Näpes trädgårdsstaden – Närpiö - puutarhakaupunki •Invånarantal 31.12.2009 - Asukasluku 9.464 •Svenskspråkiga - Ruotsinkieliset 87,62 % •Finskspråkiga.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kelan palvelu Suomen monikulttuurisimmassa lähiössä Varissuolla
Advertisements

Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
1 VUXENUTBILDNINGEN Sfa-medicin Sfa-medicin
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Kaustarin Pienten lasten koulu
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Koulusäästöt Kunnan on vähennettävä koulujen kuluja. Menoja on vähennettävä sieltä missä ne ovat suurimmat.
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Silta -hanke Maahanmuuttajanuoren tukeminen ja ohjaaminen Vantaa Silta-ryhmä Vantaan aikuisopisto Espoo Omnia Aikuisopisto.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Uudet ELY-keskukset ja tiedonvälityksen haaste työhallinnossa Ideapäivä-seminaari Jaana Suokonautio Jaana Suokonautio.
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Oulun aikuislukio 2014.
1 Päivi Moilanen Kulttuurienväliset toimijat Pohjois-Pohjanmaalla Oulu Hankkeilla räätälöityä toimintaa kuntiin.
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Perusopetuksen ryhmäkoko
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Tietoja Aviapoliksen suuralueesta Tietopalveluyksikkö
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Liisa Kosonen Kehittämisyksikkö / Sosiaali- ja terveystoimen esikunta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
BOTHNIA INTEGRATION BOTHNIA INTEGRATION Maahanmuuttajien ohjauskeskusohjelma Programmet vägledningscenter för invandrare & Welcome Office Matalan kynnyksen.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Lasten päivähoito Kuntakyselyn osaraportti / Salla Säkkinen1 Lasten päivähoito 2013 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen.
Lasten päivähoito 2010 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen
T YÖNETSINTÄ JA TYÖNANTAJAPAKETIT Paltamon Työtä Kaikille –hankkeen loppuseminaari Paltamossa.
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Maahanmuuttajayrittäjyyden tarjoamat mahdollisuudet Vantaalle Vantaan kaupunki, elinkeinopäällikkö Raimo Koskenkanto Vernissa.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Maahanmuuttajat, ulkomaiset tutkinto-opiskelijat ja rekrytointi: Case Helsingin kaupunki VTT Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja Maahanmuutto-osasto.
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Ops seminaari Askola.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Tasa-arvo hankkeen osa-arvioinnin internetkysely henkilökunnalle
Kulttuurienvälinen viestintä
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Tasa-arvo hankkeen osa-arvioinnin internetkysely henkilökunnalle
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Esityksen transkriptio:

Näpes trädgårdsstaden – Närpiö - puutarhakaupunki •Invånarantal Asukasluku •Svenskspråkiga - Ruotsinkieliset 87,62 % •Finskspråkiga - Suomenkieliset 5,73 % •Övriga - Muut 6,66 % •Åldersstruktur - Ikärakenne: 0-14 år - vuotta 13,6 % •Åldersstruktur - Ikärakenne: 0-14 år - vuotta 13,6 % år - vuotta 61,2 % år - vuotta 61,2 % >65 år –vuotta 25,2 % >65 år –vuotta 25,2 % •Skatteprocent (2009) – Veroprosentti (2009)19,5 % •Skatteprocent (2010) – Veroprosentti (2010)20,0 % Närpes Stad – Närpiön kaupunki

Näringsstruktur - Elinkoeinorakenne Närpes Stad – Närpiön kaupunki •Arbetsplatser totalt, st - Työpaikat yht., kpl4.416 •Jord- och skogsbruk - Maa- ja metsätalous23,8 % •Industri- och byggnadsverksamhet – Teollisuus ja rakennustoiminta 23,9 % rakennustoiminta 23,9 % •Service - Palvelut50,7 % •Antal växthusodlare – Kasvihuoneviljelijöiden lkm 293 (år-v. 2010) •Växthusarealen – Kasvihuoneiden pinta-ala84,1 ha Tomat - Tomaatti53,9 ha Gurka - Kurkku18,4 •Antal pälsdjursfarmare - Turkistarhaajien lkm71 • Yrkesfiskare - Ammattikalastajat66 • Övriga småföretag – Muut pienyrittäjät420

