MOOTTORIN VOITELUJÄRJESTELMÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ketjujen kiinnitys Muotti nostetaan ja asennetaan pakettina
Advertisements

Tilkkuilijan värit Saana Karlsson.
Paine p.
Polyteknikkojen ilmailukerho ry. PPL-kurssi
Jakopään hihnan vaihto
Valosta 1.
Kestopikkuhousunsuoja
. Tihkukastelu Pohjois-Karjalan 31. Marjanviljelypäivä 2012
KESKIPAKOPUMPPU TOIMINTAPERIAATE RAKENNE OMINAISKÄYRÄ
Keuhkot ja hengitys Mankkaan koulu Helena Rimali -
14 websuunnitteluvinkkiä!
VOITELUAINEET Voiteluaineiden tehtävä on: pienentää kitkaa
MININAAMION VALMISTUS HIEKKAVALU -TEKNIIKALLA
Ahoplan OY. Yritys Suunnittelutoimisto – 2 työntekijää – LVI alan suunnittelu Laskee myös säästön saneerauskohteelle – Suunnittelee ilmanvaihto- ja lämmitysjärjestelmiä.
Hytin kippaus Scania 113H R380
Fysiikkamoottorit Michael Sundqvist TV10S1M3. Mikä on fysiikkamoottori? O Simuloi oikean maailman fysikaalisia ilmiöitä O Tärkeimmät simuloinnit rigid.
MININAAMION VALMISTUS HIEKKAVALU -TEKNIIKALLA
Lajittelupeli Graafinen ala.
OLOMUODON MUUTOKSET KUMPI SULAA HELPOMMIN, JÄÄ VAI TINA?
Mitä kitka on?. Mitä kitka on? Kitka Kitka vastustaa liikettä. Miksei tämä toimi?
Mitä kitka on?. Mitä kitka on? Kitka: Kitka vastustaa liikettä. Miksei tämä toimi?
SUORAVÄRIT.
Ääni!.
Virtapiiri.
Ohjeistus Copa Del VJS toimintaan Copa Del VJS 3v3.
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
Lämpölaajeneminen animaatio Miksi sähköjohdot roikkuvat?
Turboahdin Turboahdin koostuu turbiinista ja kompressorista jotka on yhdistetty akselilla toisiinsa. Turbiini pyörii pakokaasujen liike-energian voimalla.
Jos kaikki maailman ihmiset eläisivät ja kuluttaisivat kuten sinä ja minä, tarvittaisiin jopa 8 maapalloa. Pohjoisen pallonpuoliskon kulutusyhteiskunnat.
Tiedottajan ABC-4 *Mitä kannattaa, mistä pitää tiedottaa?
Elimistömme suurin sisäelin
Oulun yliopisto, Konetekniikan koulutusala, Tuotantotekniikka PL 4200, OULUN YLIOPISTO, Valmistustekniikka 2015.
SAUMALEVY Saumalevyn rakenne vaihtelee sen mukaan, onko se tehty havupuusta vai koivusta. Havupuusta levyt tehdään tasalevyisistä kappaleista, kun taas.
Lämmönsiirtyminen Lämpö siirtyy aina korkeammasta lämpötilasta matalampaan.
Liimaus Marko Seppä-Murto. Puun liimaukseen vaikuttavat tekijät Puun ominaisuuksia puun rakenne erilaiset viat puun kosteus puun eläminen liimattavan.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
YDINVOIMA. Ydinvoima on energiantuotantoa, joka perustuu raskaiden atomiytimien hajoamiseen eli fissioon. Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuus: - Tšernobylin.
PURISTAMINEN Marko Seppä-Murto Tekijä ja päivämäärä1.
Kpl 26 Jännite aiheuttaa sähkövirran Syksy Pariston napojen välillä on jännite Paristossa on kaksi päätä eli napaa (+ ja -) Paristossa on kaksi.
Vedytetyn kasvidieselin valmistus
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
RAAKAÖLJY JA SEN JALOSTUS Öljyn jalostus.
Luku2, Alkuaineita ja yhdisteitä
Kenttälaitteet Laitteet jotka ovat kentällä. Kenttä käsittää kaikki alakeskuskotelon ulkopuolella olevat laitteet.
SISÄILMAN LAATU Mika Korpi
Eläimen aineenvaihdunta
Syventävä matematiikka 2. kurssi
SOLUN AINEENVAIHDUNTA
Voitelujärjestelmä Tavoitteet: Voitelu, eli kitkan vähentäminen
Renkaiden Vaihto.
VUOROVAIKUTUKSET Kaksi kappaletta ovat keskenään vuorovaikutuksessa, jos ne vaikuttavat jotenkin toisiinsa. Vaikutukset havaitaan molemmissa kappaleissa.
19. Liikettä vastustavat voimat
My Home . By:Ines.N.
31. Salama on hankaussähköilmiö
Katalysaattori & turboahdin
Tietoturva.
Henkilöauton öljyvaihto
Hydrokopteri Fysiikan ilmiö teknisen käsityön aihepiirinä luokka
AUTOMOBILE -itsestään liikkuva
Kovalenttinen sidos Kovalenttinen sidos muodostuu epämetallien välille. Molemmat epämetalliatomit luovuttavat sidokseen yhden , kaksi tai kolme elektronia,
Fysiikka 9 lk Leena Piiroinen 2016.
JÄÄHDYTYSJÄRJESTELMÄ
LuK vianmääritys ja huolto vinkkejä henkilöautojen kytkin
Lämpöenergia Energian säilymislaki: energia muuttaa muotoaan, muttei häviä. Lämmön säilymislaki: kun kylmä ja lämmin kappale koskettavat, kylmä vastaanottaa.
Voimansiirto.
Jakopään hihnan vaihto
Tarvitsetko tietoa suunterveydestä? Seuraa I love suu -kampanjaa!
Huokoisten materiaalien hydrofobinen kuviointi mustesuihkutulostuksella mikrofluidistisia sovelluksia varten Esitelmä diplomityöstä Viestintäalan tutkimussäätiön.
UNIAPNEAN HOITOKETJU FORSSA
Lämpö ja infrapunasäteily
Esityksen transkriptio:

MOOTTORIN VOITELUJÄRJESTELMÄ RAKENNE JA HUOLTO

VOITELUJÄRJESTELMÄ KITKAN VOITTAMINEN: Katsottaessa mikroskoopilla metallipintaa, pinta ei ole sileä Näyttää vuorijonolta, vaikka metalli olisi hiottu peilikirkkaaksi Kun kaksi tälläistä pintaa kohtaa, vain muutamat " vuoren huiput koskettavat toisiaan, ja pintapaine on korkea Kun toinen pinta liukuu toisen yli, huiput murtuvat ja muuttavat muotoaan. Lohkeavista pinnoista muodostuva hioma-aine kuluttaa pintoja Kitka on suuri, mikä synnyttää runsaasti lämpöä

VOITELUJÄRJESTELMÄ KITKAN VOITTAMINEN: Vaikutuksia voidaan merkittävästi vähentää, jos liikkuvien pintojen välissä on öljykalvo

VOITELUJÄRJESTELMÄ TEHTÄVÄ: Ensisijaisen tärkeä apulaite- järjestelmä Vähentää kitkaa toisiaan vasten liikkuvien osien välillä Pitää moottorin puhtaana kuljettaen likaa suodattimeen ja öljypohjaan Öljy kuljettaa lämpöä pois voitelukohteista Toimii tiivisteenä Suojaa osia syöpymiseltä neutraloimalla palamistuotteet

VOITELUJÄRJESTELMÄ PAINEKIERTOVOITELU: Nelitahtimoottoreissa öljy syötetään kampikammiosta (öljysäiliö) voitelukohteisiin kunkin moottorirakenteen edellyttämää kanavastoa pitkin Painekiertovoitelun piiriin kuuluvat mm: kampiakselin ja nokka-akselin laakerit keinuvipujen laakerit joskus myös männäntapin laakerointi Joidenkin moottorin osien voitelu on ns. roiskevoitelua, jossa voideltaviin kohteisiin joko suunnataan öljysuihku tai jossa niihin roiskuu tai valuu öljyä: sylinterien seinämät jakopään käyttökoneisto

VOITELUJÄRJESTELMÄ PAINEKIERTOVOITELU: 1. imuputki ja siivilä 8. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 1. imuputki ja siivilä 2. öljypumppu 3. paineen säätöventtiili 4. paluu öljypohjaan 5. öljysuodatin 6. varoitusvalon anturi 7. pääöljykanava 8. öljy venttiilikoneistolle

VOITELUJÄRJESTELMÄ IMUSIIVILÄ: Sijaitsee imuputken päässä Estää epäpuhtauksien pääsyn öljypumppuun

VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYPUMPPU: Imee öljyn öljypohjasta imusiivilän läpi Saa käyttövoimansa tavallisesti nokka- akselilta tai kampiakselilta hammaspyörävälityksen avulla Toiminta on pakkosyöttöinen, jolloin pumpun aikaansaaman paineen suuruuden määrää kiertojärjes- telmässä oleva vastus (ahtaat kanavat) ja paineventtiili. Myös moottorin pyörintänopeus vaikuttaa öljynpaineen suuruuteen öljypumppuna käytetään: hammaspyöräpumppu roottoripumppu hammasrengaspumppu

VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYPUMPPU: HAMMASPYÖRÄPUMPPU: Kaksi hammaspyörää pyörivät kotelossa hammaskosketuksessa kotelo ja hampaat muodostavat tiiviin tilan hammaspyörien pyöriessä oikeaan suuntaan öljy kulkeutuu em. tilassa imupuolelta painepuolelle

Sijoitettu öljypumppuun tai pääöljykanavaan VOITELUJÄRJESTELMÄ PAINEENSÄÄDIN: Sijoitettu öljypumppuun tai pääöljykanavaan kun painekasvaa liian suureksi, venttiili (kuula tai mäntä) avautuu ja päästää öljyä paluuputkea pitkin takaisin öljypohjaan

