Seurauspedagogiikka työvalineenä kasvatus-ja opetustyössä -

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
LUVALLISET POISSAOLOT
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Jumalan kanssa.
Tuki-info 2014 Tuki-info Vihti Lohja
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
10 vinkkiä voimaantumiseen
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Metsänhoidon suositukset Eri-ikäisrakenteisen metsän kasvatus Jyväskylä Kari Vääränen Suomen metsäkeskus Keski-Suomi.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
OECD:n terveydenhuollon laatuindikaattorit Suomessa 2011–2012 Päivi Hämäläinen, Jouni Rasilainen & Mika Gissler
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
SAK:N LUOTTAMUSHENKILÖPANEELI 7/2012 MAAHANMUUTTAJAT SAK:LAISILLA TYÖPAIKOILLA N=1153.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Huolen puheeksiottaminen
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Ikääntyvä työntekijä työelämässä
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Viestintäsuunnitelma
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Esityksen transkriptio:

Seurauspedagogiikka työvalineenä kasvatus-ja opetustyössä - Kouvolan Ammattiopisto 15.10.2010 VTT Sonja Kurtén-Vartio 2.4.2017

Johdanto Tämän luennon tarkoituksena on jakaa niitä kokemuksia mitä Tanskassa on saatu eksistentialistisen filosofian käytännön sovellutuksesta auttamis- ja kasvatustyössä Selvittää mitä ymmärretään seurauspedagogiikalla ja kuinka sitä voidaan käyttää 2.4.2017

Antaa käytännön esimerkkejä työskentelytavoista Kertoa niistä vaikuttavista tekijöistä seurauspedagogiikan soveltamisessa jotka ovat olennaisia sen vaikuttavuuteen Antaa käytännön esimerkkejä työskentelytavoista Kertoa kohderyhmän ja henkilökunnan kokemuksista 2.4.2017

Keskustelun aiheet Miksi seurauspedagogiikkaa? Mitä se on ja mitä se ei ole? Koulut ja kohderyhmät Mitä vaaditaan seurauspedagogiikkaa sovellettaessa? Miten sitä käytetään? Miksi se toimii? Mitä oppilaat ja opettajat sanovat siitä? 2.4.2017

Mitä on seurauspedagogiikka? Eksistentialistiseen filosofiaan perustuva kasvatus ja opetusmenetelmä -työskentelytapa Käytännön sovellutus perustuu Søren Kierkegaardin ja Jean Paul Sartren ajatuksiin siitä mitä on olla ihminen Humanistinen ihmiskäsitys on tärkeä perusta 2.4.2017

Miksi seurauspedagogiikkaa? Vuonna 1974 Jens Bay halusi kokeilla voidaanko ongelmallisten nuorten kanssa työskenneltäessä saavuutta parempia tuloksia kasvatuksellisin keinoin, kuin rangaistusten, hoitojen tai sosiaalityön menetelmin? 2.4.2017

Kasvatuksen ja oikeiden mallien oppimisen puute luo ongelmia Vastuuta lasten ja nuorten kasvatuksesta on siirretty vanhemmilta päiväkodeille, kouluille ja ammattiauttajille Jokainen toimija luulee että joku toinen hoitaa ja lopputuloksena on ongelmallinen normittomuus ja juurettomuus 2.4.2017

Sukupolvien yhteys ja viisauden välitys on katkennut Moraalisista arvoista vallitsee suuri epätietoisuus Vanhemmat kokevat että tilanne ei ole hallinnassa, vanhemmuus on hukassa Rajoja ei uskalleta asettaa kotona eikä koulussa Hyviä esikuvia nuorilla on vähän 2.4.2017

Nuoret eivät ole pahoja, siksi heitä ei tule rangaista Bayn mukaan: Nuoret eivät ole pahoja, siksi heitä ei tule rangaista He eivät ole sairaita, siksi heitä ei tule hoitaa Heiltä puuttuu kasvatus, käytöstavat ja ammattitaito. Nämä puutteet syrjäyttävät heidät yhteiskunnasta ja työelämästä Heille tulee antaa käsitys siitä miten käyttäydytään ja toimitaan Yksinkertaisen ammatin osaaminen avaa ovia työelämään 2.4.2017

Mitä seurauspedagogiikka ei ole Se ei ole toimintaa joka perustuu sääntöihin, vaan asenteisiin Siinä ei rangasta vaan toimeenpannaan seurauksia jotka henkilö on itse tietoisesti valinnut Se ei ole mekaanista tekniikkaa Se ei ole rottakoulupedagogiikka Se ei ole manipuloivaa 2.4.2017

