ATOMI-hankkeen karkea tiekartta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Matkustusstrategia – miten tästä eteenpäin
Advertisements

PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
© Logica All rights reserved Sosiaalialan tietoteknologian käytön edistäminen Pohjois-Karjalassa - maakunnan ja Logican välisessä yhteistyössä Pirjo.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Projektisalkun hallinta
Kehittämishankkeiden tuotosten hyödyntäminen valtakunnallisesti
tehokkaampi tapa toimia!
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittämishanke KaaSu Palvelun tuottaja kehittämässä palveluprosessin seurantaa Kaakkois-Suomen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Kunta- ja palvelurakennemuutoksen ICT-tuen ohjeistus
Esitutkimus (tarvekartoitus)
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Kulttuuripalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö Laadukkaiden ja korkeatasoisten tapahtumien ja näyttelyiden tuottaminen.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
Asiakaspalvelu 2014 Asiakaspalvelujärjestelmä (Tiivistetty kuvaus)
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Toimittajanäkökulma XDW-tietomalliin Olli Nokso-Koivisto –
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
HAVI Hallitusohjelman toimeenpano aluehallintovirastoissa Selvityshanke 9/2015-1/2016 Sidosryhmäyhteistyöhankkeessa
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Kansallinen palveluväylä Hankejohtaja Pauli Kartano Valtiovarainministeriö.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Eps2 / arkistolaitos
ePS2 Asianhallinnan kehittäminen
Lomake.fin kehittäminen Projektin 293 loppuraportti
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
Toimintasuunnitelma Iskukykyinen ELY
JHKA Toimialojen ja yhteisten palvelujen tilannekatsaus
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Sähköisten viranomaisaineistojen arkistoinnin ja säilytyksen palvelukokonaisuus Työsuunnitelma
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
ATOMI-hankkeen tiekartta
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Asiakkuuksien hallinta
Strategian toimeenpanon tvk Hannu Hämäläinen
ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Luovan toimintamalli-, asiakaspalvelu- ja arkkitehtuurityö
Verkkoprojektit Hankeryhmä toimii verkkopalveluprojektien ohjausryhmänä. Projekteille on nimetty projektiryhmät. Verkkoprojektit toteutetaan viestinnän.
Asiointipalveluiden laatu
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Asiointipalveluiden laatu
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

ATOMI-hankkeen karkea tiekartta Asiakkuudet, palvelukanavat ja palvelumuotoilu Palvelujen ja toiminnan digitalisointi Tieto johtamisen ja kehittämisen tueksi Uudistetaan aluehallinnon toimintatapoja Asiakas saa asiointitarpeitaan vastaavat tehokkaasti tuotetut palvelut hänelle parhaiten sopivan kanavan kautta Asiakkuus-strategian vahvistaminen AVI-palvelut ja palvelukanavat tavoitetilassa Palvelutuotannon organisointi Linjaukset palvelujen sähköistämiseksi ja priorisointi Yhteiset toimintamallit ja prosessit Uudet innovatiiviset sähköiset palvelut Tehokkaasti ja digitalisesti toimiva aluehallintovirasto Ensimmäiset toteutukset Toisen vaiheen sähköiset palvelut Kolmannen vaiheen sähköiset palvelut Suunnitelma tieto-johtamisen kehittämisestä Asiakastiedon hallintamalli Tietojohtamisen jatkokehittäminen Johtaminen ja kehittäminen perustuvat ajantasaiseen laadukkaasti tuotettuun tietoon HAVI –selvitys- hankkeen tuotokset ja jatkotoimenpiteet Asiakas saa sujuvat palvelut Vahva viestintä ja muutosjohtaminen 2015 2016 2017 2018 2019 [Tekijän nimi ja osasto] 25.12.2018

Askeleet AVIen asiakaslähtöiselle toiminnan kehittämiselle (luonnos, ylätaso) Vaihe 3: Toteutuksen laajennus Ratkaisujen laajentaminen kustannus-hyötyarvioiden pohjalta niihin toimintoihin, joissa se voidaan vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden pohjalta perustella Käyttöönotot, yhteiset toimintamallit ja uudet sähköiset palvelut, osaamisen kehittäminen Vaihe 2: Pilotointi ja suunnan tarkistaminen Eteneminen kehittämissuunnitelman mukaan Ensimmäisten pilottiratkaisujen käynnistäminen Saadut kokemukset ja etenemissuunnitelman tarkistaminen Jatkokehittämisen suunnitelma Vaihe 1: Suunnittelu ja kehittämislinjaukset Tavoitetilan kuvaaminen ja tarkentaminen Kehittämissuunnitelman laadinta osana kokonaisuutta HAVI-selvityshankkeen ehdotukset osaksi kehittämissuunnitelmaa ja linjausten vahvistaminen Resurssitarpeiden kuvaaminen ja hankintasuunnitelma Viestintä, päätökset ja resursointi 2015 2016 2017 2018 2019

