Langattoman lähiverkon tilaus-toimitusprosessi Tekijä: Jani Grönlund Valvoja: professori Heikki Hämmäinen February 19, 2019
Sisältö Taustaa Ongelmanasettelu Tutkimusmenetelmät Tutkimuksen tulokset Toimenpiteet Johtopäätökset Jatkokehitys February 19, 2019
Taustaa (1/2) Langattomien verkkojen käyttö yleistymässä yksityiskäytössä, yrityskäytössä ja julkisissa tiloissa perinteisen kaapelilähiverkon korvaajana Markkinoilla monia erilaisia keinoja päästä langattomasti Internetiin (GSM, UMTS, EDGE) Yksi näistä tekniikoista on WLAN WLAN-verkkojen kasvava suosio ja halventuvat hinnat lisäävät operaattoreiden paineita kehittää ja optimoida verkkojen rakennuttamisen tilaus-toimitusprosesseja February 19, 2019
Taustaa (2/2) TeliaSoneralla toimii useassa maassa useilla palvelualueilla, joko julkisilla tai yrityksen sisällä HomeRun palvelu (Suomessa Sonera HomeRun) HomeRun perustuu WLAN-tekniikkaan February 19, 2019
Ongelmanasettelu TeliaSoneran tapa toimittaa asiakkaille Sonera HomeRun palvelualueita on vanhanaikainen TeliaSoneran tehostettava Sonera HomeRun palvelualueiden tilaus-toimitusprosessia February 19, 2019
Tutkimusmenetelmät Tapaustutkimus Tarkastelussa kolmen eri yrityksen erikokoisten WLAN-palvelualueitten toimituskokonaisuudet Haastateltiin asiakkaan yhteyshenkilöä sekä asiakastoimitusta hoitanutta kohdeoperaattorin edustajaa toimituksen sujuvuudesta Prosessitutkimus Haastateltiin TeliaSoneran sisäisten sidosryhmien edustajia tilaus-toimitusprosessissa parannusehdotuksien keräämiseen February 19, 2019
Tutkimuksen tulokset (1/2) Asiakkaat olivat kohtuullisen tyytyväisiä varsinaisiin toimituksiin Suurimmat ongelmat vianselvityksessä ja korjaamisessa Tuotteen hallinta puutteellista, mm. tiedotus tuotteen muuttuneista ominaisuuksista February 19, 2019
Tutkimuksen tulokset (2/2) TeliaSoneran sisäiset sidosryhmät eivät pitäneet tilaus-toimitusprosessia tehokkaana Toimittiin liikaa luottaen pienen piirin osaavan tekijäjoukkoon Tilaukset paperimuodossa tietylle henkilölle Sähköposti, puhelin ja erinäiset excel-taulukot kommunikaatiovälineitä Jokaisella sidosryhmällä omat tietojärjestelmät Laskutus manuaalista, laskutusvirheiden mahdollisuus February 19, 2019
Toimenpiteet Tuote yleiseen tilaus-toimitusprosessiin Mallinnus tietojärjestelmiin Järkeistetään työvaiheita ja tiedonkulkua Karsitaan turhat työtehtävät/tietojärjestelmät pois Ohjeistetaan sidosryhmät Saadaan prosessiin laatua ja yhdenmukaisia toimintatapoja February 19, 2019
Johtopäätökset (1/3) Sidosryhmien käyttämien järjestelmien määrä väheni February 19, 2019
Johtopäätökset (2/3) Prosessimittareiden mukaan tulokset paranivat Vertailussa kuusi uuden mallin mukaan tehtyä toimitusta ja kuusi vanhan mallin mukaan February 19, 2019
Johtopäätökset (3/3) Prosessin jalkautus ei onnistunut kaikilta osin sovitusti tietojärjestelmien käyttöönotto sovittujen toimintatapojen käyttöönotto Työ toimii pohjana tuleville prosessinkehityshankkeille February 19, 2019
Jatkokehitys Logistiikka, toimivan prosessin hyödyntäminen Tietojärjestelmät, karsiminen tai linkitys Sidosryhmien tekemisien yhdistäminen, yksi tekee enemmän Sidosryhmien sitouttaminen prosessiin WLAN-konseptin muutos, tuoteryhmien yhdistäminen February 19, 2019
The Nordic and Baltic telecommunications leader February 19, 2019