LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Liikenteen pysäyttäminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
YLEISÖTILAISUUKSIIN OPASTAMINEN YLEISILTÄ TEILTÄ
Advertisements

Mekaaninen energia voimatarinoita
2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet Kari Sane 1.
4A Suoja-ajat Kulmakivi, jonka varassa kaikki lepää
Opettele liikennesäännöt
Kangas-Annala tie.
Vuosaaren tietunneli ja sen liikenteen hallinta
Jokerivalojen toimintaperiaate
Pidä turvallisuusväli
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
Ompelukuvasarja laskosverhon valmistuksesta yksittäiskappaleena.
Turvallisesti rautatieym-päristössä
6A Liikennevalojen suunnittelu
KSUHDE ... vanhaa viiniä uudessa astiassa
Punainen Yksi pääväreistä.
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
LINNAKESKUS vaiheittain rakentaminen ve. tilapäinen silta Kaivokatu Eureninkatu Tampere Helsinki TuruntieTuruntie PaasikiventiePaasikiventie.
Helsingin uudet tyyppipiirustukset 2014
Luoton alistaminen Luoton alistaminen voidaan toteuttaa usealla eri tavalla: Rakenteellinen alistaminen -> tulee kysymykseen moniportaisessa yritysjärjestelyssä.
Projektipäällikkö Tiehallinto
KAIVUTYÖT VANTAALLA Jukka Anttila Katuvalvontapäällikkö Kuntatekniikan keskus Kadunpito.
Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi.
HELSINKI Alue Keskusta Matkailukohteet Tuomiokirkko, Satama Julkinen liikenne Satama, Rautatieasema, Metro (Rautatientori, Kaisaniemi) Liikenneongelmat.
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
1 Hei, Kouluratsastuksen SM 2013 alkaa nyt viikonloppuna perjantaina ja liikennejärjestelyt näyttelevät isoa osaa kisojen onnistumisen kannalta. Kuten.
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
BePolite -polkupyörävalot Pois pyöräilijän turha punainen valo.
TEN-T rahoitus nelostien kehittämisessä
Valtatien 4 kehittäminen Keski-Suomen alueella
Algoritminen ajattelu
K UVAKÄSIKIRJOITUS Kerhomatka. PYÖRÄMATKA KOHTI KERHOA ALKAA.
Katujen kevätsiivous alkaa Helsingissä lähiaikoina. Paras tulos syntyy kaupungin ja kiinteistöjen yhteistyöllä - ja autoilijakin voi auttaa!
Liikennevalojen yhteenkytkentä - johdanto ja käsitteet - yhteenkytkentäkaavio Kari Sane.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Koulupolku-ryhmä Minna Marttinen Heli Pakarinen Eija Zweygberg
© Jukka Juslin1 Osio2 Olio-ohjelmointi: Merkkijonot eli Stringit Jukka Juslin.
/ tiestötiedot, Kari Hiltunen Tetra Tetra 1: Liikenne- ja ympäristöolosuhteiden seurantamenetelmät Osapuolet: LVM, Tiehallinto, Teknillinen.
Liikkeen fysiikkaa.
Jenna Nyblom Katri Vanhatalo Oskari Anttalainen
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Liikenteenohjaajan koulutusaineisto. 2010Liikenteenohjaajan koulutus2 Liikenteen ohjaajaa koskeva lainsäädäntö Tieliikennelaki 267/81 4 § 1 mom. Tienkäyttäjän.
Liikennekasvatuksen vuosikello Honganpalon koulu Raahe 2016.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (1 – Liikenteen pysäyttäminen) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun liikenne joudutaan pysäyttämään tietyissä tapauksissa.
Ympäristösi parhaat tekijät Niiralan asemakaavamuutos, liikenne- ennuste ja toimivuustarkastelut Ennakkoaineisto Sito Oy.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (3 – Työ ajoradalla) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työkoneet tai muu kalusto on sijoitettuna joko osittain tai.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (2 – Liikkuva työ) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työ on luonteeltaan liikkuvaa, esim. kaapeleiden auraaminen.
KANSALLISKIRJASTO RDA-ohjeet Nimet ja nimien muutokset RDA-verkkokoulutus Maarit Huttunen, Kari Ahola Kansalliskirjasto.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
 Energia, työ ja liike – Youtube tai osoite Energia, työ ja liike – Youtube Milloin tehdään fysikaalista työtä?
Vesihuoltorakenteet / viemäröinti Erikoiskohteet  Tien alitus  Vesistön alitus  Harjoitustyön palatus  Esittely / muovituotteet.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (6 – Työ risteysalueella)
KANKKULAN LIIKENNEAAPINEN
Suunnistuksen kuivaharjoitus
Yhden bitin asettaminen Javalla
Tiivistelmä 3. Liike Nopeus kuvaa aikayksikössä kuljettua matkaa.
Fysiikan käsitteitä AGORA (Pieni oppimäärä) Sähköopin
Algoritminen ajattelu
TIETURVA 1 1. Johdanto 2014.
Pyöräkadun monet sovellusmahdollisuudet ja uusi suunnitteluohje (CROW)
Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö
TIEN YLITTÄMINEN.
Valtatien 3 ja kantatien 67 järjestelyt välillä Kurikankylä- Saarenkylä, Kurikka Toni Hautala.
Kävele kuvan mukaiset matkan kuvaajat
Liikenteenohjaajan koulutusaineisto
Timo Heinonen kansanedustajasi Timo Heinonen kansanedustajasi.
Saimaan kanavan ratasilta
Lielahden päiväkodin asemakaavahanke
PTM 2020 markkinavuoropuhelu
Autoilija saapuu liittymään valon ollessa punainen
Etsi lyhyin reitti This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
Esityksen transkriptio:

