MOOTTORIN VOITELUJÄRJESTELMÄ RAKENNE JA HUOLTO
VOITELUJÄRJESTELMÄ KITKAN VOITTAMINEN: Katsottaessa mikroskoopilla metallipintaa, pinta ei ole sileä Näyttää vuorijonolta, vaikka metalli olisi hiottu peilikirkkaaksi Kun kaksi tälläistä pintaa kohtaa, vain muutamat " vuoren huiput koskettavat toisiaan, ja pintapaine on korkea Kun toinen pinta liukuu toisen yli, huiput murtuvat ja muuttavat muotoaan. Lohkeavista pinnoista muodostuva hioma-aine kuluttaa pintoja Kitka on suuri, mikä synnyttää runsaasti lämpöä
VOITELUJÄRJESTELMÄ KITKAN VOITTAMINEN: Vaikutuksia voidaan merkittävästi vähentää, jos liikkuvien pintojen välissä on öljykalvo
VOITELUJÄRJESTELMÄ TEHTÄVÄ: Ensisijaisen tärkeä apulaite- järjestelmä Vähentää kitkaa toisiaan vasten liikkuvien osien välillä Pitää moottorin puhtaana kuljettaen likaa suodattimeen ja öljypohjaan Öljy kuljettaa lämpöä pois voitelukohteista Toimii tiivisteenä Suojaa osia syöpymiseltä neutraloimalla palamistuotteet
VOITELUJÄRJESTELMÄ PAINEKIERTOVOITELU: Nelitahtimoottoreissa öljy syötetään kampikammiosta (öljysäiliö) voitelukohteisiin kunkin moottorirakenteen edellyttämää kanavastoa pitkin Painekiertovoitelun piiriin kuuluvat mm: kampiakselin ja nokka-akselin laakerit keinuvipujen laakerit joskus myös männäntapin laakerointi Joidenkin moottorin osien voitelu on ns. roiskevoitelua, jossa voideltaviin kohteisiin joko suunnataan öljysuihku tai jossa niihin roiskuu tai valuu öljyä: sylinterien seinämät jakopään käyttökoneisto
VOITELUJÄRJESTELMÄ PAINEKIERTOVOITELU: 1. imuputki ja siivilä 8. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 1. imuputki ja siivilä 2. öljypumppu 3. paineen säätöventtiili 4. paluu öljypohjaan 5. öljysuodatin 6. varoitusvalon anturi 7. pääöljykanava 8. öljy venttiilikoneistolle
VOITELUJÄRJESTELMÄ IMUSIIVILÄ: Sijaitsee imuputken päässä Estää epäpuhtauksien pääsyn öljypumppuun
VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYPUMPPU: Imee öljyn öljypohjasta imusiivilän läpi Saa käyttövoimansa tavallisesti nokka- akselilta tai kampiakselilta hammaspyörävälityksen avulla Toiminta on pakkosyöttöinen, jolloin pumpun aikaansaaman paineen suuruuden määrää kiertojärjes- telmässä oleva vastus (ahtaat kanavat) ja paineventtiili. Myös moottorin pyörintänopeus vaikuttaa öljynpaineen suuruuteen öljypumppuna käytetään: hammaspyöräpumppu roottoripumppu hammasrengaspumppu
VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYPUMPPU: HAMMASPYÖRÄPUMPPU: Kaksi hammaspyörää pyörivät kotelossa hammaskosketuksessa kotelo ja hampaat muodostavat tiiviin tilan hammaspyörien pyöriessä oikeaan suuntaan öljy kulkeutuu em. tilassa imupuolelta painepuolelle
Sijoitettu öljypumppuun tai pääöljykanavaan VOITELUJÄRJESTELMÄ PAINEENSÄÄDIN: Sijoitettu öljypumppuun tai pääöljykanavaan kun painekasvaa liian suureksi, venttiili (kuula tai mäntä) avautuu ja päästää öljyä paluuputkea pitkin takaisin öljypohjaan
Öljy kulkee suodattimessa suodatinpanoksen läpi VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYNSUODATIN: 1. 3. Kerää moottorin kulumisesta ym. aiheutuneet kiinteät epäpuhtaudet, jotka öljy kuljettaa suodattimeen Öljy kulkee suodattimessa suodatinpanoksen läpi Panos on valmistettu huokoisesta poimutetusta paperista sellaiseksi, että siinä on mahd. suuri pinta- ala. Tällöin öljy kulkee hitaasti paperin läpi ja epäpuhtaudet jäävät suodattimeen 2. 4. 1. suodatinpatruuna 2. ohitusventtiili 3. tyhjentymisen estävä venttiili 4. tiiviste
