SULAUTUVASTA OPPIMISESTA NÄKYMÄTTÖMÄÄN OPPIMISEEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Advertisements

Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Mikä on Peppi projekti ja miten se etenee?
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Sulautuvan oppimisen tuen organisointi Kulttuuri ja luova-ala -klusterissa Kulttuuri ja luova ala Sulautuvan oppimisen seminaari Timo Raatikainen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Peppi-projekti (SOA Metropolia) Ammattikorkeakoulujen opetuksen suunnittelun viitearkkitehtuurin käytännön esimerkki.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Mikä oppimisessa sulautuu? - Toimintaympäristön muutoksen vaikutuksia oppimiseen ja oppimisen ympäristöihin Terhi-Maija Itkonen-Isakov.
Tuubi-portaalin koulutus
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Mikä oppimisessa sulautuu? - Toimintaympäristön muutosten vaikutus oppimiseen Terhi-Maija Itkonen-Isakov.
Ops seminaari Askola.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Synergiaryhmä Pekka Linna, CSC.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
KAIKUJA KAIVOKSELTA KOULUTUKSEEN TULEVAISUUDEN OSAAJAT MITÄ OPISKELIJALTA VAADITAAN.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Vanhempainilta
Osana sivistysteknologiaa
e-Norssi 5 v -juhlaseminaari
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Oppiminen.
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Anna Alftan Heikki Hannula
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hanke
tulevaisuuden työelämätaidot
Esityksen transkriptio:

SULAUTUVASTA OPPIMISESTA NÄKYMÄTTÖMÄÄN OPPIMISEEN Sulautuvan oppimisen seminaari SOSe2011 25.12.2018 Terhi-Maija Itkonen-Isakov, Metropolia Ammattikorkeakoulu

Terhi-Maija Itkonen-Isakov, Metropolia Ammattikorkeakoulu Avoimuuden strategia Avoimuuden strategia mahdollistaa oppimateriaalien käytön opettajille ja opiskelijoille ja antaa mahdollisuuden ylläpitää elinikäistä oppimista. 25.12.2018 Terhi-Maija Itkonen-Isakov, Metropolia Ammattikorkeakoulu

Avoimet oppimateriaalit Koulutuksen resurssien ja materiaalien avaaminen johtaa kouluoppimisen, arkioppimisen ja epävirallisen oppimisen rajojen hämärtymiseen. Sulautuva oppiminen 25.12.2018 Terhi-Maija Itkonen-Isakov, Metropolia Ammattikorkeakoulu

Sulautuva oppiminen ja oppimisen lajit Kouluoppiminen Sulautuva oppiminen Arkioppiminen Epävirallinen oppiminen Itkonen-Isakov, 2009 25.12.2018 Terhi-Maija Itkonen-Isakov, Metropolia Ammattikorkeakoulu

Oppimisen nelikenttä YHTEISÖN ASETTAMAT TAVOITTEET ARKIOPPIMINEN (INFORMAL) KOULUOPPIMINEN (FORMAL) NÄKYMÄTÖN OPPIMINEN (INVISIBLE) EPÄVIRALLINEN OPPIMINEN (NONFORMAL) OPPIMINEN TIETOISEN OPISKELUN TULOKSENA OPPIMINEN ILMAN TIETOISTA OPISKELUA OPPIJAN SISÄISET TAVOITTEET Tero Toivasen, 2011 kuviota soveltaen 25.12.2018 Terhi-Maija Itkonen-Isakov, Metropolia Ammattikorkeakoulu

Terhi-Maija Itkonen-Isakov, Metropolia Ammattikorkeakoulu Invisible learning John Moravec, 2011 25.12.2018 Terhi-Maija Itkonen-Isakov, Metropolia Ammattikorkeakoulu

www.metropolia.fi terhi-maija.itkonen-isakov@metropolia.fi