Feelback OY Suunnittelu ja toteutus: Juha Savolainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Advertisements

Ammattiosaamista ja arvopohjaa
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
PROFIMILL Oy Tuotannon hallintaan liittyvät ohjelmistot ja konsultointipalvelut. Yritys.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
MIKÄ ON TIIMI?.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Yksilö ostajana.
Opinnäytetyöprosessi
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Hyvä toimituksen esimies
Mallintarkistus ja sen soveltaminen PLC toimilohko-ohjelmien verifioinnissa AS Automaatio- ja systeemitekniikan projektityöt – loppuesitys Markus.
1. varapresidenttien koulutus
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Pasi Helasuo Työn valvoja Professori Jukka Manner
Työrauha ja haastavat tilanteet
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Älä pelkää UX-suunnittelijaa, hän on ystäväsi
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
Roolikarttani - nykyisyys Tärkeimmät työroolini asiantuntija- näkökulmasta: – Yksikön perustyöntekijä – Alainen – Moniammatillisen tiimin jäsen – Työkaveri.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
11 Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa Osaat kuvata esim. seuraavia asioita: – Yleisen l. ulkoisen laskentatoimen ja sisäisen.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Esa Jaakola Valvoja: Professori Raimo Kantola
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Haastatteluun valmistautuminen
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Koulutuksen työelämälähtöisyyden hyvät ja huonot puolet AMOK: APE6/2005, KTM Ismo Koponen MO16,
Toimintaohjeet opelle
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
ITSETUNTO JA ITSESÄÄTELYTAIDOT Päivi Juustila. ITSETUNTEMUS on hyvän ja terveen itsetunnon edellytys  Itsetuntemus on oman kehon, ajatusten ja tunteiden.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Ihmisten erilaisuus Feelback OY
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
Harjoituksia II.
Mitä on Avoin ja mukaanottava yhteisöllisyys
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
10. Ajattelu.
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Luontaisten taipumusten
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Esityksen transkriptio:

Feelback OY Suunnittelu ja toteutus: Juha Savolainen

Luontaiset taipumukset - taustaa Perustuu sveitsiläisen psykiatrin C.G. Jungin ajattelua koskevaan taipumusteoriaan. Tieteellisen tutkimuksen teoriasta tekivät Katarine Briggs ja Isabella Briggs-Myers ja kehittivät työkalun nimeltä MBTI (Myers Briggs Type Indicator). Innotiimi Oy ja Feelback Oy ovat kehittäneet edellä kuvatun teorian ja tutkimusten pohjalta Luontaisten Taipumusten Analyysin (LTA-analyysi)

Luontaiset taipumukset – tunnusomaista …ovat osa persoonaamme  niitä ei voi kasvatuksen tai koulutuksen keinoin muuttaa. …ovat tiedostamattomia eli ne vaikuttavat meihin tavalla, jota emme huomaa. …alamme helposti pitää omia taipumuksiamme oikeina tai normaaleina tapoina ajatella. …taipumusten erilaisuus synnyttää helposti ristiriitoja ihmisten välille.

Luontaiset taipumukset analyysi (LTA) – miten tehdään? Analyysi tehdään vastaamalla 36 valintaväittämään Vastaamiseen menee keskimäärin alle 10 minuuttia Vastaaminen tehdään sähköpostitse tulevan henkilökohtaisen arviointilinkin kautta, jonka Feelback Oy tuottaa palveluna asiakkaalle Tulokset/raportti toimitetaan sähköisesti tilaajalle tai ohjatussa valmennustilaisuudessa kohderyhmälle Kyselyyn liittyvät henkilötiedot (nimi, sähköpostiosoite) säilytetään 6 kk, jonka jälkeen henkilötiedot hävitetään

Luontaiset taipumukset analyysi (LTA) – purkuvalmennus kohderyhmälle Kesto noin puoli päivää (3h) ryhmän koosta riippuen Ryhmän koolla ei rajoitusta Valmennuksen tavoitteet: ymmärtää analyysin taustalla olevat peruskäsitteet (mm. taipumus, ajattelufunktio, jne.) ymmärtää ajattelun taustalla olevat teoriat (Jung, Briggs-Myers) ja viitekehys (MBTI) ymmärtää, miksi jotkut asiat ovat meille helppoja ja jotkut vaikeita oppia suhtautumaan rakentavasti erilaisuuteen

