Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Advertisements

Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Innovatiivisen hankintaosaamisen seuraavat askeleet Juha Koivisto, THL
Arviointi osana oppimisprosessia
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Pelisuunnittelua Ryhmä 3.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Ammatillinen kasvu M5216SAB
Arviointi ja vaikuttavuus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Pedagoginen kehittäminen
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tervetuloa Innokylään
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Liikesaksan perusteet I
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Pelit opetuksen tukena
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Lecture series – lean in office and knowledge work
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Hevosten kasvatus Ohjaus ja valvonta Päätuotteet Tuotanto-panokset
Palautetaidot ja opponointi
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Missä mennään? Ryhmätöiden tilannekatsaus
TYÖMARKKINAJÄRJESTÖT
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Yliopistojen intrapäivä
PDPP.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Terveiset Yö-ryhmästä
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Innopaja
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
JHKA-jaoston seminaari 5.11.
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
OSAAMISKANSIO Nimi.
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Innopaja
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
To2 Tutkiva työskentely teknologialla Sananvapaus ja maailmankatsomus
Esityksen transkriptio:

Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot C.R.A.F.T Creating Really Advanced Future Thinkers Tavoitteet projektille yhteistyötaidot TVT- taidot keskustelutaidot ongelmanratkaisutaidot

Yhteistyötaidot TVT- taidot työskentely ryhmissä, sekä omassa kotiryhmässä että tanskalaisten kanssa online ryhmien varsin itsenäinen toiminta vertaisarviointi työprosessista eTwinning, TwinSpace Padlet (esittely siitä, mitä kukin haluaa itsestää kertoa) Mindmaister (ryhmätyöskentely) Google tools (työskentely, päiväkirja) Skype Adobe Connect -videotyökalu (suomalaisten oppilaiden opetustuokiot tanskalaisille oppilaille)

Ongelmanratkaisutaidot Keskustelutaidot Ongelmanratkaisutaidot kirjallinen kommunikointi TVT- työkalujen avulla suullinen kommunikointi TVT- työkalujen avulla oman työpanoksen antaminen opiskeltavaan asiaan rakentavan palautteen anto Palautteen anto Matkan varrella tuli ongelmia. Ratkaisumallit ryhmän sisällä Ryhmäkurin toimivuus Erilaisuuden sietäminen (sama päämäärä, erilaiset keinot saavuttaa ne)

Kuusi oppilasryhmää ja aiheet Työllisyys (paikalliset työpaikat) Energia (tuulimyllyt, kierrätys) Kuljetusten ongelmat Kuluttaminen (tuotamme paljon jätettä) Ruoka (paikallinen tuotanto) Muoti ja kierrättäminen

YHTEISTYÖ Työskentelen yksin tehtävän parissa. 1. Työskentelen yhdessä parin tai ryhmän kanssa. 2 Työskentelen yhdessä parin tai ryhmän kanssa. Minulla on yhteinen vastuu tehtävän ratkaisemiseksi. 3 YHTEISTYÖ Työskentelen yhdessä parin tai ryhmän kanssa. Minulla on yhteinen vastuu tehtävän ratkaisemiseksi. Teemme yhdessä olennaisia päätelmiä tehtävästä. 4 Työskentelen yhdessä parin tai ryhmän kanssa. Minulla on yhteinen vastuu tehtävän ratkaisemiseksi. Teemme yhdessä olennaisia päätelmiä tehtävästä. Kaikki ovat riippuvaisia toisistaan -kaikilla ryhmän jäsenillä on oma roolinsa tehtävän ratkaisussa. 5

TVT ja OPPIMINEN Minulla ei ole mahdollisuutta käyttää TVT:tä 1. Käytän TVT:tä itsenäisesti ja haen tietoa annetun ohjeen mukaan. Luon uutta tietoa TVT:n avulla. 2 3 Käytän TVT:tä luodakseni uutta tietoa. Voin luoda uutta tietoa myös ilman TVT:n käyttöä. TVT ja OPPIMINEN Käytän TVT:tä luodakseni uutta tietoa. TVT on välttämätön tämän uuden tiedon luomisessa. 4 Käytän TVT:tä luodakseni uutta tietoa. TVT on välttämätön tämän uuden tiedon luomisessa. Opin yhdessä muiden kanssa ja kehitämme uutta ympäröivään maailmaan.. 5

KESKUSTELU-TAITO Osaan keskustella lyhyesti ja yksinkertaisesti. 1 Luon keskustelua, joka on laajaa ja monimuotoista. 2 Luon keskustelua, joka on laajaa ja monimuotoista. Osaan selvittää ideoita tai tukea väitteitä faktoilla/ esimerkeillä. TAI Pystyn kohdistamaan keskustelun määrätylle kohderyhmälle. KESKUSTELU-TAITO 3 Luon keskustelua, joka on laajaa ja monimuotoista. Osaan selvittää ideoita tai tukea väitteitä faktoilla/ esimerkeillä. Pystyn kohdistamaan keskustelun määrätylle kohderyhmälle 4

ONGELMAN RATKAISU ja INNOVAATIO Ratkaisen ongelman. 1 2 Ratkaisen ongelman. Ongelma on todellinen, oikeasta elämästä. ONGELMAN RATKAISU ja INNOVAATIO 3 Ratkaisen todellisen ongelman. Käytän tunnettuja ratkaisuja. Työskentelyni loppuu, kun olen ratkaissut ongelman Ratkaisen todellisen elämän ongelman. Löydän uusia ja innovatiivisia ratkaisuja. 4