Opintopsykologi Katja Hietanen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Advertisements

Univaje.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Voimavaroja arkeen, vuorokausirytmi osana hyvinvointia
Kanda.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
Mihin aivot tarvitsevat unta?
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Vireystilan säätely Ulkoiset tekijät Biologiset tekijät
VAMMAT VEKS Valmennuksen näkökulma
S. 152 – I7e8NrYHE Uni s. 152 – I7e8NrYHE.
CERMI Opetusmateriaali I Projektin arkipäivää © CERMI-projekti
LYHYESTI UNESTA ILARI SAUROJA Yleislääkäri Vastaava lääkäri
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
VIREYS JA UNI.
LUKIOLAISTEN NUKKIMISTOTTUMUKSET MUUTTUNEET 2000-LUVULLA HUONOMPAAN SUUNTAAN
Uni ja terveys Aktiivisesti ammattiin - terveystieto Asta Heino
Mikä vaikuttaa oppimiseen?
Kognitiivinen psykologia tutkii
Uni ja lepo -yleistä Ihminen nukkuu noin 1/3 elämästään.
Toimintaohjeet opelle
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
8. LIIKUNTA EDISTÄÄ TERVEYTTÄ TERVEYSTIETO 7. Pienryhmässä Kirjoittakaa (yksi asia per lappu, niin monta lappua kuin keksitte) Vihreälle lapulle liikunnan.
PELAAJAN KEHITTYMINEN LTV 1. TEHTÄVÄ: Juttele parisi kanssa miten pelaaja kehittyy? Suomen Jääkiekkoliitto / Kalle Väliaho ja Arto Pyykkö.
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
UNI Unen rakenne 1. Vaihe >kevyt, lähes hereillä, 2. vaihe uni syvenee, 3-4. hidasaaltouni, syvä uni, josta siirtymä 2. vaiheen kautta REM-uneen, jossa.
Hurtig TE1 Uni ja lepo. Tehtävä Tee vihkoosi mind-map aiheesta: Unen terveysvaikutukset.
Pysy hyvässä työvireessä TOUKOKUU. ISTOCK Jätteenkuljettajat tuntevat väsymystä työpäivän aikana Näin jäteautonkuljettajat vastasivat kyselyssä ”Improving.
Uni ja lepo Unenpuute Uni ja työelämä. Ennakkotehtävä opiskelijoille: Lataa puhelimeesi maksuton Sleep as Android -, Sleep Tracker - tai muu vastaava.
Väittämiä PÄIHDEHUOLTO/SANNA KUUSSAARI On jokaisen oma asia käyttääkö päihteitä vai ei  Perheen hyvinvointi  Alkoholin liikakäyttö on työikäisten.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
11. UNI JA LEPO Terveystieto 7.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Oppimaan oppiminen ja ammatillisuuteen kasvu 1.5 ov Mari
Muistisairaudet dementia ja Alzheimer. Miten syntyy ja mitkä tekijät vaikuttavat? Dementian yleisin syy on alzheimerin tauti (yli 50%) tai vaskulaarinen.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Pysy hyvässä työvireessä
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
TE1 Uni ja lepo Hurtig
NUKKUMINEN aivosähkökäyrän (EEG) avulla hahmoteltu unisykli
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Uni, lepo ja rentoutuminen
VIREYSTILA.
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
UNI JA LEPO.
Unissakävely.
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
Ohjeita kirjaesitykseen
6 TIETOISUUDEN MUUNTUVAT TILAT
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppiminen.
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Opintopsykologi Katja Hietanen
Opintopsykologi Katja Hietanen
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Opintopsykologi Katja Hietanen
Opintopsykologi Katja Hietanen
Opintopsykologi Katja Hietanen
Opintopsykologi Katja Hietanen
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
Opintopsykologi Katja Hietanen
Uni ja lepo Unenpuute Uni ja työelämä.
Kaveritaidot.
Esityksen transkriptio:

Opintopsykologi Katja Hietanen Uni ja Oppiminen Opintopsykologi Katja Hietanen

Miksi uni on tärkeä asia opiskelijalle? Aistiärsyketulva ja paine jatkuvaan oppimiseen asettavat suurempia vaatimuksia tänään kuin 20 vuotta sitten Hektisyyden vastapainoksi tarvitsemme enemmän lepoa ja unta, jotta elimistömme elpyisi ja aivot jaksaisivat toimia hyvin Unen määrä on laskenut viimeisen 20 vuoden aikana – Univaje on nykyajan ongelma Opiskelijoiden univaikeudet ovat lisääntymässä

Uni ja oppiminen Uni on tärkeää oppimiselle – väsymys heikentää keskittymiskykyä ja muistia sekä vaikeuttaa uuden oppimista sekä tiedonkäsittelyä Opiskelijat eivät kuitenkaan välttämättä varaa aikaa unelle tarpeeksi

REM-uni ja oppiminen REM-unen aikana nähdään unia Liittyy keskeisesti henkiseen elämään eli muistiin, oppimiseen ja mielenterveyteen Opitut taidot ja tavat jäsentyvät Tapahtumat liittyvät taitomuistiin (opitut taidot, omaksutut tavat ja strategiat) Käydään läpi päivän tapahtumia ja tulevia haasteita sekä tunne-elämään liittyviä asioita REM-unta on suhteellisesti enemmän aamuyöllä

Syvä uni ja oppiminen Aineenvaihduntaan, elpymiseen ja lepoon liittyvä univaihe Aivojen energiavarastot täydentyvät Päivällä opitut asiat painuvat pysyvästi muistiin Opitaan teoreettisia asioita Syvää unta on suhteellisesti enemmän ensimmäisen kolmen tunnin aikana nukahtamisesta Syvää unta voi lisätä liikunnalla ja saunomisella

Nykyajan haasteet Yhteiskunta on hereillä 24/7 Monisuorittaminen Opiskelijat tekevät työtään eri kohdissa vuorokautta Huolet ja tekemättömät työt pyörivät mielessä Ruutuaikaa paljon iltaisin

Pohdintatehtävä Mikä auttaa sinut hyvään uneen? Mikä aiheuttaa unettomuutta? Oletko aamu- vai iltaihminen ja miten se vaikuttaa uneen? Milloin opit parhaiten? Oletko huomannut vireystilan vaikuttavan oppimiseen?