Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta? Ismo Linnosmaa Terveys- ja sosiaalitalouden yksikkö CHESS, THL 25.2.2019 Linnosmaa / HYTE
Palvelujen kustannusvaikuttavuus Panokset - kustannukset Tuotos - palvelut Vaikuttavuus - hyvinvoinnin muutos Tuottavuus = tuotos/panos Kustannusvaikuttavuus-suhde = kustannukset /vaikuttavuus 25.2.2019 Linnosmaa / HYTE
Vaikuttavuus 25.2.2019 Linnosmaa / HYTE
Indikaattorit sosiaali- ja terveyspalvelujen vaikuttavuuden mittaamisessa Rekistereistä saatavia indikaattoreita Kuolleisuus (terveys- ja mielenterveyspalvelut) Itsemurhakuolleisuus (mielenterveyspalvelut) Sairauden uusiminen ja siitä aiheutuva palvelujen käyttö (mielenterveyspalvelut) Kotona vietetty aika ilman palveluja (ikääntyneiden palvelut) Koulutus (lastensuojelu) Rikollisuus (lastensuojelu) Teiniraskaudet (lastensuojelu) 25.2.2019 Linnosmaa / HYTE
Indikaattorit sosiaali- ja terveyspalvelujen vaikuttavuuden mittaamisessa Kyselyin kerättävät elämänlaadun mittarit Terveyteen liittyvä elämänlaatu (esim. 15D) (terveyspalvelut) SCRQol ASCOT (aikuisten sosiaalipalvelut) 25.2.2019 Linnosmaa / HYTE
Lopuksi Vaikuttavuuden mittaamiseen tarvittava tieto oltava saatavilla Rekisteritieto Helposti saatavilla Voi kuvata vain puutteellisesti hyvinvoinnin/elämänlaadun muutoksia Kyselyillä kerättävät elämänlaadun mittarit Kuvaa tarkemmin hyvinvointia ja siinä tapahtuvia muutoksia Kyselyaineiston kalleus Pelkkä aineisto ei riitä vaikuttavuuden mittaamiseen. Tarvitaan sopiva tutkimusasetelma, jonka avulla hyvinvoinnin muutosta on mahdollista mitata luotettavasti. Terveyteen liittyvä elämänlaatu (esim. 15D) (terveyspalvelut) SCRQol ASCOT (aikuisten sosiaalipalvelut) 25.2.2019 Linnosmaa / HYTE
Pienryhmätyöskentelyn lähtökohtia Työskentelyn lähtökohtana on osallistujien toiveet työskentelyn sisällöistä sekä aikaisemmissa työskentelyissä esiin nousseiden kysymysten työstäminen. Työskentelyn aikana haetaan ratkaisuja käytännössä esiin nousseisiin ongelmiin. Valmiita ratkaisuja ei välttämättä ole. Työskentelyn avulla pyritään muodostamaan niitä yhdessä. 25.2.2019 Linnosmaa / HYTE
Työskentelyn eteneminen vaiheittain Ongelmien määrittely ja koostaminen Osallistujat määrittelevät aluksi omasta näkökulmastaan ongelman asian, johon halutaan löytää ratkaisuja. Muodostetaan yhdessä 1 – 2, jota lähdetään yhdessä työstämään Tavoitetila Määritellään yhteinen tavoitetila – miten asian tilan pitäisi olla. Ideoita ja kokemuksia ratkaisuista Työstetään ratkaisuja keskustellen. Tärkeää olisi pyrkiä löytämään ratkaisuja, joihin myös osallistujilla olisi mahdollisuutta vaikuttaa tai joita he voivat ottaa käyttöön omassa työssään. Kysymys yhteiseen keskusteluun Työstämisen lopuksi ryhmä muodostaa kysymyksen, johon toivoo toisilta osallistujilta kommentteja ja keskustelua. 25.2.2019 Linnosmaa / HYTE
Ongelma/Asia ja sen ratkaisut 1 25.2.2019 Linnosmaa / HYTE
Ongelma/Asia ja sen ratkaisut 2 25.2.2019 Linnosmaa / HYTE