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Liikenteen pysäyttäminen ILMAJOHDON RAKENTAMINEN TAI PURKAMINEN TIEKOHTAINEN NOPEUSRAJOITUS 100 km/h  50 km/h 700 m 500 m 300 m 200 m 150 m 100 m 0 m 0 m 0 m 0 m 100 m 150 m 200 m 300 m 500 m 700 m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Nopeusrajoituksen porrastus YKSIAJORATAINEN TIE 500 m 200 m 100 m 0 m 0 m 0 m 0 m 100 m 200 m 500 m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Nopeusrajoituksen porrastus MOOTTORITIE TAI MUU KAKSIAJORATAINEN TIE 100 m 0 m 0 m Nopeusrajoitusta 50 km/h käytetään pääasiassa vain pysäytystilanteissa 200 m 400 m 700 m 1000 m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Liikenteen pysäyttäminen YKSIAJORATAINEN TIE, 100 km/h Varoitusvilkut asetetaan pysäytyksestä varoittavien ennakkomerkkien yhteyteen. 800 m 700 m Lisäkilpi: 700m Lisäkilpi: 700m Lisäkilpi: Pysäytys Lisäkilpi: Pysäytys 400 m Lisäkilpi: Pysäytys Lisäkilpi: Pysäytys 200 m Heräte- raidat 100 m Kun pysäytyksiä tehdään isomman työmaan yhteydessä, tulee harkita pysäytyksestä varoittavien varoitusvilkkujen asettamista pysäytysmerkkien yhteyteen. 0 m 0 m 0 m 0 m 100 m Heräte- raidat 200 m Lisäkilpi: Pysäytys Lisäkilpi: Pysäytys 400 m Lisäkilpi: Pysäytys Lisäkilpi: Pysäytys 700m Lisäkilpi: 700m 700 m 800 m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Liikenteen pysäyttäminen MOOTTORITIE, 120 km/h Varoitusvilkut asennetaan sekä pysäytyksestä varoittavien ennakkomerkkien yhteyteen että varsinaisten varoitusmerkkien yhteyteen. 1000 m Lisäkilpi: 900m 900 m Lisäkilpi: 900m Lisäkilpi: Pysäytys Lisäkilpi: Pysäytys 700 m Lisäkilpi: Pysäytys Lisäkilpi: Pysäytys 400 m 200 m Kun pysäytyksiä tehdään isomman työmaan yhteydessä, tulee harkita pysäytyksestä varoittavien varoitusvilkkujen asettamista pysäytysmerkkien yhteyteen. 100 m 0 m 0 m 0 m 0 m 100 m 200 m Lisäkilpi: Pysäytys Lisäkilpi: Pysäytys 400 m 700 m Lisäkilpi: Pysäytys Lisäkilpi: Pysäytys Lisäkilpi: 900m Lisäkilpi: 900m 900 m 1000 m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Kaistan sulkeminen TYÖ NÄKEMÄESTEEN TAKANA, LIIKENTEENOHJAAJA Liikenteen ohjaajaa voidaan käyttää kun kyseessä on hetkellinen työ ja liikennemäärä on alle 900 ajon./vrk Lisäkilpi: Pysäytys 150 m 200 m 300 m 0 m 0 m 100 m 150 m Lisäkilpi: Pysäytys 200 m 300 m

