Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Advertisements

Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Laaja-alainen osaaminen
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Infoa tutoropettajille
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op

Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tervetuloa Innokylään
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Verkko-oppimisympäristöjen kehittämistarpeet
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
PDPP.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Innopaja
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Innopaja
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op OKLS478 Rakennetaan ja pilotoidaan oppijalähtöisiä verkko-oppimisympäristöjä

Taustaa Jyväskylän yliopiston, Jyväskylän kaupungin ja Opetushallituksen yhteistyö oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittämiseksi Kehittämishanke ”Oppijat – oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt” http://oppijat.fi Miten Kouluttajavalmennus / verkkopedagogiikka ja Tukihenkilövalmennus eroavat toisistaan? Verkkopedagogiikassa näkökulmana on nimenomaan verkkojen hyödyntäminen (verkkokurssit, verkkokeskustelut, verkkotyövälineet). Painotus on aikuisopiskelu (keskiaste, lukio, ammattikorkea…) Tukihenkilövalmennus käsittelee tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä yleensä, verkot tietysti vahvasti mukana sielläkin. Painotus enemmän perusopetus, ehkä lukiot. Osallistua voi molempiin, mutta osa asioista on samoja.

Kurssin osaamistavoitteet Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa rakentaa itselleen sosiaalisen median työtapoihin pohjautuvan oppimisympäristön (PLE, Personal Learning Enviroment) ymmärtää oppijalähtöisen ajattelun mahdollisuudet verkkotyötapoja ja -oppimisympäristöjä kehitettäessä ymmärtää oppijalähtöisten verkkotyötapojen vaikutuksia oppimisprosesseihin sekä oppijan ja opettajan rooleihin.

Kurssin toteutustavat Mikroluokkatyöskentely / lähipäivät Teoria, ”tekninen” koulutus, suunnittelu Oppilaitospilotointi Oppijalähtöisen työvälineen käyttöönotto todellisessa ympäristössä Oppijalähtöisen verkkotyövälineen kehittämisprosessi Opiskelijan oma työskentely Verkkotehtävät

Kurssin sisällöt Kolme opintopistettä Kuusi lähitapaamista (klo 12:30-16:00) 19.1. 26.1. 9.2. 16.3 (Muutos! aiempi ajankohta 16.2.) 30.3. (Muutos! aiempi ajankohta 6.4.) 4.5. Projektityö 2 op Oppilaitospilotointi Verkkotehtävät

19.1. Tulevaisuuden avaintaidot ja oppijalähtöisyys Kurssin tavoitteet, sisällöt ja suorittaminen Tulevaisuuden avaintaidot Henkilökohtaisen Veräjän käyttöönotto Oppijalähtöisyys - mitä se on? Verkkotehtävä: Miten oppijalähtöisyys ilmenee oppimisprosessissa? Tehtävä loppuun… Verkkotehtävä: Henkilökohtaisten tavoitteiden ja arviointikriteerien määrittely

26.1. Mediaympäristön muutos ja henkilökohtaiset oppimisympäristöt Oppijalähtöiset oppimisen ympäristöt, koonti Mediaympäristön muutos Henkilökohtaisen Veräjän käyttöönotto, osa 2 Make it simPLE... hahmota oma PLEsi vartissa Verkkotehtävä: Henkilökohtaisen oppimisympäristön (PLE) hahmottamista / rakentamista annettujen tavoitteiden mukaisesti.

9.2. PLE-workshop PLEn rakentamista hahmotelmien (välitehtävä) perusteella Pilotointiin valmistautuminen Verkkotehtävä: Yhteen valinnaiseen sosiaalisen median työvälineeseen tutustuminen, työvälineen pedagogisten käyttömahdollisuuksien avaaminen muille kurssilaisille.