Kolme minän muotoa Työminä Ihanneminä Luontainen minä Työminä kehittyy lähinnä työhön liittyvien haasteiden ja odotusten vaikutuksesta. - joukko rooleja ja taitoja Työminä - taidot, roolit Ihanneminä - arvot Ihanneminä syntyy lähinnä ympäristömme vaikutuksesta siinä on suuria eroja eri kulttuureissa Luontainen minä - taipumukset Luontainen minä ja siihen liittyvät taidot kehittyvät meissä itsestään - olemalla vain oma itsemme

Mukavuusalueet Työssä viihtymisen kannalta on ensiarvoisen OMAT MIELTYMYKSET - luonne - vaikea muuttaa TYÖN ASETTAMAT VAATIMUKSET - riippuvat työtehtävistä - painotukset voivat muuttua Työssä viihtymisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että oman työn mukavuusalue olisi mahdollisimman suuri. EPÄMUKAVUUSALUE joudumme venymään kuormitusriski tarve kehittyä työssä voi olla tylsää työmotivaatio? MUKAVUUSALUE - teemme miellämme näitä asioita - työssä on kivaa!

E I S N T F J P Sisäisiä taipumuksiamme Sisään / ajattelu /harkinta Energian suuntautuminen I Sisään / ajattelu /harkinta Ulos / vuorovaikutus / toiminta S Informaation hankinta ja aikafokus N Aistit / faktat / tämä hetki Intuitio / ideat / tulevaisuus T Johtopäätösten tekeminen F Logiikka / järkeily / asiat Tunne / arvot / ihmiset J Ulkoinen tyylimme P Hallinta / suunnittelu / päättäminen Vastaanottavuus / joustavuus / auki pitäminen

S N I E TYYPPIEN TALO ISTJ ISFJ INFJ INTJ ISTP ISFP INFP INTP ESTP ESFP ENFP ENTP ESTJ ESFJ ENFJ ENTJ ”Varmistaja” - Vastuullinen - Vie asiat loppuun ”Huolehtija” - Luotettava, lojaali - Hyvä muisti ”Neuvonantaja” - Luova ajattelija - Päättäväinen ”Uudistaja” - Itsenäinen ajattelija” - Voimakas tahto ”Teknikko” - Taitava käsistään - Spontaani, joustava ”Auttaja” - Esteettinen - Avulias ”Arvojen kehittäjä” - Selkeät omat arvot - Ihmisten kehittäjä ”Arkkitehti” - Analyyttinen - Oppii nopeasti ”Yrittäjä” - Myyntihenkinen - Ongelmanratkaisija ”Palvelija” ”Kannustaja” - Yhteistyökykyinen - Spontaani, idearikas ”Kehittäjä” - Oppimishaluinen - Hyvä improvisoija ”Organisaattori” - Suorasukainen - Taitava organisoija ”Harmonisoija” - Käytännöllinen ”Vaikuttaja” - Ystävällinen - Vakuuttava ”Muutosjohtaja” - Kunnianhimoinen - Johtajatyyppi! J I P P E J Realistit Humanistit Idealistit Rationalistit

LTA-analyysin hyödyt Pystymme tunnistamaan luontaiset vahvuutemme eli ne asiat, jotka kehittyvät meissä olemalla vain oma itsemme. tunnistamaan myös meille luontaisesti vaikeita asioita - niitä joita joudumme tietoisesti harjoittelemaan tullaksemme kyvykkäämmäksi, esimerkiksi yhteistyössä tiimin kanssa sekä johtamisessa. Opimme ymmärtämään ihmisten erilaisuutta ja siihen liittyviä mahdollisuuksia, esimerkiksi työryhmien rakentamisessa. ymmärtämään ihmisten välisiä ristiriitoja sekä vuorovaikutuksessa ja viestinnässä tapahtuvia väärinymmärryksiä.

Työryhmän Taipumusanalyysi (TTA-raportti) Tavoitteena antaa työryhmille/tiimeille ideoita sisäisen toiminnan kehittämiseen Perustuu työryhmän jäsenten tekemiin luontaisten taipumusten analyyseihin (LTA) TTA:n avulla hahmottuu ryhmän näkymätön sisäinen dynamiikka, esimerkiksi: miten hyvin ryhmän jäsenten luontaiset taipumukset vastaavat työryhmän tehtäviä? millaisia sisäisiä roolivalmiuksia ryhmässä on ja minkä roolien edustus puuttuu? millainen on ryhmän innovatiivisuusprofiili?

Käännä kehityshaasteet Tunnista vahvuudet, huomioi heikkoudet. Käännä kehityshaasteet kilpailukyvyksi.