Järjestelyjen kanssa ristiriitaiset tiemerkinnät poistetaan. LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Kaistan sulkeminen VÄISTÄMISVELVOLLISUUS KOHDATTAESSA Näkyvyys esteetön, suljetun osan pituus alle 80 m. Tien KVL alle 1500 ajon./vrk. Lyhyillä (<15 m) ja kapeilla silloilla kaistaerotin tai K1-luokan kaide ilman joustovaraa. 200 m Heräteraidat 100 m 30 m Työmaaliikenne 0 m 0 m ≥4,1 m Järjestelyjen kanssa ristiriitaiset tiemerkinnät poistetaan. Kaide ja kaiteen kulma valitaan ohjeen Sulku- ja varoituslaitteet mukaan. Työmaaliikenne 0 m 0 m 30 m Heräteraidat 100 m 200 m Lisäkilpi: 300 m 300 m 400 m

Järjestelyjen kanssa ristiriitaiset tiemerkinnät poistetaan LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Kaistan sulkeminen TYÖ OSITTAIN PIENTAREELLA TAI AJOKAISTALLA ( 100 km/h  50 km/h ) 600 m 500 m 500 m Lisäkilpi Lisäkilpi: 500 m Sivuttaissiirtoihin käytettävät matkat ohjeen Tienrakennustyömaat taulukon 3 mukaan. 200 m 100 m 50 m 0 m 0 m ≥ 3,0 m Järjestelyjen kanssa ristiriitaiset tiemerkinnät poistetaan ≥ 3,0 m Sulkupylväiden väli 10 m. Varoitusvilkku 20 m:n välein 50 m 0 m 0 m 50 m 100 m Kaistaerotin 200 m Jos kaistaerotin ei ole yliajettavissa, tulee kaistaleveyden olla vähintään 4,1 m. Lisäkilpi: 500 m Lisäkilpi: 500 m 500 m 600 m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Kaistan sulkeminen LIIKENNEVALOT 600 m 500 m 500 m Lisäkilpi: 500 m Lisäkilpi: 200 m Heräteraidat Pysäytysviiva 150 m 0 m 50 m 0 m > 4,1 m Työmaaliikenne Lyhyillä (<15m) ja kapeilla silloilla kaistaerotin tai K1-luokan kaide ilman joustovaraa. Järjestelyjen kanssa ristiriitaiset tiemerkinnät poistetaan. Kaide ja kaiteen kulma valitaan ohjeen Sulku- ja varoituslaitteet mukaan. Pysäytysviiva 0 m 0 m 100 m 200 m Heräteraidat Lisäkilpi: 500 m Lisäkilpi: 500 m 500 m 600 m