16.3 Pilotointiin valmistautuminen Uuden Oma tila -palvelun käyttöönotto Pilotoinnin oppimistehtävä ja menetelmät Pilotoinnin tukihenkilön (OKL:n opiskelijat) tehtävät Verkkotehtävä: Henkilökohtaisten tavoitteiden ja arviointikriteerien tarkistaminen

30.3. Pilotoinnin suunnittelupäivä Pilotoinnin suunnittelu yhdessä Oppijat -hankkeen valtakunnallisten tukihenkilöiden kanssa Menetelmän, sisällön ja työvälineen sovittaminen yhteen Tehtävä: Jalkautuminen oppilaitoksiin, pilotoinnin toteutus Verkkotehtävä: Pilotointipäiväkirja, kehittämistutkimukseen liittyvän aineiston kerääminen

4.5. Aineiston käsittely ja kurssin yhteenveto Pilotointipäiväkirjan “palauttaminen” = loppuraportti. Kehittämistutkimukseen liittyvän aineiston käsittely Arviointi Kurssipalaute ja kurssin päättäminen

Kurssin verkkoympäristö Veräjä: http://www.peda.net/veraja/jyu/okl/oppijat

Arviointi 1 - 5 Mitä arvioidaan? Toteutumisen tasot Miten arvioidaan? Aktiivisuus ja tavoitteellisuus 1/3 Henkilökohtaisten tavoitteiden asettaminen ja niiden toteutuminen Osallistuminen, oma-aloitteisuus Havainnointi ja itsearviointi Innovointi Tuotokset 1/3 verkkotehtävät lähitehtävät Soveltaminen Suullinen ja kirjallinen palaute tuotoksista Perehtyminen Läsnäolo / suorittaminen Pilotointi 1/3 vastuu ryhmän toiminnasta panos pilotin toteutuksessa pilotointipäiväkirja yhteistyö opettajan / koulun kanssa Suullinen ja kirjallinen palaute tehtävistä ja tuotoksista Havainnointi

Kurssin osaamistavoitteet Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa rakentaa itselleen sosiaalisen median työtapoihin pohjautuvan oppimisympäristön (PLE, Personal Learning Enviroment) ymmärtää oppijalähtöisen ajattelun mahdollisuudet verkkotyötapoja ja -oppimisympäristöjä kehitettäessä ymmärtää oppijalähtöisten verkkotyötapojen vaikutuksia oppimisprosesseihin sekä oppijan ja opettajan rooleihin.

Yhteystiedot Kurssilaisten tuki ja turva: Jarkko Lampinen 014 260 3319 jarkko.lampinen@peda.net Merja Juntunen merja.juntunen@jyu.fi Ilona Laakkonen ilona.laakkonen@jyu.fi

Tehtävä: Tulevaisuuden avaintaidot Kysymykset, joihin etsitään vastauksia: Mitä / millaisia taitoja peruskoulun tulisi oppilaassa kehittää? Millaisia taitoja nykyiset peruskoululaiset tarvitsevat tulevaisuudessa: elämässään, jatko-opinnoissaan, työtehtävissään? -> yksi taito / post-it –lappu -> aikaa 15 min; 3 hengen ryhmät Ryhmittely ja yhteenveto, tuotoksen tallentaminen Pohdittavaksi kahvitauolla: Miten nämä taidot toteutuvat nykyperuskoulussa, nyt käytössä olevilla menetelmillä ja vallitsevalla padagogiikalla? Mitä tekemistä näillä taidoilla on oppijalähtöisyyden kanssa ja päinvastoin?

Oppijalähtöisyys - mitä se on? Miten oppijalähtöisyys ilmenee oppimisprosessissa? -> pohditaan asiaa seuraavien osa-alueiden kautta: sisällöt ja menetelmät opettaja (rooli, vastuut, toiminta…) oppija (rooli, vastuut, toiminta…) valta ja kontrolli oppimisprosessissa arviointi Pari-/ryhmätehtävä Veräjässä: 5 ryhmää (2-3 hlöä / ryhmä) Koonti Veräjän blogiin, tehtävä valmiiksi seuraavaan kertaan (26.1.) mennessä

Omat tavoitteet ja niiden arviointi Aseta itsellesi vähintään kaksi tavoitetta tälle kurssille. Mitkä ovat tavoitteiden toteutumisen tasot? Mieti ja kirjaa, miten kutakin tavoitetta arvioidaan. -> Tehdään Veräjässä (ks. valmis pohja) Huomioitavaa: Mieti, millaisia oppimis- ja kehittymistavoitteita sinulla on tälle kurssille. Tavoitteiden tulee olla henkilökohtaisia ja niiden toteutumista pitää pystyä arvioimaan. Tavoitteet eivät voi olla kurssin yleisiä tavoitteita.