Anna Alftan Heikki Hannula Pedagogisia malleja Anna Alftan Heikki Hannula
Pedagogisen suunnittelun lähtökohtia Opetus- menetelmät Pedagogiset mallit Oppimiskäsitykset/teoriat Ihmiskäsitykset
Pedagogiset mallit DIDAKTINEN KOLMIO Opettaja Pedagoginen asiasisältö Henkilösuhde Oppiaines Opiskelija Opiskelu, opettaminen ja didaktinen suhde
Viisi valittua mallia Ongelmalähtöinen oppiminen (PBL) Tutkiva oppiminen DIANA-malli Kehittämispohjainen malli (LbD – Laurea) Kognitiivinen oppipoikamalli Muita malleja löydät esim. wikipediasta
Ongelmaperustainen oppiminen Poikela, E. & Poikela, S. 2005
Tutkiva oppiminen Työskentelyteorian luominen Ongelmien asettaminen Kriittinen arviointi Syventävän tiedon hankkiminen Tarkentuvan ongelman asettaminen Uuden työskentelyteorian luominen Kontekstin luominen Jaettu asiantuntijuus
DIANA-malli DIANA-mallin kulmakivet A B Yhteisen perustan luominen oppimiselle verkossa B Verkossa oppimisen autenttinen eteneminen C Verkossa oppimisen dialogiset toimintatavat D Oppimisen uudelleen suuntaaminen ja osaamisen kehittäminen DIANA-mallin kulmakivet
Kehittämispohjainen oppiminen (LbD) Organisaation strateginen valinta Pragmatistinen oppimiskäsitys -> Tutkimus- ja kehittämistoiminta Painottaa oppimistuloksia Edellyttää opiskelijalta aktiivisuutta
Laurea ammattikorkeakoulu. Kehittämispohjaista oppimista – LbD-opas Laurea ammattikorkeakoulu. Kehittämispohjaista oppimista – LbD-opas. http://www.laurea.fi/fi/tutkimus_ja_kehitys/julkaisut/Erilliset_julkaisut/Documents/LbD_opas_08072011_FI_lowres.pdf (Viitattu 19.11.2014)
Kognitiivinen oppipoikamalli Mallintaminen Valmentaminen Scaffolding, älykkään toiminnan tikapuiden rakentaminen Artikulointi Reflektointi Tutkiminen (Collins, A., Brown, J.S. & Newman, S.E. 1989)
Lähteet Aarnio, H. 2006. Oppijalähtöisyyttä ja yhteisöllisyyttä tietoverkkoja ja verkostoja hyödyntävään oppimiseen. Tutkimustuloksia DIANA-klinikalta. Hämeen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopiston Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus. Collins, A., Brown, J.S. & Newman, S.E. 1989. Cognitive apprenticeship: teaching the crafts of reading, writing and mathematics. Teoksessa Resnick, L.B. Knowing, Learning and Instruction. Erlbaum. New Jersey. Hillsdale. Laurea ammattikorkeakoulu. Kehittämispohjaista oppimista – LbD-opas. http://www.laurea.fi/fi/tutkimus_ja_kehitys/julkaisut/Erilliset_julkaisut/Documents/LbD_opas_08072011_FI_lowres.pdf (Viitattu 19.11.2014) Poikela, E. & Poikela, S. 2005. Ongelmaperustainen opetussuunnitelma – teoria, kehittäminen ja suunnittelu. Teoksessa Poikela, E & Poikela, S. (toim.) 2005. Ongelmista oppimisen iloa – ongelmaperustaisen pedagogiikan kokeiluja ja kehittämistä. Tampere University Press, 27 - 52.