HOI-hanke Tutor- ja opiskelijakuntatoiminnan opinnollistaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Reformi haltuun OKM.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
TOIMENKUVAKARTTA / VALMENTAJAT
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa

Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Tervetuloa Innokylään
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Ops-iltapäivä Raumanmeri
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
Opiskelijayhdistys toiminta
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Jämsän ammattiopiston opiskelijayhdistys on perustettu
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
SINUSSA ON POTENTIAALIA
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Lukion opiskeluhuolto
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
HALLITUKSEN PÄÄASIALLISET TEHTÄVÄT
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ajanhallinta opiskelussa
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Opintoja osallistumalla ja vaikuttamalla
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

HOI-hanke Tutor- ja opiskelijakuntatoiminnan opinnollistaminen Satu Hovi Opiskelijatoiminnan koordinaattori

Opinnollistaminen Yhteiskunta ja työelämäosaaminen Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen, valinnaiset osaamistavoitteet Opiskelijakunnan hallituksessa toimiminen 1 – 5 osp Opiskelijayhdistystoiminta 1 – 5 osp Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, valinnaiset osaamistavoitteet Tutorina toimiminen 1-3 osp Viestintä ja vuorovaikutusosaaminen ( opinnollistamistyö on kesken) Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi; valinnaiset osaamistavoiteet Tutorkoulutus 2 osp

Opiskelijakunta- ja tutortoiminnan opinnollistaminen Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen, valinnaiset osaamistavoitteet   Opiskelijakunnan hallituksessa toimiminen 1–5 osp Osaamistavoitteet Opiskelija hakee tietoa yhteiskunnallisista vaikuttamismahdollisuuksista ja seuraa yhteiskunnallista päätöksentekoa osallistuu yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen tähtäävään toimintaan noudattaa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita tuntee erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen tapoja ja toimii aktiivisena kansalaisena osallistuu erilaisten tapahtumien suunnitteluun ja toteutukseen toimii hyvän kokouskäytännön mukaisesti osallistuu työryhmän jäsenenä työskentelyyn

Sisältö kokouskäytännön tuntemus hallituksen kokouksiin valmistautuminen ja osallistuminen opiskelijakuntatoiminnan suunnittelu, valmistelu ja toteutus koulutalon tapahtumien suunnittelu, valmistelu ja toteutus hankehakemuksen toteuttaminen yhteistyö muiden koulutalojen opiskelijakuntien kanssa erilaisiin työryhmiin osallistuminen yhteydenpito opiskelijoiden ja opiskelijakunnan hallituksen välillä yhteydenpito koulutalon johdon kanssa Osaamisen hankkiminen Opinto suoritetaan osallistumalla aktiivisesti opiskelijakunnan hallituksen toimintaan; lisäksi opintoon voi kuulua lähiopetusta, etäopetusta, verkko-opetusta tai työpaikalla tapahtuvaa oppimista  Palaute oppimisen kehittymisestä Opiskelija saa sanallista ja/tai kirjallista palautetta osaamisen kehittymisestä. Opiskelija saa kirjallisen todistuksen opiskelijakuntatoiminnasta.

Osaamisen arviointi Opiskelija T1 osallistuu opiskelijakunnan kokouksiin ja toimii niissä kokouskäytännön mukaisesti, mutta tarvitsee ajoittain ohjausta osallistuu opiskelijakunnan järjestämien tapahtumien suunnitteluun, valmisteluun ja toteuttamiseen, mutta tarvitsee ajoittain ohjausta tuo asiallisesti perustellen esiin omia ja muiden opiskelijoiden mielipiteitä opintoihin ja opiskeluun liittyvistä asioista osallistuu hankkeiden suunnitteluun ja toteuttamiseen H3 noudattaa hyvää kokouskäytäntöä, vie ryhmän työskentelyä eteenpäin ja arvostaa muiden näkökantoja osallistuu opiskelijakunnan järjestämien tapahtumien suunnitteluun, valmisteluun ja toteuttamiseen tuoden työskentelyyn omia ideoitaan välittää opiskelijoiden ajatuksia ja mielipiteitä koulun työryhmissä osallistuu aktiivisesti omia näkökantojaan esiin tuoden hankkeiden suunnitteluun ja toteuttamiseen K5 hallitsee joustavasti kokous- ja neuvottelukäytännöt, tunnistaa oman toimintansa vaikutukset ryhmän toimintaan ja kannustaa muita jäseniä ideoi ja toteuttaa itseohjautuvasti opiskelijakunnan järjestämiä tapahtumia, ottaa vastuuta ja ohjaa muita ryhmän jäseniä heidän vahvuutensa huomioiden osallistuu aktiivisesti kouluyhteisönsä kehittämiseen toimimalla työryhmissä ja yhteistyössä oppilaitoksensa johdon sekä muiden toimijoiden kanssa toimii vastuuhenkilönä hankkeiden suunnittelussa ja toteuttamisessa, esittelee hankkeita ja muuta opiskelijakunnan toimintaa erilaisissa markkinointitilaisuuksissa

Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen  Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, valinnaiset osaamistavoitteet   Tutorina toimiminen 1–3 osp Osaamistavoitteet Opiskelija edistää oppilaitosyhteisön ja opiskelijoiden hyvinvointia ja osallisuutta toimii kohteliaasti ja joustavasti vuorovaikutustilanteissa erilaisissa ympäristöissä toimii huolellisesti ja ehkäisee tapaturmien syntymistä toimii aktiivisesti opiskelijaryhmän jäsenenä hyvinvointia edistävästi sekä suunnittelee ja osallistuu opiskelijoiden järjestämiin liikunta- ja muihin tapahtumiin sekä tilaisuuksiin ylläpitää ja edistää työkykyään ja hyvinvointiaan liikunnan avulla

Sisältö ryhmäyttämisen suunnittelu, valmistelu ja toteutus koulutalon avoimet ovat, oman alan markkinointitapahtumat koulutalon tapahtumien suunnittelu, valmistelu ja toteutus erilaisiin työryhmiin osallistuminen kannustaa osallistumaan yhteisöllisiin tapahtumiin liikuntatoiminnan suunnittelu, valmistelu ja toteutus erilaiset liikuntatilanteet ja niissä toimiminen reilun pelin periaatteilla Osaamisen hankkiminen opinto suoritetaan osallistumalla tutortoimintaan; suorittamistapoina lähiopetus, verkko-opetus, työpaikalla tapahtuva oppiminen   Palaute oppimisen kehittymisestä Opiskelija saa sanallista ja/tai kirjallista palautetta osaamisen kehittymisestä.

Osaamisen arviointi Opiskelija T1 toimii tutorina opiskelijaryhmässä   Osaamisen arviointi Opiskelija T1 toimii tutorina opiskelijaryhmässä osallistuu opiskelijoille järjestettäviin liikunta- ja muihin tapahtumiin sekä tilaisuuksiin tunnistaa mahdolliset turvallisuusriskit H3 toimii aktiivisesti opiskelijaryhmän tai vierailijoiden tutorina suunnittelee ja osallistuu opiskelijoille järjestettäviin liikunta- ja muihin tapahtumiin toimii aktiivisesti reilun pelin periaatteita noudattaen osaa auttaa ja hakea lisäapua tapaturmatilanteessa toimii kohteliaasti ja joustavasti vuorovaikutustilanteissa K5 toimii tutorina aktiivisesti osallisuutta ja hyvinvointia edistävästi ideoi, suunnittelee ja osallistuu erilaisten tapahtumien ja tilaisuuksien toteutukseen soveltaa ja hyödyntää aiemmin hankittua osaamistaan tutorina toimimisessa tunnistaa turvallisuusriskit ja tapaturmatilanteet, sekä osaa toimia ja ehkäistä niiden syntymistä toimii kohteliaasti ja joustavasti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, sekä ympäristöissä

Opiskelijoiden ideoita tutortoimintaan Erilaisia vaihtoehtoja tarjotaan koulutuksen käyneille: osallistuminen koulutukseen kertoo halusta sitoutua myös muuhun toimintaan esiintymistaito äänen käyttö ohjeistuksen antaminen

Opiskelijoiden ideoita tutoreiden rooleihin Uusien opiskelijoiden vastaanotto Ryhmäyttämisessä mukana henkilökunnan kanssa Työsaleissa; työturvallisuus ja laitteet tutuksi ”liikuttaja” välituntien ja taukojen aikana Markkinointi perusopetukseen + muut tapahtumat

Opiskelijoiden osallisuuden vahvistaminen Ryhmänedustajien palautetilaisuudet koulutuspäällikön kanssa 2 opiskelijaa / ryhmä Ryhmänedustajien tehtävien auki kirjoittaminen Tapaamiset 2 krt lukuvuodessa, koulutuspäällikkö kutsuu paikalle Kutsun perille saaminen ”Esitys-/asialista” etukäteen Muistio ja lisäksi palaute –miten asiat etenevät ½ vuoden päästä seuraava tilaisuus

Opiskelijoiden ideoita opku-koulutukseen Kaikki uudet hallitukset mukaan 7 yksikköä (hallituksen koko 6-8 henkeä +pj) Erilaiset työryhmät (pohditaan tehtävänkuvia ja kokouskäytänteitä) pj ja vpj sihteeri ja varasihteerit tiedottaja ja somevastaava tutorvastaava tapahtumien ideointia Yhteistyön lisääminen Ideointia koulutalojen yhteisiin tapahtumiin Paritanssitreenit koulutuksen lopuksi (päätoiminen tanssiopettaja) Kouluttajat talon sisältä TAIKAN hallituksesta opiskelijat mukana kouluttamassa Kuraattorit, opettaja ja opiskelijatoiminnan koordinaattori

Kiitos mielenkiinnosta! Satu Hovi Opiskelijatoiminnan koordinaattori Puh. 044 907 3066 satu.hovi@turku.fi 4.9. pidetyn webinaarin tallenne on osoitteessa http://opetus.adobeconnect.com/pyoj6i9huyr2/