ATOMI-hanke (toteutus 2016) Suunnittelu Jatkokehittäminen Liittyvät hankkeet/projektit ATOMI-hanke (toteutus 2016) Hankkeen hankesuunnitelman (ml. riskianalyysi) ja tiekartan tarkentaminen Kokonaiskustannusarvio ja tuottavuushyötyanalyysi Tehtävien priorisointi vuodelle 2016 (hankesalkku, tulossopimus ja tavoitteet) ja rahoitusesitys Konsulttikilpailutus HAVI-selvityshankkeen tuotokset käytössä  jatkokehittäminen osana ATOMIa Jatkokehittämisen (käynnistettävät projektit) tehtävät vuodelle 2017 Tavoitteiden toteutumisen arviointi Valmis 31.1.2016 valmis 31.3.2016 Valmis 31.1.2016 Valmis 29.2.2016 Valmis 31.1.2016 Arviointi valmis 30.6.2016 Valmis 30.9.2016 Valmis 30.11.2016 Q1/2016 Q2/2016 Q3/2016 Q4/2016 Q1/2017 [Tekijän nimi ja osasto] 25.12.2018

A. Asiakkuudet, palvelukanavat ja palvelumuotoilu Tehtävät: Vahvistetaan AVIen asiakkaat ja asiakassegmentit asiakkuusstrategian linjausten pohjalta Määritellään AVI-palvelut ja niille sopivat ryhmittely Kehitetään käyttäjälähtöisiä osallistamiskeinoja ja –menetelmiä Toteutetaan asiakaspalautejärjestelmä ja asiakkuuksien hallintamalli Määritellään käytettävät palvelukanavat kartoitetaan asiakaspalvelun vaihtoehdot käyntiasioinnin ja puhelinneuvonnan keskittämiseksi palvelujen keskittäminen yhteisiin asiointipisteisiin tai asiantuntijakanavan tarjoaminen asiointipisteisiin asiakaspalvelukeskukset ja niissä tarjottavat AVI-palvelut verkon kautta tarjottava asiantuntijatuki (esim. verkon kautta tarjottava asiantuntijakanava, jota voidaan hyödyntää niin eri palvelukanavissa).  Lopputuotteet 2016: Asiakkuusstrategian linjaukset on vahvistettu ja toimenpiteet priorisoitu (03/2016) AVI palvelut on määritelty ja ryhmitelty (03/2016) palvelukanavasuunnitelman tavoitetila (03/2016) asiakaspalautejärjestelmä on toteutettu (12/2016) Asiakkaan osallistamisen pilotointi (esim. VäSä jatkoprojektissa) (05/2016) Jatkokehittämissuunnitelma ja priorisoidut toimenpiteet vuodelle 2017 (09/2016). [Tekijän nimi ja osasto] 25.12.2018

A. Asiakkuudet, palvelukanavat ja palvelumuotoilu (tehtävät 2016) Toteutus Suunnittelu Jatkokehittäminen Liittyvät hankkeet/projektit A. Asiakkuudet, palvelukanavat ja palvelumuotoilu (tehtävät 2016) Työsuunnitelma ja tehtävien priorisointi Asiakkuusstrategian linjausten vahvistaminen (asiakkuudet, segmentit) Palvelukanavasuunnitelman tavoitetila Asiakaspalvelun vaihtoehdot (monikanavasuunnitelma) Asiakkaan osallistamiskeinot ja pilotointi Asiakaspalautejärjestelmän suunnittelu ja toteuttaminen Jatkokehittämissuunnitelma ja priorisoidut toimenpiteet vuodelle 2017 valmis 29.2.2016 valmis 31.3.2016 valmis 31.3.2016 valmis 31.3.2016 valmis 31.5.2016 valmis 31.12.2016 Valmis 30.9.2016 Q1/2016 Q2/2016 Q3/2016 Q4/2016 Q1/2017 [Tekijän nimi ja osasto] 25.12.2018

Palvelujen ja toiminnan digitalisointi Tehtävät: Innovatiiviset sähköiset palvelut Uudet tavat palvella asiakasta Uudet tavat/mahdollisuudet palvelun tarjoamiseen ja käyttämiseen; Palveluväylän tarjoamien palvelujen hyödyntäminen Toiminnan digitalisointi Käsittelyprosessien sähköistäminen (yhtenäiset toimintatavat, asiantuntijatyön tehostaminen) Käsittelyn digitalisointi (uudet tehokkaammat tavat asiankäsittelyyn, dokumenttien hallinta, uudet prosessit) Tehokas palvelujohtaminen Palvelujohtamista tulee kehittää vastaamaan AVIen tarpeita yhteistyössä palveluntuottajien kanssa (KEHA/TiVi ja Valtori) Yhteinen kehittäminen, yhteiset ratkaisut, toiminnan kehittämistä tukevat järjestelmät ja sähköinen asiointiympäristö Prosessien hallintamallin kehittäminen (hallinta, omistajuus, mittarit) Lopputuotteet 2016: Sähköisen asioinnin ja -käsittelyn sekä palvelujohtamisen toimintamalli (12/2016) Prosessien hallintamalli (12/2016) Toteutetaan ensimmäisen vaiheen projektit ja hankkeet (asetettujen aikataulujen mukaan) Jatkokehittämissuunnitelma ja priorisoidut toimenpiteet vuodelle 2017 (09/2016). [Tekijän nimi ja osasto] 25.12.2018

