Vankien sosiaaliset oikeudet –seminaari Mia Kilpeläinen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Development of Forms of Community Participation in the Evaluation of the Quality of General Education in the Murmansk Region Projektin tavoitteet, toimet.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rikosseuraamuslaitoksen toimintaa ohjaavat arvot Ihmisarvon kunnioittaminen Oikeudenmukaisuus Usko yksilön kykyyn kasvaa ja muuttua Turvallisuus Nurminen,
PALVELUSUUNNITELMA JA TOTU -suunnitelma
Vankeuden täytäntöönpanon tavoite:
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Tietojärjestelmän suunnittelu
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Sosiaalisten vaikutusten arviointi SVA Ann Holm, Vaasan kaupunkisuunnittelu,
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
HAVAINTOJA PILOTOINTIIN LIITTYVÄSTÄ ULKOISESTA ARVIOINNISTA Puh
Luottamushenkilötoiminta Näkökulmia Saija Karnisto
Perhesuhteiden huomioiminen lausunto- ja suunnittelutyössä, arviointikeskuksen näkökulma
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
1 PALOILMOITINLIIKKEEN MAHDOLLISUUDET ERHEELLISTEN PALOILMOITUSTEN EHKÄISEMISESSÄ KOULUTUSPÄIVÄ PELASTUSLAITOSTEN NIMEÄMILLE YHTEISTYÖHENKILÖILLE
SUOMEN PUNAISEN RISTIN VANKILATOIMINTA SPR:n vankilatoiminnan tarkoituksena on: Edistää inhimillisyyttä sekä rikoksesta tuomittuihin kohdistuvaa ymmärtämystä.
LAPSI- JA PERHETYÖN LINJAUSTEN JALKAUTUMINEN RIKOSSEURAAMUSLAITOKSESSA
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Sykettä Savilahdella –hankkeen ohjausryhmän toiminta vuosina
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/12/11/2004 Internet ohjausalan ammattilaisten, tutkijoiden ja päätöksentekijöiden yhteisenä työalustana Raimo Vuorinen Tutkija,
Työpaikkakouluttajan ABC
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Työpaikkakouluttajan ABC
© Tampereen kaupunki Lainrikkoja-asiakkaat kunnallisen sosiaalityön haasteena Maria Palmgren johtava sosiaalityöntekijä Tampere.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Informaatioteknologian tiedekunnan opinto-opas Eija Ihanainen Vesa Lappalainen Miika Nurminen Pekka Rinne.
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
Nuoret ja vastuullinen yrittäjyys –hanke ja yhteiskunnallinen yrittäjyys Yhteiskunnallisen yritystoiminnan tutkimusverkoston vuosikokous Simo Tuppurainen.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
Niko Vuorinen, kalpamiekkailu.  Päätoiminen urheilija  Yliopisto-opiskelija (HY) ◦ Teoreettinen filosofia+estetiikka+kasvatustiede+opettajan pätevyys+psykologia.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Määrällinen tutkimus.
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Aineistonhallinnasta Väestöliitossa
Henkilökierto valtionhallinnossa
Datan hallinnan asiantuntijan työnkuva ja siinä tarvittava osaaminen
Suomen Akatemia ja VIRTA-julkaisutietopalvelun hyödyntäminen
Lasten kivunarviointi kirjaamisen näkökulmasta
Kelan tules-kuntoutuksen toteutuminen kuntoutujan ja kuntoutuksen palveluntuottajan näkökulmista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu toteuttaa tutkimuksen.
Teoriat ja havainnot HYPOTEETTIS-DEDUKTIIVINEN MENETELMÄ
MONITIETEISET PERUSTERVEYDENHUOLLON TUTKIMUKSEN PÄIVÄT
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Valvottu koevapaus - Kokemuksia ja haasteita
Tiedeprojektin otsikko
Tutkimuksen abc.
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
RIKU-seminaari Lainsäädännöstä käytäntöihin - rikosuhridirektiivin toimeenpano kotimaassa ja EU-yhteistyöllä Lainsäädäntöneuvos Kirsi Pulkkinen.
Tietotilinpäätös VRK:ssa
Kenttätutkimus Miia ja Milla.
Avaimet rikoksettomaan elämään ja osallisuuden kokemukseen - vaikuttavien palveluiden ja toiminnan kehittäminen Risessä.
Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä
Pk-toimintaympäristökysely
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Pasi Lankinen, suomen kielen ja viestinnän yliopettaja
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Työelämä muuttuu, opettajan työ muuttuu – johtamisen on muutut- tava
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Rangaistusajan suunnitelma osana ehdottoman vankeusrangaistuksen täytäntöönpanoprosessia Vankien sosiaaliset oikeudet –seminaari 17.4.2018 Mia Kilpeläinen Yliopisto-opettaja (rikos- ja prosessioikeus) mia.kilpelainen@uef.fi

Lähtökohtia Normatiivinen pohja: VankL 4:6 Laaditaan kaikille tavoite saavutettu Yksilöllinen suunnitelma, jonka sisällössä ja laajuudessa huomioidaan vangin rangaistusajan pituus, aikaisemmat vankeusrangaistukset, vangin työ- ja toimintakyky sekä hänen henkilöstään, rikollisuudestaan ja olosuhteistaan saadut tiedot. Lähtökohtaisesti hyvä tarkoitus ja tavoite Kilpeläinen 3.4.2019