Kaarrelevitykset ohjeen Tienrakennustyömaat kohdan 4.3.1 mukaan. Mitoitusnopeus 50 km/h, kaarresäde minimi 100 m (Tienrakennustyömaat, taulukko 8). Kaarrelevitykset ohjeen Tienrakennustyömaat kohdan 4.3.1 mukaan. LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Kiertotiet LYHYT KIERTOTIE (100 km/h → 50 km/h) 400 m 300 m 200 m 100 m Kaarrelevitykset 0 m Heräteraidat Työmaaliikenne työmaaliikennettä Ei koske Lisäkilven teksti: Puskurivyöhyke Sorakasa Yhtenäinen keltainen sulkuviiva Sorakasa Puskurivyöhyke Lisäkilven teksti: Ei koske työmaaliikennettä Sulkuaita, jossa suuntaa antavat vilkut Työmaaliikenne Järjestelyjen kanssa ristiriitaiset tiemerkinnät poistetaan. Kaarrelevitykset Heräteraidat 0 m 100 m Tarvittaessa käytetään opastusmerkin 615 (Kiertotieopastus) ennakkomerkkejä. 200 m 300 m 400 m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Kiertotiet Mitoitusnopeus 60 km/h, minimikaarresäde160 m (Tienrakennustyömaat, taulukko 8). Kaarrelevitykset ohjeen Tienrakennustyömaat kohdan 4.3.1 mukaan. LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Kiertotiet LYHYT KIERTOTIE (100 km/h  60 km/h) 300 m 100 m 0 m Järjestelyjen kanssa ristiriitaiset tiemerkinnät poistetaan Kaarrelevitys Rengasnippu Puskurivyöhyke Sorakasa työmaaliikennettä Ei koske Lisäkilpi: Yhtenäinen keltainen sulkuviiva Sorakasa Puskurivyöhyke Lisäkilpi: Ei koske työmaaliikennettä Rengasnippu Työmaan suojaus voidaan vaihtoehtoisesti toteuttaa kaiteella Työmaaliikenne Kaarrelevitys Järjestelyjen kanssa ristiriitaiset tiemerkinnät poistetaan 0 m Tarvittaessa käytetään opastusmerkkejä 615 (Kiertotieopastus) ja ennakkomerkkejä osoittamaan kiertotien suuntaa. 100 m 300 m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Tien leventäminen KAIVANNON SYVYYS ALLE 1,0 m Sulkupylväiden väli ≤ 25 m. Tarvittaessa keskiviivan siirto 0 m 200 m 400 m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Työ jalkakäytävällä tai pyörätiellä taajamassa KOKOOJAKATU, LIIKENNE VUOROTTELEE, nopeusrajoitusalue 40 km/h 100 m Heräteraidat 0 m _ 4,0 m > Syvä kaivanto ( > 0,7 m) Raskassuoja 0 m 10 m 25 m Heräteraidat 100 m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Moottoritiet ja muut kaksiajorataiset tiet LYHYTKESTOINEN TYÖ ERKANEMISKAISTALLA 120 km/h  60 km/h 0 m 200 m 500 m 800 m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Moottoritiet ja muut kaksiajorataiset tiet LYHYTKESTOINEN TYÖ LIITTYMISKAISTALLA 120 km/h  60 km/h Suoja-ajoneuvossa tulee käyttää ylikokoista liikenteenjakajaa, jos käytössä ei ole valonuolta. Lisäkilpi: Muuttunut liikennejärjestely 100-150 m 0 m 100 m 400 m 700 m 900 m 1000 m Lisäkilpi: 900 m Lisäkilpi: 900 m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Moottoritiet ja muut kaksiajorataiset tiet LYHYTKESTOINEN TYÖ VASEMMALLA KAISTALLA 100 km/h  60 km/h 100 m 0 m Suoja-ajoneuvossa tulee käyttää ylikokoista liikenteenjakajaa, jos käytössä ei ole valonuolta. 0 m 100 m 400 m Lisäkilpi: 700 m Lisäkilpi: 700 m 700 m 800m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Moottoritiet ja muut kaksiajorataiset tiet PITKÄKESTOINEN TYÖ OIKEALLA KAISTALLA 120 km/h  80 km/h 100 m Päällystettävä alue 0 m Sivuttaissiirtoon käytettävä matka ohjeen Tienrakennustyömaat taulukon 3 mukaan. _ ≥3,5 m Järjestelyjen kanssa ristiriitaiset tiemerkinnät poistetaan ja tehdään järjestelyjen mukaiset merkinnät. _ ≥3,5 m Kaide ja kaiteen kulma ohjeen Sulku- ja varoituslaitteet mukaan. Yhtenäinen valkoinen sulkuviiva tai sulkupylväsjono. 0 m Työmaaliikenne 100 m Törmäysvaimennin 200 m 700 m Lisäkilpi: 900 m Lisäkilpi: 900 m 900 m 1000 m

LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Muita tapauksia TYÖN AIKAISEN KIERTOLIITTYMÄN LIIKENTEENOHJAUS 250 m 150 m 0 m 0 m Törmäystestattu betonielementti Lisäkilven teksti: Ei koske työmaaliikennettä 150 m Törmäysturvallinen jalusta esim. kumi- massasta 250 m

Liikennemerkit

Sulku- ja varoituslaitteet 0 m 100 m 200 m