PALVELUOHJAUS Keski-Suomen SOTE 2020 Anu Pihl

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Advertisements

Pyhtään kuntastrategia Khall.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Finanssiala muutosvaiheessa Globali- saatio Toimiala- liukumat Digitalisoi- tuminen Muut toimijat Asiakas- käyttäy- tymisen muutos Uudet toimijat Muutokset.
Ajattelun taito 1) Taitokäsitys 2) Suunnistustaito – oma oivallus 3) Keskustelu; ajattelun taito ja kehittäminen eri lajeissa Pekka Nikulainen
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
PALVELUTARJOTIN – MARKKINAPAIKKA. 1. PALVELUNTUOTTAJA - Markkinointi on edullista yhteisen palvelutarjottimen avulla -Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon.
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
ERITYISLAPSEN ÄITI,SOSIONOMIOPISKELIJA
TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN RISTIJÄRVEN KUNNASSA
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
1. Strategiasta toiminnan kehittämiseen ja arvioimiseen
1. Blogin pitäminen ja hallinta
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
Pohjoisen diakonian haasteet
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Monialainen yhteispalvelu
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä Saana Savela
Kokemuksia etävalmennuksesta
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Suuhygienisti (AMK), 210 op
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
IT-arkkitehtuuri Liiketoiminta määrää tietotekniikan tavoitteet ja toimintatavat. Halutaan kustannushyötyjä kilpailuhyötyjä tehokkuushyötyjä.
Sosiaalialan työorientaatiot ja työtavat
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
PALVELUOHJAUS STM työkokous Keski-Suomen SOTE 2020 – hanke
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
OmaTori ydinkeskustassa torin laidalla, osana muuta palvelukorttelia…
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Kuntakokeilu Hyvinvoinnin integroitu toimintamalli
Intensiivisen työhönvalmennuksen prosessi
Psykiatrian sosiaalityö VERKOSTOA KUTOMASSA
Kuljetuksesta liikkumiseen
Henkilökohtainen budjetointi
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Mitä osaamista henkilöstöllä jo on
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
SOSIONOMI 210 OP Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia, ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaalipalveluja. Hän osaa ohjata.
palvelutarpeen arvioinnin toimintakuvaus
Esityksen nimi / Tekijä
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
HENKILÖKOHTAINEN BUDJETOINTI Vammaisten päiväaikaisessa toiminnassa
Työhönvalmennuksen prosessi
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
RANKU 3 -hanke Ravinneneutraali toiminta kunnan käytännöksi
Kotikuntoutus liikunta- ja toimintakyvyn tukena
RAI Espoossa
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

PALVELUOHJAUS Keski-Suomen SOTE 2020 Anu Pihl

TILANNEKUVA Palveluohjauksen näkökulmasta Anu Pihl 3.6.2015

Palveluissa ohjautuminen Palveluohjaus 80 - 90% 10%-20% PALVELUN TARVE Tiedon hankinta itsepalveluna Palveluihin ohjaus/ palveluneuvonta Palveluissa ohjautuminen palveluohjaus Neuvonta/ ohjaus Palveluohjaus työotteena Yksilökohtainen palveluohjaus Yleinen palveluohjaus Voimavarakeskeinen palveluohjaus Intensiivinen palveluohjaus Self Management Care management Case Management Rutiinipalvelu Standardipalvelu Asiakaskohtainen palvelu Itsenäisesti asioiva Pienellä tuella toimentuleva Erityistä tukea tarvitseva Vaivaton pikapalvelu Joustava yhtenäispalvelu Kohdennettu erikoispalvelu Käyttäjäsuhde Asiointisuhde Yksilöllinen suhde Kohdeasiakas Kuluttaja-asiakas Palveluasiakas Omatoimimatkailija Pakettimatkalaiset Yksilöllisesti räätälöidyt matkat EHKÄISEVÄT PALVELUT HOITAVAT PALVELUT KORJAAVAT PALVELUT KUNTOUTTAVAT PALVELUT Anu Pihl 3.6.2015

”Asiakasvastaava” ”Palveluohjaus” ja Yhteensovittaminen 26.12.2018 Dia muokattu NHG:n case Oulusta ”Asiakasvastaava” ”Palveluohjaus” ja Yhteensovittaminen 26.12.2018

ASIAKKAAN PALVELUTARPEEN TUNNISTAMINEN (Asiakassegmentointi) Palveluohjauksen näkökulmasta Anu Pihl 3.6.2015

Palveluissa ohjautuminen Sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteiset asiakkaat PALVELUOHJAUS Palveluohjaus työotteena Voimavarakeskeinen palveluohjaus Care Management Standardipalvelu Pienellä tuella toimeentuleva Asiointisuhde Pakettipatkalaiset 10% Palveluihin ohjaus/ palveluneuvonta Asiakkaan Arjessa Pärjääminen Terveydenhuollon asiakkaat (ei sosiaalipalveluissa) ASIAKASVASTAAVA Neuvonta/ ohjaus Self Management Rutiinipalvelu Itseäisesti asioiva Vaivaton pikapalvelu Käyttäjäsuhde Omatoimimatkailija Dia muokattu Kurkiauran aineistosta/ Alkuperäinen Koivuniemi & Simonen 2011 Anu Pihl 3.6.2015

PALVELUTARPEENARVIOINTI Pieni Pieni Vaikea Asiakkaan kyky hoitaa asia Asiakkaan halu hoitaa asia Asian hoitaminen PALVELUTARPEENARVIOINTI Asiakkaan palvelutarve Asiakkaan palvelutarve Suuri Suuri Helppo Yksin-kertainen Moni-mutkainen Vähäinen Runsas Dia muokattu Kurkiauran aineistosta/ Alkuperäinen Koivuniemi & Simonen 2011 Harva Asiakkaan käyntimäärät Tiheä Anu Pihl 3.6.2015

Lean Palveluohjaus 改善 Just in time - Jidoka Virtaus Ihmisten kunnioittaminen Jatkuva parantaminen 改善 Jidoka Kunnioitus Kunnioita muita Yritä ymmärtää muita Ota vastuuta Tee parhaasi lisätäksesi luottamusta Tiimityö Henkilökohtainen ja ammatillinen kasvu Jaa mahdollisuuksia kehittyä Maksimoi tiimin ja yksiön suoritus Haasteet Pitkällä tähtäimellä kohdataan haasteet rohkeasti ja luovasti Kaizen Jatkuva parantaminen VIRHEET KUNNIAAN! Genchi Genbutsu Mene kentälle selvittämään faktat tehdäksesi parhaat päätökset ja luo rakenna luottamusta Anu Pihl 3.6.2015

palveluohjaus LEAN YLEINEN PALVELUOHJAUS – MALLINNUKSEN ALKU 80 - 90% 10%-20% Palveluihin ohjaus/ palveluneuvonta Palveluissa ohjautuminen palveluohjaus LEAN PALVELU- NEUVONTA Palvelutarpeenarvointi: voimavarat, arviot kotona/ lähellä asiakasta Suunnitelman tarkastaminen Asiakkuuden hallinta järjestelmä Ei tarvita lähetettä Asiakasvastaavat Suunnitelma/t Palveluohjaus ContactCenter, Monikanavainenneuvontakeskus Yhtenäiset mittarit ja kriteerit Kohtaaminen ja havainnointi Päätökset Keskitetty, Yleinen Lähipalvelut, henkilökohtainen Anu Pihl 26.12.2018

Huomaattehan myös, että 26.12.2018

26.12.2018

… Ja kyllä se kesäkin sieltä tulee ennen Sotemberia! KIITOS! anu.pihl@jkl.fi 26.12.2018