Tutkimuksellista antia Sopimuksenomainen asiakirja, jota käytetään harkintaperusteena joissakin asioissa vankia koskevassa päätöksenteossa  tosiasiassa luonne oikeudellisena asiakirjana on epäselvä Krimon tutkimus (2017): Porkkanaa ja keppiä Aineisto: rekisteriaineisto v. 2014 vapautuneista vangeista, kyselyt ja haastattelut (vankila- ja arken henkilökunta sekä vangit) Keskeisimmät tutkijoiden esittämät havainnot: Suunnitelma laaditaan lähes kaikille (Rise toteuttaa VankL:ssa asetettuja tavoitteita) Lähes puolet laadittu ainoastaan kirjallisen materiaalin perusteella (ei ideaalitila) Ongelma: suunnitelmien seuranta ja päivittäminen Laatiminen: arken ja vankilan työnjako toimiva, suunnitelmat abstrakteja tai ylimalkaisia, lisäksi liikaa tavoitteita vrt. tuomion pituuteen Kilpeläinen 3.4.2019

Tutkimuksellista antia Keskeisimmät havainnot (jatkuu): Toteuttaminen: henkilökunnasta suuri osa katsoi, että tulisi panostaa erityisesti vankeihin, jotka motivoituneet rikoksettomaan elämään Ransujen seuranta ja dokumentointi: käytäntöjen epäyhtenäisyys Suunnitelmien yksilöllisyys: todellisuus ei vastaa tavoitetilaa (resurssikysymys) laadinta kirjallisen materiaalin perusteella voi johtaa vangin sitoutumattomuuteen Suunnitelman merkitys vankia koskevassa päätöksenteossa Lupaharkinta kytketty ransuun: lisää täytäntöönpanoviranomaisen tosiasiallista vaikutusta seuraamuksen ankaruuteen Suunnitelman epäselvä rooli, suunnitelma ei välittömästi velvoita viranomaista Kilpeläinen 3.4.2019

Ransun rooli vankia koskevassa päätöksenteossa (tutkimushanke UEF/oikeustieteet) Krimon tutkimuksessa todettiin, että ransujen ja lupaharkinnan yhdistymiseen liittyy pulmia Krimon tutkimusta täydentää meneillään oleva tutkimushanke (UEF), jossa tarkastellaan vankia koskevia päätöksiä Poistumisluvat (VankL 14:2, RP-peruste) Siirrot/sijoittelu (VankL 6 (siirrot) ja VankL 4(sijoittaminen vankilaan)) VKV (L valvotusta koevapaudesta) Siviilityö (VankL 8:6) Analyysin kohteena kaikki v. 2014 tehdyt päätökset (sis. esittelytekstin), joissa yhtenä laintasoisena harkintaperusteena mainittu ransu Aineisto koottu VATIsta Tutkimuksen tarkoituksena siis selvittää ransun tosiasiallista luonnetta vankia koskevassa päätöksenteossa Kilpeläinen 3.4.2019

Ransun rooli vankia koskevassa päätöksenteossa (tutkimushanke UEF/oikeustieteet) Tutkimus meneillään, valmistuminen tänä vuonna Alustavia havaintoja aineistosta: Päätöksen tekeminen esittelystä: esittely ei vastaa HL:n vaatimuksia, kyseessä kuitenkin vankia koskeva päätöksenteko, joista osassa muutoksenhaku tai valitus mahdollisuus Esim. poistumislupia koskevissa esittelyissä rangaistusajan suunnitelma mainittu 8,5 % kaikista päätöksistä (sekä myönt. että kielt.)  se, miten ransuun vedotaan vaihtelee (esim. PL sidotaan ransun tavoitteisiin ja niiden mukaiseen tekemiseen, toisaalta ransu voi olla informaation lähde) Huomioitava: vaikka ransua ei eksplisiittisesti mainittaisikaan, voi ransu olla sidoksissa päätösesitykseen hyvinkin tiiviisti Kilpeläinen 3.4.2019

Pohdintoja/keskustelun avauksia Vangit heterogeeninen ryhmä, jossa erilaiset tarpeet voidaanko todellisuudessa vastata kaikkien yksilöllisiin tarpeisiin? Laatimismenettely: Siviiliransu? Kirjallisen materiaalin pohjalta vai haastattelun pohjalta laadittu? onko käytännöissä eroa yks-toimistot vs. arviointikeskus? Tuomion pituus vs. laitoksessa oloaika todellinen aika voi olla lyhyt, jolloin voidaan työskennellä vangin kanssa Päivittäminen: 3 krt vuodessa (VankA) tavoite, ei lähtökohta (Krimon tutkimuksen mukaan) Ohjelma- ja muut toiminnot ja niiden saatavuus? Alueelliset erot? Todellinen kykeneväisyys toimintoihin? Vankilaviranomaisia kuormittava vai todellisuudessa hyvä työkalu? Jatkumot ja niiden turvaaminen  ransun myös vapautumisen jälkeinen aika Kilpeläinen 3.4.2019

Kiitos! uef.fi