HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Kauppiasyrittäjyyspolku, ”KYP” ammattikorkeakouluissa
11 Taloushallinnon opiskelusta. Teemana kannattavuusajattelu • Perusvalmiudet ymmärtää yritysten tuottamaa taloudellista tietoa • Tietoa tarvitsevat –
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Minä oppijana 1 ov..
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Yritysviestintä 5 ov Käsikirjoittaminen –Muutos 1 ov  2 ov –verkkokurssi Yritysviestinnän rakentaminen –2 ov –Verkkokurssi Multimaker –Muutos 2 ov  1.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ Kokonaiskuva ja makrotaso
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksopalaute – verkko-opetus Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksopalaute.
Toimitilapalvelujen tuottaminen, 2 ov
Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA
Yrittäjyys HAAGA-HELIAN Helsingin liiketalouden opinnoissa
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
K1292LI MARKKINOINTIVIESTINNÄN SUUNNITTELU 3 OP Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Kevät 2014.
Ro -12B Oppituntien ajat, opinto-opas s. 6 Miten lukiossa opiskellaan, s.9.
Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Työhuone A129 Syksy 2014 K1007LI Markkinoinnin perusteet 6 op.
465104A Metallien lämpökäsittely ja hitsaus 5op
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Tervetuloa jatkamaan DIGITAALI- TEKNIIKAN opiskelua!
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen
Sisäinen laskentatoimi
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
LUKUKAUSITEEMAT lukukausi: Liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen – opiskelijan oppimis- ja kehittymistavoitteiden muotoutuminen lukukausi:
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki, Pasila Tarja Heikkilä
Väyläopintoihin ohjautuminen
Tampereen ammattikorkeakoulu
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
OPISKELU TIETOJENKÄSITTELYN MONIMUOTOKOULUTUKSESSA
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Väyläopintoihin ohjautuminen
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
Esityksen transkriptio:

HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki TERVETULOA OPPIMAAN! HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki

Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op ja avoimen amk:n BUS1HO001-opintojakso Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki, Pasila Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen

OPINTOJAKSON TAVOITTEET Opintojakson aikana opiskelija Harjaantuu ammattikorkeakoulussa opiskeluun, ryhmässä työskentelyyn, verkko-oppimisympäristöön ja yrittäjämäiseen toimintatapaan, kiinnostuu seuraamaan yritysten toimintaympäristön tapahtumia, osaa pohtia niiden vaikutusta yritysten suunnitteluun, päätöksentekoon ja toimintaan sekä saa näkökulmia tuleviin liiketalouden opintoihin. 17.1.2019

OPINTOJAKSON TAVOITTEET Opintojakson suoritettuaan opiskelija   Ymmärtää yrittäjyyttä ja tietää millaista liiketoimintaosaamista se vaatii, osaa tarkastella yrityksen toimintaa ja sen suunnittelua kokonaisuutena osaa tunnistaa eri sidosryhmien näkökulmia yrityksen toimintaan, tunnistaa keskeiset yritystoiminnan prosessit ja osaa käyttää liiketoiminnan peruskäsitteistöä. Opintojakson aikana opiskelija Harjaantuu ammattikorkeakoulussa opiskeluun, ryhmässä työskentelyyn, verkko-oppimisympäristöön ja yrittäjämäiseen toimintatapaan kiinnostuu seuraamaan yritysten toimintaympäristön tapahtumia ja osaa pohtia niiden vaikutusta yritysten suunnitteluun, päätöksentekoon ja toimintaan sekä saa näkökulmia tuleviin liiketalouden opintoihin. 17.1.2019

OPINTOJAKSON TOTEUTUS Opiskellaan ensimmäisellä lukukaudella kahden jakson mittaisena. Lähiopetusta on n. 45 - 50 h. Oppimistehtävä ryhmissä vie n. 40 h. Itsenäistä työskentelyä n. 70 - 75 h. Mahdollisuus suorittaa verkkotenttinä Tenttis-järjestelmässä. Ohjeet MyNetissä. 17.1.2019

OPISKELUMUODOT Vuorovaikutteinen lähiopetus Oppimistehtävä ryhmissä. Vastuu on yhteinen, mutta jokaisella myös vastuu hoitaa oma osuutensa sovitusti. Itsenäinen opiskelu. Valmistautuminen lähiopetukseen, mahdolliset tehtävät, oma osuus oppimistehtävästä ja kokeisiin valmistautuminen. Koe aikataulun mukaan. Uusinnat seuraavalla lukukaudella (BUS-opintojaksot). Ajat ja ilmoittautuminen MyNetissä. 17.1.2019

TYÖSKENTELYOHJEITA Lähiopetukseen kannattaa valmistautua aikataulun ja ohjeiden mukaan mm. tutustuen materiaaleihin. Pidä aina mukana muistiinpanovälineet! Oppimistehtävästä erilliset ohjeet ja ohjausta Harjoitustehtävien ohje ja raportointiohje löytyvät koulun MyNetistä. Opiskelun apuna käytetään verkko-oppimisympäristöä (Moodle). Ryhmät voivat käyttää myös muita verkkotyökaluja. 17.1.2019

KESKEINEN SISÄLTÖ Yritykset Suomessa Yrittäjyys, liikeidea ja yritystoiminnan käynnistäminen Yrityksen muuttuva toimintaympäristö (makro & mikro) Strategian peruskäsitteistö ja liiketoimintastrategiat myös kasvu, kansainvälistyminen ja yritysten yhteistyö Yrityksen perustoiminnot/prosessiajattelun perusteet (keskeisimmät ydin- ja tukiprosessit) asiakkaat ja markkinointi (asiakasprosessit, tuoteprosessit) tilaus-/toimitusprosessi (toimitusketju, tuotanto ja logistiikka) henkilöstö ja organisaatio taloudenhoidon prosessit Toiminnan onnistumisen arviointi 17.1.2019

MATERIAALI Viitala, Riitta & Jylhä, Eila 2006 tai uudempi. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Edita Publishing Oy 2) luennot ja niihin liittyvä aineistot (opiskellaan pääosin itse verkosta, osittain käsitellään lähitunneilla) 3) muu liiketoiminnan ja markkinoinnin kirjallisuus käsikirjoina oppimistehtävässä tarpeen mukaan 4) oppimistehtävän kohdeyrityksen materiaali, toimialan järjestöjen tms. materiaali sekä 5) tiedotusvälineissä, verkossa ja lehdistössä ilmestyvä ajankohtaisaineisto 17.1.2019

OHJAUS JA ARVIOINTI Opintojakson opettaja ohjaa opiskelua ja oppimistehtävän suorittamista. Opiskelija reflektoi omaa oppimistaan. Ryhmät toimivat vertaisryhmänä toiselle ryhmälle. Arvioinnin painopisteet oppimistehtävä 50 % (50 p) kokeet 40 % (40 p) yhteisöllinen työskentely ja aktiivisuus 10 %. (10 p) Arvosanarajat: 5 – 88 p, 4 – 76 p, 3 – 64 p, 2 – 52 p, 1 – 40 p. Oppimistehtävä ja koe on suoritettava hyväksytysti. Ryhmät arvioivat omaa työskentelyään ja vertaisryhmän tuotoksia. Jokainen antaa lopuksi opintojaksopalautteen. 17.1.2019