IKINÄ- kaatumisten ehkäisyn verkostoiltapäivä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KUNTO -projekti
Advertisements

Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Kyläfoorumi Valtimolla
Ikääntyneiden asemaan liittyvät voimavarat (kollektiiviset voimavarat)
Hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö Sonectus
Koulutuksen toteutus - vammaispalvelujen valtakunnallinen kehittämishanke/ P-K - Yksi naapureista –hanke/Kehitysvammaisten Palvelusäätiö Koulutuksen aikataulu.
NOKIAN kaupunki Vammaispalveluohjelma Nokialaiset asuvat viihtyisässä ja turvallisessa kaupungissa. Yhdenvertaisuus.
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Lasten osallisuutta kartoittamassa
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN JA KOTIKUNTOUTUS
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
Kuntoutusmuodot Minna Launonen.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Elän, osallistun ja päätän asioistani Salo Pirkko Karjalainen.
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
Osallisuus ja työllistyminen
Mielenterveys kuntoutus
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Voimavaralähtöinen palvelusuunnitelma Projektisuunnittelija Lahja.
Espoo haluaa kehittää osallisuutta Osallistuva Espoo -kehitysohjelma
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Keski-Pohjanmaa / Kainuu / Oulunkaari / Lappi SenioriKasteen väliarviointi 06/ koonti ja esittely Ohjausryhmä Liisa Ahonen.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Katri Arnivaara Turun kaupungin vapaa-aikatoimiala Hankekoordinaattori 1.
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Toimialajohtaja Marita Lehikoinen
Polkuja tulevaisuuden työelämään
Muotoiluluotain Tarkoituksena: Asiakkaan ääni kuuluviin
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Ikäihmisten kuntoutus
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
Sosiaalialan tehtävärakenne
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Työikäisten kuntoutus
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
LAATU, ASIAKAS- JA POTILASTURVALLISUUS
Näkemyksesi on arvokas – Ryhdy sosiaalityön kokemus- asiantuntijaksi!
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
MIELI pt (personal trainer)
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Ylihyvää elämää Vaasan kotihoidon strategia
Esityksen transkriptio:

IKINÄ- kaatumisten ehkäisyn verkostoiltapäivä 10.4.19 Toimintakykyisenä elämässä Asiakas aktiivisena osallistujana 14.3.2016 Tekijän nimi/yksikkö

Laatu, asiakas- ja potilasturvallisuusyksikkö Tulosaluejohtaja, hallintoylilääkäri Maria Virkki Laatupäällikkö Suvi Paananen Kehittämispäällikkö Maiju Päivä Prosessiasiantuntija Minna Immonen Potilasasiamies Susanna Joutsen ja Raili Hyötyläinen Järjestelmäasiantuntija Markku Lehikoinen Potilasturvallisuuspäällikkö Pirjo Lehtomäki 044 440 6145 Potilasturvallisuuskoordinaattorit Minna Aho 044 416 4640 (Ikääntyneiden palvelut ja kuntoutus sekä Perhe- ja sosiaalipalveluista toimialueelta lapsiperhepalvelut, työikäisten palvelut ja vammaispalvelut) Seija Suokas 044 440 3695 (Terveys- ja sairaanhoitopalvelut sekä Perhe- ja sosiaalipalveluista psykososiaaliset palvelut)

Laatu, asiakas- ja potilasturvallisuus Ihmisestä välittäen Yhdessä tehden Rohkeasti uudistaen

Laatu, asiakas- ja potilasturvallisuus Jokainen yhtymän työntekijä on vastuussa hyvän laadun tuottamisesta Jokainen esimies on vastuussa laadun tinkimättömästä kehittämisestä ja johtamisesta 14.3.2016 Tekijän nimi/yksikkö

Asiakas aktiivisena osallistujana Potilas –ja asiakasturvallisuusstrategian 2017-2021 yhtenä tavoitteena on asiakkaan ja läheisen osallistuminen aktiivisesti potilas- ja asiakasturvallisuuden varmistamiseen ja kehittämiseen Vanhuspalvelulain mukaan iäkkään palvelut tulee tuottaa niin, että hänen itsenäistä suoriutumista ja olemassa olevaa toimintakykyä, terveyttä, hyvinvointia ja osallisuutta tuetaan. Laissa nostetaan esiin myös ikääntyvän henkilön ja hänen läheisensä kuulemisen merkitys Suomen perustuslain (1999, §14) mukaan ”julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä koskevaan päätöksentekoon.”

