Anna Alftan Heikki Hannula

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Future Learning Environment
Advertisements

Moniammatillinen klinikkaopetus
Virtuaaliammattikorkeakoulu OPPIMISAIHIOT - ituja oppimiselle
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
VOA-oppimispäiväkirja
”Siellä minä olen heidän keskellään”
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
 Yritystoiminnan peilausta › Liiketoiminta › Työskentely-ympäristö › Sosiaaliset taidot › Tekniset taidot › Ammatilliset taidot › Yritystoiminta punaisena.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Ongelmaperustainen oppiminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
PETS Leppävaaran Laurea Tervetuloa – Välkommen – Welcome Rehtori Pentti Rauhala, Laurea.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Pekka Löppönen Organisaatio kokemuksena-konferenssi.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimis- ja opetusratkaisuja Pori Marjut Anderson ja Pasi Häkkinen.
Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen verkko-oppimisprosessissa Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Sulautuvan opetuksen/oppimisen jatkumo
Esityksen transkriptio:

Anna Alftan Heikki Hannula Pedagogisia malleja   Anna Alftan Heikki Hannula

Pedagogisen suunnittelun lähtökohtia Opetus- menetelmät Pedagogiset mallit Oppimiskäsitykset/teoriat Ihmiskäsitykset

Pedagogiset mallit DIDAKTINEN KOLMIO Opettaja Pedagoginen asiasisältö Henkilösuhde Oppiaines Opiskelija Opiskelu, opettaminen ja didaktinen suhde

Viisi valittua mallia Ongelmalähtöinen oppiminen (PBL) Tutkiva oppiminen DIANA-malli Kehittämispohjainen malli (LbD – Laurea) Kognitiivinen oppipoikamalli Muita malleja löydät esim. wikipediasta

Ongelmaperustainen oppiminen Poikela, E. & Poikela, S. 2005

Tutkiva oppiminen Työskentelyteorian luominen Ongelmien asettaminen Kriittinen arviointi Syventävän tiedon hankkiminen Tarkentuvan ongelman asettaminen Uuden työskentelyteorian luominen Kontekstin luominen Jaettu asiantuntijuus

DIANA-malli DIANA-mallin kulmakivet A B Yhteisen perustan luominen oppimiselle verkossa B Verkossa oppimisen autenttinen eteneminen C Verkossa oppimisen dialogiset toimintatavat D Oppimisen uudelleen suuntaaminen ja osaamisen kehittäminen DIANA-mallin kulmakivet

Kehittämispohjainen oppiminen (LbD) Organisaation strateginen valinta Pragmatistinen oppimiskäsitys -> Tutkimus- ja kehittämistoiminta Painottaa oppimistuloksia Edellyttää opiskelijalta aktiivisuutta

Laurea ammattikorkeakoulu. Kehittämispohjaista oppimista – LbD-opas Laurea ammattikorkeakoulu. Kehittämispohjaista oppimista – LbD-opas. http://www.laurea.fi/fi/tutkimus_ja_kehitys/julkaisut/Erilliset_julkaisut/Documents/LbD_opas_08072011_FI_lowres.pdf (Viitattu 19.11.2014)

Kognitiivinen oppipoikamalli Mallintaminen Valmentaminen Scaffolding, älykkään toiminnan tikapuiden rakentaminen Artikulointi Reflektointi Tutkiminen (Collins, A., Brown, J.S. & Newman, S.E. 1989)

Lähteet Aarnio, H. 2006. Oppijalähtöisyyttä ja yhteisöllisyyttä tietoverkkoja ja verkostoja hyödyntävään oppimiseen. Tutkimustuloksia DIANA-klinikalta. Hämeen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopiston Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus. Collins, A., Brown, J.S. & Newman, S.E. 1989. Cognitive apprenticeship: teaching the crafts of reading, writing and mathematics. Teoksessa Resnick, L.B. Knowing, Learning and Instruction. Erlbaum. New Jersey. Hillsdale. Laurea ammattikorkeakoulu. Kehittämispohjaista oppimista – LbD-opas. http://www.laurea.fi/fi/tutkimus_ja_kehitys/julkaisut/Erilliset_julkaisut/Documents/LbD_opas_08072011_FI_lowres.pdf (Viitattu 19.11.2014) Poikela, E. & Poikela, S. 2005. Ongelmaperustainen opetussuunnitelma – teoria, kehittäminen ja suunnittelu. Teoksessa Poikela, E & Poikela, S. (toim.) 2005. Ongelmista oppimisen iloa – ongelmaperustaisen pedagogiikan kokeiluja ja kehittämistä. Tampere University Press, 27 - 52.