Miettimisen paikka – Millainen on seuramme harjoitteluilmapiiri

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
Kasvaako pääni, kun opin?
Good Karma = Hyviä Seurauksia
TAITOTASO 5 = TAITAJAN TAIDOT
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Jumalan kanssa.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Ajatuksia elämästä..
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
Seura- ja lajiliittoyhteistyö koulun näkökulmasta
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Lasten säännöt - johdatus. Lasten säännöt - miksi?  Lasten säännöt on laadittu käytettäviksi 13-vuotiaiden ja sitä nuorempien kilpailuissa käytettäviksi.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Kuvakäsikirjoitus.
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
NALLE PUH.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Rakkaat ystäväni!.
Kaksi nunnaa lähti luostarista kaupunkiin myymään pikkuleipiä
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
NAISEN ITSETUNTO.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Lasten suusta.
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Onko huono päivä??.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Suomen Jääkiekkoliitto1. KUNNIOITA PELIÄ MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA Suomen Jääkiekkoliitto2.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Vili ~tarina tunteellisesta marsusta © Hilla 2007 Roosalle : Hilla.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Elämä.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Kuinka paita ja peppu olettekaan! Pariskuntien välistä leikkimielistä kisailua siitä, kuka tunteekaan kumppaninsa paremmin. Toteutetaan kyselemällä tavalla.
Yhteysopettajakoulutus
Tapahtukoon sinun tahtosi
Toimintaohjeet opelle
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Puhutaan rahasta Pieniä dialogeja.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

Miettimisen paikka – Millainen on seuramme harjoitteluilmapiiri Tätä tiedostoa voidaan käyttää ryhmälle esitettävän koulutusmateriaalin aloitustiedostona. Osat Lisää osia napsauttamalla diaa hiiren kakkospainikkeella. Osien avulla voit järjestää dioja tai sallia usealle käyttäjälle diojen yhteiskäytön helposti. Muistiinpanot Muistiinpanot-osaan voit kirjoittaa muistiinpanoja, joita tarvitset esityksesi aikana, tai lisätietoja, joita haluat esittää yleisöllesi. Voit tarkastella näitä muistiinpanoja esitysnäkymässä esityksen aikana. Valitse oikea fonttikoko (käytettävyyden, luettavuuden, tallennettavuuden ja online-käsittelyn kannalta) Yhteensopivat värisävyt Kiinnitä erityistä huomiota kuvaajiin, kaavioihin ja tekstiruutuihin. Muista, että osallistujat saattavat tulostaa diat mustavalkoisina tai harmaasävyisinä. Tee testitulostus varmistaaksesi, että värit näkyvät käytettäessä mustavalko- tai harmaasävytulostusta. Grafiikka, taulukot ja kuvaajat Pidä mahdollisimman yksinkertaisena: Käytä yhdenmukaisia ja tasapainoisia tyylejä ja värejä. Nimeä kaikki kuvaajat ja taulukot. 21.4.2013

-Eva Wahlström, Veikkaaja lehti ”Olen vuosien mittaan nähnyt monta erilaista valmennustyyliä ja ollut monen erilaisen valmentajan ohjauksessa. Yksi löi kepillä sormille kun oppi ei mennyt perille, toinen pelotteli. Yksi suorastaan vittuili, toinen vaan haukkui. Muistan itkeneeni nöyryytyksestä voitettuani Suomen mestaruuden, sillä valmentajani väitti puhelimen välityksellä minun otelleen surkeasti – näkemättä ottelua. …. Ruotsalaiset naureskelivat, nauttivat ja voittivat. He harjoittelivat itseään säästämättä, mutta koko ajan iloisella mielellä. Yhdessä tehdään, yhdessä mennään läpi harmaan kiven … Eihän nauraminen tarkoita, ettei tee asioita tosissaan tai ettei keskity. Päinvastoin, nauru ja yhdessä iloitseminen parantavat ryhmähenkeä ja vahvistavat yhteenkuuluvuutta. Ilmapiiri rentoutuu, jolloin on helpompi oppia. Iloisuus ja itsetunto ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa, kuten myös fyysinen kehitys…. Iloa tuottavalla valmentajalla on rennosti suorittavia luovia urheilijoita, siinä missä vakavilla ja ankarilla valmentajilla on pelokkaita, alisuorittavia urheilijoita, hyvästä fysiikasta huolimatta.” -Eva Wahlström, Veikkaaja lehti Tämä on toinen vaihtoehto siirtymiä käyttäviä yhteenvetodioja varten.

