VERSO (kehitteillä) VERSO eli vertaissovittelu on ratkaisukeskeisyyteen pohjautuva menetelmä, joka tarjoaa vaihtoehtoisen ja vapaaehtoisen tavan ratkaista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Oppilashuolto on keskeinen peruspalveluita tarjoavan koulun tukirakenne, jonka tehtävänä on huolehtia oppilaiden fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta.
Advertisements

Psyykkinen itsesäätely
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus -Valtakunnallinen nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskus. Toiminta käynnistyi Koordinaatin.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Health City – innovatiivinen palvelukorttelialue 2.
AINEISTOINA GENTRANS (SUOMI) JA SHARE (14 MUUTA EUROOPAN MAATA) -TUTKIMUKSET ELINA HAAVIO-MANNILA EMERITAPROFESSORI, HELSINGIN YLIOPISTO ASENNOITUMINEN.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
KiVa-ohjelmasta luopuminen ja uuden toimintatavan kehittäminen
Hintan koulu.
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Pupi tulevaisuusmuistelo.
Hevosen metabolinen oireyhtymä Yleistyvä elintasosairaus
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Hyvinvointi yhteisenä tehtävänä Paneelikeskustelu
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Vertaissovittelu Kasurilan kouluun syksyllä 2017
Henkilöstön tukeminen ja muutosturva
Innokylän arviointimittari
_____Launeen_______ KOULUN ITSEARVIOINTIRAPORTTIN KOONTI
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
12§ Vuosityöajan lyhentäminen
Peacekeeper -toiminta
Ennakkotehtävä, työpaja
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Yhteisöllinen yrittäjyyskasvatus
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
KAKE Kasvatuskeskustelu Nilakan yhtenäiskoulussa
Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö koulutuspalvelumme
Opiskelijayhdistys toiminta
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Kunnioita Peliä -teksti
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tiedosta turvaa - työsuojeluviranomaisen näkökulma
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen
OT-keskus Erityistaso
Hintan koulu.
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin Essi Muinonen.
THL:n kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Kalajoen viiden tähden koulureitit
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Tervetuloa Innokylään!
Työhönvalmennustiimi esittäytyy
Roolileikki - Läksykerhossa
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Ketterien kokeilujen puinti
Osallisuuden toimintamalli
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Arkeen Voimaa (CDSMP) - ohjelma
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Esityksen transkriptio:

VERSO (kehitteillä) VERSO eli vertaissovittelu on ratkaisukeskeisyyteen pohjautuva menetelmä, joka tarjoaa vaihtoehtoisen ja vapaaehtoisen tavan ratkaista oppilaiden välisiä ristiriitoja koulun arkipäivässä. Tarkoituksena on vähentää koulujen toimintahäiriöitä oppilaiden vuorovaikutustaitoja edistämällä. Sovittelulla puututaan mieltä pahoittavaan toimintaan mahdollisimman varhain.

Vertaissovittelun tavoitteet (Belinda Hopkins 2006): Kouluyhteisön turvallisuuden, työrauhan ja ilmapiirin parantaminen Eristämisen ja eristäytymisen vähentäminen Yhteenkuuluvuuden ja yhteisöllisyyden tukeminen Moraalin ja itsetunnon kohottaminen Konfliktien ja häiriökäyttäytymisen vähentäminen koko yhteisössä Koulun henkilökunnan uupumisen vähentäminen