Yläkouluikäisten tyttöjen. vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
4. TERVEYDENHUOLTO SUOMESSA TERVEYSTIETO 7. Terveys eri puolilla maailmaa  Mitä terveyteen liittyviä ongelmia eri puolilla maailmaa on?  Millainen on.
Advertisements

Ubuntu - peruskäyttö Seuraavassa läpikäydään Ubuntun peruskäyttöä: Perustoiminnot Sisäänkirjautuminen Työpöytä Uloskirjautuminen Lähteinä on käytettu Ubuntu.
Henkilöstöjärjestöjen Tiedotustilaisuus Juko, Koho, Kunta-alan unioni.
Suun terveydenhuolto Rovaniemi. Järkevä työnjako Hammashoitajan tehtävänkuva → Hammashoitajat ja lähihoitajat vastaavat omalta osaltaan potilas- ja työturvallisuudesta,
VLK-toiminta Panssariprikaati VMTK:n varapuheenjohtaja korpraali Lassi Sippola.
Kesätyöt Tehtäviä. Luokkagallup Kuinka moni on ollut kesätöissä? Kuinka moni on ollut useammassa kuin yhdessä kesätyössä? Kuinka moni on hakenut kesätöihin?
Terveys 2000 –seurantatutkimus: fyysisen aktiivisuuden ja kunnon osatutkimus.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
SUOMEN KORIPALLOLIITTO -VALMENNUSJÄRJESTELMÄ Suomen Olympiakomitea Pelaajapolkupäivä Helsinki
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Nuorten työpaja Tyttösalibandyseminaari
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri
1. Ruutuaika Netin ja kännykän järkevä käyttö. Pohdittavaksi:
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Infoa tutoropettajille
1. Monimuotoinen terveys
Lehtisaaren koulun sisäilmasto-oirekysely
Nimi: Oskari Valo Luokka:7b Päivämäärä:
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2016
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Liikesaksan perusteet I
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
Tehneet Helmi, Emmi ja Krista  8M
KRISTINUSKO LEVIÄÄ ROOMASSA
20.
Kortepohjan koulun sisäilmasto-oirekysely
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2018
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
Esityksen nimi / Tekijä
KVTES:n jaksotyöaikauudistus
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 1
Minna Busch, Teemu Joensuu
Puistopolun peruskoulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OULUN NORMAALIKOULUN TAKSVÄRKKIKOHTEET
Mihin feminiiniset strategiat ja taktiikat johtavat tietokonepeleissä?
Ryhmänohjaajien palaveri
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Ajanhallinta opiskelussa
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2019
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
Harjoitusryhmät Syksy 2018.
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Kouluterveydenhuolto
Wanhat Tanssit.
Aktiivisuuden katkonaisuuden yhteys väsyvyyteen ikääntyneillä
Liikuntatieteen päivät 2019 Maria Heikkilä, ETM
Esityksen transkriptio:

Yläkouluikäisten tyttöjen. vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus Yläkouluikäisten tyttöjen vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus ja sen sisällöt Kääpä, M., Palomäki, S., Vähä-Ypyä, H., Vasankari, T. and Hirvensalo, M.

Tausta Yläkouluikäisten tyttöjen riittämätön fyysinen aktiivisuus (Currie et al. 2005; WHO 2007; Kokko et al. 2016; Hallal et al. 2012…) -> yläkouluikäisten tyttöjen fyysinen aktiivisuus koulupäivän jälkeen -> vapaa-ajan liikkumisen muodot ja lajit -> Liikuntaläksyjen osuus liikuttajana

Metodit Objektiivisesti mitattu fyysinen aktiivisuus kiihtyvyysantureilla ja päiväkirjamerkinnät viikon ajalta (n =87) -> Tytöt jaettiin kolmeen aktiivisuusryhmään MET-arvojen mukaan Ryhmien välisiä eroja varianssianalyysilla (ANOVA), vapaa-ajan sisällöt päiväkirjoista Fyysisen aktiivisuuden osa-alueet: liikuntaharrastukset, kotityöt, omaehtoinen vapaa-ajan liikunta, liikuntaläksyt

MET-arvojen keskiarvot koulupäivän jälkeen eri aktiivisuusryhmien osalta

Aktiivisuusryhmien osuudet fyysisen aktiivisuuden osa-alueista koulupäivän jälkeen

Tytöt käyttivät liikuntaläksyihin keskimäärin 32 minuuttia viikossa. Tulokset Ensimmäiset iltapäivän tunnit koulun jälkeen olivat aktiivisimpia kaikkien ryhmien tyttöjen osalta. Vähemmän aktiiviset työt tekivät enemmän kotitöitä kuin muiden ryhmien tytöt, aktiiviset tytöt aktiivisimpia liikuntaharrastusten osalta. Omaehtoisen vapaa-ajan liikkumisen osalta kolmen suosituimman aktiviteetin joukossa kaikkien ryhmien osalta olivat kehohuolto ja lenkkeily. Tytöt käyttivät liikuntaläksyihin keskimäärin 32 minuuttia viikossa.

Johtopäätökset Vapaamuotoiset aktiviteetit, kuten omaehtoinen liikunta tai kotityöt, saattavat tuntua vähemmän aktiivisista tytöistä ohjattua liikuntaharrastusta helpommalta fyysisen aktiivisuuden tavalta. Liikuntaläksyt antavat mahdollisuuden tarjota kouluajan ulkopuolella fyysisesti aktiivisia tehtäviä. Liikunnanopetuksen ulottaminen vapaa-ajalle voi vähentää yläkouluikäisten tyttöjen passiivista aikaa iltapäivän ja illan tunteina. Liikunnanopettaja voi huomioida läksyissä tyttöjen mieltymyksiä, lisätä heidän vaikutusmahdollisuuksia tehtävien sisällöissä sekä antaa vaihtoehtoja eri tasoisille liikkujille.

Kiitos!