Kukaan ei ole tahallaan ilkeä – oma tarkoitus ja käsitys toiminnasta voi olla eri kuin vastaanottajan tulkinta ja kokemus

Valmentaja kurin ja rajojen luojana – urheilijan vastuulla totteleminen

Valmentajan valta ja erilaiset valmennussuhteet Kunnioitin ja melkein pelkäsin valmentajaani. Minua otti todella päähän ja joskus itkettikin treenien jälkeen, kun valmentaja oli huutanut naama punaisena 10 cm:n päässä omista kasvoistani jostakin asiasta. Pian kyllä oivalsin, että hän huusi aina asiasta, sekä havaitsin, että hänen keinonsa todella auttoi. Siitä lähtien tein harjoituksissa aina kaiken kunnolla huolimatta siitä, kuinka väsynyt olin tai vaikka ei kiinnostanut yhtään juuri sinä päivänä harjoitella. Opin tekemään kaiken parhaani mukaan, jotta minun ei tarvinnut pelätä, jotta ei tarvinnut kuunnella valmentajani karjumista.” (nainen, koripallo) Yksi lapsuuteni suurimmista ihailunkohteistani oli kilpavoimisteluryhmäni valmentaja X. Hän oli mielestäni kaunein ja taitavin ihminen maailmassa. Muistan vieläkin elävästi voimistelutuntimme ihailevat katseet, kun hän näytti meille liikkeitä malliksi. Kukapa tyttö ei haluaisi olla "kaunis, hento ballerina".(nainen, joukkuevoimistelu) ”…Valmentajat ovat olleet se taho, jota olen kuunnellut ja totellut silloinkin kun olen menettänyt luottamuksen opettajiini. He ovat olleet myös se voima johon vanhempani vetosivat, jos en kiukuissani toiminut heidän toivomallaan tavalla.” (mies, jääkiekko) Valmentajan valta ja erilaiset valmennussuhteet Minulla oli, ja on vieläkin, hyvä suhde häneen. Hän oli oikeastaan ainoa säännöllisesti tapaamani naisihminen lapsena ollessani, sillä vanhempani ovat eronneet. Tuntui hyvältä saada jutella kaikista asioista maan ja taivaan välillä, tyttöjen jutuista tai muuten vain juoruta… Urheilu ei aina ollut se kaikista tärkein puheenaihe, saimme opastusta muillakin elämän alueilla. Nyt olen itse todella iloinen, jos lapseni tulevat uskoutumaan minulle; silloin tunnen onnistuneeni. (nainen, yleisurheilu)

Kaksi kahdeksikkoa. VAUHTIA, VAUHTIA, VAHTIA! Heti, kun on valmista takaisin paikoille! Ja taas mennään. On tämä tehokasta. Mulle hyödyllisintä olisi ehkä joku muu harjoite. Parempi vaan totella ja olla hiljaa.

No, antaa mennä nyt. EI NOIN! Parempi kun vaan teen just sen mitä osaan, enkä yritä ylittää itseäni, etten vaan mokaa…. No, antaa mennä nyt. EI NOIN! Ei oo mun syytä, että opettaja piti meitä pidempään tunnilla ja myöhästyin harkoista. Nyt muut treenaa ja mä vaan katson sivusta treeniä, kun valkku ei päästä jäälle ja muutkin joutuivat punnertamaan mun opettajan takia. EPÄREILUA!

Oliko hyvät harkat? Mitä opit tänään? Myöhemmin kotona…. Opin tottelemaan. Oliko hyvät harkat? Mitä opit tänään?

KUVAAVAA VALMENNUSTILANTEESSA kuri, järjestys ja tiukka tahti päätäntävalta valmentajalla; päättää harjoittelun tavoitteet ja sisällön ja omaa vallan rangaista kasvatustavoitteita ovat työn teon oppiminen, päämäärätietoisuus ja yritteliäisyys. Valmentaja ei anna vastuuta, kontrolloi ohjeiden noudattamista sopiva kuri tuo turvallisuuden tunteen Liiallinen kuri luo pelkoa - itseään ei kannata ylittää, näkymätön selviää vähimmällä

Valmentaja idolina – urheilija fanina

Menee tosi loistavasti. X ota vielä lisää vauhtia. Mä yritän kaikkeni. Mun valkku tietää kyllä mitä pitää tehdä onhan se osannut kaikki kolmoishypyt Hmm. Valkku sanoi tänään, jos on ylimääräistä painoa ei pääse jäästä ylös. Mun täytyy varmaan ruveta laihduttamaan… Menee tosi loistavasti. X ota vielä lisää vauhtia.