• Vietnamilaisia kiintiöpakolaisia Närpiöön • Bosnialaisia pakolaisia • 2002 Serbialaisia kroaatteja • 2000-luvulla työperäinen maahanmutto • Pakolasiten vastaanotto 22 v. sitten oli lähtölaukaus tämän päivän tilanteeseen Noin 10 % Närpiön asukkaista on ulkomaalaista alkuperää Noin 10 % Närpiön asukkaista on ulkomaalaista alkuperää ( virallisesti 6,66 % muunkielisiä kuin Suomi ja Ruotsi) ( virallisesti 6,66 % muunkielisiä kuin Suomi ja Ruotsi) Närpes Stad – Närpiön kaupunki MAAHANMUUTTO NÄRPIÖÖN

Närpes Stad – Närpiön kaupunki SUUPOHJAN RANNIKKOSEUTU (Kaskinen, Kristiinankaupunki, Närpiö) • Väestön väheneminen • Väestön ikääntyminen

Närpes Stad – Närpiön kaupunki SUUPOHJAN RANNIKKOSEUTU (Kaskinen, Kristiinankaupunki, Närpiö) • Väestön väheneminen

Närpes Stad – Närpiön kaupunki MAAHANMUUTTO NÄRPIÖÖN •Työvoiman turvaaminen tulevaisuudessa haasteellista: Hyvinvointipalvelut, kuntapalvelut ja yrityssektori •Kavihuone-elinkeinossa on panostettu tomaattien ja kurkkujen suurtuontantoon ns. Blokkikasvihuoneissa (ryhmäkasvihuoneissa) •Ennen m2 kokoisisa kasvihuoneita/yritys •Nyt usean hehtaarin kokoisia kasvihuoneita joissa työntekijöitä •Ympärivuotinen viljely •Paikkakunnan metalliyrityksissä pula metallityöntekikjöistä •Yrittäjät ovat rekrytoineet ulkomaalaista työvoimaa viime vuosina

Närpes Stad – Närpiön kaupunki NÄRPIÖN MALLI KOTOUTTAMISESSA •Yksittäisen ihmisen hyväksyntä •Kyky luoda ymmärrystä •Kyky luoda hyvät elinolosuhteet muista kulttuureista tulleille ihmisille V – ensimmäiset pakolaiset Närpiöön, silloin Punainen Risti oli tärkeässä roolissa •Infoa kotitalouksiin, taloyhtiöihin •Ystäväperheet

Närpes Stad – Närpiön kaupunki NÄRPIÖN MALLI KOTOUTTAMISESSA Työnantajien osuus kotouttamisessa •Huolehtineet työntekijöistään •Avustaneet asunnon saannissa •Yhteydessä kuntaan päivähoidon järjestämisksi •Yhteydessä kouluun, viranomasiin ym Projektit kotouttamisen edistämiseksi •Naapurikuntien kanssa 3 projektia •10 kertaa vuodessa ilmestyvä sanomalehtiliite käännettynä neljälle eri kielelle

Närpes Stad – Närpiön kaupunki NÄRPIÖN MALLI KOTOUTTAMISESSA TÄYTYY OLLA TIETOINEN ONGELMISTA •Eriytyminen ja ulkopuolisuus maahan- muuttajien keskuudessa voi helposti syntyä JATKUVA VALMIUS •Kielikoulutus •Yhteiskuntatietous •Vapaa-ajan harrastukset

• Ihmisten kohdatessa syntyy yhteisymmärrys • Ihmiset ovat loppujen lopuksi melko samanlaisia • Haluamme elää rauhassa ja vapaudessa • Haluamme tehdä töitä ja hankkia taloudellisesti itsenäisen aseman • Haluamme luoda mahdollisuuden lapsillemme käydä koulua • Yritämme elää niin normaalisti kuin mahdollista

PROJEKTI-INFO Shaisyd-projektin tavoitteena on luoda käytännön tukitoimia sekä työnantajille että työperäisille maahanmuuttajille järjestämällä koulutuksia ja kursseja, järjestää tiedotusta ja tukea heitä rekrytointi- ja oleskelulupa- asioissa ja erilaisissa työtilanteissa.

