Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
. Rauman freinetkoulu.
Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Collaborative Creation of SME- business Intelligence in Russia FIRST 2011 Maija Kärnä OVET-seminaari
Ammatillinen koulutus
Opinnäytetyöprosessi
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Tytöt teknologian taitajiksi
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Kouluvierailuun valmistautuminen Vierailuun valmistautumisessa on huomioitava monta asiaa.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
OPS-ajatuksia.
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Opinnäytetyöprosessi
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Oppiaine-kokonaisuus
Ammatillinen koulutus
Miten uusi opetussuunnitelma näkyy rakentamishankkeessa? NOVA SCHOLA FINLANDIA
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Ippo-hanke Japania lukiossa ja peruskoulussa 8/ /2013 Opetushallituksen rahoittama valtakunnallinen hanke.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Turvallisuusosaaminen, saako sitä koulun penkiltä? Eero Peiponen Kemira Chemicals Oy
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
KAIKUJA KAIVOKSELTA KOULUTUKSEEN TULEVAISUUDEN OSAAJAT MITÄ OPISKELIJALTA VAADITAAN.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Kemian opetuksen visiot kemianteollisuuden näkökulmasta
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmassa 2016
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Ammatillinen koulutus
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Venäjän vienti kasvuun Päijät-Hämeessä –hanke
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
ALAJÄRVEN LUKIO ENSIMMÄINEN VUOSIKURSSI
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä

Vesijärvi-kurssi Lahden valvonta- ja ympäristökeskus asiantuntijat materiaalia laitteistoapua

Oppilaitosten ympäristösertifikaatti Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy jätehuoltosuunnitelma materiaalia asiantuntijat jätekoulutus

Kansainväliset kurssit Talviekologian kurssit Insinööritoimisto Paavo Ristola Oy - nykyinen Ramboll materiaalia Sarov Kymijärven voimala asiantuntijat aineistoa

Teollisuus ja teknologia -kurssi Hollolan lukio ja yhteistyöyritykset Alfa-Kem pesuaineiden valmistus ympäristösertifikaatit ja niiden vaatimukset Hollolan Apteekki ja Lääkeyhtiö Orion lääkkeen kehitys molekyylistä tuotteeksi - asperiini ongelmajätteiden käsittely kotona ja yrityksissä Rakennusbetoni- ja Elementti Oy betonituotteen valmistus Lahden ja Hollolan yhteinen pohjavesialue ja sen suojelu

Käytäntö ja ajankäyttö opiskelija yrityksen valinta verkkotyöskentely 1. vierailu väliraportti työtentti 2. vierailu loppuraportti töiden esittely opettaja yritysten esittely opettaja käytettävissä verkkotehtävien tarkastus kokeen valvonta väliraporttien tarkastus kommentointi ja arviointi

Yhteistyön onnistumisen edellytykset Opetushallituksen muistio 30.8.2004 ”Koulujen ja oppilaitosten sekä yritysten välinen yhteistyö, markkinointi ja sponsorointi.” Tiedotus koteihin kurssin tavoitteista ja toteutuksesta Yhteinen sopimus rehtorin ja yrityksen johdon kanssa asioiden sopiminen yleisellä tasolla

Opettajan näkökulma opetuksen monipuolistaminen potentiaalisten yritysten hakeminen yhteistyömuodoista sopiminen töiden suunnittelu yrityksen kanssa yhteis-työnä - työturvallisuus (työtentti) työohjeiden tekeminen ja töiden testaus verkkomateriaalin tuottaminen raporttien tarkastaminen ja kommentointi

Yrityksen näkökulma yrityksen imagokysymys ja tulevaisuus yrityksen johdon lupa toiminnal- liseen vierailuun yrityksen sitoutuminen vierailuun kurssin toistettavuus vastuuhenkilön nimeäminen töiden suunnittelu yhdessä opettajan kanssa opettajan ja oppilaiden työturvallisuus

Oppilaan näkökulma omatoimisuus paranee oppii käyttämään monipuolisia työskentelymenetelmiä vastuu omasta opiskelusta kasvaa tulevaisuuden opiskelutaidot kehittyvät sosiaaliset taidot kehittyvät näkemys teollisuudesta ja työelämästä paranee ohjaa ammatinvalintaan

Koulun näkökulma yhteistyöstä sopiminen sijoitus kurssitarjottimeen kurssin tuomat edut aihekokonaisuudet toteutuvat (OPS: teknologia + kestävä kehitys) poikkitieteellisyys mahdollistuu oman paikkakunnan omaleimaisuus korostuu kansainvälisyys mahdollistuu koulun imagokysymys muun henkilökunnan sitominen opetustyöhön

Kiitos mielenkiinnosta! Aurinkoista kevättä!