Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuntakokeilu Hyvinvoinnin integroitu toimintamalli

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuntakokeilu Hyvinvoinnin integroitu toimintamalli"— Esityksen transkriptio:

1 Kuntakokeilu Hyvinvoinnin integroitu toimintamalli
Riitta Hakoma

2 Hyvinvoinnin integroitu toimintamalli
Tavoite: Asiakkaan erilaisten palvelutarpeiden, palvelutarpeen arvioinnin ja palveluiden yhteensovittaminen Lapsia, nuoria ja aikuisia koskevien palvelu-, hoito- ja kuntoutussuunnitelmien yhteensovittaminen ja käyttöönotto silloin kun se on asiakkaan palvelujen kokonaisuuden kannalta perusteltu. Kirjataan palvelukokonaisuuden kannalta tarpeelliset tiedot Prosessiohjauksen ohjelman hyödyntäminen (Serena Business Manager; kuljetus, palvelutarpeen arviointi, SAS) Palveluneuvonnan, -ohjauksen ja palvelutarpeen arviointiprosessin uudistetun toimintamallin käyttöönotto ja levittäminen. Etunimi Sukunimi

3 Kohderyhmät Varhaiskasvatus, esi- ja perusopetus, ammatillinen opetus – suunnitelmat soveltuvin osin yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon suunnitelmien kanssa Työvoimahallinnon ja työvoiman palvelukeskuksen ja yhteiskunnallisen osallisuuden palvelut – aktivointi- ja kuntoutussuunnitelmat, Kannatellen hanke (osallisuutta tukeva) Vammaiset ja ikäihmiset ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

4 Yhteisen suunnitelman rakentaminen
Erilaisten suunnitelmien kartoittaminen Ammattilaisten näkökulmasta kirjattuja Avoin tapa kirjata Paljon yhteisiä sisältöjä Suunnitelmien löytäminen haastavaa Suunnitelmia ei kansalaisen näkyvillä Painopiste erityisen tuen ja oppimisen tarpeessa olevat lapset ja nuoret, vammaiset ja ikääntyneet henkilöt Moniammattillisen yhteistyön merkitys/yhteinen ”näky” ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

5 Sote - asiakkuus ohjelma
Tarkoituksena koota suunnitelman lisäksi muitakin kansalaisen tietoja ammattilaisten käyttöön Sosiaali- ja terveysEffican määritellyt sisällöt yhdessä paikassa Nopeasti havaittavissa, jos asiakkaalla on jo olemassa oleva hoitosuhde ja käynnissä oleva prosessi Voidaan ohjata omalle ammattilaiselle Ei tehdä päällekkäisiä asioita ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

6 Mitä tehtiin Asiakastietojen keräämistä jo ensimmäisessä asiakaskontaktissa Asiakkaan tavoite kirjattiin ohjelmaan ensimmäisenä Asiakas kutsuttiin tarvittaessa uudelleen palveluohjaajalle Laadittiin kevyt suunnitelma asioista, joita kokeillaan kotona pärjäämisen tueksi (pieniä asioita, 3.sektorin huomioiminen, omaisten tukeminen) Kehitettiin sote -asiakkuus prosessinohjausjärjestelmä: kokoaa tietoja potilas- ja asiakasrekisteristä/näkyvät yli ammattirajojen mahdollistaa toimintakykytietojen sekä suunnitelman rungon keräämistä jo ensimmäisessä palveluohjausvaiheessa ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

7 Mitä opittiin Kuntakokeilupilotin myötä vastuuta lisää palveluohjauksen ammattilaisille Ei enää ohjata suoraan eteenpäin Otetaan vastaan tarvittaessa useamman kerran Tehdään suunnitelma myös palveluohjaukselle Näkökulman muuttaminen tarpeen Motivoiva työote Olemassa olevaa toimintakykyä tukeva ohjaus ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

8 Mitä opittiin Suunnitelmien rakenteistaminen tarpeen
Tietojen löytäminen helpommaksi Muokkaa kirjaamista Tietojen siirryttävä suoraan järjestelmien välillä Lait määrittelevät tiedon kirjaamista Kirjataan olennaiset asiat ja annetaan tieto asiakkaallekin ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