Öljy kulkee suodattimessa suodatinpanoksen läpi VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYNSUODATIN: 1. 3. Kerää moottorin kulumisesta ym. aiheutuneet kiinteät epäpuhtaudet, jotka öljy kuljettaa suodattimeen Öljy kulkee suodattimessa suodatinpanoksen läpi Panos on valmistettu huokoisesta poimutetusta paperista sellaiseksi, että siinä on mahd. suuri pinta- ala. Tällöin öljy kulkee hitaasti paperin läpi ja epäpuhtaudet jäävät suodattimeen 2. 4. 1. suodatinpatruuna 2. ohitusventtiili 3. tyhjentymisen estävä venttiili 4. tiiviste

VOITELUJÄRJESTELMÄ SUODATUSJÄRJESTELMÄT: TÄYSVIRTASUODATUS: SIVUVIRTASUODATUS: Suodattimen läpi kulkee vain osa pumpulta tulevasta öljystä, ja se palaa suodattimelta takaisin öljypohjaan Muu osa öljystä pumpataan ilman suodatusta voitelukohteisiin käytetään lähinnä raskaankaluston moottoreissa täysvirtasuodatuksen lisänä Yleisin Koko öljypumpun syöttämä öljymäärä kulkee suodattimen kautta Järjestelmässä oltava varoventtiili, joka avautuu siinä tapauksessa, että suodatinpanos on tukkeutunut

Öljy kulkee suodattimessa suodatinpanoksen läpi VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYNSUODATIN: 1. Suodatinkotelo 2. Suodatinpanos 3. Kotelon tiiviste 4. Tiiviste 5. Varoventtiili 6. Pääöljykanava 6 5 4 2 1 3 Kerää moottorin kulumisesta ym. aiheutuneet kiinteät epäpuhtaudet, jotka öljy kuljettaa suodattimeen Öljy kulkee suodattimessa suodatinpanoksen läpi Panos on valmistettu huokoisesta poimutetusta paperista sellaiseksi, että siinä on mahd. suuri pinta- ala. Tällöin öljy kulkee hitaasti paperin läpi ja epäpuhtaudet jäävät suodattimeen

VOITELUJÄRJESTELMÄ VOITELUÖLJYN JÄÄHDYTYS: Öljyn pyörre- ja keskipako- puhdistin Öljyn jäähdytin Öljy- pumppu Paineventtiili

k Voitelujärjestelmä HUOLTO- JA TARKASTUKSET:

VOITELUJÄRJESTELMÄ HUOLTO- JA TARKASTUKSET: Ennakoivaa huoltoa ! MAX MIN Ennakoivaa huoltoa ! syytä huoltaa ajoissa, ettei ajoneuvon moottoria tarvitse korjata ajossa! x 100 kPo 4 6 8 2 10

Ilmenee moottorin voimakkaana savuttamisena ! VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYNKULUTUS: Käytön aikana moottoriöljyä kuluu aina jonkin verran. Männänrenkaat eivät pyyhi kaikkea öljyä sylinterin seinämistä, joten niihin jäänyt öljy haihtuu ja palaa poistuen pakokaasujen mukana Venttiliohjaimista pääsee myös pieniä määriä öljyä imukanaviin, etenkin moottorijarrutuksen aikana kaasuläppä kiinni ja imukanavaan syntyy suuri alipaine Kuluneet männänrenkaat ja venttiiliohjaimen kumit saattavat aiheuttaa suurta öljyn kulutusta ! Ilmenee moottorin voimakkaana savuttamisena !

Moottorin tärkein neste VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYNVAIHTO Moottorin tärkein neste Painekiertovoitelulla varustetussa moottorissa samaa öljyä kierrätetään voitelukohteissa yhä uudelleen koko öljynvaihtovälin ajan Öljy ei ainoastaan vähene, vaan se muuttuu vähitellen huonolaatuiseksi ja menettää voitelukykynsä Öljynvaihtoväli vaihtelee 5000 - 15000 ajokilometriä riippuen ajoneuvosta, käyttöolosuhteista ja öljyn laadusta Öljyn puhtauden silmämääräinen tarkastus: Hyvä öljy sitoo epäpuhtaudet tasaisesti itseensä! lika ei erotu kokkareina!

VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYNSUODATTIMEN VAIHTO: Öljynsuodattimen vaihto: Öljyyn kertyy nopeasti likaa mikä vähentää voitelukykyä Suuremmat ja raskaammat epäpuhtaudet jäävät öljypohjaan, laskeutuvat sen pohjalle ja poistuvat öljyn mukana öljyä vaihdettaessa Jottei pienemmät likahiukkaset jatkaisi kiertoaan öljyn mukana ja pääsisi voitelukohteisiin, kannattaa suodatin vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä Vaihdon yhteydessä käytä siihen tarkoitettua avainta !

1+1= ??? Voi hyvä luoja !!! KYSYTTÄVÄÄ ??? Moottorin voitelujärjestelmä rakenne ja huolto 1+1= ??? Voi hyvä luoja !!!

MOOTTORIN VOITELUJÄRJESTELMÄ RAKENNE JA HUOLTO