Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pupi tulevaisuusmuistelo.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pupi tulevaisuusmuistelo."— Esityksen transkriptio:

1 Pupi tulevaisuusmuistelo

2 VERSO-ohjelman organisaatio
Verso Koordinointi Suunnittelu Tutkiminen Kehittäminen Kouluttaminen Ydinverso Ala- ja yläkoulut, lukiot Amisverso Ammatilliset oppilaitokset Miniverso Varhaiskasvatus, päiväkodit Restoratiivinen yhteisö Oppimisyhteisöjen henkilöstö Verkostot Kotimainen ja ulkomainen yhteistyö

3 VERSO kasvatuskentällä
Verso-koulutukset käynnistyivät vuonna 2001 2016 vuoden lopussa yli 600 Versokoulua: ala- ja yläkouluja, toisen asteen oppilaitoksia, yli 90 paikkakunnalla Vuosittain aktiivisina toimijoina vertaissovittelijaa ja 2000 sovittelunohjaajaa Vuosittain onnistuneita vertaissovitteluja yli Lisäksi henkilökunnan restoratiiviset sovittelukoulutukset 2010 alkaen 3

4 MiniVerso Varhaiskasvatuksen MiniVerso 2011 alkaen
Nyt mukana jo yli 600 päiväkotiyksikköä! Kokonaisia koulutettuja kuntia kymmeniä ympäri Suomen Onnistuneesti soviteltuja konflikteja päivittäin!

5 Sovittelun käyttöalueet Suomessa
Päiväkotisovittelu (MiniVerso) Koulu- ja oppilaitossovittelu (VERSO ja RESTO) Rikos- ja riita-asioiden sovittelu Katusovittelu Naapuruussovittelu Perhesovittelu Työyhteisösovittelu Ympäristöasioiden sovittelu Vankilasovittelu Tuomioistuinsovittelu Suomen Asianajajaliiton sovittelu Kansainvälinen sovittelu 5

6 Sovittelun lähtökohta
6

7 "Konfliktit eivät välttämättä
ole jotakin kauheaa. Ne voidaan myös nähdä arvona, resurssina, jota ei tulisi heittää pois.” ” Aikuinen, älä varasta lasten konflikteja. Konfliktit ovat lasten omaisuutta!” (Nils Christie 1983)

8 Vapaaehtoinen, yhteisöllinen konfliktinhallintamenetelmä
Lähtökohtana restoratiivinen oikeus ja ajattelu Ydin on dialogissa, oppimisessa ja toisen ihmisen näkökulman ymmärtämisessä Puolueettomat sovittelijat toimivat fasilitaattoreina Asianosaiset itse etsivät ja löytävät ratkaisun tilanteeseen Sovittelu on tulevaisuussuuntaista Käsitellään tekoja, tunteita, tarpeita ja ratkaisuja Käytössä laajasti yhteiskunnan eri alueilla 8

9 Miksi sovittelu kannattaa?
Lapset ja nuoret OPPIVAT sovitellessaan konflikteja = pedagoginen perusta Osapuolet omistavat konfliktinsa ja heillä on OIKEUS olla osallisena ratkaisuja etsittäessä = demokraattinen perusta Lapsilla/nuorilla on enemmän ASIANTUNTEMUSTA ja aikaa riitojensa selvittelyyn, joten aikuisten kannattaa antaa heille siihen mahdollisuus = pragmaattinen perusta (Hareide 2006) 9

10 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016
Lapsella on oikeus ilmaista itseään, mielipiteitään ja ajatuksiaan sekä tulla ymmärretyksi niillä ilmaisun keinoilla, joita hänellä on. Lapset oppivat vuorovaikutustaitoja sekä yhteisten sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitystä. (

11 MiniVerson video

12 Sovittelu opettaa sosiaalisia taitoja
On tärkeää antaa oppilaille mahdollisuus konfliktin-hallinnan ja riitojen ratkaisun opetteluun, vaikka itsekin voisi opettajana tilanteen selvittää. -> vrt. OPS 2014 luku 3.3. Sitoutuminen annettuihin lupauksiin palauttaa osapuolet yhteisöönsä eikä leimautumista ”hyväksi” tai ”pahaksi” tapahdu. (Hill & Wright 2006)

13 OPS 2014, 3.3.: Tavoitteena laaja-alainen osaaminen: Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (s. 23) ”Osallistuessaan sekä koulussa että sen ulkopuolella oppilaat oppivat ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti. He oppivat työskentelemään yhdessä ja saavat tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkastelua. Oppilaita kannustetaan pohtimaan ehdotuksiaan eri osapuolten yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon sekä oikeudenmukaisen kohtelun ja kestävän elämäntavan näkökulmista.” (

14 Sovittelevan yhteisön tavoitteet
Yhteisön turvallisuuden, työrauhan ja ilmapiirin parantaminen Eristämisen ja eristäytymisen vähentäminen Yhteenkuuluvuuden ja yhteisöllisyyden tukeminen Moraalin ja itsetunnon kohottaminen Osallisuuden lisääminen Konfliktien ja häiriökäyttäytymisen vähentäminen koko yhteisössä Henkilökunnan uupumisen välttäminen (Hopkins 2006)

15 Mitä sovitellaan? uhkailua, alistamista tai pakottamista ”isomman tai vahvemman oikeudella” ikävää kommentointia tekstiviestein tai netissä eristämistä ja syrjimistä tönimisiä, läpsimisiä, kiinnipitämisiä, tappeluita, leikkitappeluita, etuilua jonoissa ulkonäköön liittyvää vihjailua, selän takana puhumista nimittelyjä haukkumista, huutelua 15

16 ”Me ollaan opittu hyvii taitoi meijän tulevii avioliittoi varten.”
- Verso-oppilas-

17 Vertaisten sopimukset pitävät
95 % sovitteluista johtaa sopimukseen, jonka todetaan seurannassa pitäneen 91 % osapuolista ilmoitti kertoneensa oman näkemyksensä 87 % osapuolina olleista oppilaista pitää hyvänä sitä, että oppilaat voivat sopia riitojaan vertaissovittelussa 90 % vertaissovittelijoista pitää tehtävää mielekkäänä 68 % vertaissovittelijoista näki, että verson avulla konflikteja on tuotu helpommin esiin (Gellin 2007 ja 2011)

18 Verson video

19 9 askelta sovitteluun Otetaan yhteys Suomen sovittelufoorumiin
Sovitaan koulutuspäivämääristä Koulutetaan henkilökunta Valitaan koulutettavat ohjaaja- ja oppilasryhmät Koulutetaan ohjaajat, sovittelijat, päiväkotien lapset Tiedotetaan koko kouluyhteisöä ja vanhempia Käynnistetään sovittelutoiminta Nivotaan toiminta kasvatusyhteisön arkeen Huolehditaan jatkokoulutuksesta

20

21 Rauha on tahdon asia Martti Ahtisaari (2009):
”Kaikki konfliktit ovat ratkaistavissa. Rauha on ensisijainen asia eikä syyllisten osoittelu anna mahdollisuuksia rauhantyön ilmapiirille. On katsottava tulevaisuuteen. Suomesta voisi kehittyä rauhanvälityksen asiantuntijamaa, rauhanvälityksen suurvalta”.

22 Ota yhteyttä! S-posti: Facebook: Instagram: verso_sovittelu Snapchat: Versonsnappi KIITOS!


Lataa ppt "Pupi tulevaisuusmuistelo."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google