VOITELUJÄRJESTELMÄ SUODATUSJÄRJESTELMÄT: TÄYSVIRTASUODATUS: SIVUVIRTASUODATUS: Suodattimen läpi kulkee vain osa pumpulta tulevasta öljystä, ja se palaa suodattimelta takaisin öljypohjaan Muu osa öljystä pumpataan ilman suodatusta voitelukohteisiin käytetään lähinnä raskaankaluston moottoreissa täysvirtasuodatuksen lisänä Yleisin Koko öljypumpun syöttämä öljymäärä kulkee suodattimen kautta Järjestelmässä oltava varoventtiili, joka avautuu siinä tapauksessa, että suodatinpanos on tukkeutunut
Öljy kulkee suodattimessa suodatinpanoksen läpi VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYNSUODATIN: 1. Suodatinkotelo 2. Suodatinpanos 3. Kotelon tiiviste 4. Tiiviste 5. Varoventtiili 6. Pääöljykanava 6 5 4 2 1 3 Kerää moottorin kulumisesta ym. aiheutuneet kiinteät epäpuhtaudet, jotka öljy kuljettaa suodattimeen Öljy kulkee suodattimessa suodatinpanoksen läpi Panos on valmistettu huokoisesta poimutetusta paperista sellaiseksi, että siinä on mahd. suuri pinta- ala. Tällöin öljy kulkee hitaasti paperin läpi ja epäpuhtaudet jäävät suodattimeen
VOITELUJÄRJESTELMÄ VOITELUÖLJYN JÄÄHDYTYS: Öljyn pyörre- ja keskipako- puhdistin Öljyn jäähdytin Öljy- pumppu Paineventtiili
k Voitelujärjestelmä HUOLTO- JA TARKASTUKSET:
VOITELUJÄRJESTELMÄ HUOLTO- JA TARKASTUKSET: Ennakoivaa huoltoa ! MAX MIN Ennakoivaa huoltoa ! syytä huoltaa ajoissa, ettei ajoneuvon moottoria tarvitse korjata ajossa! x 100 kPo 4 6 8 2 10
Ilmenee moottorin voimakkaana savuttamisena ! VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYNKULUTUS: Käytön aikana moottoriöljyä kuluu aina jonkin verran. Männänrenkaat eivät pyyhi kaikkea öljyä sylinterin seinämistä, joten niihin jäänyt öljy haihtuu ja palaa poistuen pakokaasujen mukana Venttiliohjaimista pääsee myös pieniä määriä öljyä imukanaviin, etenkin moottorijarrutuksen aikana kaasuläppä kiinni ja imukanavaan syntyy suuri alipaine Kuluneet männänrenkaat ja venttiiliohjaimen kumit saattavat aiheuttaa suurta öljyn kulutusta ! Ilmenee moottorin voimakkaana savuttamisena !
Moottorin tärkein neste VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYNVAIHTO Moottorin tärkein neste Painekiertovoitelulla varustetussa moottorissa samaa öljyä kierrätetään voitelukohteissa yhä uudelleen koko öljynvaihtovälin ajan Öljy ei ainoastaan vähene, vaan se muuttuu vähitellen huonolaatuiseksi ja menettää voitelukykynsä Öljynvaihtoväli vaihtelee 5000 - 15000 ajokilometriä riippuen ajoneuvosta, käyttöolosuhteista ja öljyn laadusta Öljyn puhtauden silmämääräinen tarkastus: Hyvä öljy sitoo epäpuhtaudet tasaisesti itseensä! lika ei erotu kokkareina!
VOITELUJÄRJESTELMÄ ÖLJYNSUODATTIMEN VAIHTO: Öljynsuodattimen vaihto: Öljyyn kertyy nopeasti likaa mikä vähentää voitelukykyä Suuremmat ja raskaammat epäpuhtaudet jäävät öljypohjaan, laskeutuvat sen pohjalle ja poistuvat öljyn mukana öljyä vaihdettaessa Jottei pienemmät likahiukkaset jatkaisi kiertoaan öljyn mukana ja pääsisi voitelukohteisiin, kannattaa suodatin vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä Vaihdon yhteydessä käytä siihen tarkoitettua avainta !
1+1= ??? Voi hyvä luoja !!! KYSYTTÄVÄÄ ??? Moottorin voitelujärjestelmä rakenne ja huolto 1+1= ??? Voi hyvä luoja !!!
MOOTTORIN VOITELUJÄRJESTELMÄ RAKENNE JA HUOLTO