Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä 24.8.2007 | Jaakko Naakka http://www.naakka.net/
Jaakko Naakka Suunnittelija, Turun yliopiston Täydennyskoulutuskeskus Verkko-opetus, Moodle… Tietojenkäsittelytieteen opinnot Tampereen yliopistossa http://www.naakka.net/ 19.9.2018
Mielekäs verkko-oppiminen? Hyödynnetään verkkoa käyttäjälähtöisesti Opettamisen ja oppimisen apuvälineet tarpeen mukaan Verkko ei itsessään pelasta opetusta, pidetään jalat maassa 19.9.2018
Osa 1. Hyödynnetään verkkoa käyttäjälähtöisesti 19.9.2018
Alkupohdintaa Miten ja mihin sinä itse käytät verkkoa työssä tai vapaalla? Miten ja mihin käytät verkkoa opetuksessasi? 19.9.2018
Suomen suosituimmat sivustot Google Suomi IRC-galleria Microsoft Network (MSN) YouTube Suomi24 Lähde: http://www.alexa.com/ 19.9.2018
Tämän päivän internet-trendit Sosiaaliset verkostot IRC-galleria MySpace, FaceBook… Käyttäjien luomat sisällöt YouTube Blogit WikiPedia Virtuaalimaailmat Second Life 19.9.2018
Webin sisällön luojat Lähde: Businessweek (11.6.2007) http://www.businessweek.com/magazine/content/07_24/b4038405.htm 19.9.2018
Sosiaaliset verkostot, esim. FaceBook MySpacen kaltainen sosiaalinen verkosto Alun perin vain yhdysvaltalaisten oppilaitosten käytössä Edelleen vahva opiskelijasuuntautuneisuus Erilaisia verkostoja ja ryhmiä käyttäjien mielenkiintojen ja taustojen mukaan. Eri oppilaitoksilla omat verkostot Turun yliopiston verkostossa n. 1300 käyttäjää Vapaamuotoisia keskustelualueita, esim. lukukausimaksuista 19.9.2018
Muut Internet-palvelut Sähköposti Pikaviestimet (Skype, MSN, ICQ, GoogleTalk) IRC … 19.9.2018
Siis… Tekniikkaa käytetään innovatiivisilla tavoilla Käyttötapoja vaikea ennustaa Vaikea säännellä ylhäältä päin Käyttäjälähtöisyys Huonoja kokemuksia jos yritetään tyrkyttää jotain mitä ei haluta käyttää Tämä pitäisi huomioida myös verkko- opetuksessa 19.9.2018
Tämän päivän verkko-opetus Verkko-opetus suurelta osin edelleen tiedostojen jakamista ja materiaalin välittämistä Hyödynnetään verkko opetuksessa samalla tavalla kuin tavalliset verkon käyttäjät sitä hyödyntävät Käytetään verkkoa siihen missä se on vahvimmillaan Verkostot, sosiaalisuus, yhdessä tekeminen, nopeus, vapaus ajasta ja paikasta 19.9.2018
Osa 2. Opettamisen ja oppimisen apuvälineet tarpeen mukaan 19.9.2018
Oppimisen apuvälineitä Kirjat Kynä ja paperia Liitutaulu Piirtoheitin Tietokone Tietoverkot … 19.9.2018
Verkon vahvuudet Nopeus, ajankohtaisuus Valtava määrä tietoa, esim. Wikipediassa noin 2 miljoonaa artikkelia Kaksisuuntainen viestintä Mahdollistaa oppimisen yhdessä noin miljardin muun ihmisen kanssa 19.9.2018
Verkko voi muuttaa perinteisiä oppimismenetelmiä Esimerkki oppimispäiväkirja -> blogi 19.9.2018
Oppimispäiväkirja -> blogi Internet Opettaja 19.9.2018
Opetuksen rakenteellinen muutos Oppiminen Oppimis-ympäristö Opettaja Internet Opettaja, oppiminen, opetus, opetusympäristö 19.9.2018
Elgg Alunperin Brightonin yliopistossa kehitetty sosiaalinen verkosto, “social learning landscape” Asennettavissa oppilaitoksen omalle palvelimelle Ei-formaali, opiskelijalähtöinen oppimisen kanava Toimii hyvin yhdessä esimerkiksi Moodlen tai WebCT:n kanssa 19.9.2018
Mielekäs verkko-oppiminen? Hyödynnetään verkkoa käyttäjälähtöisesti Käyttäjälähtöisyys, käyttäjien luomat sisällöt Opettamisen ja oppimisen apuvälineet tarpeen mukaan Kirjoilla ja lähiopetuksella on edelleen paikkansa Verkko ei itsessään pelasta opetusta, pidetään jalat edelleen maassa Verkko laajentaa oppimista 19.9.2018