Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op OKLS478 Rakennetaan ja pilotoidaan oppijalähtöisiä verkko-oppimisympäristöjä
Taustaa Jyväskylän yliopiston, Jyväskylän kaupungin ja Opetushallituksen yhteistyö oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittämiseksi Kehittämishanke ”Oppijat – oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt” http://oppijat.fi Miten Kouluttajavalmennus / verkkopedagogiikka ja Tukihenkilövalmennus eroavat toisistaan? Verkkopedagogiikassa näkökulmana on nimenomaan verkkojen hyödyntäminen (verkkokurssit, verkkokeskustelut, verkkotyövälineet). Painotus on aikuisopiskelu (keskiaste, lukio, ammattikorkea…) Tukihenkilövalmennus käsittelee tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä yleensä, verkot tietysti vahvasti mukana sielläkin. Painotus enemmän perusopetus, ehkä lukiot. Osallistua voi molempiin, mutta osa asioista on samoja.
Kurssin osaamistavoitteet Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa rakentaa itselleen sosiaalisen median työtapoihin pohjautuvan oppimisympäristön (PLE, Personal Learning Enviroment) ymmärtää oppijalähtöisen ajattelun mahdollisuudet verkkotyötapoja ja -oppimisympäristöjä kehitettäessä ymmärtää oppijalähtöisten verkkotyötapojen vaikutuksia oppimisprosesseihin sekä oppijan ja opettajan rooleihin.
Kurssin toteutustavat Mikroluokkatyöskentely / lähipäivät Teoria, ”tekninen” koulutus, suunnittelu Oppilaitospilotointi Oppijalähtöisen työvälineen käyttöönotto todellisessa ympäristössä Oppijalähtöisen verkkotyövälineen kehittämisprosessi Opiskelijan oma työskentely Verkkotehtävät
Kurssin sisällöt Kolme opintopistettä Kuusi lähitapaamista (klo 12:30-16:00) 19.1. 26.1. 9.2. 16.3 (Muutos! aiempi ajankohta 16.2.) 30.3. (Muutos! aiempi ajankohta 6.4.) 4.5. Projektityö 2 op Oppilaitospilotointi Verkkotehtävät
19.1. Tulevaisuuden avaintaidot ja oppijalähtöisyys Kurssin tavoitteet, sisällöt ja suorittaminen Tulevaisuuden avaintaidot Henkilökohtaisen Veräjän käyttöönotto Oppijalähtöisyys - mitä se on? Verkkotehtävä: Miten oppijalähtöisyys ilmenee oppimisprosessissa? Tehtävä loppuun… Verkkotehtävä: Henkilökohtaisten tavoitteiden ja arviointikriteerien määrittely
26.1. Mediaympäristön muutos ja henkilökohtaiset oppimisympäristöt Oppijalähtöiset oppimisen ympäristöt, koonti Mediaympäristön muutos Henkilökohtaisen Veräjän käyttöönotto, osa 2 Make it simPLE... hahmota oma PLEsi vartissa Verkkotehtävä: Henkilökohtaisen oppimisympäristön (PLE) hahmottamista / rakentamista annettujen tavoitteiden mukaisesti.
9.2. PLE-workshop PLEn rakentamista hahmotelmien (välitehtävä) perusteella Pilotointiin valmistautuminen Verkkotehtävä: Yhteen valinnaiseen sosiaalisen median työvälineeseen tutustuminen, työvälineen pedagogisten käyttömahdollisuuksien avaaminen muille kurssilaisille.