B. Palvelujen ja toiminnan digitalisointi Toteutus Suunnittelu Jatkokehittäminen Liittyvät hankkeet/projektit B. Palvelujen ja toiminnan digitalisointi Työsuunnitelma ja tehtävien priorisointi Asiakkaan sähköisen asioinnin yhteinen toimintamalli Sähköisen käsittelyprosessin yhteinen toimintamalli Palvelujohtamisen toimintamallin suunnittelu Prosessien hallintamalli Jatkokehittämissuunnitelma ja priorisoidut toimenpiteet vuodelle 2017 Hankkeet jotka toteuttavat tai mahdollistavat palvelujen ja toiminnan digitalisoinnin valmis 29.2.2016 Valmis 31.12.2016 Valmis 31.12.2016 Valmis 31.12.2016 Valmis 31.12.2016 Valmis 30.9.2016 VäSä sähköinen lomake VäSä käyttöliittymä YSTIS Sähköinen tarkastuspöytäkirja ALKO LUPA jatko TOS Q1/2016 Q2/2016 Q3/2016 Q4/2016 Q1/2017 [Tekijän nimi ja osasto] 25.12.2018

Tieto johtamisen ja kehittämisen tueksi Tehtävät: Asiakastiedon hallinta osaksi tietojohtamista Tunnistetaan asiakastieto ja löydetään uusia tapoja hyödyntää asiakastietoa Miten asiakastieto saadaan toiminnan kehittämisen tueksi? Eri palvelukanavista saatavan tiedon hyödyntäminen? Miten erityyppistä asiakastietoa kerätään ja miten sitä voidaan hyödyntää? Asiakastiedon jalostaminen Laaditaan asiakastiedon hallintamalli osaksi tietojohtamista Toiminnan kustannukset ja tehokkuus Käsittely tehokkuus, prosessimittarit Tiedon käsittelyn kustannukset Toteutettujen toimenpiteiden vaikutus kustannuskehitykseen (mm. osallistuminen hankkeen kustannushyötyanalyysin tekemiseen). Lopputuotteet 2016: Priorisoitu suunnitelma tietojohtamisen kehittämisestä (06/2016) ja sitä toteutetaan tietojohtamisen projektissa (lähtökohtana tiedolla johtamisen kehittämissuunnitelma 2012) Asiakastiedon hallintamalli (06/2016) PATIOn rooli AVIen tietojohtamisessa on selkeytetty ja kehitystyö jatkuu suunnitelman mukaisesti (12/2016) Jatkokehittämissuunnitelma ja priorisoidut toimenpiteet vuodelle 2017 (09/2016). [Tekijän nimi ja osasto] 25.12.2018

C. Tieto johtamisen ja kehittämisen tueksi Toteutus Suunnittelu Jatkokehittäminen Liittyvät hankkeet/projektit C. Tieto johtamisen ja kehittämisen tueksi Työsuunnitelma ja tehtävien priorisointi Asiakastiedon hallintamalli Suunnitelma tietojohtamisen kehittämisestä Osallistuminen kustannus-hyötyanalyysin toteuttaminen PATIOn kehittäminen tukemaan AVIen tietojohtamista Jatkokehittämissuunnitelma ja priorisoidut toimenpiteet vuodelle 2017 valmis 29.2.2016 valmis 30.6.2016 valmis 30.6.2016 valmis 31.3.2016 AVIen tietojohtamisen projekti Valmis 30.9.2016 Q1/2016 Q2/2016 Q3/2016 Q4/2016 Q1/2017 [Tekijän nimi ja osasto] 25.12.2018

D. Uudistetaan aluehallinnon toimintatapoja (esimerkki aikataulu) Toteutus Suunnittelu Jatkokehittäminen Liittyvät hankkeet/projektit D. Uudistetaan aluehallinnon toimintatapoja (esimerkki aikataulu) HAVI-selvityshankkeet tuotokset Jatkotoimenpidesuunnitelma / työsuunnitelma Toimeenpano Muiden osakokonaisuuksien tarpeet toimintatapojen uudistamiselle Arviointi Q4/2015 Q1/2016 Q2/2016 Q3/2016 Q4/2016 Q1/2017 [Tekijän nimi ja osasto] 25.12.2018