shine Strong human increases new energy

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Advertisements

Psyykkinen itsesäätely
1 Opinto-ohjaus Kurssi 1 Kotkan Aikuislukio. Kotkan aikuislukio Kirkkokatu Kotka.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
UUSI opettajuus Kouvolan seudun ammattiopisto Miia Ojalainen
Arviointi osana oppimisprosessia
Laaja-alainen osaaminen
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Nopolan koulu Opettajien veso
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Tervetuloa Innokylään
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Leikki-iän tunteet.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Elämäntaidot esiin -toimintamalli
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Työhön paluu ja työkyvyn haasteet sekä ratkaisukeinot
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
TYÖLLISTYMISEN MAHDOLLISUUDET - seminaari
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
A2-kieli-info.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Opiskeluhuollon palvelut
Validointi vapaassa sivistystyössä
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
Finanssialan henkilöstö ja osaaminen
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

shine Strong human increases new energy Psyykkisen hyvinvoinnin ohjelma oppimisprosessina Päivi salo 2016 Päivi Salo, kasvatusaineiden lehtori,laaja-alainen erityisopettaja 12/27/2018

Shine oppimisen ja osaamisen kehittämisen prosessi Shine, HYVINVOINNIN PEDAGOGIIKKAA RAKENTAMASSA Hyvinvointimalli, positiivinen pedagogiikka, SHINE PERUSTAINEN OPETUS JA OHJAUS vahvuus/hyve kasvatus, pedagogiikka, myönteistämisen taidot ja osaaminen, väkivallattoman vuorovaikutuksen taidot ja osaaminen, HYVÄN MIELEN TAITOJEN OSAMINEN opettajan prosessi kouluttautuminen SHINE osaamiseen SHINE läpäisee tutkinnon, teoriaopinnot, HOPS ja HOJKS-prosessin, työssäoppimisen ja näytöt/tutkintotilaisuudet opiskelijan prosessi opiskelija suorittaa teoriaopinnot vahvuus- ja hyvekasvatuksesta asiantuntijaohjauksessa, suorittaa käytännön sovellustehtävät Opiskelija harjaannuttaa taitojaan ja kuvaa vahvuus/hyve osaamisen kehittymistä opiskelu- , työssäoppimisen, näyttöjen ja vapaa-ajan ihmissuhdetilanteissa Päivi Salo, kasvatusaineiden lehtori,laaja-alainen erityisopettaja 12/27/2018

Shine PROSESSI OPISKELIJAN PROSESSI :   1.OPISKELIJA KEHITTÄÄ VAHVUUS/HYVE OSAAMISTA ASIANTUNTIJAOHJAUKSESSA LÄHIOPETUKSESSA, Psykologian opinnot/etiikan opinnot/ryhmäytymisopinnot/ oppimaan oppimisen opinnot 2.OPISKELIJA KEHITTÄÄ VAHVUUS/HYVEOSAAMISTA KÄYTÖNTÖÖN SOVELLETUIN TEHTÄVIN, JOTKA LIITTYVÄT PERHEEN, YSTÄVIEN, OPISKELUTOVEREIDEN, OPETTAJIEN JA TYÖSSÄOPPIMISEN IHMISTEN KOHTAAMISEEN. Hän suorittaa kurssin verkko-opintoina. OPISKELIJA KEHITTÄÄ MYÖNTEISTÄMISEN JA VÄKIVALLATTOMAN VUOROVAIKTUKSEN TAITOJA JA OSAAMISTA ASIANTUNTIJAOHJAUKSESSA LÄHIOPETUKSESSA TOIMINNALLISIN MENETELMIN OPISKELIJA KEHITTÄÄ MYÖNTEISTÄMISEN JA VÄKIVALLATTOMAN VUOROVAIKUTUKSEN OSAAMISTA ITSENÄISESTI TEHTÄVIN KÄYTÄNNÖN HARJOITUKSIN, JOTKA HÄN KUVAA VERKKOTETHTÄVISSÄ. OPISKELIJA KEHITTÄÄ EDELLÄ KUVATTUJA OSAAMISALUEITA SOSIAALISEN MEDIAN ALUEELLA ASIANTUNTIJAOHJAUKSESSA VERKKOTEHTÄVIN. OPETTAJAN PROSESSI OPETTAJA KEHITTÄÄ VAHVUUS/HYVE OSAAMISTA ASIANTUNTIJAOHJAUKSESSA OPETTAJA SOVELTAA JA KÄYTTÄÄ VAHVUUS/HYVEOSAAMISTA OHJAUS/OPETUSTYÖSSÄ OPETTAJA SOVELTAA JA KÄYTTÄÄ VAHVUUS/HYVEOSAAMISTA OHJAUSTYÖSSÄ HOPS-, HOJKS-, TOP-OHJAUS-, NÄYTTÖ- JA TUTKNTOTILAISUUSPROSESSEISSA OPETTAJA KEHITTÄÄ MYÖNTEISTÄMISEN JA VÄKIVALLATTOMAN VUOROVAIKUTUKSEN OSAAMISTA ASIANTUNTIJAOHJAUKSESSA OPETTAJA SOVELTAA JA KÄYTTÄÄ MYÖNTEISTÄMISEN JA VÄKIVALLATTOMAN VUOROVAIKUTUKSEN TAITOJA JA OSAAMISTA OHJAUKSESSA/OPETUKSESSA, HOPS-, HOJKS-, TOP-OHJAUS-, NÄYTTÖ- JA TUTKINTO-TILAISUUSPROSESSEISSA Päivi Salo, kasvatusaineiden lehtori,laaja-alainen erityisopettaja 12/27/2018

