flickr-palvelussa seuraavat käyttäjät: • Erjkprunczyk • Got Sarah • Alan Light • Eugene’s photostream

Kuvat: Iltalehti, Iltasanomat

Susan Boyle esiintyi ensimmäistä kertaa televisiossa päivää myöhemmin hänen esityksensä YouTubessa oli katsottu yli kertaa. Lähde: Wikipedia Kuva: Bert Kommerij, Flickr,

Ajatus jakamisen oikeudesta on muuttunut… Kuva: 3ammo, Flickr Kuva: United States Library of Congress Prints and Photographs Division, Wikipedia Commons

Sosiaalinen media tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällön tuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu siis monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedostusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu. (Jussi-Pekka Erkkola: Sosiaalisen median käsitteestä)

Kuva: Matt Hamm’s photostrem on Flickr

Miksi sosiaalinen media on niin suosittua? •Nopeaa •Helppoa •Yleensä ilmaista •Nettiyhteyden päässä •IN! •Ihmisillä on luontainen tarve kuulua johonkin yhteisöön •Mahdollistaa niin sanotun etäläsnäolon.

Verkko vie ihmiset yhdistyksistä – totta vai tarua? Kuva: kerrolisaa.com

Sekä että… •On totta, että verkossa toimiminen on tämän päivän ihmiselle luonteva ja lähes itsestään selvä toimintamalli •Mutta! Mikään ei voita kasvokkaista juttelua silloin kun se on mahdollista. •Nettiä ja yhdistykseen tuloa ei pidä asettaa vastakkain – ne parhaimmillaan tukevat toisiaan!

Mitä hyötyä sosiaalisesta mediasta yhdistystoiminnassa? •Ks. edelliset •”Olen Facebookissa, olen siis olemassa” •Sosiaalinen media on muuttanut ihmisten tapoja ottaa yhteyttä, etsiä tietoa ja tukea •”Diginatiivien” määrä kasvaa mutta sosiaalinen media ei ole vain nuorten asia •Sosiaalinen media madaltaa kynnystä ottaa yhteyttä ja tulla mukaan toimintaan •Vertaismielipiteet verkossa tärkeitä! •Ihmiset ovat kärsimättömiä, ensitietopäivää ei odoteta puolta vuotta

Kuva: Terhi, Picasa Web Album Käsityksemme ajasta on muuttunut…

Kehen ottaisit yhteyttä? Sari Kuitunen, puh (vain iltaisin!) vai

Esimerkkejä sosiaalisen median hyödyntämisestä yhdistystoiminnassa

Facebook

Picasa-verkkoalbumi

Google docs.

Doodle

Muita mahdollisuuksia: •Valokuvien ja videoiden jako: ▫Youtube ▫Slideshare ▫Flickr •Sosiaaliset yhteisöt ▫MySpace ▫Ning ▫Elgg ▫LinkedIn ▫IRC-Galleria •Mikroblogit ▫Jaiku ▫Twitter •Linkkien ja uutisten jako ▫Delicious ▫Digg •Blogipalveluja ▫Wordpress ▫Blogger ▫Vuodatus

Tosikarpaaseille: Second Life

Kuva: Oseillo’s fotostream, Flickr

Pari varoituksen sanaa •Yksin tietokoneen ääressä kyhjöttäminen on illuusio. ▫Sinua seurataan aina! ▫Suomenkielisella nettikeskustelukommentillasi voi olla miljoonayleisö! ▫Vain kavereille tarkoitettu Facebook-kommentti voi levitä ▫Nimettömyyttä ei ole! ▫”Emmä tarkottanu oikeesti..” ei ole mikään selitys! Älä siis koskaan kirjoita loukkaavia kommentteja! •Käytä järkeäsi siinä, miten paljon paljastat itsestäsi! •

Kuva: ¡Wow!’s fotostream, Flickr Jokainen parvi tarvitsee innostajansa, ns. parvikatalysaattorin…

Kuva: kerrolisaa.com … olisitko Sinä se?

Onnea matkaan! Sari Kuitunen Sähköposti: Kuva: kerrolisaa.com