Seurauspedagogiikan peruspilareita Jokainen ihminen on vapaa tekemään oman elämänsä valinnat Vastuuta valinnoista ei voi paeta Jokaisen valintoja on kunnioitettava Ei ole olemassa ketään yli-ihmistä joka tietää mikä on parasta jollekin toiselle. Tämän tietää vain ihminen itse 2.4.2017

Jokaisen on itse löydettävä elämänsä oikeat vastaukset, tehtävänsä ja tarkoituksensa. Asiantuntijat, ”auttajat” eivät voi niintä antaa, muuten ”autettavalta” viedään vapaus ja vastuu sekä vaatimus omaan ajatteluun 2.4.2017

Kaikki huomio on kiinnitettävä tähän hetkeen ja tulevaisuuteen Menneisyys ei ole mielenkiintoinen koska siihen ei enää voi vaikuttaa, vain tähän hetkeen ja tulevaisuuteen Kaikki huomio on kiinnitettävä tähän hetkeen ja tulevaisuuteen Vastuuta ei saa viedä oppilaalta 2.4.2017

Kohderyhmälle on tehtävä näkyväksi mitä seuraa erilaisista valinnoista On annettava vapaus tehdä omat valinnat ja ottaa niistä itse vastuu 2.4.2017

Ihminen on sitä mitä hän teoillaan näyttää Kukaan ei ole menneisyytensä vanki Tekoihin perustuen oppilas voi olla tänään jotakin muuta kuin eilen Ihminen ei ole sitä mitä hän mielellään olisi, eikä sitä mitä hän sanoo olevansa vaan sitä mitä hän teoillaan osoittaa Jonkun on kerrottava miltä ko. henkilön teot näyttävät muiden silmissä ja mitä ne kertovat hänestä 2.4.2017

Ihmiskäsitys ja eksistentialistinen lähtökohta Ihminen on vapaa Ihminen osaa ajatella Ihmisellä on tahto Ihminen osaa toimia Jokainen voi muuttua Indeterministinen ihmiskäsitys – kohtaloa ei ole määrätty ennakkoon 2.4.2017

Eksistentiaalisten kysymysten tarkoituksena on: Tietoisuuden luominen valinnan vapaudesta ja olemassa olevista vaihtoehdoista Oma-aloitteisuuden lisääminen Vastuun tiedostaminen Uskottavuuden saavuttaminen Yhteistyökyvyn parantaminen Vastaanottavaisuus Avoimuus 2.4.2017

Indeterministinen ihmiskäsitys Kenenkään kohtaloa ei olla ennakkoon määrätty Ihminen voi omilla valinnoillaan vaikuttaa oman elämänsä suuntaan Ei usko sosiaalisen perinnön valtaan Jokainen voi kehittyä ja muuttua Tänään ei tarvitse olla se mikä oli eilen Kukaan ei ole menneisyytensä vanki 2.4.2017

Seurauspedagogiset koulut Tanskassa Træningsskolens arbejdsmarkeds uddanelser = TAMU Kuusi yksikköä eri puolilla Tanskaa Noin 500 oppilasta/ vuosi Käytännön ammatillista opetusta joissa filosofialla ja kasvatuksella on leijonanosa Hakeutuminen koulutukseen vapaaehtoista 2.4.2017

Miten seurauspedagoiset koulut poikkeavat musista kouluista? Koulutusajalta maksetaan minimipalkka Vaatimukset täysin samat kuin avoimilla työmarkkinoilla Henkilökunta ei moralisoi, tekee vain hyviä kysymyksiä joihin oppilaiden on itse vastattava Oppilas voidaan lahettaa pois Opettajilla suuremmat valtuudet 2.4.2017

Kohderyhmät Henkilöt joilla on lukuisia epäonnistumisia Vaatimuksena tahto elämänmuutokseen koulutusten, työsuhteiden, ihmissuhteiden ja sosiaalisten ongelmien ratkaisuyrityksissä ”Huonoimmilla” etusija koska he tarvitsevat koulua eniten 2.4.2017

Mitä vaaditaan seurauspedagogiikkaa sovellettaessa? Sitoutumista ihmiskäsitykseen Eksistentialistisen filosofian tuntemista ja omaksumista Kiinnostusta ihmisiin Johdonmukaista käyttäytymistä Kykyä antaa ja ottaa vastaan kritiikkiä 2.4.2017

Kykyä huomioida muutokset ympäröivässä maailmassa Uskoa ihmisten haluun ja kykyyn muuttua Asennetta joka ei moralisoi eikä tuomitse 2.4.2017

