Talvirenkaiden kunnon kehittyminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.
Advertisements

Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja KMT puhelinhaastattelussa.
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Toimintaympäristö Muuttoliike Leena Salminen.
Martti Kivioja Työmarkkinatutkimus 2014 Yrittäjyyskatsaus.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
FORUM Rengasfoorumi 2011 Jarmo Nuora JOHDATUS TALVIKAUDEN RENGASTURVALLISUUTEEN Jarmo Nuora, puheenjohtaja Autonrengasliitto ry Rengasfoorumi.
RADIOTOIMITTAJA.
Yhteistoimintalaki Laki yhteistoiminnasta yrityksissä 2007/334 Aalto-yliopisto Juhani Kauhanen
AINEISTOINA GENTRANS (SUOMI) JA SHARE (14 MUUTA EUROOPAN MAATA) -TUTKIMUKSET ELINA HAAVIO-MANNILA EMERITAPROFESSORI, HELSINGIN YLIOPISTO ASENNOITUMINEN.
Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin.
Opetusteknologia. Kysymykset Voisitko kertoa työstäsi? Kytöharju työskentelee Tampereen yliopiston tietohallinnossa. Onko työsi mielestäsi mielenkiintoista?
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Suomalaisten Energia-asenteet 2016
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Valtuustotyön arviointi
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Päivähoitoikäiset (10kk–6v) ikäryhmittäin
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Y56 Epäsymmetrinen informaatio
Mikä ihmeen oppisopimus?
Rasvattoman maidon juominen: koulutusryhmien väliset erot Kainuussa
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
FINSKÝ INTENSIVNÍ  Titta Hänninen.
Liiketoimintasuunnitelma
Kpl 7.
Ilo irti työmatkasta! VINKKEJÄ TYÖNANTAJALLE
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Pasi Kurttila Markku Lang.
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Alkoholista asiallista kpl.24
mikä tekee ihmisestä ihmisen?
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Merkityksellisyys (työ)elämässä
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Elintavat, terveyskäyttäytyminen
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
SÄÄNTÖUUDISTUKSEN TOTEUTUMINEN
Sananmuodostustestien ominaisuudet
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne Asiakastyytyväisyys
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Kuntoutuksen kuumat perunat
Itsenäisten osuuskauppojen yhtiö
Raskaan liikenteen käyttäjäkokemukset valtatiellä 9
Jääkiekon laatupäivät
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 11
Lukutaito ja syrjäytyminen
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 1
Haun arvostelu.
Kysely Varsinais-Suomen maakunnan verkkopalveluista Maria Nykyri /muutosorganisaation viestintäyksikkö Elokuu 2018.
Viestinnän työkalupakki
Mikä Paltamo-mallissa kannustaa – ja mikä ei?
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
KOHEESIOPOLITIIKKA ETUJA KANSALAISILLE
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Mielipiteet lasten digitaalisesta pelaamisesta
Kentän uudet nettisivut Kentän
Luonnontiedeaiheinen projekti
Kirjamessupäivystäjien perehdytys
Esityksen transkriptio:

Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010 Mikko Malmivuo/ Innomikko Oy Juha Luoma/ VTT Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010

tutkimus Selvityksessä tutkittiin 1508:n henkilö- ja pakettiauton talvirenkaiden tyyppi, urasyvyys, nastakunto ja pyörimissuunta talvella 2009-2010 Kuljettajilta kysyttiin arviota omien renkaiden kunnosta, sopivasta talvirenkaiden käyttöajasta ja nastarenkaiden käytön rajoittamisesta tietyillä alueilla Tuloksia verrattiin vastaavaan talvella 2000-2001 tehtyyn tutkimukseen

TALVIRENGASMITTAUKSET Tuloksia TALVIRENGASMITTAUKSET

Nastattomien talvirenkaiden osuuden kehitys suuralueittain 2001-2010

NASTATTOMIEN RENKAIDEN KÄYTÖN OSUUS 1993-2010 Huomioitavaa: 1993 pakettiautoihin luettiin myös matkailuautot

URASYVYYSLUOKKIEN OSUUDET IKÄRYHMITTÄIN 2001-2010 VE01 = vasen eturengas talvella 2001 VE10 = vasen eturengas talvella 2010 Kaikki10 = Kaikkien renkaiden keskiarvo talvella 2010 Huonoin10 = Huonoin rengas talvella 2010

Talvirenkaista päättävät ikäryhmittäin 2010 Vastaus kysymykseen ”Jos tähän autoon pitäisi hankkia uudet talvirenkaat, kuka siitä päättäisi?”

Urasyvyyden jakauma 1993-2010 Huomioitavaa: Talvella 2001 jaottelu oli hyvän osalta 5,5 - 8,0 mm ja Huonon osalta 3,0 – 5,5 mm. Kuvaan on piirretty katkoviivoitetulla alueella se osa, mikä arvioiden mukaan tulisi talven 2001 aineistosta leikata ”Huonosta” ja siirtää ”Hyvään”, jotta kaikki talvet olisivat vertailukelpoisia

Etu- ja taka-akselin keskimääräisen urasyvyyden ero 2010

KULJETTAJIEN HAASTATTELUT Tuloksia KULJETTAJIEN HAASTATTELUT

KULJETTAJIEN ARVIOT TALVIRENKAIDENSA KUNNOSTA 2001 JA 2010

Kuljettajien näkemys talvirenkaiden käyttöajoista 2010 Kysymykset: Suomessa talvirenkaita pitää käyttää 1.12.-28.2. Onko ajanjakso mielestänne sopivan mittainen? Suomessa talvirenkaita saa käyttää 1.11. – pääsiäisen jälkeinen maanantai. Onko ajanjakso mielestänne sopivan mittainen? Kummassakin kysymyksessä vastausvaihtoehdot: Sopiva- alku aiemmin – alku myöhemmin – loppu aiemmin – loppu myöhemmin

Kuljettajien näkemys nastarenkaiden käytön rajoittamisesta 2010 Kysymys: Nastarenkaat irrottavat päällysteestä hengitysteitä ärsyttäviä ainesosia. Tulisiko mielestänne nastarenkaiden käyttöä rajoittaa esim. perimällä tietyillä alueilla nastarenkaiden käytöstä lisämaksuja tai kieltämällä kokonaan nastarenkaiden käyttö tietyillä alueilla? Jopa 41 haastateltua totesi, ettei osaa ottaa asiaan lainkaan kantaa.

Keskeisimmät johtopäätökset Talvirenkaiden kunto on parantunut selvästi talvesta 2001, mutta edelleen lähes joka kymmenennessä autossa löytyy vähintään yksi urasyvyydeltään alle 5,5 mm:n talvirengas, jota voi pitää vaihtokuntoisena. Talvirenkaiden kunnon merkitystä on edelleen syytä korostaa tiedotuksessa. Riippumatta siitä, oliko etu- ja taka-akselin renkaiden välillä suurta kuntoeroa, urasyvyydeltään huonoimmat renkaat esiintyivät yhtä usein niin etu-kuin taka-akselilla. Ohjeiden mukaan kunnoltaan parempien tulisi olla taka-akselilla. Mikäli ohjeen noudattamista pidetään tärkeänä, myös tätä seikkaa olisi syytä korostaa tiedotuksessa. Nuorten kuljettajien renkaat ovat edelleen huonoimmassa kunnossa.