Menetelmät ja teoreettiset viitekehykset shine prosessissa VAHVUUS JA HYVE OSAAMINEN, SELIGMAN, UUSIKYLÄ-MALMIVAARA 2015 HYVÄN MIELEN TAIDOT, POSITIIVINEN PSYKOLOGIA, TUKIAINEN 2016 VÄKIVALLATON, RAKENTAVA VUOROVAIKTUS, NVC, MARSHALL B. ROSENBERG, SAVANNA MYÖNTEISTÄMISEN TAIDOT, SUOMEN PSYKOLOGINEN INSTITUUTTI Päivi Salo, kasvatusaineiden lehtori,laaja-alainen erityisopettaja 12/27/2018

PSYYKKISEN Hyvinvoinnin, onnellisuuden teoreetikoita Päivi Salo, kasvatusaineiden lehtori,laaja-alainen erityisopettaja 12/27/2018

PERMA: kukoistuksen mieliala, VAHVUUSPERUSTAINEN OPETUS JA OHJAUS P positive emotions – myönteiset tunteet – tuntuu hyvältä E engagement- sitoutuminen – olen täysin mukana toiminnassa R relationships – suhteet – olen täysin hyväksytty ja omana itsenäni yhteydessä muihin Meaning- tunne siitä että olen merkityksekäs, elämälläni on tarkoitus Achievement – tunne suorittamisesta ja suoriutumisesta ja menestyksestä Päivi Salo, kasvatusaineiden lehtori,laaja-alainen erityisopettaja 12/27/2018

NVC, VÄKIVALLATON, RAKENTAVA VUOROVAIKUTUS TUNTEET TARPEET TUNTEIDEN MERKITYKSEN YMMÄRTÄMINEN KAIKKI TUNTEET OVAT TERVETULLEITA TUNTEIDEN YMMRTÄMINEN TARPEIDEN LAPSINA TARPEIDEN TUNISTAMINEN JA YMMÄRTÄMINEN TUNTEIDEN TUNNISTAMINEN JA YMMÄRTÄMINEN TARPEIDEN NÄKÖKULMASTA TARPEIDEN HYVÄKSYMINEN JA TOIMIVIEN STRATEGIOIDEN TUNNISTAMINEN TARPEEN TÄYTTÄMISEKSI HTTP- KIELI, NVC-KIELITAITO Päivi Salo, kasvatusaineiden lehtori,laaja-alainen erityisopettaja 12/27/2018

VUOROVAIKU-TUSTAIDOT Hyvän mielen taidot VUOROVAIKU-TUSTAIDOT TAHDONVOIMA-TAIDOT MYÖNTEISYYS-TAIDOT MYÖTATUNTO-TAIDOT LUOVUUS-TAIDOT LÄSNÄOLO-TAIDOT ITSENSÄJOHTAMI-SEN TAIDOT Päivi Salo, kasvatusaineiden lehtori,laaja-alainen erityisopettaja 12/27/2018

Shine mallia kehittämässä…… ” Yksi ihminen ei voi muuttaa maailmaa, mutta yksi ihminen voi muuttaa yhden ihmisen koko maailman. ” Kiitos mielenkiinnosta! Päivi Salo, kasvatusaineiden lehtori,laaja-alainen erityisopettaja 12/27/2018