IKINÄ- kaatumisten ehkäisyn verkostoiltapäivä 10.4.19 Toimintakykyisenä elämässä Asiakas aktiivisena osallistujana 14.3.2016 Tekijän nimi/yksikkö
Laatu, asiakas- ja potilasturvallisuusyksikkö Tulosaluejohtaja, hallintoylilääkäri Maria Virkki Laatupäällikkö Suvi Paananen Kehittämispäällikkö Maiju Päivä Prosessiasiantuntija Minna Immonen Potilasasiamies Susanna Joutsen ja Raili Hyötyläinen Järjestelmäasiantuntija Markku Lehikoinen Potilasturvallisuuspäällikkö Pirjo Lehtomäki 044 440 6145 Potilasturvallisuuskoordinaattorit Minna Aho 044 416 4640 (Ikääntyneiden palvelut ja kuntoutus sekä Perhe- ja sosiaalipalveluista toimialueelta lapsiperhepalvelut, työikäisten palvelut ja vammaispalvelut) Seija Suokas 044 440 3695 (Terveys- ja sairaanhoitopalvelut sekä Perhe- ja sosiaalipalveluista psykososiaaliset palvelut)
Laatu, asiakas- ja potilasturvallisuus Ihmisestä välittäen Yhdessä tehden Rohkeasti uudistaen
Laatu, asiakas- ja potilasturvallisuus Jokainen yhtymän työntekijä on vastuussa hyvän laadun tuottamisesta Jokainen esimies on vastuussa laadun tinkimättömästä kehittämisestä ja johtamisesta 14.3.2016 Tekijän nimi/yksikkö
Asiakas aktiivisena osallistujana Potilas –ja asiakasturvallisuusstrategian 2017-2021 yhtenä tavoitteena on asiakkaan ja läheisen osallistuminen aktiivisesti potilas- ja asiakasturvallisuuden varmistamiseen ja kehittämiseen Vanhuspalvelulain mukaan iäkkään palvelut tulee tuottaa niin, että hänen itsenäistä suoriutumista ja olemassa olevaa toimintakykyä, terveyttä, hyvinvointia ja osallisuutta tuetaan. Laissa nostetaan esiin myös ikääntyvän henkilön ja hänen läheisensä kuulemisen merkitys Suomen perustuslain (1999, §14) mukaan ”julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä koskevaan päätöksentekoon.”
Asiakas aktiivisena osallistujana Ikäihminen on oman elämänsä aktiivinen toimija ja asiantuntija Suurin osa ikääntyneistä haluaa asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään He haluavat olla fyysisesti aktiivisia, olla sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja tuntea vapauden tunnetta
Asiakas aktiivisena osallistujana Osallisuuden tasot: Ei osallisuutta: palvelut suunnitellaan, toteutetaan ja johdetaan ammattilaisvetoisina Rajoitettu osallisuus: asiakas saa rajoitetusti tietoa palveluista Kasvava osallisuus: asiakas saa säännöllisesti tietoa palveluista Yhteistyö: asiakas saa osallistua palvelujen suunnitteluun Kumppanuus: asiakas ja palvelujen tuottajat toimivat kumppanuudessa kaikilla alueilla. Asiakas on mukana poliittisessa päätöksenteossa.
Asiakas aktiivisena osallistujana Mistä on kysymys? Asiakkaan asiantuntemuksen tunnistamisesta, hyväksymisestä sekä niiden hyödyntämisestä Ei pelkästään fyysisten ominaisuuksien tunnistamisesta vaan myös elämän kokemuksen tuoman asiantuntemuksen tunnistamisesta
Asiakas aktiivisena osallistujana aidosta vuorovaikutuksesta ja keskustelusta asenteesta: haluammeko me asiakkaan mukaan suunnitteluun ja haluammeko me toiminnan olevan avointa
Asiakas aktiivisena osallistujana Miten sinun työpaikallasi asiakkaan ja omaisen/läheisen osallistuminen kaatumisen ehkäisyyn näkyy?
Asiakas aktiivisena osallistujana Hoitoneuvottelu: omaiset haluavat enemmän palvelua kuin on tarvetta Kirjaamisessa huomioidaan Asiakkaiden ja omaisten info, tiedon antaminen/jakaminen RAI tehdään asukkaan kanssa Asiakkaan kodin ympäristön turvaaminen, apuvälineet
Asiakas aktiivisena osallistujana Aloituspalaveri,
Asiakas aktiivisena osallistujana Osallistamisen keinoja: osallistuminen hoito/palvelu/asiakassuunnitelman laadintaan Toiveiden/valintojen ja mielipiteiden huomioiminen (ravinto, pukeutuminen, harrastukset) Asiakasta tuetaan suoriutumaan arjen toiminnoista mahdollisimman itsenäisesti
Asiakas aktiivisena osallistujana Osallistamisen keinoja: Omaisten ja läheisten mukaan ottaminen asiakasta koskevaan päätöksentekoon ja yhteisiin palavereihin (Kuntoutumissuunnitelma) Kodin ulkopuolisen toiminnan mahdollistaminen Avoimet tilaisuudet Henkilöstöresurssit
Asiakas aktiivisena osallistujana Mahdollisuudet: Itsemääräämisoikeuden ja itsetunnon toteutumisen vahvistuminen tunne arvostuksesta ja kunnioituksesta →kokemus osallisuudesta ja kumppanuudesta Vaikutus palvelun laatuun
Asiakas aktiivisena osallistujana Osallistumisen esteitä: Ammatilliset asenteet sekä asiakkaan asenteet Kommunikoinnin haasteet asiakkaan ja ammattilaisten välillä Aikaisemmat kokemukset Vanhat käytännöt ajanpuute
Asiakas aktiivisena osallistujana Työntekijöiltä vaaditaan kykyä ja ammattitaitoa omalla toiminnalla luoda puitteet ja mahdollisuudet, jotta erilaisissa elämäntilanteissa olevat ihmiset ovat valmiita ottamaan vastuuta ja osallistumaan omien kykyjen ja voimavarojen mukaan päätöksentekoon ja omaan elämäänsä
Asiakas aktiivisena osallistujana potilaanopas.fi
Lähteet Kallio 2014. Kotona asuvien ikäihmisten osallisuus hyvinvointipalveluiden suunnittelussa. https://core.ac.uk/download/pdf/32425307.pdf Valtioneuvoston periaatepäätös. Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategia http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80352/09_2017_Potilas-%20ja%20asiakasturvallisuusstrategia%202017-2021_suomi.pdf Vanhuspalvelulaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980