Kunnioittavaa asennetta oppilaiden valintoja kohtaan Kykyä itse-arviointiin Suuntautumista tulevaisuuteen Ratkaisukeskeistä ajattelua Kykyä toimia itse niin kuin sanoo toimivansa 2.4.2017

Kuinka työskentely tapahtuu käytännössä? Oikean työn puitteet tarjoavat areenan pedagogiselle työlle Henkilökunta esittää koko ajan kysymyksiä jotka pakottavat tilanteen arviointiin, kannanottoon ja valintoihin Henkilökunta tekee näkyviksi mitä eri valinnoista seuraa 2.4.2017

Kaikista valinnoista seuraa aina jotain. Hyvää tai huonoa Hyviä selityksiä ei osteta. Saa selittää, mutta selitykset eivät vaikuta seurauksiin. Henkilökunta kysyy: Onko niin että et osaa, et halua tai et ole aikonutkaan tehdä tietyllä tavalla? 2.4.2017

Henkilökunta toimii peilinä josta oppilas voi nähdä millaisena muut hänet kokevat Kouluissa henkilökunnalla on käytettävissä laaja valikoima työkaluja jotka selkeyttävät oppilaalle tilannetta Oppilas saa palkkaa 2.4.2017

Oppilaalle voidaan maksaa bonusta Hänet voidaan lähettää pois koulusta määräajaksi Hänet voidaan erottaa kokonaan, mutta takasin voi tulla 2.4.2017

Hänelle voidaan antaa lisää vastuuta ja sitä voidaan ottaa pois ”Kehityskeskustelujen” kautta oppilas voi nähdä mitä hän jo osaa ja missä suhteessa on vielä parannettavaa 2.4.2017

Konfrontaattiot ovat jokapäiväisiä ja välttämättömiä Valintojen seuraukset on aina pantava täytäntöön Positiivisia asioita ei koskaan unohdeta Dialogin on oltava elävä ja jatkuva 2.4.2017

Miksi se toimii? Kokemuksia Tanskasta Henkilökunnan ja oppilaan molemminpuolinen kunnioitus on käsinekosketeltava Oppilaalta vaaditaan halu elämän muutokseen Henkilökunta ei päätä koskaan oppilaiden puolesta 2.4.2017

Oppilailta vaaditaan enemmän kuin mihin he ovat tottuneet Vaatimusten esittäminen on hyvä asia. Se osoittaa että on olemassa positiivisia odotuksia Vastuun antaminen ja saaminen 2.4.2017

Oppilaan tahto on keskeinen – ei henkilökunnan Oppilaat tuntevat itsensä nähdyksi,uskotuiksi ja tarvituiksi Oikeiden työtehtävien kautta voi näyttää mihin pystyy 2.4.2017

Koulussa ollaan kiinnostuneita oppilaiden tulevaisuudesta – ei menneisyydestä Henkilökuntaa yhdistää ihmiskäsitys ja sitoutuminen eksistentialistiseen pedagogiikkaan = seurauspedagogiikkaan 2.4.2017

Oppilaita rohkaistaan ja heitä muistutetaan että koulutus avaa ovia työelämään ja palkkatuloon Konfrontaattiot koulutuksen aikana edesauttavat oppilaan sosiaalista kehittymistä 2.4.2017

Vapaus ja vastuu auttamis- ja kasvatustyössä Onnistuminen edellyttää että henkilökunta uskaltaa ottaa riskin siitä että opplias epäonnistuu Vapaus ja vastuu kasvattaa oppilasta Oppilaat vaistoavat välittömästi kunnioitetaanko heitä. Jos kunnioitusta ei tunneta, muukaan ei onnistu 2.4.2017

Viimekädessä jokainen ihminen päättää asioistaan itse Oppilaan on saatava reagoimaan ja ottamaan kantaa haluaako hän tätä vai jotakin muuta Henkilökunnan/asiantuntijoiden tehtävänä on ainoastaan tukeminen ja vaihtoehtojen esitteleminen – ei oppilaan puolesta päättäminen 2.4.2017

Kokemuksia Irakista Seurauspedagogiikka toimii ja sitä voidaan käyttää riippumatta minkälaisesta yhteiskunnasta on kyse Kurdistanissa Seurauspedagogiikkaa alettiin soveltamaan tänä syksynä (2010) Hankalimmat vangit hyötyivät eniten Kurinpitotapaukset ja pakkokeinot vähenivät, jopa katosivat 2.4.2017

Kohderyhmälle on myös tehtävä tilaa yhteiskunnassa ja työelämässä Seurauspedagogiikalle on ollut käyttöä kaikissa Pohjoismaissa; kouluissa, työvoimahallinnossa, vankeinhoidossa, sosiaalitoimessa niin miksi ei Suomessa Edellytyksenä on kuitenkin ennakkoluulottomuus ja tahdon olemassa olo kohderyhmän tukemisessa. Kohderyhmälle on myös tehtävä tilaa yhteiskunnassa ja työelämässä 2.4.2017

