YRITYSTOIMINNAN MALLEJA yritystoiminnan ymmärtämisen apuna 1.8.2019 Tarja Heikkilä
YRITYSTÄ VOIDAAN KUVATA mm. Toimintajärjestelmänä (ajatuksista tekemiseksi; ks. VJ s. 24-26) Erilaisten, toisiinsa linkittyvien prosessien järjestelmänä Arvon tuottajana Sidosryhmäsuhteiden verkostona Elinkaarimallin kautta (ks. VJ 32-35) 1.8.2019
(Viitala-Jylhä, s. 26) 1.8.2019
YRITYKSEN TOIMINTAPROSESSIT REAALIPROSESSI Tuotannontekijät -pitkä- ja lyhytvaikutteinen omaisuus -muut: tieto, osaaminen, työ Suoritteet: tarjooma Tilaus / toimitusprosessi Asiakkuusprosessit Tuotantoprosessi Logistiset prosessit Tuotannontekijöiden markkinat Suoritteiden markkinat Talousprosessit Menot Tulot KASSA Korot Verot Voitonjako Pääoman palautus RAHAPROSESSI Pääoman sijoitus (oma, vieras) Rahoitusmarkkinat Tästä kuviosta puuttuu uusien tuotteiden kehittämisprosessi, strategiaprosessi, johtamisprosessi, henkilöstöprosessit, asiakashallinta- ja asiakaspalveluprosessit… 1.8.2019
Mikä on liiketoimintaprosessi sarja toisiinsa linkittyviä toimenpiteitä, joilla saavutetaan asetettu liiketoiminnan tavoite optimoidaan asiakkaiden, omistajien ja henkilöstön tarpeentyydytys prosesseilla on aina asiakas (sisäinen tai ulkoinen) ei tuijoteta vain yhden yrityksen toimintaan vaan arvoketjuun tai –verkostoon, joka yhdessä optimoi liiketoimintaansa: kasvattaa asiakkaan kokemaa arvoa siis huomaa yhteys arvoketjun käsitteeseen! ks. seuraavan dian kuvio 1.8.2019
Yritys arvon tuottajana ydintoiminnot,tukitoiminnot Tuotesuunnittelu A S I K RAAKA- AINE- HANKINTA (tulolo- gistiikka) MARKK. SUUNN. RAAKA- AINE- TUOTANT LÄHTÖ LOGIST. TUKKU- MYYNTI VALMISTUS TUOTANN VALMIST. VAIHEET VÄHITT.- MYYNTI (Operaatiot) HENKILÖSTÖPROSESSIT ”INFRASTRUKTUURI” TALOUSHALLINTO 1.8.2019
Toimialan (tuotteen) arvoketju Tiedon, pääomien ja materiaalien siirtyminen ja yhdistyminen asiakkaalle arvoa tuottavalla tavalla tuotteen/palvelun kehittäminen hankintajärjestelmä valmistusjärjestelmä jakelujärjestelmä kulutusjärjestelmä Yritys voi toimia vain jossakin arvoketjun vaiheessa (supistettu arvoketju: yritys toimii osana arvon luomisen verkostoa) tai integroida vaiheita toisiinsa (laajennettu arvoketju) Arvoketjujen ja –verkostojen käsitteeseen sekä arvontuottamisprosessiin palataan myöhemmin Toimintaympäristö- ja Strategiat -osioissa 1.8.2019
SIDOSRYHMÄT Ulkoiset ja sisäiset (ks. VJ s.26-28 & seuraavan dian esimerkki) Sidosryhmäsuhde voi olla täysin vapaamuotoinen, perustua sopimukseen (jatkuva tai kertaluonteinen) tai se voi olla velvoite PANOS YRITYS SIDOSRYHMÄ VASTIKE 1.8.2019
SIDOSRYHMÄT, esimerkki marimekko - Pohdi, mitä ovat Marimekon sidosryhmät - Sidosryhmäsuhteen luonne (sopimus vai ei, kertaluonteinen vai jatkuva, ongelmat panos-vastikesuhteissa…) - Onko sidosryhmillä mielestäsi joku prioriteettijärjestys? Miksi? 1.8.2019