KUVAAVAA VALMENNUSTILANTEESSA valmentaja ihailun kohteena jalustalla; urheilijan nostamana tai itse itsensä nostaen Innostus yhteenkuuluvuuden tunne tuo nostetta valmentaja ei ole aina tietoinen omasta vaikutuksestaan paljon keskusteluja – sanomisilla on paljon väliä

Valmentaja kuin vanhempi

Kiva, kun sain tehdä askelsarjaa, kun tänään vähän väsyttää No, voi harmi. Älä murehdi. Seuraava koe menee sitten varmasti jo paremmin Mun matikan koe meni tänään ihan surkeesti…

KUVAAVAA VALMENNUSTILANTEESSA Valmentaja kuin äiti tai isä Valmentajalla kasvattajan rooli lämpö ja läheisyys keskustelut kaikesta maan ja taivaan välillä Valmentaja on erilainen aikuinen

Hyvä ilmapiiri on sellainen, jossa jokaisella on hyvä olla Hyvä ilmapiiri on sellainen, jossa jokaisella on hyvä olla. Positiivinen ja avoin ilmapiiri on koko harrastamisen lähtökohta. Jokaisella on vapaus olla osa porukkaa, tehdä virheitä ja oppia uutta. Hyvä ilmapiiri sallii erilaisuuden ja kunnioittaa sitä. Hyvä ilmapiiri ei synny itsestään, vaan siihen on panostettava ja siitä on uskallettava puhua. Hyvän ilmapiirin aikaansaaminen on mahdollista kaikissa ratsastusseuroissa. Usein riittää jo se, että asiasta keskustellaan yhdessä. Voisiko tapahtua näin?

Hyvä juuri niin. Sitten hommiin Seuraavaksi ruvetaan tekemään piruetteja. Jokainen valitsee ohjelman pirueteista sen, joka vaatii omasta mielestä eniten harjoittelua. Tänään keskitytään erityisesti siihen, että piruetti pysyy paikallaan. Mitä pitikään muistaa? Hyvä juuri niin. Sitten hommiin No, että …… ja sitten …..

Hyvä. Millä perusteella valitsit juuri tuon piruetin? Hyvin perusteltu. Itsekin olisin ehdottanut samaa. Koita vielä saada käsi …. Hyvä. Millä perusteella valitsit juuri tuon piruetin? No, kun se on mennyt vähän huonommin viimeisissä kilpailuissa. Joo.

Oliko hyvät harkat? Mitä opit tänään? Myöhemmin kotona…. Joo! Saatiin itse valita mitä piruettia tehdään, kunhan perusteltiin valkulle miksi sitä kannattaa harjoitella. Ja ensi viikolla mä saan vetää oheisharjoituksissa alkuhipan, jossa pitää tasapainon kehittyä. Oliko hyvät harkat? Mitä opit tänään?

Hyvän ilmapiirin tunnusmerkkejä: Kaikilla on hyvä olla On paljon iloa ja naurua Ote tekemiseen on kannustava Sitoutuneisuus tekemiseen on vahvaa Ilmapiiri on keskusteleva Jokainen uskaltaa epäonnistua oppiakseen lisää Ympäristö on salliva Osallistujilla on turvallinen olo

Seura on luistelijalle toinen koti – kasvun paikka Valmentaja viettää luistelijan kanssa usein enemmän aikaa kuin omat vanhemmat Miten seurasi valmentaja kohtaa luistelijat? Seura työnantajana vastaa, että valmentajan toiminta harjoituksissa on kasvua ja oppimista tukevaa ja eettisesti hyväksyttävää Anna lyhyt yleiskatsaus esityksestä. Kuvaa esityksen pääseikat ja se, miksi ne ovat tärkeitä. Esittele kaikki tärkeimmät sisältöaiheet. Voit näyttää tämän toista tätä yleiskatsausdiaa läpi esityksen ja korosta siitä, mistä aiheesta aiot seuraavaksi puhua.

Microsoft Engineering Excellence Lisätietoa: Kirsi Hämäläinen Urheilija ja valmentaja urheilun maailmassa Eetokset, ihanteet ja kasvatus urheilijoiden tarinoissa https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/18557/9789513930981.pdf?sequenc Luottamukselliset Microsoft-tiedot