16.3 Pilotointiin valmistautuminen Uuden Oma tila -palvelun käyttöönotto Pilotoinnin oppimistehtävä ja menetelmät Pilotoinnin tukihenkilön (OKL:n opiskelijat) tehtävät Verkkotehtävä: Henkilökohtaisten tavoitteiden ja arviointikriteerien tarkistaminen
30.3. Pilotoinnin suunnittelupäivä Pilotoinnin suunnittelu yhdessä Oppijat -hankkeen valtakunnallisten tukihenkilöiden kanssa Menetelmän, sisällön ja työvälineen sovittaminen yhteen Tehtävä: Jalkautuminen oppilaitoksiin, pilotoinnin toteutus Verkkotehtävä: Pilotointipäiväkirja, kehittämistutkimukseen liittyvän aineiston kerääminen
4.5. Aineiston käsittely ja kurssin yhteenveto Pilotointipäiväkirjan “palauttaminen” = loppuraportti. Kehittämistutkimukseen liittyvän aineiston käsittely Arviointi Kurssipalaute ja kurssin päättäminen
Kurssin verkkoympäristö Veräjä: http://www.peda.net/veraja/jyu/okl/oppijat
Arviointi 1 - 5 Mitä arvioidaan? Toteutumisen tasot Miten arvioidaan? Aktiivisuus ja tavoitteellisuus 1/3 Henkilökohtaisten tavoitteiden asettaminen ja niiden toteutuminen Osallistuminen, oma-aloitteisuus Havainnointi ja itsearviointi Innovointi Tuotokset 1/3 verkkotehtävät lähitehtävät Soveltaminen Suullinen ja kirjallinen palaute tuotoksista Perehtyminen Läsnäolo / suorittaminen Pilotointi 1/3 vastuu ryhmän toiminnasta panos pilotin toteutuksessa pilotointipäiväkirja yhteistyö opettajan / koulun kanssa Suullinen ja kirjallinen palaute tehtävistä ja tuotoksista Havainnointi
Kurssin osaamistavoitteet Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa rakentaa itselleen sosiaalisen median työtapoihin pohjautuvan oppimisympäristön (PLE, Personal Learning Enviroment) ymmärtää oppijalähtöisen ajattelun mahdollisuudet verkkotyötapoja ja -oppimisympäristöjä kehitettäessä ymmärtää oppijalähtöisten verkkotyötapojen vaikutuksia oppimisprosesseihin sekä oppijan ja opettajan rooleihin.
Yhteystiedot Kurssilaisten tuki ja turva: Jarkko Lampinen 014 260 3319 jarkko.lampinen@peda.net Merja Juntunen merja.juntunen@jyu.fi Ilona Laakkonen ilona.laakkonen@jyu.fi
Tehtävä: Tulevaisuuden avaintaidot Kysymykset, joihin etsitään vastauksia: Mitä / millaisia taitoja peruskoulun tulisi oppilaassa kehittää? Millaisia taitoja nykyiset peruskoululaiset tarvitsevat tulevaisuudessa: elämässään, jatko-opinnoissaan, työtehtävissään? -> yksi taito / post-it –lappu -> aikaa 15 min; 3 hengen ryhmät Ryhmittely ja yhteenveto, tuotoksen tallentaminen Pohdittavaksi kahvitauolla: Miten nämä taidot toteutuvat nykyperuskoulussa, nyt käytössä olevilla menetelmillä ja vallitsevalla padagogiikalla? Mitä tekemistä näillä taidoilla on oppijalähtöisyyden kanssa ja päinvastoin?
Oppijalähtöisyys - mitä se on? Miten oppijalähtöisyys ilmenee oppimisprosessissa? -> pohditaan asiaa seuraavien osa-alueiden kautta: sisällöt ja menetelmät opettaja (rooli, vastuut, toiminta…) oppija (rooli, vastuut, toiminta…) valta ja kontrolli oppimisprosessissa arviointi Pari-/ryhmätehtävä Veräjässä: 5 ryhmää (2-3 hlöä / ryhmä) Koonti Veräjän blogiin, tehtävä valmiiksi seuraavaan kertaan (26.1.) mennessä
Omat tavoitteet ja niiden arviointi Aseta itsellesi vähintään kaksi tavoitetta tälle kurssille. Mitkä ovat tavoitteiden toteutumisen tasot? Mieti ja kirjaa, miten kutakin tavoitetta arvioidaan. -> Tehdään Veräjässä (ks. valmis pohja) Huomioitavaa: Mieti, millaisia oppimis- ja kehittymistavoitteita sinulla on tälle kurssille. Tavoitteiden tulee olla henkilökohtaisia ja niiden toteutumista pitää pystyä arvioimaan. Tavoitteet eivät voi olla kurssin yleisiä tavoitteita.