Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste 16.12.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Advertisements

Hoitotyön keskeiset käsitteet
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Psyykkinen itsesäätely
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
1 Klikkaa lisätietoja: 1. Painotus viikkotunteina Painotus viikkotunteina 2. Valintakokeesta yleisesti Valintakokeesta yleisesti 3. Draamaluokka Draamaluokka.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Kehitysvammaisten ihmisten osallisuus työelämään – oikeus työhön, oikeus palkkaan Tornio
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Laaja-alainen osaaminen
6. Lapsuuden psykososiaalinen kehitys (s. 82–95)
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Tervetuloa 187 päivää kestävälle matkalle!
Tehnyt: Ronja, Sade ja Emilia
6.4 Liikunnan merkitykset
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot
Vertaissuhteet Emilia, Ronja ja Sade.
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Vauvan minäkäsityksen kehitys
Pelit opetuksen tukena
Ops-iltapäivä Raumanmeri
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Kognitiivinen kehitys
Vanhemmuus Raskaus on prosessi, jonka aikana on mahdollisuus alkaa matka vanhemmuuteen (vanhemmuuteen kasvua kuvataan myös kriisiperiodiksi, jonka raskaus.
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely
Pataluodon koulu Draamaluokka.
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste 16.12.2011

Sosiaalisen kehityksen teoriat ovat nivoutuneet pitkälti persoonallisuuden kehittymisen teorioihin. Sosiaalinen kehitys kulkee tiiviisti yhdessä minä-käsityksen ja ja tunne-elämän kehityksen kanssa. Psykososiaalinen ja sosioemotioonallinen korostavat sekä tunne-elämän ja persoonallisuuden sekä sosiaalisen kehityksen osa-alueita

Sosiaalisesta kehityksestä puhuttaessa painopiste on yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksessa Kulttuuri määrittelee pitkälti sen, millaista sosiaalista käyttäytymistä pidetään soveliaana

Lapsi saa kotoaan eväät sosiaaliseen maailmaan. Ensimmäinen luottamussuhde ja lapsen tarpeisiin vastaaminen on tärkeää, jotta lapsi saa tunteen, että hänellä on merkitystä ja että hän voi vaikuttaa Lapsi tarvitsee myös sääntöjä ja käyttäytymistaitojen harjaannuttamista; rajoista tulee keskustella lapsen kanssa

Lapsi oppii vanhempiensa ja sisarrustensa mallista Lapsi oppii vanhempiensa ja sisarrustensa mallista. Hän oppii sukupuolten välisiä eroja ja sukupuolten välistä vuorovaikutusta sekä arvoja ja asenteita. Vertaisryhmällä tarkoitetaan esim. yksilön ystäviä, ikätovereita ja myös sisarrukset voidaan katsoa vertaisryhmäksi.

Lapsi on luonnostaan kiinnostunut ihmisistä ympärillään. Jo pienet vauvat tavoittelevat toista vauvaa ja puolen vuoden ikään mennessä vauvat ottavat kontaktia hymyilemällä Toisen ikävuoden aikana lasten vuorovaikutus monipuolistuu

Lapset viettävät paljon aikaa yhdessä leikkien, tutkien ympäristöään ja kielen kehityttyä myös keskustellen Lapsuusajan kaverisuhteiden kautta lapsi voi harjoitella erilaisia rooleja ja muodostaa samalla omaa identiteettiään. Näiden suhteiden kautta opitaan myös yhteistoiminnan alkeita ja tunteiden ilmaisua ja säätelyä.

Lapsi opettelee kuuntelemaan muita ja toimimaan ryhmässä Lapsi opettelee kuuntelemaan muita ja toimimaan ryhmässä. Muiden lasten antama palaute omasta käyttäytymisestä vahvistaa jo opittuja vuorovaikutustaitoja tai muokkaa niitä

Ystävyyssuhteiden puuttuminen tai muiden lasten jatkuva hyljeksintä vaikuttavat lapsella huonon itsetunnon kehittymiseen ja lapsi kokee itsenä epävarmaksi sosiaalisissa tilanteissa Lapsissa on kuitenkin eroja; jotkut toimivat mielellään yksin

Jos lapsi tarvitsee tukea vuorovaikutustaidoissaan, niin hän hyötyy tuesta, jolla pyritään edistämään hänen kykyään eläytyä muiden elämään ja toisten kuuntelemiseen

Jos lapsen ongelmat liittyvät aggressiiviseen käyttäytymiseen, häntä voidaan tukea myös itsehallinnan ja keskittymiskyvyn harjaannuttamisella Ystävyyssuhteiden rajoittaminen tai ystävyyteen pakottaminen eivät ole sosiaalisia taitoja kehittäviä ratkaisuja Lapsen kannalta on tärkeää opetella elämään erilaisten yksilöiden kanssa ja tulkitsemaan erilaisia ihmisiä.

Päivähoito ja koulu vaikuttavat sosiaaliseen kehitykseen Päivähoito ja koulu vaikuttavat sosiaaliseen kehitykseen. Ne siirtävät lapseen arvoja ja asenteita, jotka saattavat joskus olla ristiriidassa perheen arvojen kanssa Lapsen kehitykseen liittyvistä arvoista ja tavoitteista tulisi keskustella kasvatuskumppanuudessa.

Päivähoidossa lapsi oppii mm Päivähoidossa lapsi oppii mm. sääntöjä ja keskittymiskykyä ja oman vuoron odottamista. Lapsi tarkkaillee päivähoidossa hoitajiensa käyttäytymistä; onko henkilö oikeudenmukainen ja millaista käyttäytymistä hän arvostaa Myös tiedotusvälineet vaikuttavat lapsen maailman kuvan kehittymiseen->vanhempien vastuu ja tiedotusvälineiden tarjonnan suunnittelijoilla

Tehtävä Lue Keltikangas-Järvisen artikkeli Lapsen Sosiaalisista taidoista ja keskustelkaa aiheesta ryhmässä

Lähde Aaltonen, M., Ojanen, T., Sivén, T., Vihunen, R., Vilén, M. 2000. Lapsen aika. WSOY, Juva.