Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Saimaan kanavan ratasilta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Saimaan kanavan ratasilta"— Esityksen transkriptio:

1 Saimaan kanavan ratasilta
Yleisötilaisuus Pontuksen koulukeskus

2 Tilaisuuden kulusta Tilaisuuden avaus ja henkilöiden esittely
Yleistä Luumäki-Imatra ratahankkeesta Kohteen esittely Urakan vaikutukset alueelle Muut asiat Joonas Hämäläinen

3 Luumäki – Imatra ratahanke (LUIMA)
Hankkeesta aiemmin tehdyt suunnitelmat ja selvitykset Ympäristövaikutusten hankearviointi YVA (2008) Yleissuunnitelma (2010) Hankearvio (2015) Hankearvioon liittynyt melutarkastelun päivitys (2015) Ratasuunnitelmat Saimaan kanavan ratasilta ratasuunnitelma (lainvoimainen 8/2018) Mansikkakosken ratasilta ratasuunnitelma (lainvoimainen 1/2018) Luumäki – Imatra tavara ratasuunnitelma (prosessissa) Kaksoisraideosuus Joutseno – Imatra tavara Yksiraiteinen osuus Joonas Hämäläinen

4 Taustaa Tiedote Liikenne- ja viestintäministeriö 5.4.2016
Luumäki-Imatra -ratahankkeessa parannetaan rautatieliikenteen toimintaedellytyksiä Venäjän rajalla. Hankkeella parannetaan teollisuuden kuljetusten kannalta tärkeän rataosan välityskykyä ja tavaraliikenteen toimivuutta. Hankkeella parannetaan myös henkilöliikenteen palvelutasoa ja häiriötilanteiden hallintaa. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 165 milj. euroa. Rakentaminen voi alkaa vuonna 2018. Valtion talousarvio 2017 Luumäki – Imatra – Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen 165 milj. euroa Korjausvelkaohjelma (helmikuu 2016 ja kesäkuu 2016) = 24 milj. euroa Saimaan kanavan ratasilta Mansikkakosken ratasilta Vanha valtatie 6:n alikulkusilta Joonas Hämäläinen

5 Luumäki – Imatra ratahanke (LUIMA)
Joonas Hämäläinen

6 Luumäki – Imatra ratahanke (LUIMA)
Muutamia numeroina Tavoitteita Hankkeen tavoitteena on parantaa rataosuuden palvelutasoa: Välityskyvyn parantaminen Toimintavarmuuden ja häiriötilanteiden hallinnan parantaminen Tavaraliikenteen toimintaedellytysten parantaminen Henkilöliikenteen palvelutason parantaminen Liikenneturvallisuuden parantaminen Elinkeinoelämän kilpailukyvyn ylläpitäminen ja kehittäminen Liikenteen melun ja päästöjen vähentäminen Hankkeen kokonaispituus n. 56 km 20 uutta siltaa noin 13 km meluesteitä Kaksoisraideosuus Joutseno – Imatra n.20 km Perusparannusosuus Luumäki – Joutseno n. 36 km Saimaan kanavan ratasilta sijoittuu tälle osuudelle Rahoitus Luumäki – Imatra 165 milj. € Korjausvelkarahoitus 24 milj. € Joonas Hämäläinen

7 Saimaan kanavan ratasilta
Joonas Hämäläinen

8 Saimaan kanavan ratasilta
Suunnitelman laatimisen käynnistämisestä on ilmoitettu Yleisötilaisuus on pidetty Lappeenrannassa Ratasuunnitelma on ollut nähtävillä Ensimmäisen kerran Toisen kerran Ratasuunnitelma saavuttanut lainvoimaisuuden 8/2018 Ratasuunnitelma-aluetta koskeva rakentamissuunnittelu käynnistettiin helmikuussa ja suunnitelmat valmistuivat toukokuussa 2018. Alueen suunnitelmiin pohjautuva kokonaisurakka kilpailutettiin kesällä Urakkakilpailun perusteella urakoitsijaksi valittiin Graniittirakennus Kallio Oy Urakkahinta ,50 € (alv. 0%) Tutkimukset, suunnittelut, rakennuttaminen ja urakka yhteensä n. 20 milj. € Joonas Hämäläinen

9 Saimaan kanavan ratasilta
Joonas Hämäläinen

10 Saimaan kanavan ratasilta
Uusi rataoikaisu noin kahden kilometrin matkalle Melusuojausta yhteensä noin 2 km Saimaan kanavan ratasilta Teräksinen kotelopalkkisilta, liittorakenteinen, betonikantinen = 185 metriä pitkä Pontuksen ratasilta Teräsbetoninen jatkuva laattasilta = 52 metriä pitkä Joonas Hämäläinen

11 Rakentamisen aikataulusta
Rakennusurakan kesto 8/2018 – 6/2021 Vuosi 2018 Urakka käynnistyy koko urakka-alueella Tukimuurien rakentamista Painopenkereiden ja ratapenkereiden rakentamista Siltojen alusrakenteiden rakentamista Vuosi 2019 Ratapenkereiden rakentaminen jatkuu Saimaan kanavan sillan rakentaminen jatkuu Pontuksen alikulkusilta valmistuu Massanvaihtoja nykyisen raiteen alle  junaliikennehaittoja Joonas Hämäläinen

12 Rakentamisen aikataulusta
Vuosi 2020 Saimaan kanavan ratasilta valmistuu Rataoikaisu valmistuu  liikenne käyttämään rataoikaisua Käytöstä poistuvan Pontuksen alikulkusillan purkaminen Vuosi 2021 Käytöstä poistuvan Saimaan kanavan ratasillan purkaminen Urakan viimeistelytyöt  valmistuminen viimeistään Joonas Hämäläinen

13 Rakentamisen vaikutuksista alueelle
Syksystä 2018 alkaen Väylien sulkeminen – 12/2020 Läntinen Kanavatie Kanavanranta Muukontien liikennejärjestelyt Pontuksen sillan kohdalla Kaksi ajorataa + kevyen liikenteen väylä Nopeusrajoitus 30 km/h Väylien sijainti muuttuu rakentamisvaiheiden mukaisesti Massojen siirto  alueella on liikenteellä paljon työmaahan liittyvää maansiirtokalustoa Alueelle tulevat massat vaativat n kuormaa kasettiyhdistelmällä Ajoittain liikennettä joudutaan pysäyttämään mm. Muukontiellä Joonas Hämäläinen

14 Saimaan kanavan ratasilta (ote tietomallista)
Joonas Hämäläinen

15 Pontuksen alikulkusilta (ote tietomallista)
Joonas Hämäläinen

16 Ilmakuvaa alueesta Joonas Hämäläinen

17 Yhteystietoja Liikennevirasto
Projektipäällikkö Joonas Hämäläinen puh LUIMA ratahankeen Projektijohtaja Tommi Rosenvall puh Rakennuttajakonsultti (Welado Oy) Projektipäällikkö Kimmo Saarela puh Urakoitsija Graniittirakennus kallio Oy Työmaapäällikkö Antti Rämä puh Siltavastaava Eemeli Torni puh Joonas Hämäläinen


Lataa ppt "Saimaan kanavan ratasilta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google