Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Vesijärvi-kurssi Lahden valvonta- ja ympäristökeskus asiantuntijat materiaalia laitteistoapua
Oppilaitosten ympäristösertifikaatti Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy jätehuoltosuunnitelma materiaalia asiantuntijat jätekoulutus
Kansainväliset kurssit Talviekologian kurssit Insinööritoimisto Paavo Ristola Oy - nykyinen Ramboll materiaalia Sarov Kymijärven voimala asiantuntijat aineistoa
Teollisuus ja teknologia -kurssi Hollolan lukio ja yhteistyöyritykset Alfa-Kem pesuaineiden valmistus ympäristösertifikaatit ja niiden vaatimukset Hollolan Apteekki ja Lääkeyhtiö Orion lääkkeen kehitys molekyylistä tuotteeksi - asperiini ongelmajätteiden käsittely kotona ja yrityksissä Rakennusbetoni- ja Elementti Oy betonituotteen valmistus Lahden ja Hollolan yhteinen pohjavesialue ja sen suojelu
Käytäntö ja ajankäyttö opiskelija yrityksen valinta verkkotyöskentely 1. vierailu väliraportti työtentti 2. vierailu loppuraportti töiden esittely opettaja yritysten esittely opettaja käytettävissä verkkotehtävien tarkastus kokeen valvonta väliraporttien tarkastus kommentointi ja arviointi
Yhteistyön onnistumisen edellytykset Opetushallituksen muistio 30.8.2004 ”Koulujen ja oppilaitosten sekä yritysten välinen yhteistyö, markkinointi ja sponsorointi.” Tiedotus koteihin kurssin tavoitteista ja toteutuksesta Yhteinen sopimus rehtorin ja yrityksen johdon kanssa asioiden sopiminen yleisellä tasolla
Opettajan näkökulma opetuksen monipuolistaminen potentiaalisten yritysten hakeminen yhteistyömuodoista sopiminen töiden suunnittelu yrityksen kanssa yhteis-työnä - työturvallisuus (työtentti) työohjeiden tekeminen ja töiden testaus verkkomateriaalin tuottaminen raporttien tarkastaminen ja kommentointi
Yrityksen näkökulma yrityksen imagokysymys ja tulevaisuus yrityksen johdon lupa toiminnal- liseen vierailuun yrityksen sitoutuminen vierailuun kurssin toistettavuus vastuuhenkilön nimeäminen töiden suunnittelu yhdessä opettajan kanssa opettajan ja oppilaiden työturvallisuus
Oppilaan näkökulma omatoimisuus paranee oppii käyttämään monipuolisia työskentelymenetelmiä vastuu omasta opiskelusta kasvaa tulevaisuuden opiskelutaidot kehittyvät sosiaaliset taidot kehittyvät näkemys teollisuudesta ja työelämästä paranee ohjaa ammatinvalintaan
Koulun näkökulma yhteistyöstä sopiminen sijoitus kurssitarjottimeen kurssin tuomat edut aihekokonaisuudet toteutuvat (OPS: teknologia + kestävä kehitys) poikkitieteellisyys mahdollistuu oman paikkakunnan omaleimaisuus korostuu kansainvälisyys mahdollistuu koulun imagokysymys muun henkilökunnan sitominen opetustyöhön
Kiitos mielenkiinnosta! Aurinkoista kevättä!