Hyvinvointipalveluiden palvelumuotoilu yrittäjille ja opiskelijoille 28.10.2014 – Palvelumuotoilun määrittely
Kokkala, Kalam-Salminen 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
PALVELUMUOTOILU – Service design (1) Palvelumuotoilulla luodaan asiakkaalle tämän tarpeiden ja toiveiden mukainen palvelukokemus. Suunnittelussa huomioidaan myös palvelujen tuottajan näkökulma. Palvelumuotoilua on ”kokonaisvaltaista muotoilua” Palvelumuotoilu on palvelujen innovointia, kehittämistä ja suunnittelua muotoilun menetelmin Palvelun käyttäjä (asiakas) on suunnittelun keskipiste Palvelumuotoiluun liittyy kokemukset, prosessi ja systeemi Palvelumuotoilu on palvelukokemuksen (engl. Service Experience) käyttäjälähtöistä suunnittelua siten, että palvelu vastaa sekä käyttäjien tarpeita että palvelun tarjoajan liiketoiminnallisia tavoitteita (HUOM). 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
PALVELUMUOTOILU – Service design (2) Palvelukokemuksen rakennuspalikoina ovat: palvelutuokio, palvelupolku, kontaktipisteet. Palvelupolku (engl. Service String, Customer Journey). Yksittäinen episodi asiakkaan kokemasta palvelusta Palvelupolku muodostuu useista toisiaan seuraavista palvelutuokioista Palvelutuokioon vaikuttavat palveluprosessi ja asiakkaan omat valinnat Palvelutuokiot (engl. Service Moments) Osa palvelupolkua Edellyttää, että koko prosessi on auki kirjoitettu ja vaiheistettu. Kukin prosessin vaihe voi muodostua monista eri kontaktipisteistä => suunnittelussa tiedettävä, mitä ovat asiakkaille tärkeitä pisteitä Palvelun kontaktipisteet (engl. Service Touchpoints), Palvelukokemus muodostuu useista kontaktipisteistä, joihin asiakkaan huomio kohdistuu http://www.slideshare.net/samietti/hymy-loppuraportti-2010 Jaetaan neljään luokkaan: tilat, esineet, prosessit ja ihmiset (Saffer 2007) tilat esineet prosessit ihmiset Asiakas kokee kontaktipisteet ajassa palvelupolkuna 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
Muotoilu vs palvelumuotoilu Muotoilijan työ on muotoilua, jonka lopputulos on muotoilu tai design Palvelumuotoilijan työ on palvelumuotoilua, jonka lopputulos on palvelu 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
Asiakkaan kokemus kokonaispalvelusta PALVELUMUOTOILUN KESKEISET ELEMENTIT Tila/ Ympäristö Esineet Prosessi/ toimintatavat Ihmiset Asiakkaan kokemus kokonaispalvelusta Asiakkaan kokemus kokonaispalvelusta Huonekalut Taulut Astiat Valaistus Äänet Tuoksut Värit Maut Aistit, joilla havainnoi Asiakas / käyttäjä Arvot Motiivit Kokemukset Tarpeet Odotukset… Vastaanotto Kiireettömyys Toiminnan sujuvuus ja vaivattomuus Asiakaspalvelija/henkilökunta 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
Ihmiset Ihmisiä tarvitaan palvelun tuottamiseen ja palvelumuotoilussa heidät jaetaan kahteen eri ryhmään: asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Molemmat ovat myös palvelun käyttäjiä. Palvelu muotoutuu näiden toimijoiden välisestä monimutkaisesta vuorovaikutuksesta. 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
Tilat Tiloissa tapahtuu palvelun asiakkaalle näkyvä tuotanto ja ne voivat olla joko olla joko fyysisiä (mm. liikehuoneistot) tai virtuaalisia (mm. internet). Tilat viestivät tekemisen mahdollisuuksista ja ohjaavat ihmisten käyttäytymistä. Tiloissa tulisi kiinnittää erityistä huomioita palvelun kontaktipisteisiin, jotka ovat ihmisen aistein havaittavissa kuten äänet ja valaistus. 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
