Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus SEDU
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
Mohammed Kertoo itsestään:
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Tutkintosuoritusten arviointi
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
osana opiskelijan PLE:tä
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
AIKUINEN OPPIJA.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
TYÖNANTAJAN LAILLA AJATTELEMINEN Harjoituksen tavoitteena on löytää työpaikkaan soveltuva työntekijä.
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Haastatteluun valmistautuminen
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Sukupuoli. Ikä: Ikäryhmä Asuinympäristö Opiskelu.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops seminaari Askola.
PERUSOMINAISUUDET 1) Tarkoituksenmukainen
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Kurssin suunnittelu Timo Laukkanen, Ville Lilja, Otto Mustonen, Timo Räsänen, Kari Saari ja Kaisa Västilä A!Peda Intro (26)
Arviointi osana oppimisprosessia
VALIDOINTI JA RINNASTAMINEN ELI TUTKINTOJEN TUNNUSTAMINEN
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Kanuunan teemaseminaari SALO
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
Sosioemotionaalinen kehitys
TYÖHARJOITTELU.
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
PERUSOMINAISUUDET 1) Tarkoituksenmukainen
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
TYÖKOKEMUS työtehtävä, kesto ja yritys MIKSI MEIDÄN
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
OP
OSAAMISKANSIO Nimi.
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen 20.9.2018

Kaikessa osaamisessa tarvitaan Tietoa Taitoa Tahtoa, halua ja motivaatiota TIETO TAITO TAHTO 20.9.2018

Monenlaista osaamista Muodollinen, formaali osaaminen, esim. Ammatillinen koulutus Tutkinnot Pätevyydet Työtehtäviä kuvaavat nimitykset, ammattinimikkeet Osoitetaan dokumenteilla, todistuksilla, sertifikaateilla jne. Osaamista kuvataan ammattien sisällä (osaaminen = ammattitaito) Näkyvää osaamista Non-formaali, epävirallinen osaaminen, esim ”Elämänkoulussa”, elämävaiheiden aikana syntynyt osaaminen Arkioppiminen (kotona, perheessä opitut taidot) Työn kautta syntynyt osaaminen Harrastukset, vapaa-ajalla tapahtuva oppiminen Ammattien rajat ylittävää osaamista Näkymätöntä osaamista, joka pitää tehdä näkyväksi 20.9.2018

Tehtävä Mieti 3 esimerkkiä, minkälaisia taitoja sinä olet oppinut elämänkoulun aikana Valitse yksi taito ja kerro seuraavat asiat: Missä opit tämän taidon? (kotona, koulussa, kurssilla, työssä) Kuka opetti sinulle tämän taidon? (äiti, isä, kaveri, opettaja, opin itse) Milloin ja missä käytät tätä taitoa? Mitä välineitä tarvitset tässä taidossa? Mitä teet ensin, mitä sen jälkeen? Miksi ajattelet, että se on hyvä taito? 20.9.2018

Miten taidot kehittyvät? Esim. 20.9.2018 Koulutuskeskus Salpaus /kotokoulutus/MOD3/UN2013

Mitä on lahjakkuus? Onko sinulla jokin taito, joka on ollut helppo oppia? Esim. Musikaalisuus Matemaattinen lahjakkuus Kielellinen lahjakkuus Taiteellinen lahjakkuus Sosiaalinen lahjakkuus http://www.hyvan.helsinki.fi/amma /pdf/esite3_v5.pdf 20.9.2018

Oma kuva 20.9.2018 Minkälainen olen luonteeltani? Minkälaiset asiat minua kiinnostavat työssä ja elämässä? 20.9.2018

Esimerkkejä taidoista Taito asettaa itselleen tavoitteita Kommunikointi- ja kielitaito Taito tulla toimeen muiden ihmisten kanssa Taito sietää epävarmuutta Tietotekniset taidot Taito ratkaista ongelmia, kekseliäisyys (luovuus) Taito käyttää harkintakykyä Taito keskittyä työhön Taito suhtautua positiivisesti tulevaisuuteen 20.9.2018

OSAAMISESTA KERTOMINEN TYÖKOKEMUS (jos sinulla on työkokemusta, valitse yksi työpaikka) missä työskentelin? miten pitkään olin työssä? minkälainen organisaatio oli? mitkä olivat tehtäväni? mikä oli vastuualueeni? minkälaisia ominaisuuksia työssä tarvittiin? paras puoleni työntekijänä? mitä opin? KOULUTUS (jos sinulla on koulutusta, valitse yksi opiskelupaikka) missä opiskelin? miten pitkään opiskelin? mitä opiskelin? minkälaisia ominaisuuksia opiskelussa tarvittiin? paras puoleni opiskelijana? mitä opin? MUU OSAAMINEN Mikä taito? missä opin? miten opin? 20.9.2018

Tavoite ammatti? 20.9.2018 Mikä on sinun tavoiteammatti? Millaisia taitoja sinun tavoiteammatissa tarvitaan? 20.9.2018