Oulun seudun ammattikorkeakoulu 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Näkökulmia koulutuksen kehittämiseen Jyrki Laitinen Oulun seudun ammattikorkeakoulu jyrki.laitinen@oamk.fi 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Opetuksen suunnittelu Didaktiikka Pedagogiikka Opettaja Oppiminen Opetuksen suunnittelu Didaktiikka Opetussuunnitelma Opetuksen resursointi Tk-toiminta Lukujärjestysten suunnittelu Tilat Aluevaikuttavuus Oppimisympäristöt Hallinto Talous Opiskelija Työelämä Asiakas Ylläpitäjä Alueellinen Valtakunnallinen Oppimisen analytiikka Omistaja Koulutusteknologia 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu ”Yksikköhinnat lasketaan toteutuneiden kustannusten perusteella joka neljäs vuosi (RahL § 26). Vuoden 2013 yksikköhinnat perustuvat vuoden 2009 toteutuneisiin ammattikorkeakoulujen kustannuksiin.” 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Opetuksen suunnittelu Didaktiikka Pedagogiikka Opettaja Oppiminen Opetuksen suunnittelu Didaktiikka Opetussuunnitelma Opetuksen resursointi Tk-toiminta Lukujärjestysten suunnittelu Tilat Aluevaikuttavuus Oppimisympäristöt Hallinto Talous Opiskelija Työelämä Asiakas Ylläpitäjä Alueellinen Valtakunnallinen Oppimisen analytiikka Omistaja Koulutusteknologia 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Muutos luokasta käytännön tekemiseen ja verkkoon suljetusta avoimeen passiivisesta aktiiviseen oppimiseen yksilöoppimisesta yhteisölliseen oppimiseen 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Miten muutos hallitaan? 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Miten innovatiivisia pedagogisia ratkaisuja sovelletaan suuriin opiskelijamääriin? 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Esimerkiksi verkkopedagogiikka suunnittelu aiempaa vaativampaa verkossa heterogeenisempi opiskelijajoukko verkossa on mahdollista toteuttaa koulutusta kutakuinkin samoilla kustannuksilla riippumatta siitä, onko opiskelijoita 100 vai 100 000 opiskelijakohtainen kustannus ? onnistuminen ja nopea palaute heti alussa tärkeää 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Opetuksen suunnittelu Didaktiikka Pedagogiikka Opettaja Oppiminen Opetuksen suunnittelu Didaktiikka Opetussuunnitelma Opetuksen resursointi Tk-toiminta Lukujärjestysten suunnittelu Tilat Aluevaikuttavuus Oppimisympäristöt Hallinto Talous Opiskelija Työelämä Asiakas Ylläpitäjä Alueellinen Valtakunnallinen Oppimisen analytiikka Omistaja Koulutusteknologia 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Khaled Bachour, Frederic Kaplan, Pierre Dillenbourg. 2010. An interactive table for supporting participation balance in face-to-face collaborative learning. IEEE Transactions on Learning Technologies, Vol. 3, No. 3, pp. 203 – 213. 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu http://www.gizmag.com/ar-glasses-university lectures/27968/pictures 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Opetuksen suunnittelu Didaktiikka Pedagogiikka Opettaja Oppiminen Opetuksen suunnittelu Didaktiikka Opetussuunnitelma Opetuksen resursointi Tk-toiminta Lukujärjestysten suunnittelu Tilat Aluevaikuttavuus Oppimisympäristöt Hallinto Talous Opiskelija Työelämä Asiakas Ylläpitäjä Alueellinen Valtakunnallinen Oppimisen analytiikka Omistaja Koulutusteknologia 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Tutkimus- ja kehittämistoiminta ammattikorkeakoulut (27 kpl) käyttivät vuonna 2012 tk- toimintaan 167 Meur (vuonna 2011 yliopistot 1195 Meur) ammattikorkeakoulujen ulkopuolinen tk-rahoitus 107 Meur vuonna 2012 jatkossa vuosittainen perusrahoitus n. 800 Meur Miten oppimista voi tapahtua merkittävässä määrin osana tk-toimintaa? 27.12.2018
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tutkimus- ja kehittämistoiminta Suomen kaikesta tuotekehityksestä vain kuusi prosenttia tuottaa oikeita innovaatioita eli kokonaan uusia, kaupallistettavia tai kaupallistettavissa olevia tuotteita, joille on markkinoilla kysyntää; kansainvälinen keskiarvo on 17 prosenttia (Talouselämä 36/2013) uusi rahoitusmalli ei tunne ammattikorkeakoulujen innovaatiotoimintaa ? 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Opetuksen suunnittelu Didaktiikka Pedagogiikka Opettaja Oppiminen Opetuksen suunnittelu Didaktiikka Opetussuunnitelma Opetuksen resursointi Tk-toiminta Lukujärjestysten suunnittelu Tilat Aluevaikuttavuus Oppimisympäristöt Hallinto Talous Opiskelija Työelämä Asiakas Ylläpitäjä Alueellinen Valtakunnallinen Oppimisen analytiikka Omistaja Koulutusteknologia 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
retaildesignblog.net/2013/02/01/microsoft-offices-by-oa-redmond-washington/ 27.12.2018
Oulun seudun ammattikorkeakoulu design.cmu.edu/content/facilities 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Perusrahoitus pienenee 20 % – kaikki ammattikorkeakoulut jatkanevat. Jos lisää leikkauksia, koulutuksen laatu säilyy vähentämällä ammattikorkeakoulujen hallintoa ja tukipalveluja -> korkeakoulujen hallinnon ja palvelujen yhdistäminen. Suunnitelma B: strategiaa tukeva ulkopuolinen lisärahoitus! 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tarvitaan ’liiketoimintamalli’ keskittyminen ydintoimintaan (oppiminen) ei kaikkien yhteiskunnan/elinkeinoelämän ongelmien ratkaisemiseen -> asiakas (= opiskelija) keskiöön strateginen ajattelu ja profiloituminen -> rönsyjen karsiminen elinkeinoelämän osallistuminen (mm. hanketoiminta, maksullinen palvelutoiminta, investoinnit) maksullinen koulutus / koulutusvienti ? 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/suomalaisyhtiot-hylkasivat-saudien-suurhankkeen 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Onko ammattikorkeakouluissa ja ylläpitäjillä riittävä osaaminen/valmius/rohkeus muutoksen tekemiseen ja elinvoimaisena säilymiseen 2020-luvulle? 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu 27.12.2018 Oulun seudun ammattikorkeakoulu