Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Internetin palvelut Matti Meikäläinen. Internet-sivut (WWW) •Internetin suosituin palvelu •Sivujen selailuun tarvitaan WWW-selain –Mozilla Firefox –Internet.
Advertisements

Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalinen media.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Työturvallisuusopetuskyse lyn tuloksia Turvapeda2 hanke Jaakko Rinne Projektikoordinaattori
Oulun yliopisto Turun yliopisto Lapin yliopisto Aalto-yliopisto Tampereen teknillinen yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Arviointi osana oppimisprosessia
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Verkkokauppa ja sähköinen asiointi Suomessa
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Microsoft Office Excel
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tervetuloa Innokylään
Osana sivistysteknologiaa
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Pelit opetuksen tukena
Tietoturva.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
MEDIAKASVATUS BLOGIARTIKKELIT.
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Tiedotusta, valistusta, yhteistyötä…
Elisa Oyj – Elisa Partinen / VI12DI
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
Sosiaaliset mediat alakoulussa
FACEBOOK Facebookin avulla pidät yhteyttä elämäsi ihmisiin ja jaat tietoja heidän kanssaan!
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Opettajan nimi | kurssin numero
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Internetin käyttö opetuksessa
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Yliopistojen intrapäivä
Facebook JYTY-koulutus
Oppimiskäsitykset Maanantaina Torstaina 24.9.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
12/25/2018 Yksikkökokous Pepe Vilpas.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Osallistu – Jäsenhankkijaryhmä Mikä on Jäsenhankkijaryhmän idea!
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Ajanhallinta opiskelussa
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Tervetuloa uuteen PowerPointiin
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä 24.8.2007 | Jaakko Naakka http://www.naakka.net/

Jaakko Naakka Suunnittelija, Turun yliopiston Täydennyskoulutuskeskus Verkko-opetus, Moodle… Tietojenkäsittelytieteen opinnot Tampereen yliopistossa http://www.naakka.net/ 19.9.2018

Mielekäs verkko-oppiminen? Hyödynnetään verkkoa käyttäjälähtöisesti Opettamisen ja oppimisen apuvälineet tarpeen mukaan Verkko ei itsessään pelasta opetusta, pidetään jalat maassa 19.9.2018

Osa 1. Hyödynnetään verkkoa käyttäjälähtöisesti 19.9.2018

Alkupohdintaa Miten ja mihin sinä itse käytät verkkoa työssä tai vapaalla? Miten ja mihin käytät verkkoa opetuksessasi? 19.9.2018

Suomen suosituimmat sivustot Google Suomi IRC-galleria Microsoft Network (MSN)‏ YouTube Suomi24 Lähde: http://www.alexa.com/ 19.9.2018

Tämän päivän internet-trendit Sosiaaliset verkostot IRC-galleria MySpace, FaceBook… Käyttäjien luomat sisällöt YouTube Blogit WikiPedia Virtuaalimaailmat Second Life 19.9.2018

Webin sisällön luojat Lähde: Businessweek (11.6.2007) http://www.businessweek.com/magazine/content/07_24/b4038405.htm 19.9.2018

Sosiaaliset verkostot, esim. FaceBook MySpacen kaltainen sosiaalinen verkosto Alun perin vain yhdysvaltalaisten oppilaitosten käytössä Edelleen vahva opiskelijasuuntautuneisuus Erilaisia verkostoja ja ryhmiä käyttäjien mielenkiintojen ja taustojen mukaan. Eri oppilaitoksilla omat verkostot Turun yliopiston verkostossa n. 1300 käyttäjää Vapaamuotoisia keskustelualueita, esim. lukukausimaksuista 19.9.2018

Muut Internet-palvelut Sähköposti Pikaviestimet (Skype, MSN, ICQ, GoogleTalk)‏ IRC … 19.9.2018

Siis… Tekniikkaa käytetään innovatiivisilla tavoilla Käyttötapoja vaikea ennustaa Vaikea säännellä ylhäältä päin Käyttäjälähtöisyys Huonoja kokemuksia jos yritetään tyrkyttää jotain mitä ei haluta käyttää Tämä pitäisi huomioida myös verkko- opetuksessa 19.9.2018

Tämän päivän verkko-opetus Verkko-opetus suurelta osin edelleen tiedostojen jakamista ja materiaalin välittämistä Hyödynnetään verkko opetuksessa samalla tavalla kuin tavalliset verkon käyttäjät sitä hyödyntävät Käytetään verkkoa siihen missä se on vahvimmillaan Verkostot, sosiaalisuus, yhdessä tekeminen, nopeus, vapaus ajasta ja paikasta 19.9.2018

Osa 2. Opettamisen ja oppimisen apuvälineet tarpeen mukaan 19.9.2018

Oppimisen apuvälineitä Kirjat Kynä ja paperia Liitutaulu Piirtoheitin Tietokone Tietoverkot … 19.9.2018

Verkon vahvuudet Nopeus, ajankohtaisuus Valtava määrä tietoa, esim. Wikipediassa noin 2 miljoonaa artikkelia Kaksisuuntainen viestintä Mahdollistaa oppimisen yhdessä noin miljardin muun ihmisen kanssa 19.9.2018

Verkko voi muuttaa perinteisiä oppimismenetelmiä Esimerkki oppimispäiväkirja -> blogi 19.9.2018

Oppimispäiväkirja -> blogi Internet Opettaja 19.9.2018

Opetuksen rakenteellinen muutos Oppiminen Oppimis-ympäristö Opettaja Internet Opettaja, oppiminen, opetus, opetusympäristö 19.9.2018

Elgg Alunperin Brightonin yliopistossa kehitetty sosiaalinen verkosto, “social learning landscape” Asennettavissa oppilaitoksen omalle palvelimelle Ei-formaali, opiskelijalähtöinen oppimisen kanava Toimii hyvin yhdessä esimerkiksi Moodlen tai WebCT:n kanssa 19.9.2018

Mielekäs verkko-oppiminen? Hyödynnetään verkkoa käyttäjälähtöisesti Käyttäjälähtöisyys, käyttäjien luomat sisällöt Opettamisen ja oppimisen apuvälineet tarpeen mukaan Kirjoilla ja lähiopetuksella on edelleen paikkansa Verkko ei itsessään pelasta opetusta, pidetään jalat edelleen maassa Verkko laajentaa oppimista 19.9.2018