AVUSTAMINEN LOMAKKEIDEN TÄYTTÄMISESSÄ -Oleskelulupa - työn tai perhesiteen perusteella, elinkeinoharjoittaja -Työmarkkinatuki -Opintotuki -Ulkomaalaisten tutkintojen tunnistaminen

TULKKIPALVELUT -Viranomaisilla esim. TE-toimisto, Kela, poliisi, verotoimisto, maistraatti -Työpaikoilla rekrytoinnin ja työhönoton yhteydessä -Kursseilla esim. uudelleenkoulutuksen yhteydessä

YKSILÖLLINEN TUKI JA NEUVONANTO -Työpaikkahakemuksen kirjoittaminen -Työterminologian, työpaikan sääntöjen ja työnsuojelun selittäminen -Olla välimies työntekijän ja/tai työnantajan ja liittoedustajien välillä -Avustaminen erilaisissa työtilanteissa esim. työehtosopimuksen tulkkaamisessa ja työsuhdeasioissa

RUOTSINKIELEN OPETUS - Työpaikoilla - lomautetuille työntekijöille - Iltakursseilla - viisi eri ryhmää riippuen äidinkielestä tai kielitaidosta

KÄÄNNÖKSET -Ulkomaiset todistukset -Kurssimateriaali esim. ”Perusta oma firma” -Suositukset esim. ”Hyvä työhygienia” -Työsopimukset, työehtosopimukset ym.

ESITTEIDEN KOKOAMINEN – ”Askel askeleelta uudessa maassa ” ( ”Steg för steg i det nya landet”) - kieliversiot: bosnia, vietnam, venäjä, englanti

Näin olemme toimineet päivähoidossa ja koulussa maahanmuuttajataustaisia lapsia ajatellen

Päivähoito •Närpiössä on 6 päiväkotia, •1 ryhmäperhepäiväkoti, •18 perhepäivähoitajaa •- Jokaisessa päiväkodissa on lapsia, joilla on maahanmuuttajatausta •- Näsbyn päiväkodissa 53 %:lla lapsista on maahanmuuttajatausta

Asettaa suuria vaatimuksia toiminnalle •Kieliharjoittelua esim. Kielitaito puhkeaa kukkaan -menetelmällä •Tiiviit yhteydet koteihin, jotta vanhemmat tuntisivat varhaiskasvatussuunnitelman ja sen soveltamisen arkeen •Verkostot tärkeitä koko perheen kotouttamiseksi •Varhaiset panostukset ja tuki tärkeitä, jotta siirtyminen esikouluun tapahtuisi joustavasti

Päivähoito Haluamme toimia paremmin Pienemmät ryhmät työskentelyn tehostamiseksi •Resurssikysymys -> Yhden maahanmuuttajataustaisen lapsen tulisi täyttää 1,5 päivähoitopaikkaa, jotta henkilökunta ehtisi työskennellä lapsen kanssa oikealla tavalla

Kommunikointi vanhempien kanssa •Kieliongelmat voivat johtaa suuriin väärinkäsityksiin •Tulkkia käytetään aluksi, mutta kustannukset ovat korkeat •Perheen asuttua jonkin aikaa maassa tulkkia käytetään vain mukaisissa keskusteluissa vanhempien kanssa

Koulu ja maahanmuutto •Närpiössä maahanmuuttajataustaisia oppilaita on kaikissa koulussa ja kaikilla asteilla (n.10%) •Mosebacken koulussa oppilaista yli 30% on maahanmuuttajia •Ensin annetaan aina valmistelevaa opetusta •Kotoutus omaan luokkaan tapahtuu asteittain •Tärkeää luoda sosiaalisia kontakteja luokkatovereihin > helpottaa kotoutusta •”Handlingsplan för mångkulturellt lärande” Opastaa kaikkia opettajia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetuksessa.

Närpiö on panostanut seuraaviin: •Paljon ruotsin kielen opetusta toisena kielenä •Joustavat opetusryhmät •Opetuksen eriyttäminen •Tiiviit yhteydet vanhempiin •Kaikkien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kanssa työskentelevien verkosto toistemme tukemiseksi •Olemme yrittäneet ”jakaa” oppilaat moneen kouluun resurssien varmistamiseksi oppilaiden todelliseen kotoutukseen ja heidän tarvitsemansa kielenopetuksen antamiseen opetuksen omaksumiseksi

Närpiö on panostanut seuraaviin •Kotikielen opetuksen •Kokenut opettaja on toiminut ohjaajana opetusta ja maahanmuuttajataustaisia oppilaita koskevissa asioissa Tiedämme että monimuotoisuus vaati resursseja, mutta se on myös rikkaus! Työmme mottona on: Uudet asukkaamme ovat tulleet jäädäkseen!

Kund som kund, accepterande och humant, individuellt bemötande, integrering inte assimilering