Asiakas aktiivisena osallistujana Ikäihminen on oman elämänsä aktiivinen toimija ja asiantuntija Suurin osa ikääntyneistä haluaa asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään He haluavat olla fyysisesti aktiivisia, olla sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja tuntea vapauden tunnetta

Asiakas aktiivisena osallistujana Osallisuuden tasot: Ei osallisuutta: palvelut suunnitellaan, toteutetaan ja johdetaan ammattilaisvetoisina Rajoitettu osallisuus: asiakas saa rajoitetusti tietoa palveluista Kasvava osallisuus: asiakas saa säännöllisesti tietoa palveluista Yhteistyö: asiakas saa osallistua palvelujen suunnitteluun Kumppanuus: asiakas ja palvelujen tuottajat toimivat kumppanuudessa kaikilla alueilla. Asiakas on mukana poliittisessa päätöksenteossa.

Asiakas aktiivisena osallistujana Mistä on kysymys? Asiakkaan asiantuntemuksen tunnistamisesta, hyväksymisestä sekä niiden hyödyntämisestä Ei pelkästään fyysisten ominaisuuksien tunnistamisesta vaan myös elämän kokemuksen tuoman asiantuntemuksen tunnistamisesta

Asiakas aktiivisena osallistujana aidosta vuorovaikutuksesta ja keskustelusta asenteesta: haluammeko me asiakkaan mukaan suunnitteluun ja haluammeko me toiminnan olevan avointa

Asiakas aktiivisena osallistujana Miten sinun työpaikallasi asiakkaan ja omaisen/läheisen osallistuminen kaatumisen ehkäisyyn näkyy?

Asiakas aktiivisena osallistujana Hoitoneuvottelu: omaiset haluavat enemmän palvelua kuin on tarvetta Kirjaamisessa huomioidaan Asiakkaiden ja omaisten info, tiedon antaminen/jakaminen RAI tehdään asukkaan kanssa Asiakkaan kodin ympäristön turvaaminen, apuvälineet

Asiakas aktiivisena osallistujana Aloituspalaveri,

Asiakas aktiivisena osallistujana Osallistamisen keinoja: osallistuminen hoito/palvelu/asiakassuunnitelman laadintaan Toiveiden/valintojen ja mielipiteiden huomioiminen (ravinto, pukeutuminen, harrastukset) Asiakasta tuetaan suoriutumaan arjen toiminnoista mahdollisimman itsenäisesti

Asiakas aktiivisena osallistujana Osallistamisen keinoja: Omaisten ja läheisten mukaan ottaminen asiakasta koskevaan päätöksentekoon ja yhteisiin palavereihin (Kuntoutumissuunnitelma) Kodin ulkopuolisen toiminnan mahdollistaminen Avoimet tilaisuudet Henkilöstöresurssit

Asiakas aktiivisena osallistujana Mahdollisuudet: Itsemääräämisoikeuden ja itsetunnon toteutumisen vahvistuminen tunne arvostuksesta ja kunnioituksesta →kokemus osallisuudesta ja kumppanuudesta Vaikutus palvelun laatuun

Asiakas aktiivisena osallistujana Osallistumisen esteitä: Ammatilliset asenteet sekä asiakkaan asenteet Kommunikoinnin haasteet asiakkaan ja ammattilaisten välillä Aikaisemmat kokemukset Vanhat käytännöt ajanpuute

Asiakas aktiivisena osallistujana Työntekijöiltä vaaditaan kykyä ja ammattitaitoa omalla toiminnalla luoda puitteet ja mahdollisuudet, jotta erilaisissa elämäntilanteissa olevat ihmiset ovat valmiita ottamaan vastuuta ja osallistumaan omien kykyjen ja voimavarojen mukaan päätöksentekoon ja omaan elämäänsä

Asiakas aktiivisena osallistujana potilaanopas.fi

Lähteet Kallio 2014. Kotona asuvien ikäihmisten osallisuus hyvinvointipalveluiden suunnittelussa. https://core.ac.uk/download/pdf/32425307.pdf Valtioneuvoston periaatepäätös. Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategia http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80352/09_2017_Potilas-%20ja%20asiakasturvallisuusstrategia%202017-2021_suomi.pdf Vanhuspalvelulaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980