Lasten kuntoutus Katja Hietaniemi Miia Kääntö Minja Liuska Annukka Mustonen Maija Saarenpää
Lasten kuntoutus, 0-6-vuotiaat Erityispäivähoito on osa varhaiskasvatuspalveluja Vastaa tukea tarvitsevien lasten kasvatuksellisiin ja kuntoutuksellisiin tarpeisiin Päiväkodin arki toimii kuntouttavana elementtinä, erillisiä toimenpiteitä ei välttämättä tarvita Taustalla päivähoitolaki, lastensuojelulaki ja vammaispalvelulaki
Lasten kuntoutuksen tavoitteet Estää ruumiin vajavuuden lisääntyminen Parantaa tai ylläpitää toimintaa ja suorituksen tasoa Edesauttaa osallistumista Poistaa ympäristön rajoitteita Auttaa henkilökohtaisessa kasvussa myönteiseen tulevaisuuskuvaan Varmistaa perheen hyvinvointi Varmistaa lapsen oikeus elää mahdollisimman normaalia lapsuutta
Kuntoutuksen tukeminen Pyrkimyksenä, että lapset tekisivät mahdollisimman paljon itse Edistyminen on aikaa vievää ja tapahtuu todella pienin askelin Toistojen merkitys on suuri uusia asioita opeteltaessa Motivointi
Kuntoutuksen suunnittelu Lapsille laaditaan kuntoutussuunnitelma Kuntoutussuunnitelmapalaveri kerran puolessa vuodessa Mukana ovat vanhemmat, päiväkoti sekä terapeutit Jokaiselle lapselle laaditaan omat tavoitteet Ryhmässä toimitaan ryhmäkuntoutuksen mallin mukaisesti Ympäristö mahdollistaa kuntoutuksen Tutkimusjakso kerran vuodessa Tahkokankaalla Kestoltaan pääsääntöisesti viikon Tarkoituksena päivittää kuntoutussuunnitelmaa Mukana ovat lääkäri, psykologi, terapeutit, vanhemmat sekä erityispäivähoidon lastentarhanopettaja
Terapiat Tavoitteena, että useimmat lapsen terapioista tapahtuvat päiväkodissa Fysioterapeutit, toimintaterapeutit, puheterapeutit jne. Jatkuva kommunikointi päiväkodin väen sekä terapeuttien välillä Tilanteen kehitys, opitut uudet asiat… Terapeutit saavat tärkeimmät tiedot kuitenkin vanhempien kautta
Lasten kuntoutus Oulussa Oulussa on erityistä tukea tarvitseville lapsille yhteensä kymmenen päiväkotia Kehityksessään viivästyneiden lasten ryhmät Kehitysvammaisten ja laaja-alaisesti kehityksessään viivästyneiden lasten ryhmät Motorisessa kehityksessään viivästyneiden lasten ryhmä Puheen ja kielen kehityksessä tukea tarvitsevien ryhmät Tarkkaavaisuuteen ja haastavaan käytökseen tukea tarvitsevien ryhmä
Pikku-Iikan päiväkoti, erityisryhmä Haavikko 3-5-vuotiaiden kehitysvammaisten lasten erityisryhmä Kokonaiskehityksen viivästymä tai kehitysvamma Lapsia ryhmässä 8 Ryhmässä työskentelee erityislastentarhanopettaja, lastentarhanopettaja, lastenhoitaja ja avustajia Toimintaympäristö Pienet, mutta toimivat tilat Ulkoympäristömahdollisuudet todella hyvät Diagnoosi pitää yleensä olla tiedossa päästäkseen ryhmään
Viikko-ohjelma Viikko-ohjelma on tarkasti suunniteltu Jokaiselle päivälle oma ohjelmansa Lauluhetki, kädentaidot, jumppa, terapiavapaapäivä Päivien ja viikkojen kulku on strukturoitu tarkasti, koska lapset ovat häiriöherkkiä muutoksille Ulkoiluhetket kaikkien Pikku-Iikan ryhmien kanssa Laulutuokio yhdessä koko päiväkodin kanssa
Kommunikointi Ryhmässä on käytössä monenlaisia kommunikointimuotoja Kuvat – sekä sisällä että ulkona Tukiviittomat Esineet Musiikki, erityisesti laulaminen Kommunikointi selkeää ja rauhallista Värejä käytetään apuvälineenä Jokaisella lapsella on oma värinsä
Vanhemmat ja päiväkoti Yhteydenpito perheisiin tapahtuu reissuvihkon välityksellä Terapeutit käyttävät samaa vihkoa palautteisiin, ja vanhemmat voivat laittaa myös omia terveisiään siihen Keskusteluun vanhempien kanssa löytyy aina aikaa Vanhemmuutta pyritään tukemaan esim. ohjaamalla vanhempia vertaistukiryhmien pariin
Arviointi ja seuranta Kuntoutuspalaverit Moniammatillisuus – eri terapeutit arvioivat edistystä Jokaisen lasta kuntouttavan täytyy tietää yhteiset säännöt ja toimia tarkasti niiden mukaisesti Ohjaajat havainnoivat ja juttelevat lapsista sekä heidän taidoistaan ja edistymisestään jatkuvasti Arviointi käynnissä koko ajan
Yhteenveto Varhaisessa kuntoutuksessa tärkeää on moniammatillinen yhteistyö sekä yhteistyö lapsen vanhempien kanssa Tarkka viikko-ohjelma ja jatkuva lapsen kehityksen arviointi Lapsen oman kehityksen tukeminen ja olemassa olevien rajojen puitteissa toimiminen
Pohdinta Haastattelun perusteella Oulussa on tarpeeksi erityispäivähoitopaikkoja niitä tarvitseville lapsille. Uskomme, että tilanne on hyvä myös muualla maassamme, ja varhainen kuntoutus on hyvällä mallilla. Vanhempia kannustetaan osallistumaan vertaistukitoimintaan, mikä on hyvä asia, jotta koko perhe voi hyvin. On hienoa, että erityisryhmä voi olla muiden päiväkotiryhmien mukana ulkoleikeissä ja esimerkiksi laulutuokioissa. Tällä tavoin lapset tottuvat erilaisuuteen.
Lähteet Pikku-Iikan päiväkodin erityislastentarhanopettajan haastattelu 9.12.2010 http://www.ouka.fi/sote/paivahoito/kotisivut /pikkuiikka/erityisryhmahaavikko.html 15.12.2010 http://www.liminka.fi/sivu/fi/asuminen/paiv ahoito/erityispaivahoito/ 15.12.2010 Rissanen, P; Kallanranta, T; Suikkanen, A. Kuntoutus 2008. Duodecim, Keuruu.