Esineet Esineet sijoittuvat tiloihin sekä ympäristöön ja niiden tarkoitus on synnyttää vuorovaikutusta palvelutarjoajan ja asiakkaan välillä (mm. Itsepalveluautomaatit, hinnastot, tuote-esitteet). Palvelumuotoilussa ne voivat olla myös esineitä, joita henkilökunta käyttää palvelun tuotannossa. Mutta siinäkin tapauksessa ne ovat asiakkaalle näkyviä ja vaikuttavat palvelukokemukseen. 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
Palvelukokonaisuuden kuvaus eli Palvelupolku Esipalvelu Ydinpalvelu Jälkipalvelu Palvelupolun vaiheisiin liittyvät palvelutuokiot Vaihe 1 Vaihe 2 Vaihe 3 Odotukset Kokemukset Yleinen tyytyväisyys AIKA Visuaalinen ajattelu – Tarinoiden kerronta 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
Kokkala, Kalam-Salminen Palvelutuokio Jokainen palvelu muodostuu jaksoista, episodista tai joukosta osapalveluja, jotka muodostavat yhdessä asiakkaalle arvoa tuottavan palvelukokonaisuuden. Yksittäistä episodia kutsutaan palvelutuokioksi, joka taas muodostuu useista kontaktipisteistä. Kontaktipisteiden avulla palvelusta pyritään muotoilemaan asiakkaalle juuri halutunlainen ja asiakkaan tarpeita vastaava. Palvelutuokiota suunniteltaessa on paneuduttava siihen, mitkä palvelun kontaktipisteet ovat asiakkaan kannalta tärkeimpiä ja mitkä tuottavat asiakkaalle runsaasti arvoa vähin kustannuksin. Vaihe 1 Vaihe 2 Vaihe 3 Tilat Prosessit Esineet Ihmiset 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
Esimerkki palvelutuokiosta – yksityinen terveyspalvelu Hoitoon pääsyn tarve Hoitopaikan valinta Matka hoitopaikkaan 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
Tiedonkeruumenetelmiä: Haastattelut, havainnointi ja työpajat, draama. Käyttäjätiedossa erityisesti: trenditutkimukset, asiakassegmentoinnit, ekologia- kartta, kontekstikartoitukset. Lisäksi etnografian menetelmät kuten käyttäjän toiminnan seuraaminen ”varjostus”, videoiminen ja valokuvaus. Liiketoiminnallisessa erityisesti: Benchmarking, ääneen ajattelu ja asiantuntijahaastattelut Hahmotetaan palvelupolku. Pyritään löytämään kriittiset pisteet, joissa yrittäjänä voi epäonnistua. Kerätään tietoa palvelun käyttäjien tarpeista Perehdytään yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja palvelustrategiaan Käyttäjätieto: trenditutkimukset, asiakassegmentoinnit ja ekologia-kartta, (osoitetaan kaikki palveluun osallistuvat sidosryhmät, alihankkijat,ja asiakkaat, palveluun osallistuvat toimijat ja niiden suhteet palveluun). Voidaan tehdä myös kontekstikartoituksia ja luotaintutkimuksia käyttäjän arjesta. Etnografian menetelmät, kuten käyttäjän varjostaminen, videoiminen ja valokuvaus. 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
Haastattelu Tuotetaan kuvaus yrityksestä ja sen asiakkaista. Palvelupolun kuvaaminen Mikä on yrityksen toiminnassa se ”ydin” Ketkä ovat asiakkaita… Missä et voi epäonnistua, kun toimit yrittäjänä.. Opiskelija haastattelee, hahmottaa ja kokoaa tiedon fläppi-paperille (apukysymykset tarvittaessa) 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
Työmenetelmä 4 - Palaute ja seuraava askel Puhuva keppi Välitehtävä Käyttäjäpersoona Opiskelija ”jalkautuu” yritykseen samaistuen tyypilliseen asiakkaaseen. Hän kiinnittää huomionsa valittuun palvelupolun vaiheeseen ja dokumentoi huomionsa. Tietoa työstetään eteenpäin Työpaja II:ssa 11.11.2014 klo 14 2.1.2019 Kokkala, Kalam-Salminen
Kiitos aktiivisuudesta!