Olisiko seurauspedagogiikalle käyttöä Suomessa? Arvotyhjiö nuorten ja vanhempienkin keskuudessa on suuri Kasvatus on jäänyt liian vähälle huomiolle Useimmilta auttamis- ja kasvatusorganisaatioilta puuttuu yhteinen sävel eli filosofia 2.4.2017

Auttamis- ja kasvatusyhteisöiltä puuttuu työkalut ja valtuutukset työnsä tekemiseen Uudet kohderyhmät vaativat uudenlaisia työskentelymenetelmiä. Esim. ”Curlingnuoret” Seurauspedagogisista kouluista on opittava että organisaation on oltava kokoajan kehittyvä 2.4.2017

Opettajien kokemuksia Tärkeää että on yhteinen pedagogiikka johon nojautua Työ on vaativaa koska koska yksikään tilaisuus ei saa mennä ohi Työ on palkitsevaa koska tulokset näkyvät nopeasti Vastuuttomista ja huonosti käyttäytyvät muuttavat käyttäytymistään 2.4.2017

Opettajat auttavat ja tukevat toisiaan- yhteiset kokoukset tärkeitä Voi nojautua seurauspedagogiikkaan, eikä tarvitse tuoda itseään esiin auktoriteettinä Pedagogiikka toimii. Jos vähän pedagogiikkaa, niin vähän tuloksia, jos paljon pedagogiikkaa niin paljon tuloksia 2.4.2017

Oppilaiden mietteitä Täällä tunnen että minua kunnioitetaan Minulle puhutaa kauniisit Minua ei pidetä huonona ihmisenä Minua arvostetaan Minua tarvitaan Saan päättää itse, minulla on vapaus Minua ei komennella ä 2.4.2017

Olen ensimmäisen kerran saanut vastuuta ja se tuntuu hyvältä Täällä uskotaan että minusta on johonkin, että tulen pärjäämään ja menestymään Minusta uskotaan hyvää Saan teoillani näyttää ensimmäisen kerran mihin todella pystyn Mielipiteilläni on merkitystä ja minut otetaan vakavasti 2.4.2017

Olen muuttunut, muutkin huomaavat sen Olen vastuullinen Ajattelen ensin – teen vasta sitten Minulla on oikeus tehdä väärin, mutta minun on itse vastattava siitä Hyvät selitykset eivät koskaan kelpaa, niillä ei pääse pakoon vastuuta Minulla on oman elämäni ohjakset Teoillani on merkitys sille mitä minulle tapahtuu 2.4.2017

Seurauspedagogiikasta on ollut hyötyä ”normittomille” nuorille, päihdeongelmaisille, ammattitaidottomille jotka ovat pudonneet kaikista koulutusjärjestelmistä, ujoille ”kunnollisille” sekä vanhempien pilalle passatuille nuorille rikoskierteen alussa oleville 2.4.2017

Taloudelliset ja inhimilliset hyödyt suuria Jos syrjäytyneet tai syrjäytymisvaarassa olet saadaan palautettua työelämään 1-1½ panostuksella ovat hyödyt sekä yhteiskunta että yksilötasolla nähtävissä vielä 50 vuoden kuluttua. Uusien haasteiden edessä on kehitettävä toimivia työskentelymalleja 2.4.2017

Jos mitään ei tehdä.... Työelämän ulkopuolelle jäämineen on sekä inhimillisesti että kansantaloudellisesti aikapommi. Jos nuori jo varhain totutetaan työvoimahallinnon, sosiaalitoimen, oikeuslaitoksen, mielenterveyspalveluiden, päihdehuollon asiakkaaksi jää heidän arvokas panoksensa ja osaamisensa käyttämättä. 2.4.2017

Ammatilliset oppilaitokset avainasemassa Tarvitsevat uusia keinoja joiden avulla nuoret voidaan sitouttaa koulutukseen ja työelämään Tarvitsevat menetelmiä joiden avulla kasvatus voidaan liittää tiedon jakamiseen Nuorten on oppittava vastuullisuutta, mutta itse oivaltaen sen tarve 2.4.2017

Suomalainen yhteiskunta ja työelämä tarvitsee jokaisen nuoren Suomalainen yhteiskunta ja työelämä tarvitsee jokaisen nuoren. Tiedot ja taidot eivät yksin riittä, käyttäytyminen ratkaisee menestyksen 2.4.2017

KESKUSTELUA 2.4.2017