9 Mitä opittiin Usein perusteellisempi tiedonkeruu ja jatkon suunnittelu jo palveluohjauksen alkuvaiheessa vähentää tarvetta laajaan palvelutarpeen arviointiin. Varsinainen suunnitelmien yhdistäminen haastavaa, koska eri suunnitelmat on kirjattu eri tavoin (rakenteinen kirjaaminen, proosateksti). ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

10 Mitä juurtui ja mitä kannattaa jatkaa
Syvempää ensivaiheen palveluohjausmallia jatketaan. Mallin avulla jokaisesta käynnistä jää tietoa ja jokaisella käynnillä on tavoite. Sote -asiakkuusohjelman sisällön hyödyntämistä jatketaan laajentamalla sitä terveys- ja hyvinvointiasemille. ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

11 Mitä vaikutuksia kokeilulla oli asiakkaisiin
Toimintamallissa asiakkaan osallisuus lisääntyy ja vastuu omasta hyvinvoinnista korostuu enemmän. Olemassa olevan toimintakyvyn korostaminen lisää positiivista näkökulmaa palveluohjaukseen. ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

12 Missä onnistuttiin 1. Asiakkaan tavoite kirjataan hänen omin sanoin ilmaistuna 2. Löydetään olemassa olevaa toimintakykyä 3. Jokainen käynti on asiakkaalle arvoa tuottavaa 4. Sote -asiakkuusohjelman sisällöt auttavat eri ammattiryhmiä näkemään asiakkaan kokonaisuuden nopeasti. ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

13 Toimintaperiaatteet/perhepalvelut
Palveluun pääsee silloin, kun on motivoitunut saamaan apua: tartutaan oikeaan hetkeen Yksi ovi, josta apua järjestetään; asiakkaan ei tarvitse ottaa yhteyttä moneen paikkaan, ”väärää ovea” palveluun ei ole Yksi puhelinnumero Kokee olevansa tervetullut ja huoli kuullaan Yhdessä asiakkaan/potilaan kanssa tehdä jatkosuunnitelma: vaikeakin tilanne voi laueta ammattilaisen näkökulmasta pienellä interventiolla kun perheen/ lapsen/ nuoren oma ajatus kuullaan Varhainen tuki toteutuu parhaiten lähipalveluissa tehtävällä kiinteällä yhteistyöllä; korjaavat palvelut tukevat konsultaatioilla ja varhaisilla arvioilla kehitysympäristöissä, myös hoitoa toteutetaan lähipalveluna

14 Toimintaperiaatteet/perhepalvelut
Tuetaan perheitä siten, että lapsi ja nuori voi elää ikäkautensa mukaista elämää kotonaan, käydä lähikoulua tai päiväkotia Osallisuuden vahvistaminen Tuki ja hoito räätälöidään yhdessä perheen kanssa heidän yksilöllisen tarpeensa mukaan yli toimintayksikkörajojen; tulijan tai lähettäjän ei tarvitse tietää mitä tukea tarvitaan, huoli riittää Verkostotyö (yhteinen työ, mm. varhaiskasvatus, koulut) ja vastuutyöntekijämalli Ei pompottelua: jos kokemus, että ei voi itse auttaa, ei lähetetä muualle, vaan otetaan verkosto mukaan Oikea-aikaisuus Vaikuttavuuden arviointi, näyttöön perustuva toiminta Kasvu- ja kehitysympäristössä tehtävä työ Monikanavainen yhteydenottomahdollisuus (kävely sisään, soitto, sähköinen asiointi) Tavoitteena lapsen ja perheen kannalta yksi, ymmärrettävä ja ennakoitavissa oleva palvelukokonaisuus

15 KIITOS!

16 Asiakkaan oma tavoite

17 CHESS

18 CHESS

19

20

21 …prosessipohjaisuus näkyy kussakin tapauksessa, tapaukseen nimettävät henkilöt voidaan lainsäädännön mukaisesti kiinnittää tilanteen mukaan…

22

23 Henkilön hakeminen ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

24 Haetun asiakkaan etusivu
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

25 ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

26 Toimintakyky ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

27 Suunnitelma ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

28 Tulostusnäkymä ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI


Lataa ppt "Kuntakokeilu Hyvinvoinnin integroitu toimintamalli"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google